2015-08-04, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Men det är ju alternativen som är intressanta. Om det är så att det inte finns så mycket alternativ att välja på så finns det ett inbyggt skydd mot bubblor.

Det är det skyddet du inte ser.

Vad du inte fattar är att det inte är de som ska in på marknaden som bestämmer priserna, utan de som redan är inne.

Vad andra länder har till skillnad mot det här bostadskommunistiska landet är en fungerande hyresmarknad. Får vi till en sådan här och hyresutbudet därmed ökar. Ja då kanske vi kan börja diskutera en eventuell dämpning.

Men nu är vi så långt man kan komma därifrån och nyproduktionen hänger inte med i förhållande till behovet av nya bostäder.

Så alla andra länder i världen var tydligen så korkade så de hade inget "skydd" mot bubblor

Nej är inte säljarna som bestämmer priset utan köparen den dagen räntorna sticker.

Självklart kommer det att byggas mer, allt eftersom priserna stiger så kommer fler och fler byggherrar att se klippen man kan göra. Idag består ett hus av frigolit med lite puts på och detta betalar dårarna miljiontals kronor för
Hade jag inte varit så lat och bekväm av mig så skulle jag byggt upp ett helt villakvarter på en lämplig plats och sålt skiten och skrattat hela vägen till banken.
Men inte omöjligt att jag gör slag i saken inom snar framtid
2015-08-04, 13:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Om det är så så visar det änne mer hur sjuka priserna är, att det finns folk som vill betala dessa priser är ännu sjukare MEN om det inte varit nästan gratis att låna så skulle de aldrig lånat dessa summor och då kommer vi än en gång in på bolånetorskarna är de som kommer få bubblan att brista den dagen räntorna sticker och ränteavdraget minskar.

Du verkar helt sakna förståelse för hur priserna sätts på marknaden och det går till enligt följande:

1. Du lägger en egen insats om 15% av köpesumman

2. Du betalar räntan på resterande 85% (miljonerna eventuellt)

3. Du tvingas amortera 2% av det totala lånebeloppet upp till 30% och därefter 1% upp till 50% belåning (swedbank)

4. Du betalar för alla omkostnader såsom avgift till brf, el, bredband osv.

Väger man samman alla kostnader och tar ut en rejält högre kalkylränta så ser man vad man har råd med. Banken kommer att sätta stopp om dina planer är allt för djärva som tur är.
2015-08-04, 13:22
Avslutad
Citat:
Nja vi pratar om bobubbla, inte alternativ till att äga en bostad.

En bobubbla får man genom att priserna stiger till en nivå där till slut någon sätter ner foten och säger, fetglöm att jag betalar flera miljoner för en etta.. och fler börja tänka att fan han har rätt, skall jag jobba och slita halva månaden bara för att slänga pengarna till avgift, räntor och amorteringar.. fan föddes jag till slav eller fri.. nä nu fan får det va nog.. och när allt fler börjar tänka det samma så börjar priserna gå ner.
Detta har redan hänt i flera länder, kommer att hända här oxå.. vi har haft stadigt stigande priser i 15 år, en 15 årig bobubbla, frågan är kommer den spricka eller kommer det bli pyspunka, poltikerna har bollen men eftersom de fegar med att ta tag i problemet så riskerar vi en bubbla som spricker.. men ännu finns det hopp om en pyspunka, oavsett blir resultatet detsamma, alltså att det är för dyrt idag.
Och denne någon väljer istället att bo i tält? I ett badkar med pressenning? Det är nämligen svårt att vara stöddig utan alternativ.
2015-08-04, 13:23
Medlem
Citat:
Nej jag får ju aldrig något svar. Du får berätta för mig vad som är alternativet om jag inte stått i bostadskö i sthlm och får ett jobb där. Hur ska jag lösa min boende om jag inte stått i bostadskön och behöver en bostad direkt?

Ja och kostnaden månadsmässigt skiljer dessa åt med 857,5 i månaden givet en ränta med 50 punkter rabatt hos swedbank och efter skatteavdrag. Vad är problemet?

Och sedan är ju ditt exempel ganska dåligt eftersom man inte får vara maxbelånad från första början.

15% måste man hosta till och 2% av resterande lån ska också betalas upp till 30% av marknadsvärdet.

Ja det är helt ok att ha en skuld för mig bara man har råd att betala räntan och det har alla som får lån idag.

Nej det tror jag inte alls. Folk har redan räknat på högre räntor i sina kalkyler. Och som tur är har banken också gjort det. Man köper inte bostäder som aktier. Man köper för att bo!

Det borde ju du veta?!

