2015-08-04, 12:15
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Det kan lugnt lämnas utanför ända tills NB är dömd skyldig av den orsaken.

Nej. Det är snarast första stycket på kapitel 1 i boken "Kunskapsteori" att en teori vi har om någon aspekt av verkligheten måste kunna förklara eller ta hänsyn till alla kända egenskaper hos den. Som ett minimum får man därför formulera nån slags konspirationsteori om en elak mördare som på något vis fått tag i NB:s DNA och smetat det på offrets tillhörigheter. Eller skylla på kontaminering av annat slag, t ex klantiga/rasistiska poliser. Det gick ju bra i O J Simpson-fallet, men något säger mig att tingsrätten inte kommer att bestå av fem personer av litauisk börd som vill önsketänka sig hela vägen till månen för att fria sin landsman.

Däremot håller jag med dig om att spekulationerna om NB:s intelligens inte har mycket för sig. De är som spekulationerna om att han inte skulle vara någon mördartyp - vi saknar alla rimliga data för att bedöma dessa saker. Jag vet inte ens om vi vet hans utbildningsbakgrund. Rent allmänt tror jag dock inte heller att den som självständigt kan planera och genomföra ganska komplexa bygggnadsjobb kan vara dum på alla övriga områden.

Vad som däremot är rimligt att anta är att han inte hade några större insikter i hur det svenska samhället fungerade och var uppbyggt, trots flera år här. Mest därför att han inte lärt sig språket öht vad jag förstår. Det kan ha bidragit till ogenomtänkta och felaktiga beslut.
Senast redigerad av MrFold 2015-08-04 kl. 12:21.
2015-08-04, 12:19
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nej. Det är snarast första stycket på kapitel 1 i boken "Kunskapsteori" att en teori vi har om någon aspekt av verkligheten måste kunna förklara eller ta hänsyn till alla kända egenskaper hos den. Som ett minimum får man därför formulera nån slags konspirationsteori om en elak mördare som på något vis fått tag i NB:s DNA och smetat det på offrets tillhörigheter. Eller skylla på kontaminering av annat slag, t ex klantiga/rasistiska poliser. Det gick ju bra i O J Simpson-fallet, men något säger mig att tingsrätten inte kommer att bestå av fem personer av litauisk börd som vill önsketänka sig hela vägen till månen för att fria sin landsman.

Däremot håller jag med dig om att spekulationerna om NB:s intelligens inte har mycket för sig. De är som spekulationerna om att han inte skulle vara någon mördartyp - vi saknar alla rimliga data för att bedöma dessa saker. Jag vet inte ens om vi vet hans utbildningsbakgrund. Rent allmänt tror jag dock inte heller att den som självständigt kan planera och genomföra ganska komplexa bygggnadsjobb inte kan vara dum på alla övriga områden.

Vad som däremot är rimligt att anta är att han inte hade några större insikter i hur det svenska samhället fungerade och var uppbyggt, trots flera år här. Mest därför att han inte lärt sig språket öht vad jag förstår. Det kan ha bidragit till ogenomtänkta och felaktiga beslut.

Han har gått ut gymnasium enl FB.

Ja, detta måste vara rena panikåtgärder utan tanke på konsekvenser. Fort, fort bli av med grejerna, tänka får man göra sen.
2015-08-04, 12:22
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Jag har letat men har inte hittat på vilket vis litauernas betedde sig märkligt a som gav anledning till misstankar. Om de bara försökte mota bort MP från sin tomt är inte anledning att väcka misstankar. Jag skulle heller inte vilja ha en massa folk traskande i närheten av min bostad som var genomsökt av polis tidigare.
MGM bodde inte på Martorp
Det är inget svar på min fråga, även om oenigheterna ägde rum på Martorp. Vad var det som uppfattades som misstänkt?
2015-08-04, 12:26
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Han har gått ut gymnasium enl FB.

Ja, detta måste vara rena panikåtgärder utan tanke på konsekvenser. Fort, fort bli av med grejerna, tänka får man göra sen.

