Citat:
Ursprungligen postat av
ulvan
Det är väl bara GM som vet varför h*n gjorde som h*n gjorde. Om h*n eller andra inte snackar/berättar detta är det väl svårt att veta h*ns motiv
Motiv och händelseförlopp är inte samma sak

Det lär nog aldrig berättas nåt misstänker jag tyvärr. Och även om det snackas så kan
man ju aldrig veta med säkerhet om hur mycket som är sant eller inte.
Alltså gällande ett motiv till varför Lisa behövde mista livet så kan jag ju inte själv se
annat än att det har koppling till ett sexualbrott; hon skulle tystas för att inte avslöja
den eller de som förgripit sig på henne eller åtminstone försökt göra det.
Varför skulle hon annars behöva råka så illa ut här att hon inte lever längre?
Det är klarlagt att det är MORD det är frågan om.
Och varför skulle hon mördas om det inte hade med en övergreppshistoria att göra?
Hon dödas väl knappast för att hon råkat uttala sig nedsättande om sin blivande baneman?
En kränkning av något slag räcker väl knappast för att utlösa en sådan oåterkallelig ogärning?
Till åklagaren och vad hon ska ha sagt och som jag uppehöll mig vid i korta citat
så verkar det ju som om man återger hennes uttalande gällande motivfrågan på olika sätt:
"- Ja, vi har fått en klarare bild efter hand, säger hon men vill inte kommentera något misstänkt motiv för mordet.
"– Vi får efter hand en allt klarare bild av det som hänt, men motivet är svårt att ange, säger Annette Olsson."
Det sista där är ju det som föranleder att man börjar undra en aning. Men man ska kanske
undvika att dra några särskilda växlar på det. Om det nu överhuvudtaget är korrekt återgivet.
I själva verket har man nog en välgrundad uppfattning om varför det gick så långt att livet tog
slut för 17-åringen och det borde bottna alltså i en simpel, rå våldtäktshistoria, fullbordad
eller ej som skulle döljas.
Det är inget spektakulärt ritualmord, inget hemligt brödraskap som nyttjar balter till att
röja undan efter perversa förlustelser med blodig död som höjdpunkt. Ingen greve med son
som drar sig undan i skuggorna efter att ha varit med och gjort onda ting mot en blond
skönhet i försommarnatten i underjordiska hemliga kammare. Ingen konspiration, ingenting
annat märkvärdigt heller.
Det stannar helt enkelt vid att vara något så mycket mera "enkelt", "okomplicerat", en eller två
mans verk när vettet drog sin kos och sjuka lustar tog kommandot. Slumpen gjorde
dådet.
Det räckte och har räckt förr. Och så är någon skändad och död.