2015-08-03, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Pappan äger väl så stora bilar att det inte skulle vara problem att få plats med moppen där. Nä det är obegripligt varför han inte åkte senare och körde hem LH - om han nu ändå åkte till caféet den dagen.

Tanken har inte slagit dig att pappan inte kunde hämta Lisa den aktuella tiden som hon skulle sluta? Eller att Lisa gärna ville åka moped hem?
2015-08-03, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det sägs att Lisas pappa har letat efter henne i ladan söndag kväll, omfattningen av mänsklig aktivitet i ladan innan hund sattes in kan påverka sökresultatet, det är vad jag menar.

Kanske undrar du om jag anser att människor inte borde ha beträtt ladan innan hund sökte i byggnaden? Ja, jag menar att så lite mänsklig aktivitet som möjligt underlättar för hundföraren att läsa av hunden på ett optimalt sätt.

Helt rätt ,och låt spåret gärna mogna minst 1 timma.
Så sökhund i ladan var nog kört från början
2015-08-03, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Verkar som att en del i tråden fortfarande har svårt att förstå hur litauerna kunnat vara så korkade att de i princip lagt spår (dvs Lisas tillhörigheter och kropp) som leder mot dem själva (bostad + arbetsplats/er). Sen när det gäller handsken kan den vara både tappad/missad eller "planterad" av MGM. Inget av de två alternativen tyder på logik eller intelligens hos GM. (Tappad/missad handske kan dock tyda på stress och vanlig klantighet förstås).

Men tänk på att de alla tre uppförde sig så märkligt (bland annat aggressivt har det sagts) inför Missing People - så pass att Missing People ringde polisen! Detta tyder på svag begåvning. Och därför borde inte resterande omständigheter (spåren mot dem själva) vara förvånande.

(Med reservation för att litauerna är utsatta för en komplott...).

Alla tre? Frun va väl inte med där? Hon stod väl hemma och lagade mat?
2015-08-03, 23:08
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Sen kväll, men inte stupsvart.
Om man vet när solen gick ned 12 juni borde det gå att klargöra mer exakt. Jag har tyvärr för kort minne
http://i.imgur.com/CXcS8uV.jpg
http://i.imgur.com/f3tgr5W.jpg
OK. Ny tid...

2015-06-12, 23:36
(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
2015-08-03, 23:10
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Det har varit lite luddiga tidsangivelse för det avgörande fyndet (typ straxt före 19.00). Det mest exakta (alltså med minuter angivna) tidsangivelse jag hittat är 18.20, från denna artikel (högerspalten, ganska långt ned i texten)

http://www.expressen.se/gt/fyndet-som-ledde-till-lisa-holm-17/
Det ska ha gjorts två betydelsefulla fynd under sena fredagsem/kvällen varav det fynd MPS hittade i en lada strax före kl. 19.00 var av avgörande slag:
http://nyheteridag.se/locket-pa-hos-missing-people-om-vad-de-fann-nagot-som-direkt-kunde-kopplas-till-flickan/

Efter att MPS rapporterat fyndet till polisen anlände polismän till platsen och får av MPS veta att bröderna betett sig misstänkt varefter patrullen (som samtidigt uppfattat bröderna i närheten av ladan) springer i fatt dem och säkrar deras identiteter c:a 500 m från fyndplatsen. Sedan återvänder man till fyndet - som man då inte med säkerhet vet tillhör LH. Man beslutar med anledning av vad MPS haft att rapportera att plocka in männen för förhör (de ska c:a 20.20 ha setts ledas ut från sin bostad). - Inte heller då hade man vetskap om huruvida fyndet kunde kopplas till LH. Härefter åker man tillbaka till ladan, konstaterar kopplingen och spärrar av ladan - samt gör husrannsakan inom det avspärrade området.
2015-08-03, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det där påståendet har dementerats flera gånger i tråden av personer som sagt sig vara kunniga i saken (praktisk, relevant sjukvårdserfarenhet) och som åtminstone jag bedömt som trovärdiga. Stämmer inte heller med mina egna erfarenheter från avlidna anhöriga. Vad har du för källa till ditt påstående så att du inte sitter och argumenterar utifrån ett rent hitte-på som ska passa din egen teori?

