2015-08-04, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
I flera tidningar stod det att polisen inte åkte till till fyndplatsen då, utan Missing People ringde polisen igen och berättade om litauernas märkliga beteende, och polisen valde då att leta upp litauerna istället. Litauernas beteende ansågs så märkligt så att polisen omdirigerades.
Möjligtvis har jag missat eller missförstått något?
Jag tolkade som polisen fick uppgiften när de anlände till fyndet, prioriterade då säkra MGM
2015-08-04, 10:54
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
I flera tidningar stod det att polisen inte åkte till till fyndplatsen då, utan Missing People ringde polisen igen och berättade om litauernas märkliga beteende, och polisen valde då att leta upp litauerna istället. Litauernas beteende ansågs så märkligt så att polisen omdirigerades.

Ja, inlägget förklarar ju en tänkbar anledning till orsaken för litauernas beteende som MP delgav polisen när de kom dit för att kolla fyndet de gjort.
Kanske du missat ursprungsinlägget två sidor bakåt kl 01:01 ?
2015-08-04, 10:58
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
MGM har gjort sig känd som en skicklig snickare och konstruktör så hur skulle denne fungera och dessutom med livet fortfarande i behåll om han vore "svagt begåvad"?
Hade han varit "svagt begåvad" skulle hans konstruktioner för länge sedan brakat ihop eller att han dråsat ned genom ett tak eller golv eller från höga ställningar. Han skulle inte bara hamrat sönder sin tumme utan hela handen.
Om han inte skulle ha någon förmåga att förutse vad som kan hända när han reser upp en vägg eller takstol hade han varit död för länge sedan. I vart fall som snickare.

Ergo. MGM har genom mångårig erfarenhet tillgodogjort sig en instinktiv förmåga att förutse risker, undvika fara samt beräkna hållbara lösningar även på problem som inte alltid är förutsägbara. Vaddå "underbegåvad"? ...//...
Det fetade; menar du AJ´s uttalande om att NB är skicklig på sitt arbete? Jag ifrågasätter inte att NB är bra på sitt arbete, men kan det finnas anledningar till att AJ säger så i media? Kan AJ känna sig olustig över att han anställt en möjlig mördare? (Kanske totalt irrelevant, men jag undrar också hur mycket pengar (lönekostnader) AJ sparar på att ha NB anställd).

Sen finns det ju som bekant många olika typer av intelligens.
2015-08-04, 11:01
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Jag tolkar detta som att det är fyndet, inte litauerna, som får polisen att komma till Martorp.
https://www.youtube.com/watch?v=0ab6ZkHVlGM
Citat:
Ursprungligen postat av Fredman 7:06
Under fredagkvällen se'n så sker det ett fynd som Missing People gör kopplat till en plats dit polisen kallas. Och där konstaterar vi ganska snabbt att det finns personer i området som blir aktuella för oss. De här personerna påträffas se'n ytterliggare en bit från platsen därifrån och kan där polisiärt säkras i vart fall och det tas beslut om hämtning till förhör på de här tre personerna.
2015-08-04, 11:07
Medlem
ME077s avatar
Svårt att veta vilka medier som har de rätta uppgifterna.

"– Vår personal såg några personer som uppträdde konstigt i samband med fyndet. Personalen larmade då polisen som valde att omdirigerade sin patrull och i stället åka till de här personerna, säger han."

http://www.expressen.se/gt/polisens-kamp-mot-klockan-i-fallet-om-lisa/
2015-08-04, 11:08
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag tolkar detta som att det är fyndet, inte litauerna, som får polisen att komma till Martorp.
https://www.youtube.com/watch?v=0ab6ZkHVlGM
Ok. Hur som helst betedde sig litauerna så märkligt så att polis meddelades och valde att prioritera dem istället för fyndet.
2015-08-04, 11:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Fastigheterna vid Blomberg Loftarebacken 1, Gum Håkan Jonsgården 1 och Blomberg Trädgårdsvillan 1 har utsikt över grusvägen där fynden gjordes och mellan "slottet" och Martorp gäller det fastigheterna Kinnekulle Skogen 1, Husaby Rödjan 1, Kinnekulle Martorpsskogen 3, samt Kinnekulle Källdalen 1 till exempel.

