2015-08-04, 09:01
Medlem
Rolig tråd
Igår var jag hemma hos en äldre man som legat till sängs för han hade några besvär. Han hade levt på skrädmjöl i sju veckor. Han rostade nog havren själv, för det luktade av det i huset. Han hade gått ner tjugo kilo.
Förr i världen visste man att man behöver vatten salt och vitaminer. De bästa vitaminerna finns just nu gratis. Bara plocka vitklöverblad, bättre grönsaker får du leta efter i affärerna.
Nudlar är billigt - bästa priset hittills var ett kilo (16 pack) för 17 kr. (i en invandrarbutik).
Kort sagt havre nudlar vitklöver och salt. Och du kan leva för så lite som någon krona om dagen.
Citera
2015-08-04, 09:06
Medlem
Shadowknights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Köp något billigare kött för runt 45kr/kg. Inga problem att hitta fläsk för det.

2kg = 100g om dagen (om vi inte räknar för noga).

Då har du 140kr kvar. Här köper du potatis och morötter så går du pytt på allt. Ha gärna i lite olja om hemma för mer energi.

Fråga i köttdisken om dom har lite bortskuret fett du kan få så steker du i det.

Annars är det billigt att käka coop-burgare med pommes om dom inte ändrat priserna sen dess:

Bästa tipset hitills!
Citera
2015-08-04, 09:41
Avslutad
Jodå, den budgeten har man väl haft några gånger

Det viktigaste är att hitta "mättande" mat och det svåraste är inte middagarna/luncherna utan mellanmålen. Mellanmålen är inte lätta att få billiga och mättande eftersom du sällan har råd med proteiner som ost eller pålägg med den budgeten. Scones bakade jag hela tiden. Råstekt potatis med hemmagjort vitlökssmör var en annan delikatess *hehe*

Grytor med billiga proteiner/kolhydrater är ett bra sätt att bli mätt. Ris, vissa typer av bönor, fläskkotlett, nötfärs, krossade tomater, rotfrukter, lök, potatis med mera... Har man schyssta kryddor hemma och lite fantasi kan man sno ihop riktigt goda grejer.

Om jag var TS skulle jag gå all-in på ett storpack mjöl, ett storpack proteiner(nötfärs eller kotletter) och ett storpack kolhydrater, helst ris(pasta drar upp hungern för mycket). Sen får man försöka utnyttja resten av kassan på bästa sätt.
Senast redigerad av RockySvensson 2015-08-04 kl. 09:45.
Citera
2015-08-04, 09:52
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sluskjohan
Nudlar, korv, fiskpinnar, tonfisk, nudlar, ravioli m.m

Nudlar &fiskpinnar/korv åt jag väldigt mycket när jag bodde i Norge, billigt & gott!

Halvfabrikat är världskänt för att vara billigt och näringsrikt!

Repeterar vad som sagts tidigare:

1. Torkade bönor/ärtor/linser, i princip gratis och bra energiinnehåll
2. Diverse rotfrukter och kål får man ofta kraftigt rabatterat (ex vitkål/kålrot/morot 2kr/kg)
3. Billigt kött. Ta det som är på bra pris/kort datum. Ät inte varje dag, portionera.
4. Ägg har ofta mycket bra deals
5. Kryddor, kryddor, kryddor. Inte köpa annat än buljong men använd allt du har hemma! Koka egen buljong på rester av billiga köttet om du hittar tex fläsklägg eller billig hel kyckling.

Egentligen klarar du dig antagligen bara på vatten resten av månaden. Men ovanstående tips är för att du ska kunna äta gott och varierat med en låg budget. Ex ägg är inte det billigaste men får du ett bra pris kan du ta ett ägg till frukost. Det gör bra för moralen. Smak och utseende är lika viktigt för att hålla motivationen. Kör du 22 dagar havregryn kommer du halvvägs in säga "fuck it", gå och trycka en big mac-meny och ta ett sms-lån.
Citera
2015-08-04, 10:09
Medlem
xtrftw1337s avatar
Billig bacon, svamp, vispgrädde, persilja, salt/kryddor osv.. samt tagliatelle pasta.

Kör ett storkok på 10-20kg av detta recept, billigt och bra
Citera
2015-08-04, 11:02
Medlem
Panzer-Lehrs avatar
Rotfrukter och bönor
Citera
2015-08-04, 11:37
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lassmeden
kolla dollarstore om du har någon sådan i närheten där du bor, sist jag var där sålde dom 5 paket nudlar för 10kr.
Lidl säljer "Speedy Noodle" för runt 6-7 kr, om jag inte minns fel. Riktigt goda och mättande! Köp också ett paket havregryn (kostar runt en tia), plocka bär i skogen (finns massor just nu), koka gröten och ät den med bären du plockat och vatten till. Fråga i affären om de har någon utgången mat. Man brukar ha "gammalt" bröd och grönsaker som är fullt ätligt!
Citera
2015-08-04, 11:43
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
nudlar är billigt, havregrynsgröt kanske. Undvik att äta ute

kan bli en bra lärdom för framtiden
Äta ute är ju helt uteslutet med TS budget. TS har en matbudget på runt 12 kr/dag om jag inte räknat helt fel. Då blir det inte några extravaganser...
Citera
2015-08-04, 11:55
Medlem
Mooons avatar
Här är massa bra tips på billig mat och tänk runt mat: http://polichinelle.se/2015/august/mina-atta-basta-tips-for-dig-med-liten-matbudget.html

Äter man mycket smörgås är ju att baka eget bröd det bästa. Bra oavsett om man ha en snål budget eller inte.
Citera
2015-08-04, 12:24
Medlem
Har nu varit och fiskat sen 8 ungefär. Inte en fiskjävel har nappat, så nu blir det lidl för pasta & någon billig ketchup.. Byter fiskeställe imorgon & ikväll ska jag kolla upp den där majsodlingen som fanns i närheten!

Det värsta med detta är dock att man inte kan köpa snus.. men det får man priotera bort antar jag!
Citera
2015-08-04, 13:04
Medlem
Hahaha alltså Nordea ruinerar mig. Ligger alltså back nu på kontot efter 2 övertrassavgift på 95:- /st & något jävla kioskbesök på 89:-...

På endast majs,fisk & makaroner i 3 veckor! Det lär funka va?
Citera
2015-08-04, 13:13
Medlem
emaptis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banankontakt18
Hahaha alltså Nordea ruinerar mig. Ligger alltså back nu på kontot efter 2 övertrassavgift på 95:- /st & något jävla kioskbesök på 89:-...

På endast majs,fisk & makaroner i 3 veckor! Det lär funka va?
Du vet att du kan gå till kyrkan och berätta om din situation va? Chansen är stor att du då får en matrekvisition, och med lite tur blir inbjuden på lite nattvard med prällen.

http://www.arbetarbladet.se/gastrikland/gavle/rekordmanga-ber-kyrkan-om-hjalp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in