2015-08-04, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fubinaca
Hej!

Har en liten noobfråga angående blomning eller "flowering".

Har en planta som är ca 75-80cm lång och är en hybrid av sativa och indica (om man kollar på löven)
Det är min första planta och den är runt 5 månader gammal och fortsätter att gro, men den blommar inte.

Har inte kunnat fått reda än på vad det är för kön. Den växer och växer men inga tecken på blomning.

Har jag gjort något fel eller måste jag vänta mer? Någon som kan ge ett kort svar bara vad det kan bero på? Det är lixom inget fel på den. Den växer som ogräs (på ett positivt sätt, haha) Som sagt det är min första planta

Jag utgår från att du ställt om ljuset 12tim ljust och 12timmar mörker. Men under den mörka perioden får det inte komma in något tjuvljus
Citera
2015-08-04, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fubinaca
Så jag borde ha runt 11 tim mörker och 13 tim ljus för att det ska blomma?

Ska jag vara ärlig så har jag bara plantan i en kruka vid fönsterbrädan. Borde jag skaffa någon speciell lampa menar du?

Ja ja! Det förklarar ju saken. Det kommer inte att bli någonting om du har den i fönstret.
Skaffa en garderob eller något annat mörkt rum. Sen köper du riktiga lampor och en timer.
Så ska se att du kommer att få lite fin Gabja.
Citera
2015-08-04, 18:36
Medlem
Kerfuffle164s avatar
Hej! Skriver här istället för att starta en egen tråd, och hoppas det går få något svar!

Har tänkt köra igång en liten odling i förrådet, och skulle behöva lite hjälp från er lite mer rutinerade.
Har absolut gröna fingrar, odlat grönsaker sedan jag var barn, men aldrig gett mig på cannabisodling, förrän nu.. Det är mer dom tekniska frågorna jag skulle vilja ha svar på.

Frön:
Jag har valt ut tre alternativ, och det jag undrar är vilken av dom ni rekommenderar? Tycker den förstnämnda verkar vettig då den ska "lukta mindre", men då vet jag såklart inte vad som menas med det. Gör den verkligen det?
Nordic Jack
Nordic Kalashnikov
Auto Viking AK47

Tält:
Har kollat runt lite på olika tält. Detta har jag dock fastnat för:
Mammoth Classic 60x60x140
  • Såg att höjden på t.ex. Nordic Jack är 80-140cm. Tror ni jag får plats med en sådan eller ska jag välja ett högre tält/annan strain?
  • Rymmer jag 4 plantor i ett 60x60?
  • Behöver jag en annan lampa än 250W HPS-lampan som medföljer, under vegg-fasen?
  • Någon som har erfarenhet av dessa tält och kan svara på hur "luktfria" dom är? Kan man köra en ozongenerator i tältet?
  • Och slutligen. Jag tänkte lägga till "all-inclusive"-paketet till tältet. Bör jag även köpa till något mer som t.ex. en luftfuktare?

Tacksam för svar! Hoppas hinna lägga en beställning innan morgondagen.
Citera
2015-08-04, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kerfuffle164
Hej! Skriver här istället för att starta en egen tråd, och hoppas det går få något svar!

Har tänkt köra igång en liten odling i förrådet, och skulle behöva lite hjälp från er lite mer rutinerade.
Har absolut gröna fingrar, odlat grönsaker sedan jag var barn, men aldrig gett mig på cannabisodling, förrän nu.. Det är mer dom tekniska frågorna jag skulle vilja ha svar på.

Frön:
Jag har valt ut tre alternativ, och det jag undrar är vilken av dom ni rekommenderar? Tycker den förstnämnda verkar vettig då den ska "lukta mindre", men då vet jag såklart inte vad som menas med det. Gör den verkligen det?
Nordic Jack
Nordic Kalashnikov
Auto Viking AK47

Tält:
Har kollat runt lite på olika tält. Detta har jag dock fastnat för:
Mammoth Classic 60x60x140
  • Såg att höjden på t.ex. Nordic Jack är 80-140cm. Tror ni jag får plats med en sådan eller ska jag välja ett högre tält/annan strain?
  • Rymmer jag 4 plantor i ett 60x60?
  • Behöver jag en annan lampa än 250W HPS-lampan som medföljer, under vegg-fasen?
  • Någon som har erfarenhet av dessa tält och kan svara på hur "luktfria" dom är? Kan man köra en ozongenerator i tältet?
  • Och slutligen. Jag tänkte lägga till "all-inclusive"-paketet till tältet. Bör jag även köpa till något mer som t.ex. en luftfuktare?

