2015-08-04, 00:24
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
"Men när de frivilliga från Missing People väntar på polisen händer något.
– Tre personer beter sig på ett märkligt sätt, säger Kenneth *Söderlund."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20993337.ab
Söderlund har nog bara fått det hela om bakfoten? Det var en patrull som var vid fyndet vid Martorp och en annan som bevittnat polisens konfrontation med de misstänkta som MPS sett 500m från fyndet på Martorp. Med polisens kassa avståndsbedömningar i fallet kan detta skett någonstans utanför hemmet till halvvägs till Martorp, och 3 greps i hemmet.
Citat:
Det var ett fynd som Missing people gjorde sent på fredagskvällen som ledde polisen till de tre gripna.

– I samband med Missing peoples fynd påträffades två personer som med tanke på hur de uppträdde och hur de tilltalade folk från Missing people gjorde att vi ville ta in dem för förhör, säger insatsledare Martin Fredman. Det var erfarna poliser som tyckte att de uppförde sig på ett sådant sätt att misstanke uppstod.

http://www.svd.se/polisen-misstankta-hade-kontakt-med-missing-people

Citat:
Polisen bekräftar att det är den försvunna Lisa Holm som har hittats död. Två män är anhållna misstänkta för mord. De hade uppträtt på ett sätt som väckte polisens misstankar.
Citat:
På fredagen hade frivilliga från organisationen Missing People kontaktat polisen om ett fynd som eventuellt kunde kopplas till försvinnandet. De hade också träffat några personer ungefär 500 meter därifrån som väckte misstankar.

– Har man jobbat som polis i många år och ser hur personer kanske uppträder, hur de har tilltalat Missing People, lägger man ihop ett och ett som blir två. Det kanske låter underligt men på det sättet blev de intressanta för polisen, säger Martin Fredman, insatsledare.

Polisen bestämde*att man ville veta mer om vilka de var och vad de gjorde i närheten av fyndet. Enligt Martin Fredman var det personerna som kom först.

http://mobil.dn.se/nyheter/sverige/misstankta-mannens-upptradande-satte-polisen-pa-sparet/

Polisen: De uppträdde lite underligt (video)
http://www.tv4play.se/program/nyheterna?video_id=3185610
Senast redigerad av Tomato 2015-08-04 kl. 00:41.
2015-08-04, 00:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Men bröderna fick fortsätta hem för att därefter gripas? Först säkra identiteterna, sedan titta på fyndet och sedan gripa dem?
Jag är inte säker på beslutsgången när någon ska hämtas till förhör, men det kan ha tagit de fem minuter det tog för bröderna att köra hem.
2015-08-04, 00:28
Medlem
Pre 1914s avatar
Allt är så undflyende, om vi åtminstone fick veta på vilket sätt bröderna uppträdde misstänkt den där fredagskvällen, det skulle klargöra en hel del tycker jag.
2015-08-04, 00:30
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Allt är så undflyende, om vi åtminstone fick veta på vilket sätt bröderna uppträdde misstänkt den där fredagskvällen, det skulle klargöra en hel del tycker jag.
Ja någon påstod ju tom att de sågs gräva ett stort hål. Nu kanske nån säger att så jäkla korkade kan de väl ändå inte vara men det är ju så mycket annat som är snurrigt i det här fallet så jag kan fanimig tro på att det är sant.
2015-08-04, 00:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jo, om du har anledning att tro att markägaren har nyckel till ett rum där sjuttonåringen kan vara inlåst.
Vilken anledning hade pappan att tro att dottern var inlåst i ett av ladans rum? Det fanns ingenting som talade för att ladan hade med försvinnandet att göra. Ingen visste vid tillfället att Lisa var utsatt för ett brott, kanske pappan tänkte i de banorna, men varför tänka sig inlåsning i ladan, kände han till jobbarna i ladan?
2015-08-04, 00:32
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
En person här säger sig via en poliskälla veta att bröderna försökte fösa bort MP.
Om detta är sant vet inte jag

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-08-04 kl. 00:38.
2015-08-04, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jodå, jag minns Se det lite som en bekräftelse bara..(blandat med kvälls-utmattning) Däremot har du generellt rätt ang mitt minne, men det är inte lätt att minnas allt som skrivs.

Men..
Ja, det blir lite av en indikation på att handsken kanske låg "krångligt till" med vad du tidigare citerade.
Det rimliga stället att stå och ha ett "morgonmöte" som då berör dagens arbete med spannmålstorken, borde vara i just den norra delen?
Det stod en förmodad traktorgrävare där inne.. Samt kanske en hel del annat som bara för arbetet - berörda personer har anledning att handha.

