2015-08-03, 12:04
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Detta med sök och vara inblandad i brottet har en liten parallell i styckmordet Boden. Där deltog KJ (dömd gärningsman) i söken och vid första tillfället angav felaktigt namn då man inte behövde legitimera sig för att deltaga, han var sedan vid söken aningen ointresserad i terrängen men vid ledningsplatsen så hade han intresse av vilka områden (segment) som söktes eller skulle sökas. Han lämnade också klart två områden (segment) som genomsökta utan fynd, ett vid föräldrahemmet samt ett där sedan kroppsdelarna hittades.

Att denna MGM och broder har initialt varit "till hjälp" är att förmoda, de bor ju i området och jobbar där så det är naturligt för länsman att ta hjälp om byggnader etc. Nu hade de ett jobb att sköta och vilka order de hade av chef vet vi inte, hjälp till att söka eller bistå polis eller jobba som vanligt.

Bara en tanke som flyktade förbi är om de uttalat sig om byggnaderna där offret hittades, bara typ, det har vi sökt igenom men där finns hon inte och något märkligt inträffar fredagens kväll upp mot det området (MPS fynd) och möjligen att MGM befann sig i dess närhet utan att ha där att göra.

KJ i styckmordet hade ingen vettig förklaring till varför han sökte ensam just området där Bangsuan återfanns.

Bara en tanke som kan fått länsman att reagera just denna fredag kväll med fullt pådrag.

Nu är jag inte speciellt insatt i VB och Boden men idag har ju MPS obligatorisk ID-kontroll, vilket lär ha mycket av sin orsak i vad som hände i Boden.
Polisen däremot, tar alltid person-uppgifter om någon gör sig synlig i en brottsutredning. I början av veckan så var det ett antal frivilliga som hjälpte till att söka efter Lisa, och en viss avrapportering lär ha skett till polisen, tex uppgift om hjulspår uppe vid något vattendrag.

Om man efter tidningsartiklar, ska tidsordna händelser där MGM tros varit inblandade, så är handskfyndet det första.
Det andra är förmodat vara behjälpliga att genomsöka avsnitt som tillhör ägorna. Beträffande Martorp finns det tråduppgifter på att det varit låg aktivitet där, både från polis och anställda, samt att tillsyn av djur på gården skötts av en(?) person - under aktuell vecka, med reservation om Fredag.

AJ uttalar sig i intervjuer på ett sätt som är öppet för fri tolkning, och det är omöjligt att bedöma hur mycket han prioriterat runt sin personal, men med tanke på att X antal frivilliga ortsbor var igång med sök samtliga dagar, även innan MPS sattes in, så lär det funnits tillåtelse av polisen att söka.

Bygget av spannmålstork/elevator i ladan har stoppats upp av de uppsatta avspärrningarna under veckan, och det lär ha varit tänkt att det skulle arbetas i ladan under veckan med tanke på att "morgonmötet" hittar handsken... MGM hade ju enligt tråduppgift sina specifika uppgifter kring projektet i ladan, och frågan är vad dom blev dirigerade när den veckoplaneringen sprack?
2015-08-03, 12:04
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vilken eller vilka färger hade handsken?
Vad sjutton kan det ha för betydelse?
2015-08-03, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av le_flonk
Någon som vet om Martorp sökts av med Narkotikahundar?

Nej, men däremot så sökte en specialtränad hund i ladan mittemot cafet, dagen efter kroppen hittades.
Vad han var tränad för framgår inte.

http://www.expressen.se/gt/polisens-kamp-mot-klockan-i-fallet-om-lisa/
2015-08-03, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Ja du jag har nog en enkel teori om brottet .
MGM ser BO vid Cafet när han kommer vägen norrifrån , svänger in vid Cafet och lyfter in BO bak i Ford Galaxyn .
BO binds på nått sätt , åker till Martorp och brottet/mordet sker bak i bilen .
BO göms i Byggboden , mgm sprider ut delar till Telefonen ( som han krossat tidigare ) på lilla grusvägen .
Handsken hittar han i bilen på morgonen , och kastar i den i Ladan i ren panik .
Allt sker på en dryg halvtimme .
Kumlabunkern nästa !!!

ett problem med den teorin, är att om dom inte hittar spår av bo i bilen..
med stor sannolikhet är nb gm som jag ser det, men jag kan inte utesluta alternativa gm..
av det som framkommit till idag, dna på tillhörigheter.

jag menar, om nb är skyldig, har han uppträtt irrationellt (reptilhjärna) pekat ut sig själv som mest trolig gm, så måste det finnas mycket spår efter han,

bo dna i fordon han har tillgång till, nbs dna på kroppen, håller det som mindre sannolikt att han gjort allt fel med tanke på ovanstående, men allt rätt i det mest väsentliga inte lämnat spår i fordon, eller på kroppen.. möjligt att åklagaren har det redan, eller kommer att få det när allt analyserats..

om dom inte kan binda nb närmare än så i slutändan ( dna på tillhörigheter) som ev, är utplacerade i efterhand, kan jag inte utesluta att dnat kan ha kontaminerats på ett eller annat sätt..
2015-08-03, 12:11
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Vad sjutton kan det ha för betydelse?
För att kunna bedöma hur lätt det var att missa handsken på söndagkväll i ladan. Vita handskar syns bättre på ett ladugolv än bruna kan jag tänka.
2015-08-03, 12:19
Medlem
Citat:
För att kunna bedöma hur lätt det var att missa handsken på söndagkväll i ladan. Vita handskar syns bättre på ett ladugolv än bruna kan jag tänka.

