2015-08-05, 03:37
Medlem
Accubonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elohir
Jag har också tyckt att detta med tiggeriet är snudd på idiotiskt av sd. För det första är det en struntfråga, det är av minimal ekonomiskt statsfinansiellt om det sitter tiggare utanför ica. För det andra vittnar det om någon slags "rör inte min elfenbensvärlds" tänk. Ojoj, vad hemskt, jag kan inte gå till ica "ofredad" va.

Tiggarna ärr inte någon stor flyktingström det är några busslaster rumänier oftast som kommit hit och om det är "organiserat" eller ej so what. De kan säkert ha någon sorts nätverk men de är fortfarande tiggare som tigger.
Vi hade tidigare i Sverige tigger i vår historia, då var det inte förbjudet att vara fattig det var inte ens eh en "skam".
Jag håller med om att just tiggeriet i sig är en marginell fråga. Å andra sidan för det med sig extremt mycket organiserad kriminalitet, som ficktjuveri, avskyvärda åldringsrån och mängder kopparstölder förutom allt sanitärt svinande med kåkstäder på privat mark som vårt rättsystem inte är utrustat för att hantera, som inte alls är marginellt. Så EU-migranterna som fenomen är definitivt inte någon marginell fråga. Jag undrar dock hur många svenskar som är medvetna om sambandet mellan tiggeriet och grov kriminalitet och hur det därför påverkar stödet för SD, så du har på sätt och vis en poäng.

Dock tror jag kampanjen är en fullträff för SD.
Senast redigerad av Accubond 2015-08-05 kl. 03:47.
2015-08-05, 06:44
Medlem
Heraldikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Accubond
Jag håller med om att just tiggeriet i sig är en marginell fråga. Å andra sidan för det med sig extremt mycket organiserad kriminalitet, som ficktjuveri, avskyvärda åldringsrån och mängder kopparstölder förutom allt sanitärt svinande med kåkstäder på privat mark som vårt rättsystem inte är utrustat för att hantera, som inte alls är marginellt. Så EU-migranterna som fenomen är definitivt inte någon marginell fråga. Jag undrar dock hur många svenskar som är medvetna om sambandet mellan tiggeriet och grov kriminalitet och hur det därför påverkar stödet för SD, så du har på sätt och vis en poäng.

Dock tror jag kampanjen är en fullträff för SD.

Det handlar i grunden om att värna om principer, främst då gällande svensk suveränitet.

Som jag sa tidigare, vi har ingen jävla skyldighet att tolerera utlänningar som kommer hit (oavsett ursprungsland) för att parasitera på svensk altruism. Om de åtminstone tog sig till vårat land för att arbeta hederligt och bidra som alla andra så hade jag inte haft några direkta invändingar men att majoriteten av svenskar är så fullständigt jävla okunniga om zigenarkulturen så de inte förstår att de blir grovt utnyttjade av folk som lägger heder i att bedra och stjäla finner jag rent shockerande.

Min franska släkt som haft att göra med zigenare i sitt land långt mycket längre än vi varit exponerade för dem häpnar över vår fullständigt passiva och tillmötesgående reaktion till deras utbredning.
2015-08-05, 07:00
Medlem
Många i tråden tycker att tiggeriet är ett jätteproblem medan andra tycker problemet är marginellt. Det kanske rätt och slätt är så enkelt att mängden tiggare och nedskräpningen där vi bor varierar från ort till ort så pass mycket att skribenternas åsikter divergerar endast pga det? Föreslår att vi anger stad när vi kommenterar tiggarfrågan i tråden.
2015-08-05, 07:44
Medlem
Heraldikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Många i tråden tycker att tiggeriet är ett jätteproblem medan andra tycker problemet är marginellt. Det kanske rätt och slätt är så enkelt att mängden tiggare och nedskräpningen där vi bor varierar från ort till ort så pass mycket att skribenternas åsikter divergerar endast pga det? Föreslår att vi anger stad när vi kommenterar tiggarfrågan i tråden.

Johejsan för det är ju jätteklokt att tillåta någon vars namn är taget från NKVD's folkmordsivriga överhuvud att samla info om var meningsmotståndare finns i landet. Behöver jag påminna dig om vad svensk lag har att säga gällande åsiktsregistrering?
2015-08-05, 08:02
Medlem
Accubonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heraldikern
Det handlar i grunden om att värna om principer, främst då gällande svensk suveränitet.

