2015-08-03, 17:24
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ryskedamer
Japp, och de som klagar på nudelförslagen. Har jag tio kronor för en dag så köper jag nudlar före allt annat, då mängden kalorier per krona (vilket jag som har stort kaloribehov fokuserar på) är troligtvis bäst. Om jag har 20 kronor för en vecka så kan jag köpa större lass av allt vilket prioriterar bort enskilda nudelpaket helt och hållet. Men räknar vi kalorier per krona så bör inte nudlar, ens i styckpaket vara särskilt mycket dyrare än till exempel vanlig pasta. Vissa nudelpaket ligger på vad en Big Mac ger dig, har svårt att tänka mig att samma mängd Eldorado pasta kommer ens i närheten. Priset per kilo är inte allt.
Nudlar, pasta och ris har samtliga ca 350 kcal/100g.

Nudlar, ca 65 kr/kg:
https://www.coop.se/handla-online/varor/skafferi/pasta/nudlar/32036-nudlar-kyckling

Spagetti, 12 kr/kg:
https://www.coop.se/handla-online/varor/skafferi/pasta/spaghetti/69461-spaghetti#/uid-20

Varför tycka och tro en massa då det tar ca en minut att ta reda på svaret genom en enkel googling?
Visst kanske man ibland kan hitta nudelpaket för 2 kr, men det går även ibland att hitta pasta för 5 kr/kg.
Citera
2015-08-03, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banankontakt18
Hallå flashback! Har betalat alla räkningar & tyvärr haft för mycket roligt senaste veckan så har endast 250kr kvar.

Dessa hade jag tänkt att få ihop till mat till den 25/8!

Jag äter relativt lite & äter bara engång om dagen.

Vad är det billigaste som jag kan leva på i 22 dagar?
Det gör inget ifall det blir samma mat varje dag! :-)

Mvh

Pasta med hemlagad tomatsås, billigt och mättande. Köp riktig italiensk pasta av durumvete eller fullkornsvete och passerade tomater på burk. Mycket bättre än nudlar!
Citera
2015-08-03, 17:33
Medlem
Zickan_s avatar
Lök & tomatkross för en enkel pastasås om man har lite kryddor hemma. Levde på 50kr vissa veckor som student (då hade jag iof. kryddskåpet fyllt) så du bör klara dig väl. Men några lyxmiddagar är bara att glömma!
Citera
2015-08-03, 17:40
Medlem
ägg
Citera
2015-08-03, 17:42
Medlem
TS skrev ju att TS kan panta för säkert 50kr, därför antar jag att vissa går upp till 300kr i budget...
Citera
2015-08-03, 17:50
Medlem
Nordfeldts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ryskedamer
Jag kan så jävla relatera till det där sista du skrev. Hade nyligen en hundring för ca tio dar, verkligen planerade i detalj vad jag skulle investera varenda öre i. Superbra plan, men sen blev jag stressad och "behövde" massa saker som en bärs, en cigarill och en cheeseburgare, sen en till, sen fick jag inte gratis vatten på donken så spontant köpte jag läsk och och och, ja... en tjuga kvar sen blev det som vanligt att sälja mobilen...

Jag fattar inte varför det blir samma visa vareviga jävla gång.

TS: Köp blodpuddding, havregryn och kött med kort datum som du fryser in direkt. Köp en korg med kiwi, en enda till frukost och du har hela dagsbehovet av c-vitamin. Det är det enda du behöver från frukt & grönt. Storpack ägg är också bra. Stek dem och ha på blodpuddingen!
Kan sannerligen instämma i den icke-ekonomiska mentaliteten som relativt enkelt genomsyrar det stackars sinnet vid mindre ekonomiska förutsättningar, det ligger väl sannolikt lite i att vi behöver bedöva oss med vetskapen vilka tuffa dagar som väntar med brist på näringstillskott eller övriga nöjen, reptilhjärnan gör sig påmind, men det är ju ett annat ämne i och för sig.

Gällandes ämnet i fråga så vill jag också betona det viktiga med näring och protein i förhållande till en stram budget, ris och ägg brukar vara en populär variant, havregrynsgröt är även det ett superbt alternativ. Med lite fantasi och kryddor(och en smula kärlek) brukar man kunna slänga ihop något vettigt. Lycka till!
Citera
2015-08-03, 18:03
Medlem
Oj vad bortskämd jag känner mig nu. Hade jag haft en sådan kris hade jag bett morsan om ett lån och fått ett. Men jag förstår att alla kanske inte kan göra det pga olika skäl.

Har klarat mig i samma sits också men med lite mer pengar, runt 500 för en månad. Då blev det saker som potatis, sallad osv. En del nudlar också i slutet.
Citera
2015-08-03, 18:06
Medlem
Mattelols avatar
Kan du inte be dina föräldrar om hjälp?
Citera
2015-08-03, 18:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av costodelspurae
Oj vad bortskämd jag känner mig nu. Hade jag haft en sådan kris hade jag bett morsan om ett lån och fått ett. Men jag förstår att alla kanske inte kan göra det pga olika skäl.

Har klarat mig i samma sits också men med lite mer pengar, runt 500 för en månad. Då blev det saker som potatis, sallad osv. En del nudlar också i slutet.

Citat:
Ursprungligen postat av Mattelol
Kan du inte be dina föräldrar om hjälp?

Om man har någon som helst stolthet inprogrammerat i sina gener så vill man inte det.

Vi är väl över 18år på detta forum?
Citera
2015-08-03, 18:13
Medlem
Clownsanitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoFeetsonChairs
ägg

Detta.

Köp ägg, massvis med ägg. Ägg och bananer klarar man sig bra på under en längre tid. För att få den där mättnadskänslan äter du pasta och havregrynsgröt.
Citera
2015-08-03, 18:22
Medlem
Vitkål är billigt, bra och nyttigt och räcker till flera måltider. Du kan även laga rotfrukssoppa de är billigt och om man gör en stor sats räcker de till 4-5 måltider.

Annat som är billigt.

Torkade bönor, ärter och linser
Potatis
Ris i storpack
Lök
Citera
2015-08-03, 18:26
Medlem
Mattelols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sls55amg
Om man har någon som helst stolthet inprogrammerat i sina gener så vill man inte det.

Vi är väl över 18år på detta forum?

Så myndiga personer får aldrig be sina föräldrar om hjälp? Jag tycker inte det är något fel i att be sina föräldrar om ett litet lån pga. ovanliga höga utgifter just den månaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in