2015-08-03, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ttoclaw
Okej, det låter som samma grejer som för nån månad sen

MGM omhäktades fyra veckor igen, ingen överklagan denna gång.
2015-08-03, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Hade bestämt för mig att jag läst någonstans i veckan att man kan ha en viss
osäkerhet beträffande den biten.
Detta hittade jag till slut efter mycket rotande här och var, 28 juli:

Den senaste tidens utredning har gjort att man har viss kunskap om händelseförloppet som gäller mordet.
– Ja, vi har fått en klarare bild efter hand, säger hon men vill inte kommentera något misstänkt motiv för mordet.

http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4174810-dna-fran-35-aringen-sparat

Sen har någon samma dag lagt in den här uppgiften i tråden:

"– Vi får efter hand en allt klarare bild av det som hänt, men motivet är svårt att ange, säger Annette Olsson."
https://www.flashback.org/sp54156102

Det är väl bara GM som vet varför h*n gjorde som h*n gjorde. Om h*n eller andra inte snackar/berättar detta är det väl svårt att veta h*ns motiv

Motiv och händelseförlopp är inte samma sak
Senast redigerad av ulvan 2015-08-03 kl. 02:43.
2015-08-03, 03:02
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Vad var det sista spontana uttrycket Lisa gav?
Hon flyr inte, finns inga spår av flykt.
Hon har lämnat nycklarna för att gå till mötes
den/de som "kallar" troligen på den asfalterade vägen, inte i gruset ner mot ladan osv
Det har troligen gått väldigt fort, skåpbil låter mest praktiskt.
En som kör och lockar och en som drar in henne.
Säg att t.ex en Varubil stannar till:
Lisa känner igen chauffören.
-Hej och godkväll Lisa!
-Jag har lite varor som ska in till cafét!
Lisa anar ingen oråd och går fram och skjuter upp
sidodörren på Varu-bilen.
Det är bara att det står någon där i halvmörkret och drar in henne, och söver Lisa.
Det hela kan varit över på under 15-10 sekunder.
Allt annat är "prydligt planterat".

Att tiga är att vara medskyldig, någon har sett men inte berättat, eller berättat men blivit tystat...
Fler vet, men ingen vågar yppa
Orten är stum av chock, många vet betydligt mer
än vad som ens får yppas inom kåren.
Få svar, många frågor...

Tycker du det låter rimligt att försöka få någon som jobbar på ett café att tro att man kommer med varor till detta café, helt plötsligt, en kväll EFTER stängningsdags? En som har jobbat på café vet att det beställs inte några varor som ska komma till ett café på kvällen när ingen är där, dvs efter stängningsdags.

Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Vi vet inte om hon våldtagen. Åklagaren vet inte när och var hon dog. Men hon mördades inte i byggnaden där hon hittades. Att hon först skulle ha blivit våldtagen i ladan utanför cafét och sedan bortförd till Martorp är inte sannolikt. Jag tror att hon mördades i en bil eller i ett hus dit hon självmant gått för att festa.

Varför skulle hon ha gått iväg nånstans för att festa, med hjälmen med sig, men inte nycklarna till mopeden? Tror du inte att hon också isåfall hade underrättat sina föräldrar om detta? De som satt hemma och väntade på att hon skulle hem. Hon visste ju om att de visste när hon skulle anlända hemmet.
2015-08-03, 03:29
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Det är väl bara GM som vet varför h*n gjorde som h*n gjorde. Om h*n eller andra inte snackar/berättar detta är det väl svårt att veta h*ns motiv

Motiv och händelseförlopp är inte samma sak
Det lär nog aldrig berättas nåt misstänker jag tyvärr. Och även om det snackas så kan
man ju aldrig veta med säkerhet om hur mycket som är sant eller inte.

Alltså gällande ett motiv till varför Lisa behövde mista livet så kan jag ju inte själv se
annat än att det har koppling till ett sexualbrott; hon skulle tystas för att inte avslöja
den eller de som förgripit sig på henne eller åtminstone försökt göra det.
Varför skulle hon annars behöva råka så illa ut här att hon inte lever längre?
Det är klarlagt att det är MORD det är frågan om.
Och varför skulle hon mördas om det inte hade med en övergreppshistoria att göra?
Hon dödas väl knappast för att hon råkat uttala sig nedsättande om sin blivande baneman?
En kränkning av något slag räcker väl knappast för att utlösa en sådan oåterkallelig ogärning?

Till åklagaren och vad hon ska ha sagt och som jag uppehöll mig vid i korta citat
så verkar det ju som om man återger hennes uttalande gällande motivfrågan på olika sätt:

"- Ja, vi har fått en klarare bild efter hand, säger hon men vill inte kommentera något misstänkt motiv för mordet.

"– Vi får efter hand en allt klarare bild av det som hänt, men motivet är svårt att ange, säger Annette Olsson."

Det sista där är ju det som föranleder att man börjar undra en aning. Men man ska kanske
undvika att dra några särskilda växlar på det. Om det nu överhuvudtaget är korrekt återgivet.
I själva verket har man nog en välgrundad uppfattning om varför det gick så långt att livet tog
slut för 17-åringen och det borde bottna alltså i en simpel, rå våldtäktshistoria, fullbordad
eller ej som skulle döljas.

Det är inget spektakulärt ritualmord, inget hemligt brödraskap som nyttjar balter till att
röja undan efter perversa förlustelser med blodig död som höjdpunkt. Ingen greve med son
som drar sig undan i skuggorna efter att ha varit med och gjort onda ting mot en blond
skönhet i försommarnatten i underjordiska hemliga kammare. Ingen konspiration, ingenting
annat märkvärdigt heller.

