2015-08-04, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Har med skrivit och spekulerat i om en eventuell el pistol långt tillbaka i tråden.

Även om en sådan där kreatursfösare elektrisk ser ut som en lång påk.

Vet inte om sådana används i Sverige vid slakterier?

I vilket fall som så blir det märken utav stiften vilket bör synas vid obduktionen i sådana fall.

Aj kanske använder sådana elektriska kreatursfösare på sin gård?
Gissar att "kreatursfösare"😄Varken söver el ännu mindre dödar människa
2015-08-04, 15:58
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Så här menar jag.
Riskvärderingen består i att jag tror hon levde och att det var kaos i bilen.
Riskvärderingen är att vara på stora vägen iom att denne är känd på orten.
Val av väg/val av bästa plats tror jag inte ens var planerat då jag tror det var ett väldigt hastigt förlopp.
1. Bilen kan bli igenkänd.
2. Det är större risk för möten på stora vägen.
3. Det ser väldigt märkligt ut om nån slåss förtvivlat.
4. Det finns risk att köra av vägen om det var en kamp (det går troligen knappt att framföra fordon..)

Håller med. Helt OK om man utgår från att hon var vid liv. Och varför inte.
Vi får veta efterhand och till dess är jag öppen för alla alternativ för vi vet ju inte ens något om hur, var, vad, varför eller ens när eller av vem hennes grymma öde avgjordes.

Ser heller ingen anledning att ifrågasätta häktningen av NB ens pga misstanke typ "i brist på bättre" men skulden ser jag inte avgjord före sista domslutet så det är anledningen till att jag försöker förstå om någon alternativ GM överhuvudtaget är möjlig.
2015-08-04, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Är det skillnad på icke frivillig hämtning till förhör och gripande? Tror jag knappast. Polisen har ju rätt att förhöra vem de vill och om du vägrar så kan du ju åtalas för mened. Notarien får rätta mig om jag har fel.
Mened är om du ljuger under vittnesed i domstol
2015-08-04, 16:18
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Man måste vara misstänkt för brott för att gripas. Det står inte i lagboken att det är förbjudet att tjafsa med MPS vid Martorp och sticka när polisen kommer.

Men nu diskuterade vi beslutsgången vid hämtning till förhör.

Bröderna kan ha hunnit hem medan beslutet togs.
Poliserna som befann sig vid ladan och av MPS fått veta att bröderna betett sig märkligt hade själva uppfattat att bröderna befunnit sig nära ladan men tvärvänt (det var också därför man åkt i fatt dem för att säkra deras identitet). Det beslutades då att förhöra dem, och inne i bostaden lär de bl.a. ha fått en fråga om vad de gjort vid ett visst verktygsskjul. - Om då svaret - mitt under en mordutredning - blev svävande eller att man förnekat att man varit på väg åt det håll polismännen sett (och kanske även MPS kunnat intyga) så får man nästan finna sig i att beslås med handbojor. Uppvisade sedan bröderna också ett omotiverat aggressivt beteende och menade att det inte fanns några frågor de inte redan besvarat eller lika gärna kunde besvara i sin bostad, osv, bör polismännen på platsen än mer ha motiverats att gripa dem. - Men som du säger: Beslutet kan också ha fattats redan innan de hunnit hem.
2015-08-04, 16:27
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Nej, från början var det HäFö.
Så man skiljer på HäFö och gripande då? Men ivf så hittade jag att polisen får hämta in vem de vill till förhör och hålla de i max sex timmar. Sen om det kallas HäFö eller gripande det har jag inte kunnat se. Spelar ju inte så stor roll för det blir ju i praktiken samma sak oavsett vad det kallas. Efter ett par timmar så måste du ju anhållas eller släppas.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2015-08-04 kl. 16:30.
2015-08-04, 16:28
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Poliserna som befann sig vid ladan och av MPS fått veta att bröderna betett sig märkligt hade själva uppfattat att bröderna befunnit sig nära ladan men tvärvänt (det var också därför man åkt i fatt dem för att säkra deras identitet). Det beslutades då att förhöra dem, och inne i bostaden lär de bl.a. ha fått en fråga om vad de gjort vid ett visst verktygsskjul. - Om då svaret - mitt under en mordutredning - blev svävande eller att man förnekat att man varit på väg åt det håll polismännen sett (och kanske även MPS kunnat intyga) så får man nästan finna sig i att beslås med handbojor. Uppvisade sedan bröderna också ett omotiverat aggressivt beteende och menade att det inte fanns några frågor de inte redan besvarat eller lika gärna kunde besvara i sin bostad, osv, bör polismännen på platsen än mer ha motiverats att gripa dem. - Men som du säger: Beslutet kan också ha fattats redan innan de hunnit hem.
Beslutet om hämtning togs innan polisen kom till deras bostad för hämtning. Det skedde inte mitt under en mordutredning.
2015-08-04, 16:41
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zezo
Det låter lite för dramatiskt i mina öron. Jag tror NB helt enkelt varit vid ladan och sett kollegorna åka iväg och Lisa gått till sin moped. Sen har han gått fram helt enkelt. Frågan är om han pratat med henne först eller slagit till direkt.
Du menar att NB kan ha gjort sig ett ärende till ladan pga pågående arbeten där, och sedan råkat få syn på en tjej han tidigare kollat in? - Det skulle ju nästan förutsätta att han vid tillfället bör ha varit bra påstruken - vilket inte rimmar så bra med att han snart skulle upp och arbeta igen men som väl heller inte kan uteslutas.

