Citat:
Ursprungligen postat av
ulvan
Sant men hänger inte med på det där hur "vittring från handsken skulle vara/kunna bli ointressant för hunden"? I min tankebana såsom jag tror att det förhoppningsvis gick till så fick hunden först lukta på nåt som luktade LH. Och sen sa hundföraren till hunden att hitta den doften varvid hunden satt igång och jobbade och letade efter LH-doft då den visste att det var "jobb" och för att den trodde att den skulle bli belönad kanske med godis eller annat
PS har aldrig varit med vid sök så jag vet inte hur hundar jobbar men antar att om det finns tillhörighet från den försvunne får den lukta på det innan man sätter igång.
Jag, kan inte dra allting här då tråden inte handlar om hundar, likadant i många liknande trådar och diskussionen just nu skulle må bra av lite bättre kunskaper i ämnet så att det inte spårar ur tror jag.
Kortfattat:
Hunden är en jägare, ju högre koncentration av doft desto närmare är bytet, sannolikheten för ett skrovmål ökar ju närmare bytet är, bytet är belöningen hen får om hen spårar bra, därför väljer hunden att följa det färskaste(högst koncentration) spåret/vittring.
Hundtränaren lär hunden att källan till en viss doft innebär belöning, människa, lik, blod, sperma m.m. Vi nyttjar hundens vilja att bli belönad.
Den typ av hund som man låter dofta på ett föremål som en viss person har besudlat med sin doft, för att sedan låta hunden leta efter den doften kallas för ID-sökhund, ytterst ovanlig typ av hund, används sällan i den här typen av verksamhet som vi nu diskuterar såvitt jag känner till.
Du tror att en sådan hund användes, och min erfarenhet är att så som du tror, tror de allra flesta som inte känner till hur en hund fungerar fysisk och biologiskt.