De sistnämnda kan man väl hoppa över direkt i och med fynden på grusvägen du diskuterar.
Blomberg Trädgårdsvillan 1 borde denna se sluttampen på vägen då den ligger bredvid brödernas hus.
Gum Håkan Jonsgården 1 verkar för långt bort med skogsparti som skymmer.
Blomberg Loftarebacken 1 ligger kanske bäst till.

Ska åka den vägen för att få en uppfattning om den är enslig har jag tänkt mig - lättare att uppskatta det som nämnts. Därav frågorna, tänkte du hade varit där.
Citat:
Där vill jag påstå att det behöver inte vara någon "som vet att målet är nära" för att hamna i Martorp eller att det skulle varit ett mål överhuvudtaget.
Efter de kastade åkerfynden har han helt enkelt inget annat val än att fortsätta resan mot en plats där han kan bli av med kroppen utan risk för att bli sedd och uppmärksammad.

Att denne inte skulle ha kunskap om grusvägen har jag svårt att se - vem åker rätt in på en sån väg med en död person med risk att det leder till en gårdsplan eller flertal närliggande hus? Den verkar snarare ypperlig att åka in på om man har lokalkännedom. Knappt använd, enslig, ej återvändsgränd.
2015-08-04, 11:17
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Det fetade; menar du AJ´s uttalande om att NB är skicklig på sitt arbete? Jag ifrågasätter inte att NB är bra på sitt arbete, men kan det finnas anledningar till att AJ säger så i media? Kan AJ känna sig olustig över att han anställt en möjlig mördare? (Kanske totalt irrelevant, men jag undrar också hur mycket pengar (lönekostnader) AJ sparar på att ha NB anställd).

AJ anställer och avlönar naturligtvis inga lallande idioter år efter år. Han värderar och avgör själv vad som är lönsamt för honom.

Att utvärdera någons intelligens på dina grunder visar mera på din egen intelligens så tänk dig nu noga för innan du...
2015-08-04, 11:18
Medlem
Qwarts avatar
Citat:

Läs gärna vad jag svarade dig kl 08:19, ang. hur lätt det är att tänka logiskt i en paniksituation, som när man mördat nån t.ex.
2015-08-04, 11:28
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Det kan lugnt lämnas utanför ända tills NB är dömd skyldig av den orsaken.
Jag ser det som att spekulationer om andra MGM lugnt kan lämnas utanför tills NB friats i kommande rättegångar. Sannolikheten för att det ska hända verkar liten.
2015-08-04, 11:33
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ok. Hur som helst betedde sig litauerna så märkligt så att polis meddelades och valde att prioritera dem istället för fyndet.
Jag har letat men har inte hittat på vilket vis litauernas betedde sig märkligt a som gav anledning till misstankar. Om de bara försökte mota bort MP från sin tomt är inte anledning att väcka misstankar. Jag skulle heller inte vilja ha en massa folk traskande i närheten av min bostad som var genomsökt av polis tidigare.
2015-08-04, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
De sistnämnda kan man väl hoppa över direkt i och med fynden på grusvägen du diskuterar.
Blomberg Trädgårdsvillan 1 borde denna se sluttampen på vägen då den ligger bredvid brödernas hus.
Gum Håkan Jonsgården 1 verkar för långt bort med skogsparti som skymmer.
Blomberg Loftarebacken 1 ligger kanske bäst till.

Ska åka den vägen för att få en uppfattning om den är enslig har jag tänkt mig - lättare att uppskatta det som nämnts. Därav frågorna, tänkte du hade varit där.

Att denne inte skulle ha kunskap om grusvägen har jag svårt att se - vem åker rätt in på en sån väg med en död person med risk att det leder till en gårdsplan eller flertal närliggande hus? Den verkar snarare ypperlig att åka in på om man har lokalkännedom. Knappt använd, enslig, ej återvändsgränd.

Om jag inte minns fel? så ska ett cigg paket tomt, ha hittats!
Av ett lettisk märke, kan det ha varit nära boden?
Bara minns detta nu!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in