Som jag sa tidigare, vi har ingen jävla skyldighet att tolerera utlänningar som kommer hit (oavsett ursprungsland) för att parasitera på svensk altruism. Om de åtminstone tog sig till vårat land för att arbeta hederligt och bidra som alla andra så hade jag inte haft några direkta invändingar men att majoriteten av svenskar är så fullständigt jävla okunniga om zigenarkulturen så de inte förstår att de blir grovt utnyttjade av folk som lägger heder i att bedra och stjäla finner jag rent shockerande.

Min franska släkt som haft att göra med zigenare i sitt land långt mycket längre än vi varit exponerade för dem häpnar över vår fullständigt passiva och tillmötesgående reaktion till deras utbredning.
Jag håller med helt i stort även om jag inte skulle använda riktigt så starka ord som du.

KO Arnstberg, som jag antar du känner till som en av författarena bakom Invandring och Mörkläggning, är ju etnolog-professor som forskat mycket på romsk kultur. Han är med i ett av de senaste avsnitten av podcasten Radio Länsman där han sista 15-20 minutrarna pratar om romers kultur och ger oss båda i stort helt rätt. Han ska tydligen skriva en bok om zigensk kultur i höst, vilket kan vara bra för den godtrogne svenskens skull.
2015-08-05, 08:05
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heraldikern
Johejsan för det är ju jätteklokt att tillåta någon vars namn är taget från NKVD's folkmordsivriga överhuvud att samla info om var meningsmotståndare finns i landet. Behöver jag påminna dig om vad svensk lag har att säga gällande åsiktsregistrering?

Låt oss höra vad du kan.
2015-08-05, 08:28
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är svårt att veta hur folks sympatier påverkas av det här men om hälften påverkas positivt och hälften negativt till SD för det här så kommer det gynna SD. Detta eftersom SD har lägre stöd än 50% nu.
Dessutom är det smart att testa dessa kampanjer nu, när det är långt till valet. Då kan man testa lite olika taktiker & se vad som ger bäst utdelning.
2015-08-05, 09:01
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Många i denna forumdel verkar tycka att SD:s senaste kampanj är fenomenal och att den måste ha satts ihop av ett antal politiska PR-genier. Jag delar inte den uppfattningen. Jag tycker det är bra att SD satsar på reklam i tunnelbanan, men det är idiotiskt att rikta in sig på just tiggeriet.
...
Allt fokus borde istället ägnas åt att skapa en ännu tydligare bild om det ensamma oppositionspartiet. Det var ena halvan av den här kampanjen, men sedan gick det snett. Det är som ett tydligt oppositionsparti som SD har störst möjligheter att bygga upp en trovärdig politisk roll och därigenom locka till sig fler väljare. Då duger det inte att håller på att fokusera på en marginell struntfråga. Visst, kampanjen lyckades provocera lite vänstermänniskor och fick därmed uppmärksamhet. Det tilltalar knappast de människor som SD är i behov av att knyta till sig just nu, nämligen etablerade borgerliga DÖ-motståndare. De kommer inte imponeras av denna typ av kampanjer.

SD glider på en våg av framgång just nu, och då är det väldigt väldigt lätt att bli fartblind. I slutändan krävs seriös politik som kan möta Sveriges verkliga utmaningar, och då räcker det inte med en lagstiftning som förbjuder tiggeri. Oavsett om SD ökar eller minskar i opinionsstöd efter den här händelsen kan den här typen av kampanjer inte utgöra kärnan i det politiska arbetet för att i slutändan påverka politiken.

Du har rätt men du missar hela grejen. Du gör samma fel som demonstranterna. Ser det som en tiggarfråga.

Reklamen påvisar oförmågan hos 7K att regera, agera, lösa uppkomna problem för de ser inte verkligheten som den är.
Tiggeriet är bara ett symptom på oförmågan hos 7K. Och det angrep reklamen. Oförmågan att agera, regera och därmed leda landet i rätt riktning. Det var ingen kritik mot enskilda tiggare utan kritik mot Sveriges nuvarande ledning.

Och det är den oförmågan som SD tydliggör hos 7K som gör att folk väljer SD.

"Det räcker nu", "vart är vi på väg" osv är vad man hör folk emellan. Och det gäller nästan alla samhällsfrågor just nu. Färdriktningen upplevs gå åt fel håll. För det är ingen som styr!

