2015-08-03, 19:13
Medlem
afvongreves avatar
Kan någon förklara varför det är intressant vilken dag man hittade handsken? Sedan undrar man i ungefär 2000 inlägg varför den inte hittades på söndagen. Det är väl inte konstigt. När pappan var ute och letade var det säkert ganska mörkt. Vad tyder det på att handsken hittades på måndagen? Innebär det att den var "planterad", tycker ni? Och varför var den i så fall "planterad"? Tänker ni så här:
1. pappan borde ha sett den på söndagen
2. handsken är "planterad"
3. alltså är det någon som vill sätta dit litauern = han är oskyldig
Jag undrar bara vad ni far efter.
2015-08-03, 19:13
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
.. Eller AJ. Han kan ju inte bestämma sig om vem som tog i den först verkar det som?

Det har kanske ingen betydelse, dock ska det bli kul att läsa FUP, jag hoppas att det står allt om handsken där, exakt var på handsken DNA hittades samt vems det är. Det bör ju kunna säga något om AJ story att han bar den i fingret.
2015-08-03, 19:14
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zezo
Det förklarar egentligen bara uppgifterna från SR att en handske hittades redan på söndagskvällen.
Men sådana uppgifter finns inte.
2015-08-03, 19:15
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om det inte är slarv ifrån medias sida så är det ju intressant att AJ ändrar sig, och just i den ordningen. Först plockar han själv upp den, men säger sedan att en anställd plockar upp den, varför denna ändring?

Det kan omöjligt vara slarv ifrån medias sida iom att båda AJs uttalanden om hur han hittade handsken finns att höra med hans egen röst, den ena på radio intervju och den andra på video intervju.
(jag har för någon timma sedan postat inlägg med båda intervvjuer + länkar)
2015-08-03, 19:16
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Om man ska tro Expr (och artiklarna inte publiceras långt efter det att man hört sig för hos uppgiftslämnarna) så bör hjälmen fortfarande vara saknad fredagen den 12 juni, rel. kort tid före kl. 15.25:
http://www.expressen.se/gt/polisen-angelagen-var-ar-mopedhjalmen/

Bröderna togs in för förhör torsdag 11 juni em/kväll, och strax därefter bärgades deras bil för undersökning. De anhölls sedan kort tid efter midnatt, 01:15; kvinnan 01:20, fredag 12 juni (efter att LH återfunnits i Martorp). Dessförinnan hade MPS gjort ett fynd i Martorpsladan som polisen därefter genomsökte - innan de kom till den lilla byggboden. - Efter byggboden övergick man till den norra delen av ladan.

Inte förrän sent under lördagskvällen den 13 juni bekräftades att hjälmen hittats.
Bröderna togs in till förhör fredagen den 12 juni och Lisa hittades senare samma kväll.
2015-08-03, 19:17
Bannlyst
Säg att Lisa har en halv timme på sig dem låser. Lisa pratar med någon i en svart SUV. Hon går och sätter sig på mopeden kanske röker eller kollar internet. Sen går hon bort till ladan lägger ifrån sig handskarna och kissar någon stans. Skickar sms till pappan "att nu kommer jag"

Sen när hon är saknad letar pappan efter henne hans blick är uppe inte efter marken han hittar en handske eller inte?

På morgon mötet är det fler personer som är vid ladan dem kanske vidrör något så där var Lisa lagt handsken faller ner.
2015-08-03, 19:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Porslinslandet har den klart bästa hypotesen ang. handsken: NB placerade den där för att slippa arbeta. Då fick han tiden som han så desperat behövde för att röja undan andra bevis och hantera kroppen. Bara det att NB själv först "hittar" handsken, tar upp den och besudlar den med sitt DNA, och sen lägger tillbaka den och tillkallar AJ är nog. Att han tagit i handsken gör naturligtvis att DNA spår blir irrelevanta. Samtidigt spärras arbetsplatsen och NB blir entledigad.
Slugt och beräknande. NB sov nog inte natten mellan den 7 och 8/6, för hans hjärna gick på högvarv.