Mitt arbete i sjukvården och att jag har sett folk dö ca 100 gånger under 25 år i vården och kan kan garantera att det är mycket som rinner ur en död människa ur alla håligheter som finns, ännu värre blir det om man vänder på dom eller förflyttar dom
2015-08-03, 23:11
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Det hade nog inte du eller jag heller när moppen står 50 m därifrån

Om det nu är klarlagt att pappan inte lämnade ladan förrän han fått upp dörren till mjölkrummet, så leder det också till att det i rummet inte fanns några spår att hon mördats där.
Rummet bör vara i sin ordning annars hade polisen direkt spärrat av ladan ordentligt.
Sen att de ändå gjort måste vara för att de letat efter spår och inte undersökt en brottsplats.
2015-08-03, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Sen kväll, men inte stupsvart.
Om man vet när solen gick ned 12 juni borde det gå att klargöra mer exakt. Jag har tyvärr för kort minne
http://i.imgur.com/CXcS8uV.jpg
http://i.imgur.com/f3tgr5W.jpg

Solen gick ner 22:08, upp vid 4
2015-08-03, 23:13
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Alla tre? Frun va väl inte med där? Hon stod väl hemma och lagade mat?
Hm, jag vill minnas att alla tre sades vara med..?
2015-08-03, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Verkar som att en del i tråden fortfarande har svårt att förstå hur litauerna kunnat vara så korkade att de i princip lagt spår (dvs Lisas tillhörigheter och kropp) som leder mot dem själva (bostad + arbetsplats/er). Sen när det gäller handsken kan den vara både tappad/missad eller "planterad" av MGM. Inget av de två alternativen tyder på logik eller intelligens hos GM. (Tappad/missad handske kan dock tyda på stress och vanlig klantighet förstås).

Men tänk på att de alla tre uppförde sig så märkligt (bland annat aggressivt har det sagts) inför Missing People - så pass att Missing People ringde polisen! Detta tyder på svag begåvning. Och därför borde inte resterande omständigheter (spåren mot dem själva) vara förvånande.

(Med reservation för att litauerna är utsatta för en komplott...).

Jag är en av dom som har så svårt för att tro att man enligt alla trådsanningar gör sig ett sådant jobb för att göra sig av med kroppen samtidigt som man tar saker och sprider som en röd tråd mellan sin arbetsplats och sitt hem istället för att göra sig av med allt på samma ställe
2015-08-03, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Om det nu är klarlagt att pappan inte lämnade ladan förrän han fått upp dörren till mjölkrummet, så leder det också till att det i rummet inte fanns några spår att hon mördats där.
Rummet bör vara i sin ordning annars hade polisen direkt spärrat av ladan ordentligt.
Sen att de ändå gjort måste vara för att de letat efter spår och inte undersökt en brottsplats.

Ja men han kanske fick vänta på AJ som hade nycklar och han kanske var på annan ort tills på morgonen
2015-08-03, 23:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Mitt arbete i sjukvården och att jag har sett folk dö ca 100 gånger under 25 år i vården och kan kan garantera att det är mycket som rinner ur en död människa ur alla håligheter som finns, ännu värre blir det om man vänder på dom eller förflyttar dom

Kan det finnas skillnader på hur kroppen reagerar om man dör en naturlig död så att säga vs att kroppen dödas? Jag tänker mig att en kropp som håller på att slockna av biologiska orsaker på något vis genomgår en process som avslutas med tömning här och där efter dödens inträde?

Ursäkta om frågan är svår att förstå, hoppas att du förstår vad jag menar, och ja, jag är lekman, kan inte ett skit om det här.

Jag vill veta varför vissa hävdar att kroppen tömmer och andra att kroppen inte gör det. Har du sett vad som sker när någon dödas?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in