2015-08-04, 11:40
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
AJ anställer och avlönar naturligtvis inga lallande idioter år efter år. Han värderar och avgör själv vad som är lönsamt för honom.

Att utvärdera någons intelligens på dina grunder visar mera på din egen intelligens så tänk dig nu noga för innan du...

Du missar poängen igen. Och min eventuellt låga intelligens har inte med fallet att göra...

Redan när jag skrev mitt inlägg gällande att NB inte är särskilt intelligent... kunde jag förutse inlägg liknande dina... Jag visste att jag skulle få mothugg dels angående att NB av AJ ansetts vara duktig på sitt arbete, och dels att litauernas ologiska beteende kan förklaras endast pga stressad situation. Jag har själv också tänkt i de banorna, men en summering av "helhetsbilden" ger att NB, enligt mina referensramar - inte är särskilt intelligent.

Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Läs gärna vad jag svarade dig kl 08:19, ang. hur lätt det är att tänka logiskt i en paniksituation, som när man mördat nån t.ex.
Jo jag håller med dig i det du skriver. Men jag tycker ändå att litauernas beteende och personer tyder på att de är rätt så obegåvade.
2015-08-04, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Jag har letat men har inte hittat på vilket vis litauernas betedde sig märkligt a som gav anledning till misstankar. Om de bara försökte mota bort MP från sin tomt är inte anledning att väcka misstankar. Jag skulle heller inte vilja ha en massa folk traskande i närheten av min bostad som var genomsökt av polis tidigare.
MGM bodde inte på Martorp
2015-08-04, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Jag ser det som att spekulationer om andra MGM lugnt kan lämnas utanför tills NB friats i kommande rättegångar. Sannolikheten för att det ska hända verkar liten.
På gränsen till obefintlig
2015-08-04, 11:47
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
De sistnämnda kan man väl hoppa över direkt i och med fynden på grusvägen du diskuterar.
Blomberg Trädgårdsvillan 1 borde denna se sluttampen på vägen då den ligger bredvid brödernas hus.
Gum Håkan Jonsgården 1 verkar för långt bort med skogsparti som skymmer.
Blomberg Loftarebacken 1 ligger kanske bäst till.

Ska åka den vägen för att få en uppfattning om den är enslig har jag tänkt mig - lättare att uppskatta det som nämnts. Därav frågorna, tänkte du hade varit där.

Att denne inte skulle ha kunskap om grusvägen har jag svårt att se - vem åker rätt in på en sån väg med en död person med risk att det leder till en gårdsplan eller flertal närliggande hus? Den verkar snarare ypperlig att åka in på om man har lokalkännedom. Knappt använd, enslig, ej återvändsgränd.

Om någon, ej känd med området, når fram hit med ett lik i lasten är detta ett alternativ om han vill dumpa det i skogen. Det är första tillfället efter kaféet för visst ser det väl ut som en skog däruppe till vänster?:

https://www.google.se/maps/@58.542095,13.328869,3a,90y,165.24h,68.76t/data=!3m6!1e1!3m4!1sln3gjCzY2du6QI4yQccgHQ!2e0!7i1 3312!8i6656?hl=sv

Vi ser alltså avfarten till grusvägen där fynden gjordes och om han kände området borde han väl hellre fortsatt några hundra meter mot avfarten till de gamla kalkgruvorna där han lättare hade gjort sig av med allt på en och samma plats.

Hoppas att du får tillfälle att besöka området. Även om det är svårt att visualisera hur du på plats måste bli av med ett lik i bagageutrymmet så fort som möjligt och utan upptäckt tror ja nog att du får en åsikt om vad som är möjligt eller inte.
2015-08-04, 11:49
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LA-B
Om jag inte minns fel? så ska ett cigg paket tomt, ha hittats!
Av ett lettisk märke, kan det ha varit nära boden?
Bara minns detta nu!
Den som söker, han letar.
Citat:
Ursprungligen postat av legolasnilsson
Jag var med i sökandet och kan avslöja att ena fyndet som gjordes i samband med ett fynd tillhörande Lisa var ett tomt cigarettpaket från Litauen. Därav gjorde polisen kopplingen till Litauerna
2015-08-04, 11:58
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det sägs att Lisas pappa har letat efter henne i ladan söndag kväll, omfattningen av mänsklig aktivitet i ladan innan hund sattes in kan påverka sökresultatet, det är vad jag menar.

