2015-08-03, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Han skulle ta raketgeväret i helikoptern och skjuta sönder dörren. Han skulle inte ha gett sig förrän han har sett vad som finns innanför. Kanske därför AJ blev informerad om försvinnandet samma kväll? Han har nyckel eller vet vem som har.

Här tänker jag komma tillbaka till handsken. Hade han hittat den hade han troligen tagit sig genom dörren till mjölkrummet utan nyckel. Men eftersom handsken planterades under måndagen fortsatte han leta eftersom det inte fanns några spår som tydde på att hon skulle hittas där.
2015-08-03, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Absolut inte , vem hade hoppat över det rummet

Inte pappa millitär i alla fall
2015-08-03, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Inte pappa millitär i alla fall

Det hade nog inte du eller jag heller när moppen står 50 m därifrån
2015-08-03, 22:57
Medlem
hasselmuzs avatar
Jag funderar på artikeln med tidsangivelser från Hällekis tidning postad av Tuesday.

Hur kom det sig att polis ganska kort stund efter att de spärrat av ett stort område runt Martorp spärrade av mjölkrummet i ladan vid cafét.? Hur visste dom att det var intressant.? Har någon av de andra misstänkta berättat?

Sen funderar jag också på uppgiften att dom skopade upp gräs och gödsel från ena sidan av ladan på Martorp till den andra? Kan det vara sant att hon hittades under en gödselhög? Svårare för hund att spåra kanske.
2015-08-03, 22:57
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Det är ju så att i nästan alla fall så släpper kroppen ifrån sig både slem, urin och avföring i dödsögonblicket så det ihop med förväntad blodspilla har inte hittats på fyndplatsen

Det där påståendet har dementerats flera gånger i tråden av personer som sagt sig vara kunniga i saken (praktisk, relevant sjukvårdserfarenhet) och som åtminstone jag bedömt som trovärdiga. Stämmer inte heller med mina egna erfarenheter från avlidna anhöriga. Vad har du för källa till ditt påstående så att du inte sitter och argumenterar utifrån ett rent hitte-på som ska passa din egen teori?
2015-08-03, 22:58
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsHamilton
Här tänker jag komma tillbaka till handsken. Hade han hittat den hade han troligen tagit sig genom dörren till mjölkrummet utan nyckel. Men eftersom handsken planterades under måndagen fortsatte han leta eftersom det inte fanns några spår som tydde på att hon skulle hittas där.
Nu är jag inte förälder, men ändå kan jag inte tänka mig att han skulle lämna dörren låst. Lisa kanske hade gått in där och dörren gått i baklås? Handske eller inte, Lisa hade försvunnit mindre än 100 meter därifrån, och fanns ingenstans. Klart han hade sett till att dörren öppnades. Han kände LS, LS kände AJ, AJ vet vem som har nyckel. Pappan kom in.
2015-08-03, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ja, men förutsatt då att utgångspunkten varit vid mopeden... Vilket är ett scenario. Om handsken förlorades vid mopeden är det i mina ögon verkligen kass chans att en inblåsning ens behöver undersökas.
Kring alternativen kan man dock undra vad LH ska ha för frivilligt ärende på andra sidan vägen, nära eller i ladan?
(förlorat handsken nära gårdsöppningen.)
Självklart kan hon ha förlorat den i ett tumult med GM - i/vid ladan också.
Eller så är den planterad - Måndag.
Hela den norra delen av ladan är ju att betrakta som en "spannmålstork"

Handsken blir svår att diskutera utan att veta var i ladan den hittades ,samt ett klart scenario.

Jag är nog inte så låst heller, men jag tror att själva brottets inledning startade vid mopeden eller den norra grusplanen.
I mina ögon har jag svårt att förstå vad som skulle fått LH att självmant förflytta sig tex in i ladan, med hjälm och handskar på sig. (övriga tillhörigheter kvar vi mopeden)

Den där handsken kommer dock ha viss betydelse när händelseförloppet sedan blir offentligt, tror jag.
Antingen förlorad i ett tumult i ladan, eller planterad dagen efter, tror jag mest på.

Vet inte om ditt minnet är lite kort...men jag var skrivit att jag också tror att brottets inledning började vid mopeden och att Lisa inte förflyttat sig självmant till ladan. Det va heller inte vad jag skrev nu... Att handsken har en viss betydelse tror jag med, men om jag säger så här - jag tror att det räckte hur den hittades (utan att va planterad) till att polisen kände extra *??*... Kanske inte precis just då, men efter tisdagens fynd.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MsHamilton

Om han inte fått tag i nyckel så hade han nog skaffat fram sprängdeg.

Vidare var säkert ägaren känd genom caféägaren så nyckel hade kommit fram omgående
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Du tror inte att det kan vara så att ”föremålen” inte är planterade?

Nej för LH hade inte haft en möjlighet att slänga ut dom genom öppet fönster om hon var utsatt för kidnappning och ingen har gått sick sack och tappat detta, hur tänker du när du tror att LH slängt ut dessa ledtrådar
2015-08-03, 23:01
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Pappan äger väl så stora bilar att det inte skulle vara problem att få plats med moppen där. Nä det är obegripligt varför han inte åkte senare och körde hem LH - om han nu ändå åkte till caféet den dagen.

Kanske Lisa insisterade på att köra moppe hem men behövde handskar? Pappa erbjöd skjuts men dottern var envis?
2015-08-03, 23:02
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Och du, som expert på spår och hundar, menar att ingen levande människa "bör" ha vistats i ladan innan hund sökte av?

Det sägs att Lisas pappa har letat efter henne i ladan söndag kväll, omfattningen av mänsklig aktivitet i ladan innan hund sattes in kan påverka sökresultatet, det är vad jag menar.

Kanske undrar du om jag anser att människor inte borde ha beträtt ladan innan hund sökte i byggnaden? Ja, jag menar att så lite mänsklig aktivitet som möjligt underlättar för hundföraren att läsa av hunden på ett optimalt sätt.

EDIT;Det är du som tillskriver mig epitetet expert, tack. Dock är jag ödmjuk och skulle vilja säga att jag tror att jag besitter en kompetens på området som vida överstiger genomsnittsdebattören här i forumet men att det högst sannolikt finns de som kan långt mycket mer, men de är troligen få till antalet, mycket talar för det.
Senast redigerad av OY 2015-08-03 kl. 23:07.
2015-08-03, 23:02
Medlem
ME077s avatar
Verkar som att en del i tråden fortfarande har svårt att förstå hur litauerna kunnat vara så korkade att de i princip lagt spår (dvs Lisas tillhörigheter och kropp) som leder mot dem själva (bostad + arbetsplats/er). Sen när det gäller handsken kan den vara både tappad/missad eller "planterad" av MGM. Inget av de två alternativen tyder på logik eller intelligens hos GM. (Tappad/missad handske kan dock tyda på stress och vanlig klantighet förstås).

Men tänk på att de alla tre uppförde sig så märkligt (bland annat aggressivt har det sagts) inför Missing People - så pass att Missing People ringde polisen! Detta tyder på svag begåvning. Och därför borde inte resterande omständigheter (spåren mot dem själva) vara förvånande.

(Med reservation för att litauerna är utsatta för en komplott...).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in