Det stannar helt enkelt vid att vara något så mycket mera "enkelt", "okomplicerat", en eller två
mans verk när vettet drog sin kos och sjuka lustar tog kommandot. Slumpen gjorde
dådet.

Det räckte och har räckt förr. Och så är någon skändad och död.
2015-08-03, 05:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Polisteknikerna har knappast samlat in "jord, växtrester, damm o.s.v" från Blomberg med omnejd.

Det kan de mycket väl ha gjort.
2015-08-03, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
I Vatchareeya-fallet vill jag minnas att polisen snabbt meddelade att det ödehus där hennes ben hittades INTE var mordplatsen. Någon mordplats hade man dock inte, det var frånvaron av andra spår som ledde fram till den slutsatsen. Det gällde f.ö. också (tror jag) den sk fyndplats 2 där resten av kroppen återfanns (en grop i marken, nödtorftigt övertäckt några hundra meter från ödehuset). Så jag tror inte på din slutsats tyvärr.

En rättelse, resten av kroppen återfanns inte vid FP 2, utan det var bålen och huvudet samt armarna.
Händerna saknas fortfarande.
2015-08-03, 08:09
Medlem
le_flonks avatar
Någon som vet om Martorp sökts av med Narkotikahundar?
2015-08-03, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Varför skulle hon ha gått iväg nånstans för att festa, med hjälmen med sig, men inte nycklarna till mopeden? Tror du inte att hon också isåfall hade underrättat sina föräldrar om detta? De som satt hemma och väntade på att hon skulle hem. Hon visste ju om att de visste när hon skulle anlända hemmet.

En förklaring kunde vara det, att någon med motorcykeln/ moped bjöd en åktur till LH på baksätet och först tappade LH mobilen och sedan hände det en olycka och LH föll och skadade sig osv
2015-08-03, 08:14
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autospirit
En förklaring kunde vara det, att någon med motorcykeln/ moped bjöd en åktur till LH på baksätet och först tappade LH mobilen och sedan hände det en olycka och LH föll och skadade sig osv

Det blåste rätt bra den där dan, kanske föll det en gren på henne så att hon svimmade.
2015-08-03, 09:01
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Du har en ganska otrevlig ton när du skriver, men det är ditt eget problem .....
Du har möjligen inte tänkt tanken att det kan finnas "jord och växtrester" m.m på BO som överensstämmer med detsamma på MGM:s skor, kläder eller i den bil/bilar han använt? Och, att man utifrån detta har kunnat styra utredningen i viss riktning mot speciell plats/område? Eventuellt också ihop med vittnesuppgifter? Om det vet varken du eller jag något, det är fakta som i alla fall jag inser...
Jovisst, sådan jämförelse kan man göra. Men det är inte vad du skrev här.
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Om man hittat spår av jord, växtrester, damm o.s.v på kroppen så kan de genom analyser få vetskap om att en kropp flyttats, sen gäller att spåra resterna till rätt plats/område.
2015-08-03, 09:04
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Åklagaren tar ingen risk vid en häktning. Tycker inte tingsrätten det når upp till rätt nivå är det ju bara att öppna påsen och lägga upp vad som behövs. Förutsatt då att det finns mer bevisning.

Vid en häktning ska inte vederbörandes försvarare få reda på mer än ett minimum av bevisningen. Dock det som rör den egna är det full insyn i.
Om domstolen inte anser att bevisen kommer upp till rätt misstankegrad släpps den misstänkte omedelbart. Det innebär att åklagaren måste komma med en ny häktningsframställan, öppna sin påse vid en ny häktningsförhandling och generat besvara frågan från häktningsdomaren: "Varför sa du inte detta förra gången?".
2015-08-03, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
...och det är väl inte konstigt om yngre brodern hyrde ett eget hus?
Det är väl inga konstigheter om han ville bo för sig själv och MGM med fru ville ha ett privatliv?

Den yngre brodern och GM:s fru är släppta ur häktet och kommer med största sannolikhet tillbaka till Sverige i höst för att vittna i den kommande rättegången

Frun är tyst av förklarliga skäl men också för att hon vet att hennes man är skyldig och att hennes vittnesmål kommer att hjälpa till att fälla honom
Detsamma gäller för yngre brodern

Min uppfattng

Ja, man undrar ju om inte den yngre brodern och frun till den nu MT så sakteligen har börjat inse att brorsan ändock är skyldig till mordet på Lisa. Normalt är väl att till en början förneka den fakta som framkommer ju längre utredningen fortskrider - man vill helt enkelt inte tro på det värsta.

Det måste vara en otrolig chock för omgivningen och familjen när en vän uppdagas bli en mördare och utfläkt i medierna som en kvinnomördare - en av de värsta och lägsta kategorierna på mördare bland de sina.
Förmodligen och förhoppningsvis har polletten ramlat ned och bilden klarnat över broderns beteenden direkt efter mordet. Jag menar att en viss mental påverkan bör ha noterats på den frihetsberövade av familjemedlemmarna i Blomberg.
När den värsta chocken lagt sig kommer många frågor att få ett svar - ett svar som vissa aldrig kommer att acceptera eller ens förstå. (Gäller även en majoritet av alla alternativteoretiker i tråden)
Antagligen kommer inte svaret ur den MT mun, utan från den FUL som leder utredningen. För MGM kommer nog aldrig att erkänna vad han gjort, han vill inte skämma ut sig inför hela världen, vem vill det? Den här typen av brott ligger som sagt långt ned i mordhierarkin och ger därtill ett högsta betyg i feghet och vilken karl vill erkänna sin feghet inför hela världen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in