Tacksam för svar! Hoppas hinna lägga en beställning innan morgondagen.

tycker inte du borde köpa frön från norden seeds om du ska odla i tält, köp istället från någon världskänd frötillverkare tex sensi seeds, barneys farm, green house seeds. dom har mycket bättre genetik än nordenseeds.

det kanske kostar nån 100lapp mer men det är verkligen värt det om du frågar vilket proffs som helst.
Citera
2015-08-05, 03:11
Medlem
Vad är nackdelen med att trimma bort alla löv?? Det finns ju mycket kristaller på dem
Är det ett måste när det gäller trimming?
Citera
2015-08-05, 07:42
Medlem
Kerfuffle164s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agggorius
tycker inte du borde köpa frön från norden seeds om du ska odla i tält, köp istället från någon världskänd frötillverkare tex sensi seeds, barneys farm, green house seeds. dom har mycket bättre genetik än nordenseeds.

det kanske kostar nån 100lapp mer men det är verkligen värt det om du frågar vilket proffs som helst.

Tack för tipset! Att det blir någon hundralapp dyrare spelar ingen roll. Har du något förslag på frö? Är ute efter ungefär 50/50 body/mind och givetvis en så stor skörd som möjligt.
Citera
2015-08-05, 19:01
Medlem
Hellu

Att hålla luftfuktighet är väldigt viktigt det vet jag och i vegg så är det ingen större fara, men i blom? hur kan jag på bästa sätt få luftfuktigheten på ca 45-50% som det skall vara? Jag vill att luftfuktigheten skall ligga mellan dessa värden konstant. Någon erfaren som kan svara på detta?

Ni erfarna, vad säger ni om att odla med led paneler? Någon som vill dela med sig av erfarenheter?
Citera
2015-08-10, 19:15
Medlem
akvifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kerfuffle164
Tack för tipset! Att det blir någon hundralapp dyrare spelar ingen roll. Har du något förslag på frö? Är ute efter ungefär 50/50 body/mind och givetvis en så stor skörd som möjligt.

Iced Grapefruit från Femaleseeds. Passar bra på det du söker.

Feminiserat för en billig peng, och bra genetik.
Citera
2015-08-10, 19:24
Medlem
akvifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralHerbman
Hellu

Att hålla luftfuktighet är väldigt viktigt det vet jag och i vegg så är det ingen större fara, men i blom? hur kan jag på bästa sätt få luftfuktigheten på ca 45-50% som det skall vara? Jag vill att luftfuktigheten skall ligga mellan dessa värden konstant. Någon erfaren som kan svara på detta?

Ni erfarna, vad säger ni om att odla med led paneler? Någon som vill dela med sig av erfarenheter?

Ska luftfuktigheten upp eller ned? Ska den upp till 45-50% ska du inte bry dig. Är det ned till 45-50% så bör du absolut göra något.

Tex köpa en torrboll, börja där.

Min åsikt om LED: Inget att hänga i granen, speciellt inte om man har en budget för odlandet..
HPS all the way!
Citera
2015-08-10, 19:31
Medlem
Red-Pandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akvifer
Ska luftfuktigheten upp eller ned? Ska den upp till 45-50% ska du inte bry dig. Är det ned till 45-50% så bör du absolut göra något.

Tex köpa en torrboll, börja där.

Min åsikt om LED: Inget att hänga i granen, speciellt inte om man har en budget för odlandet..
HPS all the way!

Kör du med HPS själv?

Vad landar elräkningen på?
Citera
2015-08-10, 19:44
Medlem
akvifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Red-Panda
Kör du med HPS själv?

Vad landar elräkningen på?

Med 150w HPS, 1.8kr per dag. Simpel matematik

150w*12h*1kr per kWh=1.8kr
Citera
2015-08-11, 14:23
Medlem
L.Butters.Stotchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agggorius

Ja om barneys farm , greenhouse eller sensi har bra genetik då har mcdonalds kvalitetskött...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in