2015-08-03, 01:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Är du häktad på sannolika skäl för mord, inbegriper det allt som kan finnas därunder.

Ok, tack, då vet jag det.
2015-08-03, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MsHamilton
När gjordes detta förmodade sök ni nu diskuterar?
Söndag kväll låg inte handsken i ladan, måndag "hittades" den av MGM..

Frågan är, hur hamnade handsken i ladan?
Det verkar sant det du skriver. Har också hört denna uppgift från folk som var närvarande på söndagen.
2015-08-03, 01:04
Medlem
Citat:
Det verkar sant det du skriver. Har också hört denna uppgift från folk som var närvarande på söndagen.

Antingen lades handsken dit, eller blåste dit om den inte var där innan.
2015-08-03, 01:06
Medlem
Citat:

Lades dit som alla andra spår av Lisas tillhörigheter.
2015-08-03, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MsHamilton
Lades dit som alla andra spår av Lisas tillhörigheter.

Eftersom ni inte varit där och sett
Så kan det vara så att man "trodde" handsken tillhörde inventarierna. Men efter rådfrågan vart det inte så. När man var där första gången eller att ingen sett på denna mer än som en handske. Funderar ibland på hur ni som skriver här - egentligen tänker. Är allt ett enda mysterium - för er?
Vore en enklare lösning än att man lades dit som alla andra spår...etc.
2015-08-03, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Så kan man inte riktigt resonera. Det går inte alltid att avgöra vilket brott som ligger under ett annat.

Det spelar ingen roll vilket brott man häktas för, dörren blir lika låst i alla fall.

Om åklagaren lägger fram bevis för misstanke om mord så kan domstolen underkänna bevisen och den misstänkte går fri. Lägger åklagaren fram bevis för misstanke om mord och våldtäkt kan domstolen underkänna bevisen för mord men godkänna bevisen för våldtäkt. Därför bör åklagaren begära häktning för alla brott som kan leda till häktning, annars tar hen en risk.

Nu förstår jag inte hur du tänker eller vilken verklighet du lever i. I Sverige är mord det högsta straffrättsliga brottet. Vad skulle det vara, enl. dig, för brott som ligger högre.

Är man häktad på sannolika skäl för mord torde det inbegripa det mesta.

Sen vad som åberopas vid ett ev. åtal är en helt annan sak.
2015-08-03, 01:15
Medlem
Theforeigners avatar

Vilka kläder hade bröderna på sig den 7 Juni, INNAN & EFTER kl 18:30 ?

Finns det vittnen som bevittnat vad bröderna hade på sig FÖRE kl 18:30 den 7 Juli ?

Finns det vittnen som bevittnat vad bröderna hade på sig senare på dagen/kvällen dvs EFTER kl 18:30 den 7 Juli ?

Hade dom samma kläder på sig både FÖRE och EFTER 18:30 den 7 Juni ?

Eller hade dom andra kläder på sig EFTER 18:30 den 7 Juni? (hade dom bytt kläder på grund av blod etc från mordet eller bort städning av liket ?)

Har polisen hittat alla de klädesplagg bröderna har haft på sig den 7 Juni?

Eller fattas det några af de kläder bröderna haft på sig den 7 Juni ?

Har polisen undersökt om det fans några spår från Lisa på kläderna som bröderna hade på sig
den 7 Juni ?

Har polisen hittat några spår från Lisa på de kläder bröderna hade på sig den 7 juni?

Om ALLA kläder bröderna haft på sig den 7 Juni, hittats och inga spår från Lisa hittats på dem, då finner jag det stort sett omöjligt att någon av bröderna haft något med mordet att göra.

Å andra sidan, om det fattas kläder som vittnen sett dom i den 7 Juni, och/eller det hittats spår från Lisa på några av de kläder dom haft på sig 7 Juni då finner jag det sannolikt att de haft med mordet och/ELLER städning efter mordet att göra.
Senast redigerad av Theforeigner 2015-08-03 kl. 01:19.
2015-08-03, 01:16
Medlem
Citat:
Nu förstår jag inte hur du tänker eller vilken verklighet du lever i. I Sverige är mord det högsta straffrättsliga brottet. Vad skulle det vara, enl. dig, för brott som ligger högre.

Tror att Terrorbrott samt Landsföräderi kan ligga högre, dock inte säker
2015-08-03, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag gör samma tolkning som du men lårstryparen gör ju inte det. Hon hävdar att hela Martorp är fyndplats och alltså drar hon då slutsatsen att mordplatsen är någon annanstans. Om man tolkar polisens uttalande bokstavligt så har hon ju faktiskt rätt. De säger att Martorp är fyndplats och att fyndplatsen inte är mordplatsen. Men sen är frågan om de verkligen menar exakt som de säger?

Fyndplatsen anser jag är platsen som man hittade kvarlevorna på (dvs några kvadratmetrar), eller möjligen hela byggnaden, men inte massa andra byggnader i närheten som kanske tom är låsta. Omkringliggande byggnader kanske man kan kalla "fyndområde" eller omkringliggande områden men jag tycker inte det passar att kallas fyndplats då det blir för oprecist och luddigt.

Men du har rätt det är luddigt i informationen som har kommit ut. Nu kommer jag inte exakt ihåg vad de skrev om det och hittar ej något mer just nu än att LH hittades vid Mantorp. De kanske har uttalat sig luddigt med flit för de inte vill avslöja för mycket. Men jag tänker ungefär så att polisen hittade LH och kunde se att hon var flyttad genom kriminalteknisk underökning och därför ansåg att platsen hon låg på (fyndplatsen) ej var platsen som hon blivit mördad på. Hur långt hon däremot har flyttats efter mordet är oklart.
Senast redigerad av ulvan 2015-08-03 kl. 01:28.
2015-08-03, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieCheron
Eftersom ni inte varit där och sett
Så kan det vara så att man "trodde" handsken tillhörde inventarierna. Men efter rådfrågan vart det inte så. När man var där första gången eller att ingen sett på denna mer än som en handske. Funderar ibland på hur ni som skriver här - egentligen tänker. Är allt ett enda mysterium - för er?
Vore en enklare lösning än att man lades dit som alla andra spår...etc.

I ett läge där en ung tjej är försvunnen och hela grannskapet är ute och letar ser man det nog inte "bara" som en handske.
2015-08-03, 01:21
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:

Nej, det finns fler brott som kan leda till livstids fängelse. Man kan inte säga vilket brott av dessa som ligger under eller över eller bredvid mord.

Men det är resten av mitt inlägg som är intressantast. Åklagare bör begära häktning för alla brott som kan leda till häktning för att vara på den säkra sidan. Nu begärde hon inte häktning för våldtäkt, så antingen är hon säker på att bevisen för misstanke om mord räcker, eller så kan hon inte bevisa misstanke om våldtäkt.
2015-08-03, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner

Om ALLA kläder bröderna haft på sig den 7 Juni, hittats och inga spår från Lisa hittats på dem, då finner jag det stort sett omöjligt att någon av bröderna haft något med mordet att göra.

Å andra sidan, om det fattas kläder som vittnen sett dom i den 7 Juni, och/eller det hittats spår från Lisa på några av de kläder dom haft på sig 7 Juni då finner jag det sannolikt att de haft med mordet och/ELLER städning efter mordet att göra.

Bra tankar, tror dock att om de tvättat kläderna så försvinner spåren. Både DNA och blodspår har jag för mig försvinner vid tvätt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in