2015-08-04, 15:13
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Är det skillnad på icke frivillig hämtning till förhör och gripande? Tror jag knappast. Polisen har ju rätt att förhöra vem de vill och om du vägrar så kan du ju åtalas för mened. Notarien får rätta mig om jag har fel.
Man måste vara misstänkt för brott för att gripas. Det står inte i lagboken att det är förbjudet att tjafsa med MPS vid Martorp och sticka när polisen kommer.

Men nu diskuterade vi beslutsgången vid hämtning till förhör.
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag är inte säker på beslutsgången när någon ska hämtas till förhör, men det kan ha tagit de fem minuter det tog för bröderna att köra hem.
Bröderna kan ha hunnit hem medan beslutet togs.
2015-08-04, 15:21
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zezo
Djuren utfodrades klockan 18 varje dag har jag för mig någon skrev. Den som utfodrade djuren den här söndagen kanske har sett något? Om det inte nu var NB själv som skulle utfodra den här dagen vill säga. Kanske han skulle hämta något vid ladan bredvid kaféet först.
Ja, eller lämna...

Narkotikahypotes:

Kaféet synes vara ett perfekt ställe för narkotikautväxling: Det har också funnits ett otal platser på AJ:s ägor där man lätt kunnat förvara och gömma undan sina partier.

X kör in på norra parkeringen och ställer ett knarkpaket på överenskommen plats bakom knuten, där Y kort tid därefter kommer att hämta paketet.

Så snart LH tillsammans med de andra tjejerna syntes gå ut vid entrén för att stänga för dagen startade X bilen från andra sidan gatan och gjorde sig beredd att lämna av sitt vanliga söndagspaket. Han ser två tjejer gå mot en ensam bil på södra parkeringen; den norra är tom på bilar. X har under sin körmanöver inte observerat LH som frigjort sig från övriga tjejer och via kaféets långsida promenerat bort mot sin moped.

Efter att X nått norra parkeringen slänger han upp bildörren; sitt dyrbara paket håller han i ett fast grepp. Han går mot baksidan, tittar sig rutinerat omkring, når gaveln och gör sig beredd för avlämning.

Nu står han öga mot öga med LH; ser hur hon håller på att knappa på sin mobil; hennes utstyrsel och hennes resoluta hållning.

X inser att spelet kan vara förlorat; att LH är lockfågel/knarkspanare och att man bara väntat på detta tillfälle.

X agerar blixtsnabbt och med paranoisk logik; slår resolut mobilen ur LH:s hand och knockar henne med en välriktad höger. Han plockar ihop hennes grejer men låter plastpåsen stå kvar, slänger in LH i bilkofferten och smäller igen luckan. Han kör från platsen. På vägen stannar han för att gömma undan sitt paket och ringa ett kort samtal; halar sedan upp LH:s mobil ur fickan. Han demonterar batteriet och krossar den sedan med en hammare han har liggande i handskfacket ; sedan fortsätter han och viker in på den lilla grusvägen som han vet den här tiden är tom på både folk och fordon. - Han tänder en cigarett och rynkar ögonbrynen. - Vad f-n ska han nu göra?
2015-08-04, 15:23
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Är det skillnad på icke frivillig hämtning till förhör och gripande? Tror jag knappast. Polisen har ju rätt att förhöra vem de vill och om du vägrar så kan du ju åtalas för mened. Notarien får rätta mig om jag har fel.

I Notariens frånvaro :

Polisen har några tvångsmedel till sitt förfogande, men när någon hämtas in brukar det kallas för "gripande".

Man kan kvarhållas på platsen för utfrågning (strängt taget är man då gripen) och man kan avhysas respektive omhändertas, vilket inte är detsamma som att gripas, men har polisen frihetsberövat personen på misstanke om brott brukar det vara frågan om att "gripa", med avsikten att anhålla personen (eller släppa) efter förhör.

Det där med mened om man vägrar yttra sig i förhör blev inte rätt. Mened blir inte aktuellt förrän man är kallad till tinget som vittne. Som misstänkt kan du (även där) ljuga straffritt hur mycket du vill.

Indirekt blir krångel med att följa med (som Venator var inne på) våldsamt motstånd. Däremot "kostar det inget" att hålla sig undan, eller (om man är snabb) rymma.