Man bör också tänka på att frågan "planering eller panik" inte nödvändigtvis har ett entydigt svar. Det finns ingenting som hindrar att verkligheten här innehåller en kombination av bägge. GM har uppenbarligen inte drabbats av total handlingsförlamning, utan vidtagit vissa åtgärder för att dölja sitt brott. Men under stor stress är det ändå fullt möjligt att man i den processen gör oövertänkta, rent av dumma saker. Som att t ex kasta ut saker genom bilfönstret i tron att de inte kommer att hittas.
2015-08-04, 12:27
Medlem
Ydriks avatar
Citat:

Däremot håller jag med dig om att spekulationerna om NB:s intelligens inte har mycket för sig. De är som spekulationerna om att han inte skulle vara någon mördartyp - vi saknar alla rimliga data för att bedöma dessa saker. Jag vet inte ens om vi vet hans utbildningsbakgrund. Rent allmänt tror jag dock inte heller att den som självständigt kan planera och genomföra ganska komplexa bygggnadsjobb kan vara dum på alla övriga områden.

Ja du har rätt, givetvis, det var inget bra svar jag gav och jag inser att jag borde utvecklat detta mera men nu hade jag ju turen att slippa det tack vare dina vettiga påpekanden.
2015-08-04, 12:29
Medlem
Citat:
Men det låter ju sanslöst! Tomt cigarretpaket från Litauern vid Lisas tillhörigheter! Hallå, hallå - jag gjorde det kunde dom lika gärna sagt. Har svårt att tro detta, postaren är också avstängd.

Det måste väl vara ett gammal ciggpaket, sen måste de väl hamnat nästan på samma ställen av en tillfällighet.
Å andra sidan så verkar Litauen vara en slarver som kanske slänger allt där han går och står
2015-08-04, 12:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Om någon, ej känd med området, når fram hit med ett lik i lasten är detta ett alternativ om han vill dumpa det i skogen. Det är första tillfället efter kaféet för visst ser det väl ut som en skog däruppe till vänster?:

https://www.google.se/maps/@58.542095,13.328869,3a,90y,165.24h,68.76t/data=!3m6!1e1!3m4!1sln3gjCzY2du6QI4yQccgHQ!2e0!7i1 3312!8i6656?hl=sv

Vissa partier skog/dungar verkar inte finnas kvar då man ser bilder från grusvägen? Kartan är nog äldre.
Har man kunskap om grusvägen är den superb* i mitt tycke av dessa anledningar:
snabbt bort från genomfartsleden, första avtagsvägen. Om Lisa levde och kämpade och slogs som en vettvilling kan jag förstå att vederbörande vill av stora vägen fort och tar första avfarten - denne var troligen tvungen att stanna till ganska omgående. Det var kanske knappt möjligt att framföra ett fordon om hon kämpade att få stopp på bilen.
Personligen skulle jag inte åka in på den vare sig med lik eller inte då man inte kan se om den leder till ett hus.
* Men som sagt med reservation tills jag sett den.
2015-08-04, 12:47
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Man bör också tänka på att frågan "planering eller panik" inte nödvändigtvis har ett entydigt svar. Det finns ingenting som hindrar att verkligheten här innehåller en kombination av bägge. GM har uppenbarligen inte drabbats av total handlingsförlamning, utan vidtagit vissa åtgärder för att dölja sitt brott. Men under stor stress är det ändå fullt möjligt att man i den processen gör oövertänkta, rent av dumma saker. Som att t ex kasta ut saker genom bilfönstret i tron att de inte kommer att hittas.

Ja, vissa åtgärder är åtminstone semiplanerade. Han gjorde sig inte av med Lisas döda kropp i första bästa skogsdunge, då hund förmodligen hade hittat henne snabbare. Men han kunde ha kört henne så långt bort som hans tidsram tillät ( pizzainköp?)

