2015-08-03, 16:16
Medlem
Havremopedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Varför är det ALLTID folk som föreslår nudlar i dessa trådar? Nudlar är bra för att det är snabbt och enkelt, men det är inte speciellt billigt om man jämför med riktigt billig mat.

Håller fullständigt med, nudlar är absolut inte billigt om man ser hur mycket man kan få ordentlig billig mat på.. damn jag kan äta 10 påsar nudlar på en måltid

Skulle själv laga pasta/ris, göra storkok, köpa 2-3 kg pasta + lite köttfärs och ärter.. så kan du göra rispytt, soja eller nån sås måste du nog ha hemma..? eller är de HELT slut?

åt själv pasta med ketchup i 15 dagar för nått år sen, man har helt enkelt lärt sig att prioritera även fast jag festade bort ett par tusen häromdagen.. näe, dags att beställa mat hem tänkte jag
Citera
2015-08-03, 16:23
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memory62
Protein är väl det viktigaste. Köp storpack kyckling för 299:- och proppar in i frysen (länk här) och laddar resten med storpack pasta (länk här). Stek dem i ugnen vartefter med kryddor.
Då har du garanterat bas-käk i 20 dagar.
Pantar du burkar och säljer nåt ur garderoben så kanske du får ihop en hundring till, då räcker det till lök och nån grönsak.

Nu har du kyckling som bas till :

TIPS:

Köp storpack ägg (protein).

Koka en stor omgång grönsakssoppa och frys in (eller kycklingsoppa! ).
Nudelsoppa med kyckling.

Gör en egen pizzadeg som är stor som en ugnsplåt, häll på lite tomatsås och stekt kycklingkött och en påse ost för 20 spänn. Räcker länge!
Du går ju helt galet långt över budgeten med dina förslag. Det är 250 kronor på 17 dagar vi pratar om.

EDIT: Bara skoja, menade 22 dagar.
Senast redigerad av Krasigt 2015-08-03 kl. 16:26.
Citera
2015-08-03, 16:29
Medlem
wasalujacos avatar
1 kg pytt på Ica för 20 spänn. Köp tio påsar och en påse havregryn så klarar du dig lätt.
Citera
2015-08-03, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memory62
Protein är väl det viktigaste. Köp storpack kyckling för 299:- och proppar in i frysen (länk här) och laddar resten med storpack pasta (länk här). Stek dem i ugnen vartefter med kryddor.
Då har du garanterat bas-käk i 20 dagar.
Pantar du burkar och säljer nåt ur garderoben så kanske du får ihop en hundring till, då räcker det till lök och nån grönsak.

Nu har du kyckling som bas till :

TIPS:

Köp storpack ägg (protein).

Koka en stor omgång grönsakssoppa och frys in (eller kycklingsoppa! ).
Nudelsoppa med kyckling.

Gör en egen pizzadeg som är stor som en ugnsplåt, häll på lite tomatsås och stekt kycklingkött och en påse ost för 20 spänn. Räcker länge!
Det där är ju dyrare än Lidl.

TS käka rotfrukter inhandlade på Lidl.
Citera
2015-08-03, 16:38
Medlem
Busstations avatar
Blodpudding och vatten. Toppa det med havregrynsgröt och du har en riktigt braklunch.
Citera
2015-08-03, 16:40
Medlem
Balkan-Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryttmaestaren
makaroner å ris

Dette er det væreste alternativ. Du garaneteres at gå op i vikt.
Citera
2015-08-03, 16:42
Medlem
Snapcounts avatar
Har ts möjlighet att gå och fiska, och fixa några middagar med det ?
Citera
2015-08-03, 16:45
Medlem
Sorken80s avatar
250 kr på 22 dagar ger ca 12 kronor per dag, tufft men långt ifrån omöjligt.

Billigast sett till kronor per kcal brukar vara ris och pasta (ungefär samma energiinnehåll per 100g), det bör gå att hitta något av dessa för under 10 kr/kg. Ca 600g räcker för energibehovet för en dag så 6 kr/dag för att täcka energibehovet.
Det svåra är att hitta något att äta till som gör att det inte känns plågsamt enformigt, vilket det kommer att göra efter några dagar.

Annars är det ett bra tillfälle för dig att lära dig att baka eget bröd. Billigt som fan och riktigt gott med nybakt.
Citera
2015-08-03, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emapti
Havregrynsgröt, då klarar du dig på max 50:- och kan äta flera gånger om dagen.

Jag sitter i liknande sits, 206:- till den 20e, iofs har jag en buffert men den ska bara tas av vid panik, plus att jag har mat i frys och skafferi så det täcker med råge(havregrynsgröt till frukost varje dag), ändå har jag smått panik över att jag bara har 206:- för 18 dagar. Det skumma är att i morse gick jag ut och köpte en påse ostbågar och läsk, typsckt mig när jag har mycket månad kvar i slutet av pengarna, då slösar jag istället de sista kronorna jag har.

Jag kan så jävla relatera till det där sista du skrev. Hade nyligen en hundring för ca tio dar, verkligen planerade i detalj vad jag skulle investera varenda öre i. Superbra plan, men sen blev jag stressad och "behövde" massa saker som en bärs, en cigarill och en cheeseburgare, sen en till, sen fick jag inte gratis vatten på donken så spontant köpte jag läsk och och och, ja... en tjuga kvar sen blev det som vanligt att sälja mobilen...

Jag fattar inte varför det blir samma visa vareviga jävla gång.

TS: Köp blodpuddding, havregryn och kött med kort datum som du fryser in direkt. Köp en korg med kiwi, en enda till frukost och du har hela dagsbehovet av c-vitamin. Det är det enda du behöver från frukt & grönt. Storpack ägg är också bra. Stek dem och ha på blodpuddingen!
Citera
2015-08-03, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Testa rotmos. Ibland kostar kålrötter så lite som 2kr/kg.

Citat:
Ursprungligen postat av sls55amg
Självklart kommer det tips om nudlar, som är svindyrt per portion men sådant fattar ju inte 90-talisterna.

Japp, och de som klagar på nudelförslagen. Har jag tio kronor för en dag så köper jag nudlar före allt annat, då mängden kalorier per krona (vilket jag som har stort kaloribehov fokuserar på) är troligtvis bäst. Om jag har 20 kronor för en vecka så kan jag köpa större lass av allt vilket prioriterar bort enskilda nudelpaket helt och hållet. Men räknar vi kalorier per krona så bör inte nudlar, ens i styckpaket vara särskilt mycket dyrare än till exempel vanlig pasta. Vissa nudelpaket ligger på vad en Big Mac ger dig, har svårt att tänka mig att samma mängd Eldorado pasta kommer ens i närheten. Priset per kilo är inte allt.
Citera
2015-08-03, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebzor
Detta är det bästa alternativet.
Makaroner och ris är mycket billigare än nudlar om du beräknar hur många gram/kg varje påse innehåller.

Sen när innehåller något annat än 1000g/kg?
Citera
2015-08-03, 17:19
Medlem
KaptenAlmas avatar
Star Nutrition Diet Pro (för vitaminer osv osv) 179 kr. 1 kg
Havegryn (gröt) 29 kr. 1,5 kg

Ca 40 kr till övers.. Makaroner och ketchup?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in