2015-08-03, 01:56
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Lisa dödades inte där hon hittades, har vi fått veta genom media.
Då har hon fraktas till boden, på något sätt?
Hur?
Finns det inga DNA bevis i bilen, bilar som använts av de som har koppling till martorp,
Så är det antingen en helt random som kört förbi, dödat Lisa, gömt henne i boden.
Alternativt
Har man inte använt någon bil för att transportera en död Lisa i.
Vad kan man då ha använt?
Frågan är när hon kom till boden?
Kan förflyttningen skett nattetid?
Har polisen kontrollerat fler fordon än två?
Tex fyrhjulingen?
Annat?

Men det kan ju ha skett i närheten av FP. Inte nödvändigtvis vid kaffeet. En BP fem meter från FP stämmer ju också med beskrivningen att hon inte mördats där hon hittades. Rimligtvis borde hon transporterats från kaffeet men inte nödvändigtvis i livlöst skick. Då blir det heller inga spår i fordonet hon färdats i som t.ex liklukt, blodspår el.likn.
2015-08-03, 01:58
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Men det kan ju ha skett i närheten av FP. Inte nödvändigtvis vid kaffeet. En BP fem meter från FP stämmer ju också med beskrivningen att hon inte mördats där hon hittades. Rimligtvis borde hon transporterats från kaffeet men inte nödvändigtvis i livlöst skick. Då blir det heller inga spår i fordonet hon färdats i som t.ex liklukt, blodspår el.likn.
Men DNA.
2015-08-03, 01:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Visst, men NFC, som SKL heter numera, måste ha något att jämföra med.

Naturligtvis, dylikt material lär teknikerna ha samlat in, för jämförande analyser.
2015-08-03, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Menar du att söket efter LH bara skedde vissa tider?

Funderar för jag kan meddela att jag hjälpt min granne leta efter hennes innekatt flera timmar i mörker :P Och ja vi hittade den Så det var effektivt den gången iaf Men då gällde det en katt och man kan tycka att folk borde leta mer engagerat om det gäller LH än en katt.

Om det är krisläge så kanske MP inte är ute och söker när det är mörkt men polis, hund och militär borde väl kunna söka i mörker?

Värmekamera på polishelikopter brukar väl fungera i mörker?

Visst, beror ju på vars du söker också.
Hund är det effektivaste i mörker.
Värmekameran funkar ju i mörker, men det är svårt att urskilja om värmekälla kommer från djur eller mänsklig kropp.

Ja, med mörkerseende så visst, förutsatt att du inte bara söker av trappuppgångar och stadsmiljöer.
Ett skogsparti i mörker har du inte så långt synfält, då gäller det i princip att du trampar på, råkar få ficklampan på det du söker när du har blicken mot det.

Självklart har det väl sökts dygnet runt.
2015-08-03, 02:01
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsHamilton
Förstår vad du menar, men jag är faktiskt ganska så säkert..
Den låg så synlig att han inte skulle missat den.. Förstår att du tvivlar på vad jag nu kommer skiva men jag kan inte ge fler detaljer kring det.. Det finns omständigheter kring den där handsken och kännetecken på den som inte kommit ut i media.

Då tänker jag att det låter som att handsken var väldigt färggrann och att om media gått ut med den detaljen, så hade den sammanlagda reaktionen blivit att då borde den ju i sånt fall ha synts redan på söndagskvällen....
Att det är anledningen till att den bara benämnts som just handske?
2015-08-03, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Jag tror jag förstår vad du menar. Om du läst någon handbok för åklagare står det det som råd att all bevisning skall presenteras vid en häktning.
Om du deltagit i en utredning eller vid en häktning vet du också att i praktiken blir det så att om åklagaren yrkar på häktning för mord presenteras ett minimum att bevis. Precis lagom för att få vederbörande häktad. Detta för att försvaret inte ska få del av mer bevisning än nödvändigt.