Då hade det också varit lättare att sedan vidta åtgärder för att flytta ännu längre bort.
2015-08-04, 13:04
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vissa partier skog/dungar verkar inte finnas kvar då man ser bilder från grusvägen? Kartan är nog äldre.
Har man kunskap om grusvägen är den superb* i mitt tycke av dessa anledningar:
snabbt bort från genomfartsleden, första avtagsvägen. Om Lisa levde och kämpade och slogs som en vettvilling kan jag förstå att vederbörande vill av stora vägen fort och tar första avfarten - denne var troligen tvungen att stanna till ganska omgående. Det var kanske knappt möjligt att framföra ett fordon om hon kämpade att få stopp på bilen.
Personligen skulle jag inte åka in på den vare sig med lik eller inte då man inte kan se om den leder till ett hus.
* Men som sagt med reservation tills jag sett den.

En annan fundering är ju vilken riskvärdering man gör i valet av att fortsätta på genomfartsleden med den lasten eller att ta av upp mot skogen och så fort som möjligt lösa problemet. Om det nu finns någon skog kvar däruppe förstås och vad ser man i så fall när man kommer upp på krönet och bortom. Jag vet inte men något har ju fått GM att fortsätta.
Själv har jag aldrig tvekat att köra in på liknande vägar så länge det inte finns vare sig förbuds- eller varningsskyltar för då kan man anta att de får något slags statligt vägbidrag just för att vägen ska vara öppen för allmänheten.

En plats jag är nyfiken på är de gamla kalkgruvorna som AJ tipsade om redan första dagen så varför fortsatte inte GM dit om han kände till området...: https://www.google.se/maps/@58.538855,13.324666,3a,75y,135.13h,60.36t/data=!3m6!1e1!3m4!1sa7uH3pJypW_sL4Z7cg0bkQ!2e0!7i1 3312!8i6656?hl=sv
Men skogen kanske är borta där också.. I så fall håller jag helt med om att det måste vara någon med lokalkännedom.
2015-08-04, 13:23
Medlem
Citat:
En annan fundering är ju vilken riskvärdering man gör i valet av att fortsätta på genomfartsleden med den lasten eller att ta av upp mot skogen och så fort som möjligt lösa problemet. Om det nu finns någon skog kvar däruppe förstås och vad ser man i så fall när man kommer upp på krönet och bortom. Jag vet inte men något har ju fått GM att fortsätta.
Själv har jag aldrig tvekat att köra in på liknande vägar så länge det inte finns vare sig förbuds- eller varningsskyltar för då kan man anta att de får något slags statligt vägbidrag just för att vägen ska vara öppen för allmänheten.

En plats jag är nyfiken på är de gamla kalkgruvorna som AJ tipsade om redan första dagen så varför fortsatte inte GM dit om han kände till området...: https://www.google.se/maps/@58.538855,13.324666,3a,75y,135.13h,60.36t/data=!3m6!1e1!3m4!1sa7uH3pJypW_sL4Z7cg0bkQ!2e0!7i1 3312!8i6656?hl=sv
Men skogen kanske är borta där också.. I så fall håller jag helt med om att det måste vara någon med lokalkännedom.

Han borde varit medveten om risken att han kan möta någon som känner igen honom. Han var ju på hemmaplan.
Om någon hade sett honom svänga in till kalkbrottet, så hade det nog uppfattats som misstänkt.
Om någon hade sett honom på vägen till Martorp, så var det det kanske en vardaglig händelse, som inte många skulle reflektera över.
2015-08-04, 13:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Men det låter ju sanslöst! Tomt cigarretpaket från Litauern vid Lisas tillhörigheter! Hallå, hallå - jag gjorde det kunde dom lika gärna sagt. Har svårt att tro detta, postaren är också avstängd.
Om det med cigarettpaketet är sant så kan det inte jämställas med ett erkännande. Paketet kan vara äldre än försvinnandet, och det finns säkert fler litauer på säteriet.
2015-08-04, 13:31
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Det är inget svar på min fråga, även om oenigheterna ägde rum på Martorp. Vad var det som uppfattades som misstänkt?
Att de tydligen inte gillade att MP letade på en plats där en persedel som kunnat vara Lisas, hittades.

Och det kan ju ha varit då som kattincidenten inträffat, om denna nu har ägt rum.
Kanske: "Leta inte här! Ni skrämmer vår katt!"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in