Citat:
Ursprungligen postat av
ME077
Du missar poängen igen. Och min eventuellt låga intelligens har inte med fallet att göra...
Redan när jag skrev mitt inlägg gällande att NB inte är särskilt intelligent... kunde jag förutse inlägg liknande dina... Jag visste att jag skulle få mothugg dels angående att NB av AJ ansetts vara duktig på sitt arbete, och dels att litauernas ologiska beteende kan förklaras endast pga stressad situation. Jag har själv också tänkt i de banorna, men en summering av "helhetsbilden" ger att NB, enligt mina referensramar -
inte är särskilt intelligent.
Jo jag håller med dig i det du skriver. Men jag tycker ändå att litauernas beteende och personer tyder på att de är rätt så obegåvade.
Låt oss för all del tänka ett steg till:
Är det så att den nu häktade är GM, så handlar det inte (det kan vi räkna ut...) om en förslagen seriemördare som rutinerat lägger ut villospår och väger varje åtgärd på guldvåg. Snarare handlar det om en "vanlig människa" som inser och skräms av det fasansfulla denne gjort, handlar i affekt och panik (eller näst intill) och gör det som då och bara i stunden förefaller vettigt och "rätt". Att göra sig av med bevis, LH:s ägodelar och i största allmänhet undfly de mer eller mindre inbillade eftersöken blir självklart. Att göra det effektivt och ändamålsenligt blir mindre självklart.
Begåvning har inte med detta att göra. En obegåvad, men erfaren rågangster skulle göra "rätt", en "vanlig människa" (fast inte
så vanlig, IoM brottet) gör "fel".