2015-08-04, 18:15
Medlem
Aftonbladet skriver om drunkningsolycka i Göteborg idag, men infon är hittills väldigt tunn. Någon som kan bidra?? Vilken badplats, ålder med mera?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21211231.ab
Citera
2015-08-04, 18:18
Medlem
9797s avatar
Handlar om ett ensamkommande flyktingbarn. Varför dessa konstant dras till vatten trots avsaknad av simförmåga är märkligt.

– Utgången är oklar. Vad vi förstår handlar det om en grupp ensamkommande flyktingbarn som varit iväg och badat. Det är självklart många som är chockade över det inträffade, säger Ulla Brehm, presstalesman vid polisen i region Väst till TT
Senast redigerad av 9797 2015-08-04 kl. 18:35.
Citera
2015-08-04, 18:19
Medlem
15årig pojke enligt göteborgsposten, hans tillstånd är livshotande.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2793096-15-aring-i-drunkningstillbud-i-askim
Citera
2015-08-04, 18:26
Medlem
Är det inte extremt långgrunt i Askimsviken..? Inte vid badet kanske? Minns fan inte.
Citera
2015-08-04, 20:37
Medlem
Tydligen lite svagt intresse att hjälpa till där ute i Askim.
Citat:
Mikael Hagström, 46, och Mattias Emilsson, 29, var två av de få människor som agerade när en pojke plötsligt försvann under ytan på Askimsbadet under tisdagen.
I närmare en halvtimme dök de på den plats där pojken försvunnit. Och båda är chockerade över hur många människor som valde att titta på i stället för aktivt söka efter pojken.
– En ung kille var saknad, han hade drunknat, jag förstår inte, säger Mikael.
http://www.expressen.se/gt/de-dok-efter-den-drunknade-pojken/
Citera
2015-08-04, 22:53
Medlem
Hur gick det? Lever han?
Citera
2015-08-04, 23:32
Medlem
Geggamojas avatar
Enligt gp-artikeln kom larmet in kl 14 06 och vid 14 30-tiden skulle han vara funnen. Är det möjligt att en människa kan överleva efter så lång tid i vattnet?
Citera
2015-08-05, 02:03
Medlem
Vikten av klart vatten är helt klart underskattad. Skillnaden på 1m och 10m sikt gör all världens skillnad. Nu vet jag inte hur det var vid Askim idag, men rimligen sämre än längre ut vid havet.
Citera
2015-08-05, 11:59
Medlem
ArctiumLappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88418
Tydligen lite svagt intresse att hjälpa till där ute i Askim.

Innan räddningstjänsten kom var det troligtvis inte så många som förstod vad som hade hänt. När räddningstjänsten kom ville de att folk skulle hålla sig borta från bryggan för att de skulle kunna arbeta i fred. Själv kan jag inte dyka och livrädda så det är inget jag skulle försöka mig på. Om det var någon jag kände och brydde mig om som drunknade skulle jag förstås kasta mig i ändå men det skulle troligtvis bara bli en till för räddningstjänsten att leta efter
Citera
2015-08-05, 12:04
Medlem
ArctiumLappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wendis
Vikten av klart vatten är helt klart underskattad. Skillnaden på 1m och 10m sikt gör all världens skillnad. Nu vet jag inte hur det var vid Askim idag, men rimligen sämre än längre ut vid havet.

Drunkningen hände vid bryggan. Själv badade jag i andra ändan av stranden (där det inte är så mycket folk och företrädesvis etniska svenskar). Där var sikten inte särskilt bra. Det blåste mycket vilket orsakade små ytvågor och massor av sjögräs som drev omkring på botten.
Citera
2015-08-05, 14:01
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nippetipp
Hur gick det? Lever han?
Han dog on vi får tro Expressen.
Citera
2015-08-05, 15:05
Medlem
Proras avatar
Nej, han är vid liv, än så länge:
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2793096-15-aringens-skador-fortsatt-livshotande

Bedrövligt att Expressen falskeligen påstår att en person som fortfarande lever har drunknat. Att någon riskerar att drunkna är inte synonymt med fullbordat faktum. Jag anar en viss betydelseglidning bland journalister med obefintlig språkkänsla. Drunkning är en dödsorsak, inget annat.
Senast redigerad av Prora 2015-08-05 kl. 15:09.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in