2015-08-04, 00:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
OK. Ny tid...
2015-06-12, 23:36
(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

Tack. Då får lite tid dras av innan det kommer ut i sändning - det är ju en bild och inte video va?
23.15. Pip.
2015-08-04, 00:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan det finnas skillnader på hur kroppen reagerar om man dör en naturlig död så att säga vs att kroppen dödas? Jag tänker mig att en kropp som håller på att slockna av biologiska orsaker på något vis genomgår en process som avslutas med tömning här och där efter dödens inträde?
Ursäkta om frågan är svår att förstå, hoppas att du förstår vad jag menar, och ja, jag är lekman, kan inte ett skit om det här.
Jag vill veta varför vissa hävdar att kroppen tömmer och andra att kroppen inte gör det. Har du sett vad som sker när någon dödas?

Nej. Alla har egentligen rätt i diskussionen. Musklerna slappnar av helt, urin- och faecesavgång sker, men betänk dock att blåsa och tarm kan vara tömd och man kan vara hård i magen (=nada ut).
2015-08-04, 00:57
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag är inte säker på beslutsgången när någon ska hämtas till förhör, men det kan ha tagit de fem minuter det tog för bröderna att köra hem.
Polis kan på eget initiativ gripa folk och plocka in till station och sen efter det så är det åklagare som beslutar om anhållan. Beslut om anhållan måste tas inom ett par timmar, osäker på hur många. När balterna motsatte sig att självmant följa med till förhör så togs beslut om gripande i detta fallet förmodligen av något polisbefäl. Om man fick fatt i åklagare så kanske hen kunde besluta om att anhålla direkt men jag vet inte hur snabbt det går en fredagkväll, finns ju jouråklagare.

http://www.aklagare.se/settings/Ordlista/Gripande/
http://www.aklagare.se/settings/Ordlista/Anhallande/
2015-08-04, 01:01
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Verkar som att en del i tråden fortfarande har svårt att förstå hur litauerna kunnat vara så korkade att de i princip lagt spår (dvs Lisas tillhörigheter och kropp) som leder mot dem själva (bostad + arbetsplats/er). Sen när det gäller handsken kan den vara både tappad/missad eller "planterad" av MGM. Inget av de två alternativen tyder på logik eller intelligens hos GM. (Tappad/missad handske kan dock tyda på stress och vanlig klantighet förstås).

Men tänk på att de alla tre uppförde sig så märkligt (bland annat aggressivt har det sagts) inför Missing People - så pass att Missing People ringde polisen! Detta tyder på svag begåvning. Och därför borde inte resterande omständigheter (spåren mot dem själva) vara förvånande.

(Med reservation för att litauerna är utsatta för en komplott...).

MGM har gjort sig känd som en skicklig snickare och konstruktör så hur skulle denne fungera och dessutom med livet fortfarande i behåll om han vore "svagt begåvad"?
Hade han varit "svagt begåvad" skulle hans konstruktioner för länge sedan brakat ihop eller att han dråsat ned genom ett tak eller golv eller från höga ställningar. Han skulle inte bara hamrat sönder sin tumme utan hela handen.
Om han inte skulle ha någon förmåga att förutse vad som kan hända när han reser upp en vägg eller takstol hade han varit död för länge sedan. I vart fall som snickare.

Ergo. MGM har genom mångårig erfarenhet tillgodogjort sig en instinktiv förmåga att förutse risker, undvika fara samt beräkna hållbara lösningar även på problem som inte alltid är förutsägbara. Vaddå "underbegåvad"?

Vad hade de vid Martorp att göra på fredagen frågas.
Gång på gång har deras intresse för fiske påtalats och var har de i så fall fiskat? Knappast i Vänern med krav på dyra fiskekort och då kvarstår valen mellan träsken vid kaféet och bakom slottet, eller borta vid Martorpsdammarna. Träsken är så igenväxta att det knappast går att få ned en metrev och med sin stillastående gyttja finns knappast något annat än grodor.
Nej, har AB som modern sagt varit ute och fiskat har de inte något annat att välja på i närområdet än Martorpsdammarna som ligger bara 250 meter norr om om rastboden och nås lättast från vägen som går förbi bostadshuset som ligger strax intill Martorpsanläggningen. Om den ene brodern var där kanske den andre kom med bilen för att hämta honom kan ha ropat upp mot dammen för att AB skulle komma till bilen. MP som är nära undrar naturligtvis.

Kan det varit så att det uppstod språkproblem om MP försökte prata med dem varefter MGM höjde rösten för att tydliggöra något han trodde de inte hörde? Det är lätt för oss alla att uppleva ett aggressivt beteende om vi inte riktigt förstår vad någon säger och dessutom höjer rösten...
Alla som haft något att göra med våra nysvenskar känner igen det här problemet som ofta är en ömsesidig start på många och helt onödiga bråk.

Vi vet inget om allt detta och ovanstående är att betrakta som några helt lösa och snabba tankar. För övrigt hänvsar jag till FN:s konventioner som ger "Var och en rätt till yttrande- och tankefrihet".
Senast redigerad av Ydrik 2015-08-04 kl. 01:21.
2015-08-04, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
MGM har gjort sig känd som en skicklig snickare och konstruktör så hur skulle denne fungera och dessutom med livet fortfarande i behåll om han vore "svagt begåvad"?
Hade han varit "svagt begåvad" skulle hans konstruktioner för länge sedan brakat ihop eller att han dråsat ned genom ett tak eller golv eller från höga ställningar. Han skulle inte bara hamrat sönder sin tumme utan hela handen.
Om han inte skulle ha någon förmåga att förutse vad som kan hända när han reser upp en vägg eller takstol hade han varit död för länge sedan. I vart fall som snickare.