Det gynnar SD och det är nog det som är grunden för framgångarna i OU:

7K totala oförmåga att leda landet.

De flesta borgerliga politiker som funderar i dessa banor idag är inte vatten värda för de har varit tysta i åtta år och skall absolut inte få fördelar av att hållit käft, och jamsat med. Tvärtom. Att haft sådana femtekolonnare i rikets styrning är en del av problemet, inte av lösningen.

Undantag finns som Hanif Bali men de är just det undantag. Resten ingår i Knapptryckarkompaniet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Knapptryckarkompaniet
2015-08-05, 09:19
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Många i denna forumdel verkar tycka att SD:s senaste kampanj är fenomenal och att den måste ha satts ihop av ett antal politiska PR-genier. Jag delar inte den uppfattningen. Jag tycker det är bra att SD satsar på reklam i tunnelbanan, men det är idiotiskt att rikta in sig på just tiggeriet.

För det första är tiggeriet ett av de minsta problemen som Sverige har just nu. Visst, det skapar irritation och missnöje, men det är knappast något som kommer välta skutan Sverige. Allt fler håller redan på att tröttna på politikernas oförmåga att hantera det här. För det andra vet alla redan var SD står i tiggerifrågan. Att de tog upp frågan inför EU-valet är en sak, men nu tjänar det ingenting till.

Allt fokus borde istället ägnas åt att skapa en ännu tydligare bild om det ensamma oppositionspartiet. Det var ena halvan av den här kampanjen, men sedan gick det snett. Det är som ett tydligt oppositionsparti som SD har störst möjligheter att bygga upp en trovärdig politisk roll och därigenom locka till sig fler väljare. Då duger det inte att håller på att fokusera på en marginell struntfråga. Visst, kampanjen lyckades provocera lite vänstermänniskor och fick därmed uppmärksamhet. Det tilltalar knappast de människor som SD är i behov av att knyta till sig just nu, nämligen etablerade borgerliga DÖ-motståndare. De kommer inte imponeras av denna typ av kampanjer.

SD glider på en våg av framgång just nu, och då är det väldigt väldigt lätt att bli fartblind. I slutändan krävs seriös politik som kan möta Sveriges verkliga utmaningar, och då räcker det inte med en lagstiftning som förbjuder tiggeri. Oavsett om SD ökar eller minskar i opinionsstöd efter den här händelsen kan den här typen av kampanjer inte utgöra kärnan i det politiska arbetet för att i slutändan påverka politiken.

Jag tror mer de riktade sig på ett problem väldigt många berörs av. Tiggare finns verkligen överallt, spelar ingen roll om du bor i byn eller på Södermalm, alla stöter på tiggare.

Undersökning har visat att ungefär hälften är emot tiggeri.

De tar alltså upp ett legitimt problem som många svenskar delar.

Sen så håller jag med dig, det är knappt ett problem jämfört med vad som händer i förorterna runt om landet. Jag hoppas verkligen att SD kan gå hårt på frågor och verkligen göra en skillnad när de blir största partiet.
2015-08-05, 09:22
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria

Det är väl relativt.

Ja tiggare sitter i varje butik och det ser inte bra ut.

Ja det finns kåkstäder men inte så ofta man berörs av det.

Så ja det är ju ett problem då det speciellt förstör turismen och bilden av Sverige.

MEN.

Förortskravaller, våldtäkter, islam och HBTQ hyckleriet.

Där har vi allvarliga problem.
2015-08-05, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kofotskenta
Det tror inte jag. Fakta har visat sig verkningslös på känslostyrda människor.
Sdmotståndarna är mest rädda för att bli förlöjligade och hånade. Att folk skrattar åt deras tokiga idéer. Att inte vara sedd som en god person vars idéer är moderna och inne.
Det allra värsta är om SD samtidigt är självsäkert och vägrar be om ursäkt.
Det sämsta du kan göra i en debatt med vänstern är att visa svaghet, då vittrar de blod och hugger direkt.

Sedan så anser jag att man måste sluta upp med att föra sin politik med utgångspunkten i vad som är bäst för alla andra folk förutom svenskarna själva. Våra politiker är valda för att representera VÅRA intressen och inte övriga världen.