Norra delen vore rimligt ja. Finns det något som säger att den låg helt och hållet synlig för att dom plötsligt hittar den? Eller så tänker jag fel. Tycker det vore ett väldigt osmart drag av mgm att plantera den där det ska utföras jobb (där han ska jobba?) och på en plats där morgonmöte ska hållas. Vad ser du för logik i om den blev planerad? Var det så bra att planetar den, vara med och hitta den och bli mer synlig för polisen?

Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag får nog korrigera uppgiften du fick där, samt även vad en del andra skrivit ang vilka som konfronterade MPS.
Eller ja,, korrigeringen är väl upp till var o en, men så här säger Martin Fredman på Lördagens presskonferens:

Från 0:20
https://skovdenyheter.solidtango.com/video/sa-hittades-lisa

"Vi släpper fyndet för en liten stund - Vi försöker ta dom här männen som har försvunnit från platsen"

Vill även minnas att Rohna och siamgaro uppgett att det var bröderna som konfronterade, samt i en annan intervju Fredman ger, sägs det att kvinnan kan ha anslutit senare, för den som är kvällspigg nog att leta upp det.

Edit:
I allt vad Fredman uppger är själva konfrontationen enbart bröderna inblandade i, men när polisen kommer ikapp dom, då är dom alla 3.
Om det nu inte är fullständigt runtkastat by now..?

Nu sviktar även mitt minne, trots allt som fastnar. Nog anade jag att jag mindes något annat än att det var tre. Tack för länken. Tror inte det är runtkastat, nej.
2015-08-04, 00:36
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vilken anledning hade pappan att tro att dottern var inlåst i ett av ladans rum? Det fanns ingenting som talade för att ladan hade med försvinnandet att göra. Ingen visste vid tillfället att Lisa var utsatt för ett brott, kanske pappan tänkte i de banorna, men varför tänka sig inlåsning i ladan, kände han till jobbarna i ladan?
Upprepar:
Citat:
Nu är jag inte förälder, men ändå kan jag inte tänka mig att han skulle lämna dörren låst. Lisa kanske hade gått in där och dörren gått i baklås? Handske eller inte, Lisa hade försvunnit mindre än 100 meter därifrån, och fanns ingenstans. Klart han hade sett till att dörren öppnades. Han kände LS, LS kände AJ, AJ vet vem som har nyckel. Pappan kom in.
2015-08-04, 00:36
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Nej, han säger att polisen körde ikapp litauerna och säkrade dem. Därefter togs beslut om hämtning till förhör. Det finns inget utrymme för missförstånd.

Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det ska ha gjorts två betydelsefulla fynd under sena fredagsem/kvällen varav det fynd MPS hittade i en lada strax före kl. 19.00 var av avgörande slag:
http://nyheteridag.se/locket-pa-hos-missing-people-om-vad-de-fann-nagot-som-direkt-kunde-kopplas-till-flickan/

Efter att MPS rapporterat fyndet till polisen anlände polismän till platsen och får av MPS veta att bröderna betett sig misstänkt varefter patrullen (som samtidigt uppfattat bröderna i närheten av ladan) springer i fatt dem och säkrar deras identiteter c:a 500 m från fyndplatsen. Sedan återvänder man till fyndet - som man då inte med säkerhet vet tillhör LH. Man beslutar med anledning av vad MPS haft att rapportera att plocka in männen för förhör (de ska c:a 20.20 ha setts ledas ut från sin bostad). - Inte heller då hade man vetskap om huruvida fyndet kunde kopplas till LH. Härefter åker man tillbaka till ladan, konstaterar kopplingen och spärrar av ladan - samt gör husrannsakan inom det avspärrade området.

Det borde stämma som du hävdar, att polisen sprang alt körde ikapp dem. Se ovan - en bra redogörelse av Letsdoit om turerna strax innan och efter gripandet.
2015-08-04, 00:40
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Det borde stämma som du hävdar, att polisen sprang alt körde ikapp dem. Se ovan - en bra redogörelse av Letsdoit om turerna strax innan och efter gripandet.
En vacker dag får vi väl veta vem som tolkat Fredmans epistlar bäst...
2015-08-04, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Men spåren behöver inte vara så tydliga, skjuten med en el pistol tex
Elpistolem i din fantasi, funkar inte den på Martorp?
2015-08-04, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
En vacker dag får vi väl veta vem som tolkat Fredmans epistlar bäst...

Vart någonstans tänker du att mgm+bror var när mp uppmärksammade dom?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in