Ergo. MGM har genom mångårig erfarenhet tillgodogjort sig en instinktiv förmåga att förutse risker, undvika fara samt beräkna hållbara lösningar även på problem som inte alltid är förutsägbara. Vaddå "underbegåvad"?

Vad hade de vid Martorp att göra på fredagen frågas.
Gång på gång har deras intresse för fiske påtalats och var har de i så fall fiskat? Knappast i Vänern med krav på dyra fiskekort och då kvarstår valen mellan träsken vid kaféet och bakom slottet, eller borta vid Martorpsdammarna. Träsken är så igenväxta att det knappast går att få ned en metrev och med sin stillastående gyttja finns knappast något annat än grodor.
Nej, har AB som modern sagt varit ute och fiskat har de inte något annat att välja på i närområdet än Martorpsdammarna som ligger bara 250 meter norr om om rastboden och nås lättast från vägen som går förbi bostadshuset som ligger strax intill Martorpsanläggningen. Om den ene brodern var där kanske den andre kom med bilen för att hämta honom kan ha ropat upp mot dammen för att AB skulle komma till bilen. MP som är nära undrar naturligtvis.

Kan det varit så att det uppstod språkproblem om MP försökte prata med dem varefter MGM höjde rösten för att tydliggöra något han trodde de inte hörde? Det är lätt för oss alla att uppleva ett agresivt beteende om vi inte riktigt förstår vad någon säger och dessutom höjer rösten...
Alla som haft något att göra med våra nysvenskar känner igen det här problemet som ofta är en ömsesidig start på många och helt onödiga bråk.

Vi vet inget om allt detta och ovanstående är att betrakta som några helt lösa och snabba tankar. För övrigt hänvsar jag till FN:s konvetioner som ger "Var och en rätt till yttrande- och tankefrihet".

Ok. Så polisen som också uppmärksammade detta och fick en "polisiär intuition" av - språkförbistring?
2015-08-04, 01:16
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Ok. Så polisen som också uppmärksammade detta och fick en "polisiär intuition" av - språkförbistring?

Polisen blev uppringd av MP när de kom i den situation som beskrivs. Polisen var inte på plats i det läget.
2015-08-04, 01:22
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Polisen blev uppringd av MP när de kom i den situation som beskrivs. Polisen var inte på plats i det läget.

Nej, polisen kallades dit pga fynd gjordes. Denna konfrontationen som skedde, uppstod under tiden MPS inväntade polis.
Polis kommer till fyndplatsen - får infon av MPS.
Resten vet vi.
2015-08-04, 01:31
Bannlyst
Citat:
Gång på gång har deras intresse för fiske påtalats och var har de i så fall fiskat? Knappast i Vänern med krav på dyra fiskekort

För övrigt hänvsar jag till FN:s konventioner som ger "Var och en rätt till yttrande- och tankefrihet".

Trodde det var gratis i Vänern?
2015-08-04, 01:35
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stepside88

Möjligt. Men nu var de ju i motsatt väderstreck.
2015-08-04, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stepside88

http://www.vastsverige.com/sv/lackokinnekulle/products/61977/Fiska-i-Kinnekulleomradet/

"Fiska i Kinnekulleområdet
I Stenbrottet strax utanför Hällekis finns det både regnbåge och röding, men till skillnad mot fisket i Vänern fodras här fiskekort. Kortet som berättigar till att ta upp tre fiskar, kan köpas i på ett flertal platser som t.ex. Coop i Hällekis, Handlarn i Källby, turistbyrån i Lidköping m.fl. Fiskekort kan även köpas via"
2015-08-04, 02:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Att AJ fick reda på det en halvtimme efter "att det hänt" är ett missförstånd som upprepats otaliga gånger i tråden och blivit rättat. AJ fick alltså reda på att LH försvunnit en halvtimme efter att pappan kommit dit.

Nu hänger jag inte med? Menar du att folk tror att han visste om det 30 min. efter hon försvann efter jobbet?

Egentligen vet vi väl inte om det var 30 min. efter pappan anlänt.
Dvs om det var LS som kontaktade honom efter hon lagt på luren i samtalet med mamman eller sen vid cafét med pappan - känner hon AJ väl är väl inte ett samtal långt bort om det hänt nåt sånt.
...eller om var polisen som kontaktade AJ.

Vet vi ens vart LS befann sig då hon fick samtalet från hennes mamma? Det kanske hon säger i nån intervju(?)

AJ i radio (egen avskrift):
" Jag fick reda på det ganska snart efter det hade hänt, och jag tror det var redan bara nån halvtimma efter efteråt, att hon var borta..."
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6185594
Senast redigerad av develi 2015-08-04 kl. 02:08.
2015-08-04, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nu hänger jag inte med? Menar du att folk tror att han visste om det 30 min. efter hon försvann efter jobbet?

Egentligen vet vi väl inte om det var 30 min. efter pappan anlänt.
Dvs om det var LS som kontaktade honom efter hon lagt på luren i samtalet med mamman eller sen vid cafét med pappan - känner hon AJ väl är väl inte ett samtal långt bort om det hänt nåt sånt.
...eller om var polisen som kontaktade AJ.

Vet vi ens vart LS befann sig då hon fick samtalet från hennes mamma? Det kanske hon säger i nån intervju(?)

AJ i radio (egen avskrift):
" Jag fick reda på det ganska snart efter det hade hänt, och jag tror det var redan bara nån halvtimma efter efteråt, att hon var borta..."
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6185594

Ja, det har varit en hel del diskussioner kring det av folk som trott at det var 30 min efter hon försvann efter jobbet, haha. Vet dock inte om det sägs i någon intervju ang Lena, någon annan kanske hört?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in