Klockan var c:a 18.15 och hemma väntade IB med maten... eller också var det bestämt att de skulle i väg och köpa pizza. Han hade inte så lång tid att vinka på.

Hypotesen är trots ovanstående (och på grundval av det lilla vi känner till) en av de starkare och skulle kunna utgöra en förklaring till vad som hänt.
2015-08-04, 16:44
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Beslutet om hämtning togs innan polisen kom till deras bostad för hämtning. Det skedde inte mitt under en mordutredning.
Hoppades du skulle förstå andemeningen. - LH hade ännu inte återfunnits.
2015-08-04, 16:45
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grindstugan
Intressant. Betyder att din kompis måste själv åkt 15 minuter tidigare den dagen. Varför??? Annars får vi en massa logikproblem från ditt uttalande. Givetvis med beaktande av att ordet alltid inte betydde alltid...

Anledningen till att det kanske verkar som jag skriver lite konstigt, beror på att jag inte vill avslöja vart han jag är bekant med bor. Men han bor ganska nära ladan kan man säga, och har pratat med bröderna flera gånger, senast dagen innan LH försvann. Han har sagt i förhör att han aldrig kunde tänka sig att MGM begått mordet.

Sen har jag en annan kompis som bor några km från caféet och är granne med en som jobbade ihop med bröderna när LH försvann.

Så man inte blandar ihop dessa två.
2015-08-04, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zezo
Det låter lite för dramatiskt i mina öron. Jag tror NB helt enkelt varit vid ladan och sett kollegorna åka iväg och Lisa gått till sin moped. Sen har han gått fram helt enkelt. Frågan är om han pratat med henne först eller slagit till direkt.

Syns inga spår i gruset av vad polis berättat i alla fall så har han klippt till henne på plats måste det skett ganska snyggt och smidigt.
2015-08-04, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Om någon, ej känd med området, når fram hit med ett lik i lasten är detta ett alternativ om han vill dumpa det i skogen. Det är första tillfället efter kaféet för visst ser det väl ut som en skog däruppe till vänster?:

https://www.google.se/maps/@58.542095,13.328869,3a,90y,165.24h,68.76t/data=!3m6!1e1!3m4!1sln3gjCzY2du6QI4yQccgHQ!2e0!7i1 3312!8i6656?hl=sv

Vi ser alltså avfarten till grusvägen där fynden gjordes och om han kände området borde han väl hellre fortsatt några hundra meter mot avfarten till de gamla kalkgruvorna där han lättare hade gjort sig av med allt på en och samma plats.

Hoppas att du får tillfälle att besöka området. Även om det är svårt att visualisera hur du på plats måste bli av med ett lik i bagageutrymmet så fort som möjligt och utan upptäckt tror ja nog att du får en åsikt om vad som är möjligt eller inte.

Detta med vägval är intressant. Om han saknade vettigt mordvapen i bilen, kanske han tog med henne avsvimmad/nästan eller faktiskt kvävd, till en plats där det fanns verktyg. Annars låter det mer rimligt att han som du beskriver skulle ha valt en annan dumpningsplats. Jag tror helt enkelt att om det nu är någon som känner till området, så har denne haft större behov av en mordplats/ett vapen än en dumpningsplats. Och att det är därför hon hittas där vid/på Martorp. När det sen dök upp ett behov av dumpningsplats var det försent för då var trakten full med sökare.
2015-08-04, 16:55
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Mened är om du ljuger under vittnesed i domstol
Eller tiger.

"Jag, N.N., lovar och försäkrar på heder och samvete, att jag skall säga hela sanningen och intet förtiga, tillägga eller förändra."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vittnesed

Men man kan ju undra vad som händer om man vägrar avlägga vittnesed? Det kan nog inte bli mer än böter eller vite skulle jag tro.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in