Du måste ha missförstått med vilje.
Faktan om dagens flyktingpolitik jag syftar till ska vara till för att synas för allmänheten inte främst för att för att provocera vänstern. En sann verklighetsbild drar undan stödet för skrikvänsterns trovärdighet och existensberättigande, det är detta de är rädda för menar jag när vanliga människor på allvar börjar skratta åt deras patetiska verklighetsuppfattning.

Dvs reklamen bör även någon gång utformas på att göra vanliga människor mer medvetna om dagens tillstånd och de prioriteringar sverige har gjort.

Skrikvänstern mår ju uppenbart bra av den aktuella kampanjen eftersom de får tillfälle att skrika högst och stigmatisera SDväljare och gå bananas och eftersom det då blir en flykt från verkligheten ännu en gång.

Kampanjer som urartar i skrik och demonstrationståg ger motståndarna näring för sin aktivism för att splittra landet, all debatt som är sansad och seriös drar bort näring från motståndarna.

Att fakta dock provocerar är väl dock glasklart, se bara bokreklamsidan i DN som Arnstberg och Sandelin gjorde. Skulle den uppdateras och sättas upp som reklam och rivas ner och bli lika känd som dagens tiggerikampanj så vore det väl förträffligt.

PS. Dock kan det nog sägas att reklamen åtminstone kommer att vara lyckad när kampanjen lagt sig och när tiggeriet, nedskräpningarna, åldringsrånen och stölderna är ännu mer utbrett i landet och när media och skrikvänstern kontinuerligt har gjort 7K ännu mer handlingsförlamade.
Det kommer då att vara 100% allmänt känt att det bara finns ett enda val att göra om man vill ha förändring på sin ort.
Senast redigerad av Reflector 2015-08-05 kl. 09:34.
2015-08-05, 10:41
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reflector
Du måste ha missförstått med vilje.
Faktan om dagens flyktingpolitik jag syftar till ska vara till för att synas för allmänheten inte främst för att för att provocera vänstern. En sann verklighetsbild drar undan stödet för skrikvänsterns trovärdighet och existensberättigande, det är detta de är rädda för menar jag när vanliga människor på allvar börjar skratta åt deras patetiska verklighetsuppfattning.

Dvs reklamen bör även någon gång utformas på att göra vanliga människor mer medvetna om dagens tillstånd och de prioriteringar sverige har gjort.

Skrikvänstern mår ju uppenbart bra av den aktuella kampanjen eftersom de får tillfälle att skrika högst och stigmatisera SDväljare och gå bananas och eftersom det då blir en flykt från verkligheten ännu en gång.

Kampanjer som urartar i skrik och demonstrationståg ger motståndarna näring för sin aktivism för att splittra landet, all debatt som är sansad och seriös drar bort näring från motståndarna.

Att fakta dock provocerar är väl dock glasklart, se bara bokreklamsidan i DN som Arnstberg och Sandelin gjorde. Skulle den uppdateras och sättas upp som reklam och rivas ner och bli lika känd som dagens tiggerikampanj så vore det väl förträffligt.

PS. Dock kan det nog sägas att reklamen åtminstone kommer att vara lyckad när kampanjen lagt sig och när tiggeriet, nedskräpningarna, åldringsrånen och stölderna är ännu mer utbrett i landet och när media och skrikvänstern kontinuerligt har gjort 7K ännu mer handlingsförlamade.
Det kommer då att vara 100% allmänt känt att det bara finns ett enda val att göra om man vill ha förändring på sin ort.

Eftersom du skrev om sdmotståndare så antog jag att du menade den lilla klick som du nu kallar för skrikvänstern. Många i denna kategori kommer aldrig att ändra sig i sin verklighetsuppfattning.
Fakta kan de med sitt inflytande antingen gömma undan eller avvisa som "hatfakta" eftersom det kommer från fel håll.
Men eftersom de syns och hörs både på gatorna och i tidningarna så tycker jag att det enda sättet att hantera de är att visa hur galna de faktiskt är. Provocera, och helst med hjälp av humor.

Se denna man för inspiration:
https://m.youtube.com/#/user/ramzpaul

Däremot så ska man fortsätta att övertyga vanliga, normala människor på både vänsterkanten och i den liberala fållan att vi har sanningen på vår sida.
Då fungerar logik och fakta alldeles utmärkt.
Senast redigerad av kofotskenta 2015-08-05 kl. 10:46.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in