Citat:
Ursprungligen postat av
Ydrik
Det kan lugnt lämnas utanför ända tills NB är dömd skyldig av den orsaken.
Nej. Det är snarast första stycket på kapitel 1 i boken "Kunskapsteori" att en teori vi har om någon aspekt av verkligheten måste kunna förklara eller ta hänsyn till alla kända egenskaper hos den. Som ett minimum får man därför formulera nån slags konspirationsteori om en elak mördare som på något vis fått tag i NB:s DNA och smetat det på offrets tillhörigheter. Eller skylla på kontaminering av annat slag, t ex klantiga/rasistiska poliser. Det gick ju bra i O J Simpson-fallet, men något säger mig att tingsrätten inte kommer att bestå av fem personer av litauisk börd som vill önsketänka sig hela vägen till månen för att fria sin landsman.
Däremot håller jag med dig om att spekulationerna om NB:s intelligens inte har mycket för sig. De är som spekulationerna om att han inte skulle vara någon mördartyp - vi saknar alla rimliga data för att bedöma dessa saker. Jag vet inte ens om vi vet hans utbildningsbakgrund. Rent allmänt tror jag dock inte heller att den som självständigt kan planera och genomföra ganska komplexa bygggnadsjobb kan vara dum på alla övriga områden.
Vad som däremot är rimligt att anta är att han inte hade några större insikter i hur det svenska samhället fungerade och var uppbyggt, trots flera år här. Mest därför att han inte lärt sig språket öht vad jag förstår. Det kan ha bidragit till ogenomtänkta och felaktiga beslut.