Kanske undrar du om jag anser att människor inte borde ha beträtt ladan innan hund sökte i byggnaden? Ja, jag menar att så lite mänsklig aktivitet som möjligt underlättar för hundföraren att läsa av hunden på ett optimalt sätt.

EDIT;Det är du som tillskriver mig epitetet expert, tack. Dock är jag ödmjuk och skulle vilja säga att jag tror att jag besitter en kompetens på området som vida överstiger genomsnittsdebattören här i forumet men att det högst sannolikt finns de som kan långt mycket mer, men de är troligen få till antalet, mycket talar för det.
"Expert" skrev jag lite ironiskt eftersom du skrev att spårhundar följer det färskaste spåret från "levande människor", vilket i detta fall är helt fel. När man nu sökte efter Lisa samt hade tillhörigheter från Lisa på plats bl.a. påsen vid mopeden samt ev. tjänstekläder, så letar naturligtvis hunden efter spår specifikt från Lisa.
2015-08-04, 12:00
Medlem
Citat:
Jag var med i sökandet och kan avslöja att ena fyndet som gjordes i samband med ett fynd tillhörande Lisa var ett tomt cigarettpaket från Litauen. Därav gjorde polisen kopplingen till Litauerna

Detta får mig att tänka på något jag läste i en litauisk artikel.

http://www.lrytas.lt/lietuvos-diena/kriminalai/svedu-pareigunai-atskleide-daugiau-detaliu-apie-nuzudyta-l-holm.htm

Chief Inspector Lars Johansson said that the police suspects outlook fell accidentally, when they found traces of the place where the body was found and girls.
2015-08-04, 12:01
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Jag ser det som att spekulationer om andra MGM lugnt kan lämnas utanför tills NB friats i kommande rättegångar. Sannolikheten för att det ska hända verkar liten.

Det är sant men även när man hoppas på det bästa måste man vara förberedd på det värsta.
2015-08-04, 12:02
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Den som söker, han letar.

Ett väldigt underligt beteende.
2015-08-04, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Ok! Alltid och aldrig ska man sällan använda sig av. De brukade vara i tid, och han jag känner ser ladan när han åker och jobbar.

Jag har inte den blekaste aning om det sker inom den normala arbetstiden, jag skrev att måndag 8 juni var de på jobbet 15 min tidigare än vanligt.
Intressant. Betyder att din kompis måste själv åkt 15 minuter tidigare den dagen. Varför??? Annars får vi en massa logikproblem från ditt uttalande. Givetvis med beaktande av att ordet alltid inte betydde alltid...
2015-08-04, 12:09
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Du missar poängen igen. Och min eventuellt låga intelligens har inte med fallet att göra...

Redan när jag skrev mitt inlägg gällande att NB inte är särskilt intelligent... kunde jag förutse inlägg liknande dina... Jag visste att jag skulle få mothugg dels angående att NB av AJ ansetts vara duktig på sitt arbete, och dels att litauernas ologiska beteende kan förklaras endast pga stressad situation. Jag har själv också tänkt i de banorna, men en summering av "helhetsbilden" ger att NB, enligt mina referensramar - inte är särskilt intelligent.

Jo jag håller med dig i det du skriver. Men jag tycker ändå att litauernas beteende och personer tyder på att de är rätt så obegåvade.

Låt oss för all del tänka ett steg till:

Är det så att den nu häktade är GM, så handlar det inte (det kan vi räkna ut...) om en förslagen seriemördare som rutinerat lägger ut villospår och väger varje åtgärd på guldvåg. Snarare handlar det om en "vanlig människa" som inser och skräms av det fasansfulla denne gjort, handlar i affekt och panik (eller näst intill) och gör det som då och bara i stunden förefaller vettigt och "rätt". Att göra sig av med bevis, LH:s ägodelar och i största allmänhet undfly de mer eller mindre inbillade eftersöken blir självklart. Att göra det effektivt och ändamålsenligt blir mindre självklart.

Begåvning har inte med detta att göra. En obegåvad, men erfaren rågangster skulle göra "rätt", en "vanlig människa" (fast inte vanlig, IoM brottet) gör "fel".
2015-08-04, 12:11
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:

Men det låter ju sanslöst! Tomt cigarretpaket från Litauern vid Lisas tillhörigheter! Hallå, hallå - jag gjorde det kunde dom lika gärna sagt. Har svårt att tro detta, postaren är också avstängd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in