(Venator var före)
Senast redigerad av Bergakungen 2015-08-04 kl. 15:26.
2015-08-04, 15:33
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Man måste vara misstänkt för brott för att gripas. Det står inte i lagboken att det är förbjudet att tjafsa med MPS vid Martorp och sticka när polisen kommer.
Nej men det står i lagboken att polisen får förhöra vem de vill och om du inte frivilligt går med på det så kan du åtalas för mened. Ett brott alltså. Och då kan du följaktligen gripas.
2015-08-04, 15:35
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Nej men det står i lagboken att polisen får förhöra vem de vill och om du inte frivilligt går med på det så kan du åtalas för mened. Ett brott alltså. Och då kan du följaktligen gripas.
De var inte misstänkta för något brott när polisen körde ikapp. Först efteråt togs beslut om HäFö, och då hann de hem.

Dessutom blir det, som #Bergakungen sa, mened först i domstol.
2015-08-04, 15:38
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det där med mened om man vägrar yttra sig i förhör blev inte rätt. Mened blir inte aktuellt förrän man är kallad till tinget som vittne. Som misstänkt kan du (även där) ljuga straffritt hur mycket du vill.
Jo men nu var det förhör de gällde. Och om du vägrar förhör och vägrar vittna i domstol så kan du i förlängningen åtalas för mened. Ett brott alltså. Som misstänkt själv så har du all rätt att hålla tyst dock som du säger.
2015-08-04, 15:39
Bannlyst
Citat:
De var inte misstänkta för något brott när polisen körde ikapp. Först efteråt togs beslut om HäFö, och då hann de hem.
Fel!

Citat:
Anhållande

Ett tillfälligt frihetsberövande av en person som gripits som misstänkt för ett brott. Anhållande beslutas av åklagare. Senast efter tre dagar ska åklagaren fatta beslut om häktning, vilket prövas av en domstol. Anhållande förutsätter att brottet är så pass allvarligt att det finns skäl för häktning eller att det krävs ytterligare utredning innan personen kan släppas fri.

Se också frihetsberövande och häktning.

Naturligtvis beslöt åklagaren att anhålla de tre efter det inledande förhöret.
2015-08-04, 15:41
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Fel!

Citat:
Anhållande

Ett tillfälligt frihetsberövande av en person som gripits som misstänkt för ett brott. Anhållande beslutas av åklagare. Senast efter tre dagar ska åklagaren fatta beslut om häktning, vilket prövas av en domstol. Anhållande förutsätter att brottet är så pass allvarligt att det finns skäl för häktning eller att det krävs ytterligare utredning innan personen kan släppas fri.

Se också frihetsberövande och häktning.

Naturligtvis beslöt åklagaren att anhålla de tre efter det inledande förhöret.
Ja, anhållande skedde efter midnatt. Nu pratade vi om HäFö = Hämtning till Förhör.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-08-04 kl. 15:43.
2015-08-04, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, eller lämna...

Narkotikahypotes:

Det låter lite för dramatiskt i mina öron. Jag tror NB helt enkelt varit vid ladan och sett kollegorna åka iväg och Lisa gått till sin moped. Sen har han gått fram helt enkelt. Frågan är om han pratat med henne först eller slagit till direkt.
2015-08-04, 15:44
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Man måste vara misstänkt för brott för att gripas.
Då menar du alltså att polisen inte får hämta in någon ofrivilligt till förhör om man inte själv är misstänkt för brott? Det verkar lite ologiskt eftersom att vi har vittnesplikt och det borde ju då också mena att vi har förhörsplikt. Men jag är faktiskt inte helt säker på det.
2015-08-04, 15:47
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ja, anhållande skedde efter midnatt. Nu pratade vi om HäFö = Hämtning till Förhör.
Aha, där fick jag svar på den frågan iaf. Ja då var det från början ett gripande på polisens eget initiaitiv och sen ett par timmar senare så anhölls de av åklagaren.
2015-08-04, 15:50
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Då menar du alltså att polisen inte får hämta in någon ofrivilligt till förhör om man inte själv är misstänkt för brott? Det verkar lite ologiskt eftersom att vi har vittnesplikt och det borde ju då också mena att vi har förhörsplikt. Men jag är faktiskt inte helt säker på det.
Nej, det menar jag inte. Men det vi diskuterar är att det tog tid mellan att poliserna körde ikapp och säkrade litauerna, och att beslutet om HäFö verkställdes, och de hann åka hem däremellan.
Citat:
Aha, där fick jag svar på den frågan iaf. Ja då var det från början ett gripande på polisens eget initiaitiv och sen ett par timmar senare så anhölls de av åklagaren.
Nej, från början var det HäFö.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in