Smart! Det där hade jag inte tänkt på tidigare! Bra poäng, tack för info! Då finns det ju en anledning OM det är så att åklagaren i LH-fallet inte lägger fram alla korten på bordet vid häktesförhandlingarna, på liknande sett som åklagaren/polis kanske inte vill avslöja allt man vet/tror vid förhör..
Senast redigerad av ulvan 2015-08-03 kl. 02:37.
2015-08-03, 02:07
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Naturligtvis, dylikt material lär teknikerna ha samlat in, för jämförande analyser.
Polisteknikerna har knappast samlat in "jord, växtrester, damm o.s.v" från Blomberg med omnejd. Inse fakta. När Lisa var försvunnen använde polisen alla resurser till att hitta henne. När hon hittades och de gripna satt anhållna höll samma resurser på att samla bevis. När de misstänkta häktades drogs personalstyrkan ner och de som var kvar fortsatte att samla bevis. Och det jobbet bestod inte i att samla jord, växtrester, damm o.s.v.
2015-08-03, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Om de ska var helt befriade får du nog lägga dem i kaminen eller den öppna spisen.
Jag är inte så säker på det behövs för att göra "spåren" halvt värdelösa...kolla gärna nedan

X skriver: Mycket spännande serie! Jag har en liten fråga. Syns blodfläckarna på tröjan även om tröjan tvättats? Hälsningar X
Y (kriminaltekniker) svarar: Hej X! Det beror på... (vanligt svar från en kriminaltekniker). Vad är det för tyg? Hur har den tvättats? Hur lång tid har det gått? Men generellt kan vi inte undersöka blodfläckarna i detalj utan endast påvisa att det finns/fanns blod på tröjan.

Källa: http://www.svt.se/veckans-brott/las-chatten-med-kriminalteknikerna

PS kanske är smartare att elda upp eventuella kläder men om de var speciella arbetskläder kanske de inte kunde eldas upp hur som helst då de kanske skulle bli misstänkt om kläderna var försvunna om de var kläder som de fått av AJ. Men GM kanske hade fler uppsättningar av arbetskläder...så han kanske körde kaminen eller en mindre majbrasa i diskhorn i juni
Senast redigerad av ulvan 2015-08-03 kl. 02:15.
2015-08-03, 02:10
Medlem
Ttoclaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
Den häktade är häktad på sannolika skäl misstänkt för mord.
Brodern är väl fortfarande misstänkt, om det är för mord eller annat vet jag ej.
Frun är väl misstänkt för skyddande av brottsling.

Okej, det låter som samma grejer som för nån månad sen
2015-08-03, 02:17
Medlem
Citat:
Åklagaren tar en risk som inte presenterar all bevisning. Sen kan man tycka vad man vill om försvaret inte får ta del av bevisning. Hur ska det försvara sig?

Åklagaren tar ingen risk vid en häktning. Tycker inte tingsrätten det når upp till rätt nivå är det ju bara att öppna påsen och lägga upp vad som behövs. Förutsatt då att det finns mer bevisning.

Vid en häktning ska inte vederbörandes försvarare få reda på mer än ett minimum av bevisningen. Dock det som rör den egna är det full insyn i.
2015-08-03, 02:22
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsHamilton
Jag tycker mig läst det mesta som stått i media men jag har uppenbarligen missat något..
Vad har jag missat som pressen låter oss förstå att man tvekar på det motivet?
Hade bestämt för mig att jag läst någonstans i veckan att man kan ha en viss
osäkerhet beträffande den biten.
Detta hittade jag till slut efter mycket rotande här och var, 28 juli:

Den senaste tidens utredning har gjort att man har viss kunskap om händelseförloppet som gäller mordet.
– Ja, vi har fått en klarare bild efter hand, säger hon men vill inte kommentera något misstänkt motiv för mordet.

http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4174810-dna-fran-35-aringen-sparat

Sen har någon samma dag lagt in den här uppgiften i tråden:

"– Vi får efter hand en allt klarare bild av det som hänt, men motivet är svårt att ange, säger Annette Olsson."
https://www.flashback.org/sp54156102
Senast redigerad av Grandioso 2015-08-03 kl. 02:26.
2015-08-03, 02:27
Bannlyst
Citat:
Polisteknikerna har knappast samlat in "jord, växtrester, damm o.s.v" från Blomberg med omnejd. Inse fakta. När Lisa var försvunnen använde polisen alla resurser till att hitta henne. När hon hittades och de gripna satt anhållna höll samma resurser på att samla bevis. När de misstänkta häktades drogs personalstyrkan ner och de som var kvar fortsatte att samla bevis. Och det jobbet bestod inte i att samla jord, växtrester, damm o.s.v.

Du har en ganska otrevlig ton när du skriver, men det är ditt eget problem .....
Du har möjligen inte tänkt tanken att det kan finnas "jord och växtrester" m.m på BO som överensstämmer med detsamma på MGM:s skor, kläder eller i den bil/bilar han använt? Och, att man utifrån detta har kunnat styra utredningen i viss riktning mot speciell plats/område? Eventuellt också ihop med vittnesuppgifter? Om det vet varken du eller jag något, det är fakta som i alla fall jag inser...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in