Blev NB entledigad då, var kan vi läsa om det? Om hypotesen ska ha någon relevans så bör den väl underbyggas med något vi känner till, eller?

Kanske har det framgått att bröderna slapp jobba efter den dör tragiska s
2015-08-03, 19:19
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Porslinslandet har den klart bästa hypotesen ang. handsken: NB placerade den där för att slippa arbeta. Då fick han tiden som han så desperat behövde för att röja undan andra bevis och hantera kroppen. Bara det att NB själv först "hittar" handsken, tar upp den och besudlar den med sitt DNA, och sen lägger tillbaka den och tillkallar AJ är nog. Att han tagit i handsken gör naturligtvis att DNA spår blir irrelevanta. Samtidigt spärras arbetsplatsen och NB blir entledigad.
Slugt och beräknande. NB sov nog inte natten mellan den 7 och 8/6, för hans hjärna gick på högvarv.

Ja, bra tänkt. Men man kan tycka att kroppen borde ha flyttats till ett för honom säkrare ställe också. Men kanske svek modet honom + att det vi tidigare diskuterat om att poliser och andra i närområdet kan ha skrämt honom. Sen från onsdag var det väl i stort sett kört ens om han varit modig? Då vimlade det väl av både poliser och MPS i alla vinklar och vrår av området (Framför allt antar jag att för en utomstående så kunde de tänkas dyka upp var som helst)
2015-08-03, 19:21
Moderator
OYs avatar
Citat:

Blev NB entledigad då, var kan vi läsa om det? Om hypotesen ska ha någon relevans så bör den väl underbyggas med något vi känner till, eller?

Kanske har det framgått att bröderna slapp jobba efter den där tragiska söndagskvällen, jag har i alla fall inte sett någon sådan information.
2015-08-03, 19:22
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Alltid betyder att din källa måste ha observerat bröderna alla dagar de har åkt till jobbet för att veta att de aldrig körde tidigare någon dag, tror du själv att din källa har gjort så? Dessutom skulle de ha ett arbetsplaneringsmöte i ladan, vet du om det brukar ske inom den normala arbetstiden eller en liten stund innan jobbet börjar?

Hur vet din källa att bröderna åkte till ladan direkt hemifrån, följde hen efter?

Ok! Alltid och aldrig ska man sällan använda sig av. De brukade vara i tid, och han jag känner ser ladan när han åker och jobbar.

Jag har inte den blekaste aning om det sker inom den normala arbetstiden, jag skrev att måndag 8 juni var de på jobbet 15 min tidigare än vanligt.
2015-08-03, 19:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Det har kanske ingen betydelse, dock ska det bli kul att läsa FUP, jag hoppas att det står allt om handsken där, exakt var på handsken DNA hittades samt vems det är. Det bör ju kunna säga något om AJ story att han bar den i fingret.

Ja, jag är nyfiken på denna märkliga händelse och dess turer kring den. Det är tragikomiskt när man läser/hör hur AJ berättar hur han sakta bar den med fingertoppen. Ser liksom gubben framför mig via hans detaljerade beskrivning..
2015-08-03, 19:25
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja, bra tänkt. Men man kan tycka att kroppen borde ha flyttats till ett för honom säkrare ställe också. Men kanske svek modet honom + att det vi tidigare diskuterat om att poliser och andra i närområdet kan ha skrämt honom. Sen från onsdag var det väl i stort sett kört ens om han varit modig? Då vimlade det väl av både poliser och MPS i alla vinklar och vrår av området (Framför allt antar jag att för en utomstående så kunde de tänkas dyka upp var som helst)

Han var i alla fall inte såpass skrämd att han inte vågade röra sig kring och på Martorp en viss fredag när det vimlade av poliser och allsköns sökare, dessutom nära Lisas tillhörighet samt kroppen. NB var modig, jag kan inte dra någon annan slutsats.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in