Alternativet är att amortera bort dina lån och då kunna skita i om räntor stiger eller sjunker, kunna skita i ränteavdrag.

Eller gör som 90% av befolkningen, låna till bilar, båtar, stugor, resor, kök, badrum och använda huset som pant..Alla vill ju framstå som rika knösar, kollar man de sen i taxeringskalendern har hela deras familj lägre inkomst än vad jag har själv, ett stort fett minus framför en summa på inkomst av kapital.. dessa stackare kommer få jobba tills de är 69 och sedan klaga på vilket jävla skitland Sverige är
2015-08-04, 13:25
Medlem
Citat:
Du verkar helt sakna förståelse för hur priserna sätts på marknaden och det går till enligt följande:

3. Du tvingas amortera 2% av det totala lånebeloppet upp till 30% och därefter 1% upp till 50% belåning (swedbank)

Väger man samman alla kostnader och tar ut en rejält högre kalkylränta så ser man vad man har råd med. Banken kommer att sätta stopp om dina planer är allt för djärva som tur är.

Märkligt at jag som helt saknar förståelse hur bomarknaden fungerar lyckats köpa och äga 8 boende i mitt liv.. det senate köpte jag för lite över 3 år sedan
2015-08-04, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Och denne någon väljer istället att bo i tält? I ett badkar med pressenning? Det är nämligen svårt att vara stöddig utan alternativ.

Byt stad tex.
2015-08-04, 13:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08

Det är alternativen man aldrig får höra om från bubbelbabblarna. Enligt dessa raketforskare kan man välja bort att bo tydligen.

Testa att strejka med betalningen i Sthlm då lär du få sova skavfötters med tiggarna till slut.
2015-08-04, 13:33
Medlem
Citat:

Eller så:

1. Lägg en egen insats på 30%

2. Betalar räntan på restrerande 70%

3. Amortera bort hela lånet på 10 år.

4. Betalar alla renoveringar, underhåll etc.. med egna pengar.

Väger samman alla kostnader..lever som en kung efter endast 10 år, när folk snackar räntor på jobbet så svarar man att man inte har en aning om vad räntan ligger på i dagsläget

Banken har som tur väl inte satt stopp för mig, men min banksnubbe (som jag ringer ganska ofta till) tycker att jag amorterar alldeles för hårt (naturligtvis)
2015-08-04, 13:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Alternativet är att amortera bort dina lån och då kunna skita i om räntor stiger eller sjunker, kunna skita i ränteavdrag.
varför ska jag göra det om jag har en mycket låg avgift i BRF exempelvis? Då har jag ju råd att betala räntan.

Citat:
Eller gör som 90% av befolkningen, låna till bilar, båtar, stugor, resor, kök, badrum och använda huset som pant..Alla vill ju framstå som rika knösar, kollar man de sen i taxeringskalendern har hela deras familj lägre inkomst än vad jag har själv, ett stort fett minus framför en summa på inkomst av kapital.. dessa stackare kommer få jobba tills de är 69 och sedan klaga på vilket jävla skitland Sverige är

Känner själv ingen som lever sådär. Och det finns ju begränsningar i hur mycket man får låna också. Att vissa väljer att leva för sina pengar ser jag inte som något fel i sig.

Det är upp till var och en att avgöra.
2015-08-04, 13:34
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Byt stad tex.

Finns inga jobb på vischan... Jobben är i Sthlm
2015-08-04, 13:35
Medlem
Citat:
Det är alternativen man aldrig får höra om från bubbelbabblarna. Enligt dessa raketforskare kan man välja bort att bo tydligen.

Testa att strejka med betalningen i Sthlm då lär du få sova skavfötters med tiggarna till slut.

För trettione gången så är alternativet att amortera hårt, kan man inte det så har man förköpt sig ett boende man egentligen inte har råd med.
2015-08-04, 13:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Eller så:

1. Lägg en egen insats på 30%

2. Betalar räntan på restrerande 70%

3. Amortera bort hela lånet på 10 år.

4. Betalar alla renoveringar, underhåll etc.. med egna pengar.

Väger samman alla kostnader..lever som en kung efter endast 10 år, när folk snackar räntor på jobbet så svarar man att man inte har en aning om vad räntan ligger på i dagsläget

Banken har som tur väl inte satt stopp för mig, men min banksnubbe (som jag ringer ganska ofta till) tycker att jag amorterar alldeles för hårt (naturligtvis)

Funkar på landsorten men inte i Sthlm för gemene man. Det betyder iof inte att det är sämre ur ett ekonomiskt perspektiv att köpa en bostad i Sthlm.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in