Jag kan nog nästan intyga att den inte var brun
2015-08-03, 12:26
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Önskar bara att påminna os all om:

"Att alla åtalade är oskyldiga till motsatsen är bevisad
och att det är en mycket grundläggande princip i det svenska rättsväsende"

OCH...kom ihåg att MGM inte ens är åtalad ändnu !!!
Tack för påpekandet! - Vill tillägga att denna grundläggande princip är mycket viktig men att den kommer på skam när försvaret är bakbundet och pressen frossar i att bröderna är skyldiga till ett bestialiskt mord.

Fallet är svårt och utredarna fortsätter att invänta NFC:s analyssvar. Man har sagt sig ha ett DNA-bevis, blandad teknisk bevisning + vittnesutsagor. Hur den här mixen ser ut i sin helhet är okänt. Motivet är även för utredarna okänt. Det kan vidare antas att själva mordplatsen är okänd. Visserligen grävde och röjde man omsider i ladan mitt emot kaféet inkl. mjölkrummet, men om provtagningen där har resulterat i något mer konkret som kan appliceras på brottet är - okänt.
2015-08-03, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Jag är inte så säker på det behövs för att göra "spåren" halvt värdelösa...kolla gärna nedan

X skriver: Mycket spännande serie! Jag har en liten fråga. Syns blodfläckarna på tröjan även om tröjan tvättats? Hälsningar X
Y (kriminaltekniker) svarar: Hej X! Det beror på... (vanligt svar från en kriminaltekniker). Vad är det för tyg? Hur har den tvättats? Hur lång tid har det gått? Men generellt kan vi inte undersöka blodfläckarna i detalj utan endast påvisa att det finns/fanns blod på tröjan.

Källa: http://www.svt.se/veckans-brott/las-chatten-med-kriminalteknikerna

PS kanske är smartare att elda upp eventuella kläder men om de var speciella arbetskläder kanske de inte kunde eldas upp hur som helst då de kanske skulle bli misstänkt om kläderna var försvunna om de var kläder som de fått av AJ. Men GM kanske hade fler uppsättningar av arbetskläder...så han kanske körde kaminen eller en mindre majbrasa i diskhorn i juni

Jag misstänker att frugan har järnkoll på vilka kläder han har, troligtvis hon som tvättar också.
Arbetskläder brukar man få kvittera ut, så där har man också koll.
Om några klädesplagg försvunnit så lär polisen veta det, efter förhör med de berörda.
Gissar att frun också vet vad för kläder han hade på sig, vid de olika tillfällena.
2015-08-03, 12:40
Medlem
develis avatar
Citat:

Den verkar inte ligga så värst dold.

"..och när vi står och pratar där så och så vidare så helt plötsligt ser vi en del av klädseln som låg på golvet inne.."
http://www.tv4.se/nyheterna/artiklar...a9f671f6000076

"...så diskuterade vi dom vanliga arbetena som skulle göras under dagen och då låg där helt plötsligt en handske nere på marken mitt inne i ladan..."
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6185594

" Dagen efter, på måndagen, var Arne Jönsson tillsammans med de anhållna bröderna, samt en annan man. När de tittade in i ladan mittemot kaféet upptäckte de plötsligt Lisa Holms handske."
http://www.expressen.se/gt/markagaren-det-ar-en-sadan-tragedi/

Sammanfaller väl med inledande funderingen från polis om den blåst rätt in:

" – Vi jobbar med hypotesen att handsken blåst in i byggnaden, säger Christer Fuxborg, polisens presstalesman för region väst."
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2741500-polisen-gar-ut-med-bild-pa-forsvunna-17-aringen
2015-08-03, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nu letade man inte efter en handske som dessutom inge visste att den saknades. Det var Lisa som person som det letades efter. Då ser söket lite annorlunda ut.

Nej, men det här bygger på vad msHamilton sagt om att pappan letat igenom ladan på söndag kväll och sagt att då var inte handsken där. Och samtidigt menade msHamilton att det var flera från närområdet som hjälpte till i sökandet, förutom dit ringda kollegor till pappan.

Försöker bara erinra mig mer information till när och hur handsken eventuellt blivit utplacerad.
2015-08-03, 12:56
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
/.../ " – Vi jobbar med hypotesen att handsken blåst in i byggnaden, säger Christer Fuxborg, polisens presstalesman för region väst."
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2741500-polisen-gar-ut-med-bild-pa-forsvunna-17-aringen
Den kan ha blåst omkring på ladugårdsområdet, för att sedan fastna inne i ladan; dock inte från baksidan av kaféet, det låter orimligt. Vidare låter det lite konstigt att inte pappan, hans kompisar resp. de poliser som kom till platsen under söndagskvällen inte skulle ha uppmärksammat handsken, var den än befunnit sig, men läget kan antas ha varit kaotiskt och det var mycket att genomsöka på kort tid. - Frånsett själva kaféet och husen därikring borde byggnaderna mitt emot ha undersökts. - AJ bör ha anlänt till platsen för att låsa upp de byggnader som man vid sin sökning funnit var låsta. - LS bör ha varit den första på platsen och hon låste efter allt att döma upp själva kaféet.
2015-08-03, 13:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Pappans handskar borde vara något för stora, då är det lätt att tappa dem, även om man har handskarna på sig.

Liten antyder väl troligen dammodell:
" – Det handlar om en liten mc-handske. Pappan har sagt att det är hennes. Men vi vill ändå säkerställa det med hjälp av dna-analys, säger Lars Johansson, enhetschef för grova brott i Skaraborg."
http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4054414-hjalp-polisen-hitta-lisa-holm

Trots allt är det en mc-handske så den väl inte värst liten i bemärkelsen "liten och nätt" antar jag..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in