2015-08-03, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Borde inte MGM vara häktad på sannolika skäl för mord o c h grov våldtäkt då, om förundersökningen tyder på det? Men, det kanske kommer sen, när alla analyser är klara och eventuellt åtal väcks.

Man kanske inte säger våldtäkt då det var svårt att få fram bevis på henne för det.
GM har försökt förstöra de bevisen.
2015-08-03, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Trovärdig källa på att pappan sagt det, eller att handsken inte låg i ladan?

Du har kanske rätt..
Att han sagt det. Handsken skulle däremot synas och han skulle lätt känna igen den.
2015-08-03, 00:35
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsHamilton
Du har kanske rätt..
Att han sagt det. Handsken skulle däremot synas och han skulle lätt känna igen den.
Det är lätt att göra misstag, särskilt i hans situation då. Handsken kan ha legat bakom något, eller på en mörk plats som belystes av morgonsolen på måndagen.
2015-08-03, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det är lätt att göra misstag, särskilt i hans situation då. Handsken kan ha legat bakom något, eller på en mörk plats som belystes av morgonsolen på måndagen.

Efter vad jag läst och hört gjorde den väl inte det utan ganska synligt.
2015-08-03, 00:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Sant men hänger inte med på det där hur "vittring från handsken skulle vara/kunna bli ointressant för hunden"? I min tankebana såsom jag tror att det förhoppningsvis gick till så fick hunden först lukta på nåt som luktade LH. Och sen sa hundföraren till hunden att hitta den doften varvid hunden satt igång och jobbade och letade efter LH-doft då den visste att det var "jobb" och för att den trodde att den skulle bli belönad kanske med godis eller annat

PS har aldrig varit med vid sök så jag vet inte hur hundar jobbar men antar att om det finns tillhörighet från den försvunne får den lukta på det innan man sätter igång.

Jag, kan inte dra allting här då tråden inte handlar om hundar, likadant i många liknande trådar och diskussionen just nu skulle må bra av lite bättre kunskaper i ämnet så att det inte spårar ur tror jag.

Kortfattat:

Hunden är en jägare, ju högre koncentration av doft desto närmare är bytet, sannolikheten för ett skrovmål ökar ju närmare bytet är, bytet är belöningen hen får om hen spårar bra, därför väljer hunden att följa det färskaste(högst koncentration) spåret/vittring.

Hundtränaren lär hunden att källan till en viss doft innebär belöning, människa, lik, blod, sperma m.m. Vi nyttjar hundens vilja att bli belönad.

Den typ av hund som man låter dofta på ett föremål som en viss person har besudlat med sin doft, för att sedan låta hunden leta efter den doften kallas för ID-sökhund, ytterst ovanlig typ av hund, används sällan i den här typen av verksamhet som vi nu diskuterar såvitt jag känner till.

Du tror att en sådan hund användes, och min erfarenhet är att så som du tror, tror de allra flesta som inte känner till hur en hund fungerar fysisk och biologiskt.
2015-08-03, 00:48
Medlem
Citat:
Borde inte MGM vara häktad på sannolika skäl för mord o c h grov våldtäkt då, om förundersökningen tyder på det? Men, det kanske kommer sen, när alla analyser är klara och eventuellt åtal väcks.

Är du häktad på sannolika skäl för mord, inbegriper det allt som kan finnas därunder.
2015-08-03, 00:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Om det inte framgick så betyder 99.9% att jag har stort förtroende för polishundar och dess nos/luktsinne. Vad jag menar är att har de fått söka "fritt" i ladan så har de hittat handsken om den var där vid tillfället. Om de bara har fått söka utanför ladan ser jag det inte alls lika sannolikt att de skulle ha hittat den i ladan alternativt markerat att den ville in i ladan.

Ja, självklart skulle hunden bli medveten om handsken, dock inte lika självklart att den skulle observera hundföraren på den genom att markera. Varför markera en handske och inte en hammare eller ett spett, eller spåret efter Lisas pappa, luktar precis lika mycket människa.
2015-08-03, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Om hunden letar saker så markerar den för det och inte spår. Men det verkar inte ens vara fastlagt om polisen sökte med hund i ladan innan det ökända morronmötet. Men hade handsken legat fritt så vill jag nog påstå att hunden hade hittat den. Men ladan är stor och det fanns mycket bråte i den så det försvårar ju en del. Här är en liten film som visar en polishund som söker efter narkotika men principen är ju liknande för saklet. Den här hunden verkar vara extremt bra och kan det mesta men det ger iaf ett hum om hur bra hundar är.

https://youtu.be/7zpILX1KWv0

Tack för postning av filmen! Bra film! Håller med dig. Om man utgår från filmen du postade tyder det nog på att handsken kunde ha blivit hittat även om den låg gömd i en påse eller annat OM hunden varit i ladan Jag skulle också vilja ha selektivt luktsinne

Jag tror inte storlek och bråde varit problem för hunden/hundarna då den säkert tyckte det var roligt att leta i en lada. Däremot finns det nog en risk att hundföraren avbrytit sök i ladan innan hunden var klar...

Hur var det med mjölkrummet, var det låst kvällen för försvinnande eller sökte man där då?
2015-08-03, 00:57
Moderator
OYs avatar
Citat:
Tack för postning av filmen! Bra film! Håller med dig. Om man utgår från filmen du postade tyder det nog på att handsken kunde ha blivit hittat även om den låg gömd i en påse eller annat OM hunden varit i ladan Jag skulle också vilja ha selektivt luktsinne

Jag tror inte storlek och bråde varit problem för hunden/hundarna då den säkert tyckte det var roligt att leta i en lada. Däremot finns det nog en risk att hundföraren avbrytit sök i ladan innan hunden var klar...

Hur var det med mjölkrummet, var det låst kvällen för försvinnande eller sökte man där då?

Ja, hunden blir medveten om handsken, inga konstigheter med det, problemet är att hunden stöter på multum med mänsklig doft i ladan eftersom att människor jobbar där, hur ska hunden veta att det är handsken som hundföraren letar efter, fundera lite nu.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Är du häktad på sannolika skäl för mord, inbegriper det allt som kan finnas därunder.
Så kan man inte riktigt resonera. Det går inte alltid att avgöra vilket brott som ligger under ett annat.

Det spelar ingen roll vilket brott man häktas för, dörren blir lika låst i alla fall.

Om åklagaren lägger fram bevis för misstanke om mord så kan domstolen underkänna bevisen och den misstänkte går fri. Lägger åklagaren fram bevis för misstanke om mord och våldtäkt kan domstolen underkänna bevisen för mord men godkänna bevisen för våldtäkt. Därför bör åklagaren begära häktning för alla brott som kan leda till häktning, annars tar hen en risk.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Var det nu utomhus så har väl alla spår upplånats av allt regn...

Om man hittat spår av jord, växtrester, damm o.s.v på kroppen så kan de genom analyser få vetskap om att en kropp flyttats, sen gäller att spåra resterna till rätt plats/område.
2015-08-03, 01:01
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Om man hittat spår av jord, växtrester, damm o.s.v på kroppen så kan de genom analyser få vetskap om att en kropp flyttats, sen gäller att spåra resterna till rätt plats/område.
Absolut, kan CSI så kan svenska polisen. Eller är det fiction?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in