2015-08-04, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Om det med cigarettpaketet är sant så kan det inte jämställas med ett erkännande. Paketet kan vara äldre än försvinnandet, och det finns säkert fler litauer på säteriet.

MP hade gjort flera markeringar vid ladan. Någon här i tråden, har skrivet om fimpar.
Om så är fallet går det ju att spåra DNA.

Sen är ju frågan hur sakerna var placerade i förhållande till BO:s tillhörigheter. Och vad NB sagt i förhör. Det vet vi inget om.
Av det vi vet idag så är det ju inget erkännande, där har du helt rätt.
2015-08-04, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
MP hade gjort flera markeringar vid ladan. Någon här i tråden, har skrivet om fimpar.
Om så är fallet går det ju att spåra DNA.

Sen är ju frågan hur sakerna var placerade i förhållande till BO:s tillhörigheter. Och vad NB sagt i förhör. Det vet vi inget om.
Av det vi vet idag så är det ju inget erkännande, där har du helt rätt.

Jag har missat det, så det har skrivits i tråden att det hittades fimpar vid Martorp?
Det hittades väl fimpar vid mopedplatsen (också?)?
2015-08-04, 13:43
Medlem
Pre 1914s avatar
Är det klart om bröderna ens jobbade på martorp, och även om de hade gjort några specialjobb där tidigare, hade de rätt att vara där utan egentliga arbetsuppgifter?
2015-08-04, 13:44
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Om det med cigarettpaketet är sant så kan det inte jämställas med ett erkännande. Paketet kan vara äldre än försvinnandet, och det finns säkert fler litauer på säteriet.

Det kan mycket väl vara gammalt, jag ville bara exemplifiera att förutom allt annat som har beskrivits som en snitslad bana tar ju detta, om det inte är gammalt, priset!
Senast redigerad av hasselmuz 2015-08-04 kl. 13:47. Anledning: stavfel
2015-08-04, 13:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
En annan fundering är ju vilken riskvärdering man gör i valet av att fortsätta på genomfartsleden med den lasten eller att ta av upp mot skogen och så fort som möjligt lösa problemet.

Så här menar jag.
Riskvärderingen består i att jag tror hon levde och att det var kaos i bilen.
Riskvärderingen är att vara på stora vägen iom att denne är känd på orten.
Val av väg/val av bästa plats tror jag inte ens var planerat då jag tror det var ett väldigt hastigt förlopp.
1. Bilen kan bli igenkänd.
2. Det är större risk för möten på stora vägen.
3. Det ser väldigt märkligt ut om nån slåss förtvivlat.
4. Det finns risk att köra av vägen om det var en kamp (det går troligen knappt att framföra fordon..)
2015-08-04, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Är det klart om bröderna ens jobbade på martorp, och även om de hade gjort några specialjobb där tidigare, hade de rätt att vara där utan egentliga arbetsuppgifter?

AJ har ju sagt att iaf den äldre brodern var iom arbete betrodd att röra sig fritt på hans ägor. Om dom jobbade på Martorp har jag dock inte fått någon uppfattning om.
2015-08-04, 13:49
Medlem
Citat:

Det är mycket vi inte vet. Men med tanke på vad AJ sagt om NB (att han var konstruktör och betrodd att röra sig fritt), så nog borde en konstruktör ha tillgång till en verkstad.
2015-08-04, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Men spåren behöver inte vara så tydliga, skjuten med en el pistol tex

Har med skrivit och spekulerat i om en eventuell el pistol långt tillbaka i tråden.

Även om en sådan där kreatursfösare elektrisk ser ut som en lång påk.

Vet inte om sådana används i Sverige vid slakterier?

I vilket fall som så blir det märken utav stiften vilket bör synas vid obduktionen i sådana fall.

Aj kanske använder sådana elektriska kreatursfösare på sin gård?
Senast redigerad av Nybromannen 2015-08-04 kl. 14:22.
2015-08-04, 14:35
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Men nu var inte det där gripande, det var hämtning till förhör.
Är det skillnad på icke frivillig hämtning till förhör och gripande? Tror jag knappast. Polisen har ju rätt att förhöra vem de vill och om du vägrar så kan du ju åtalas för mened. Notarien får rätta mig om jag har fel.
2015-08-04, 14:38
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Bröderna var ju vaktmästare/hantverkare så de har säkert gjort allt möjligt på Martorp. Men det enda konkreta påstående jag sett är att de utfodrade djuren där.
2015-08-04, 15:00
Medlem
Djuren utfodrades klockan 18 varje dag har jag för mig någon skrev. Den som utfodrade djuren den här söndagen kanske har sett något? Om det inte nu var NB själv som skulle utfodra den här dagen vill säga. Kanske han skulle hämta något vid ladan bredvid kaféet först.
2015-08-04, 15:07
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Är det skillnad på icke frivillig hämtning till förhör och gripande? Tror jag knappast. Polisen har ju rätt att förhöra vem de vill och om du vägrar så kan du ju åtalas för mened. Notarien får rätta mig om jag har fel.

Hämtning är så "frivillig" du själv gör den till. Är det hämtning kan du gå med frivilligt eller bli buren iförd handbojor (edit: med ett antal mellanlägen beroende på hur trilsk du är). Däremot kan man kallas till förhör, alltså bli ombedd att komma in på förhör, dock ej aktuellt i detta fall.

Mened är den brottsliga handlingen att som vittne ljuga inför domstol.

Edit 2: Det är vad jag förstår inte brottsligt att vägra följa med vid hämtningen men trilskas du för mycket blir det våld mot tjänsteman. Jag tror inte heller hämtning förutsätter att åklagare beslutat om anhållan, men där kan jag ha fel?
Senast redigerad av Venator 2015-08-04 kl. 15:10.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in