2015-08-04, 01:30
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ryskedamer
Japp, och de som klagar på nudelförslagen.
Det är väl bra om någon säger till när någon annan häver ur sig dumheter?

Citat:
Har jag tio kronor för en dag så köper jag nudlar före allt annat, då mängden kalorier per krona (vilket jag som har stort kaloribehov fokuserar på) är troligtvis bäst. Om jag har 20 kronor för en vecka så kan jag köpa större lass av allt vilket prioriterar bort enskilda nudelpaket helt och hållet. Men räknar vi kalorier per krona så bör inte nudlar, ens i styckpaket vara särskilt mycket dyrare än till exempel vanlig pasta. Vissa nudelpaket ligger på vad en Big Mac ger dig, har svårt att tänka mig att samma mängd Eldorado pasta kommer ens i närheten. Priset per kilo är inte allt.
Tänkte svara på detta men Sorken80 gjorde det så bra.

Citat:
Ursprungligen postat av ryskedamer
Därför att jag satt och sitter fortfarande med enbart telefon som mackapär och kan därför inte efterforska. Bra att du gjorde det åt mig, din jävla surfitta. Köpte förut nudelpack på över 500 kalle. Det är bra det är fint. Din mor är polsk.
Nu har jag visserligen ingen smartfon, men senast jag använde en sådan fungerade sökmotorer minst lika bra som att skriva på Flashback. Jag har svårt att tro att speciellt mycket har förändrats sedan dess.
Citera
2015-08-04, 02:01
Medlem
Köp potatis. 5-10 kr kilot. Man kan koka, steka, i ugn osv. Man blir mätt och innehåller det mesta man behöver.
Citera
2015-08-04, 03:03
Medlem
Bbobis avatar
Roberto har ju sagt att pasta byggde hans kropp.

Kör på det en månad. Vem bryr sig? Mänskligheten och dess kropp har besegrat större hindren än så.
---------------

Men att leva billigt är INTE svår bara man kollar kilopris och inehållsförteckningen.

Det svåra är att hålla sig till en strikt plan utan att springa och köpa en massa småsaker och skit man egentligen hade klarat sig utan.
Senast redigerad av Bbobi 2015-08-04 kl. 03:12.
Citera
2015-08-04, 04:04
Medlem
lolliances avatar
Följande är en nödsituationsdiet Har inte läst igenom tråden, kanske har dykt upp detta tips redan men jag kör ändå

För 250:- kan du köpa 27 kg fiberhavregryn (Axa's brukar ligga på 9:-/kg).

Ta en shaker, ha i havregryn och sen kallt vatten, vifta med shakern i en rund rörelse paralellt med golvet så att havregrynet blandas med vattnet -> drick.

1 kg Axa fiberhavregryn innehåller följande:

per 1000 g
3600 kcal
130 g protein
520 g kolhydrater
varav 15 g sockerarter
70 g fett (10 g mättad, 25 g enkelomättat, 25 g fleromättat)
160 g fiber
Samt flera vitaminer och mineraler.

Bra mycket bättre än nudlar som folk tjatar om hela tiden tycker jag! Du verkar inte äta så mycket så ett halvt paket om dagen skulle du säkert klara dig på låter det som, så du kanske inte behöver hela 27 kgvilket gör att du kan lägga lite på kanske mjölk eller något annat

Att endast äta havre är inget jag har prövat eller vet några hälsorisker kring men tycker inte det ser så dumt ut med tanke på innehållet man får för priset.

Edit: För dom pengarna över hade jag nog köpt 1 kg jordnötter som du kan få för 30-50 kr på olika ställen.

500g havregryn

1800 kcal
65 g protein
260 g kolhydrater
varav 7 g sockerarter
35 g fett

100 g jordnötter

630 kcal
26 g protein
52 g fett
10 g kolhydrater
varav 3 g sockerarter
10 g fiber

Totalt:

2430 kcal
91 g protein
270 g kolhydrater
varav 10 g sockerarter
87 g fett
90 g fiber (lite mycket hehe, du kan blanda med vanlig havre också)
Senast redigerad av lolliance 2015-08-04 kl. 04:25. Anledning: Lägga till mattips
Citera
2015-08-04, 04:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lolliance
Har inte läst igenom tråden, kanske har dykt upp detta tips redan men jag kör ändå:

För 250:- kan du köpa 27 kg fiberhavregryn (Axa's brukar ligga på 9:-/kg).

Ta en shaker, ha i havregryn och sen kallt vatten, vifta med shakern i en rund rörelse paralellt med golvet så att havregrynet blandas med vattnet -> drick.

1 kg Axa fiberhavregryn innehåller följande:

per 1000 g
3600 kcal
130 g protein
520 g kolhydrater
varav 15 g sockerarter
70 g fett (10 g mättad, 25 g enkelomättat, 25 g fleromättat)
160 g fiber
Samt flera vitaminer och mineraler.

Bra mycket bättre än nudlar som folk tjatar om hela tiden tycker jag! Du verkar inte äta så mycket så ett halvt paket om dagen skulle du säkert klara dig på låter det som, så du kanske inte behöver hela 27 kgvilket gör att du kan lägga lite på kanske mjölk eller något annat

(Att endast äta havre är inget jag har prövat eller vet några hälsorisker kring men tycker inte det ser så dumt ut med tanke på innehållet man får för priset)
Jag skulle hellre begå harakiri än äta ett kilo uppblötta havregryn varje dag!!
Citera
2015-08-04, 04:28
Medlem
lolliances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alap

Vet inte om du har testat dricka havre, själv tycker jag det fungerar bra om man har en shaker. Det har aldrig degat ihop sig för mig, men det gör nog det om man låter det stå en stund. Om man jämför denna metod med att äta gröt så är det bra mycket jobbigare att äta gröt tycker jag då det är väldigt mättande och tar tid, medan shakervarianten kan svepa 2 dl havregryn på under en minut
Citera
2015-08-04, 06:54
Bannlyst
nudlar är billigt, havregrynsgröt kanske. Undvik att äta ute

kan bli en bra lärdom för framtiden
Citera
2015-08-04, 06:55
Medlem
En 500gr-förpackning sojabönor kostar ca 15 kr och ger 14 dl färdiga bönor.
Citera
2015-08-04, 08:10
Medlem
sluskjohans avatar
Nudlar, korv, fiskpinnar, tonfisk, nudlar, ravioli m.m

Nudlar &fiskpinnar/korv åt jag väldigt mycket när jag bodde i Norge, billigt & gott!
Citera
2015-08-04, 08:16
Medlem
konsumentkalles avatar
Blodpudding 500g ~7kr, bruna/vita bönor, nudlar, bacon.
Citera
2015-08-04, 08:26
Medlem
SpoonyOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alap

Havregryn is the shit!

Precis som han som levde 4 år i Sveriges skogar och åt inget annat.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/det-handlar-om-att-hitta-sin-grej
Citera
2015-08-04, 08:43
Medlem
Kolla efter "ät nu/snart" eller vad det kallas. Brukar gå att hitta en del billigt och vettigt kött och mejeriprodukter då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in