2015-08-02, 12:23
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau

Finns även en annan skribent som undrar över detta:
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart

Är det någon mer som kan bekräfta att bröderna inte bodde ihop, då den yngre hyrde nåt torp i närheten av Martorp?

Obekräftat som sagt, så det vore av intresse om någon kunde reda ut detta i klarspråk, utan att försöka pussa mig.. :P (Vanstyretstid)

Va? Där hängde jag inte med riktigt.
2015-08-02, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
"siamgaro"s uttal är ju genom en bekant som gick med i MPS-gruppen som blev konfronterad, så det kan röra sig om en del egna inbakade antaganden också, och denne skribent uppger också att h*n inte riktigt har full koll på "vad som är vad"

Gällande husen/bostäderna intill Martorp-gården då:
Det kan/uppges vara detta lilla hus, som på något vis tillåtits tillträde till, för litauerna, eller den yngre av bröderna:
https://www.google.se/maps/place/58%C2%B032%2723.6%22N+13%C2%B022%2713.5%22E/@58.539879,13.370414,450m/data=!3m2!1e3!4b1!4m2!3m1!1s0x0:0x0

Finns även en annan skribent som undrar över detta:

Obekräftat som sagt, så det vore av intresse om någon kunde reda ut detta i klarspråk, utan att försöka pussa mig.. :P (Vanstyretstid)

Har inte varit ute och svängt som det kanske låter. När Fredman redogjort för fredagen så fick jag en tydlig bild av det hela. Skrev vad jag hört fredman säga i en intervju och genom den förstår man vart peronerna (mgm) fanns ungefär. När Siamgaro's inlägg drogs upp trodde jag att det jag skrivit blev ifrågasatt. Du verkade tro att konfrontationen skedde på annan plats än vad jag gjorde? Jag såg ur Siamgaro's inlägg att denna kanske missuppfattat att gården var Martorp? Inte deras hus?

Vet inte vad som svarades på vad i ett tidigare inlägg. Förstår mycket väl vilket hus som menas. Det huset kan man även se i ett twitter inlägg. Man ser att huset ingår i avspärrningen runt Martorp, lyser i huset dessutom.

Så, vart vill du komma med husen? Hyrs huset ut till den yngre brodern och fynd görs i samma område, så leder även det fram till "det här"? Är det så du menar?

Det vore på sin spetts att få klarhet utan att försöka pussa som en skribent, haha. Har det tidigare skrivits om det från den? Isf ska jag läsa det.

Förstod förresten vad som menades med "tar lätt på tolkningar baserat på uppfattningsförmoga", det va/är tydligt...
Senast redigerad av helsan 2015-08-02 kl. 12:33.
2015-08-02, 12:30
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Har en fråga till någon som kanske vet när det gäller yppandeförbud, det kan väl enbart gälla åklagare , advokater samt alla som arbetar med fallet, det gäller inte privatpersoner, journalister mm. Eller?
Ska inte påstå att jag är expert på området men nej, polisen kan inte ålägga journalister eller privatpersoner yppandeförbud, åtminstone inte i denna typ av situation. Jag lägger terrorism och landsförräderi etc åt sidan. Något straff för att yppa "känsliga uppgifter" i mordutredning finns inte men både journalisterna och MissingPeople kan ju uppleva stark vilja att bistå polisen genom att inte lämna ut sådant som bara skulle öka ryktesspridning. Att försvåra polisutredning är ju däremot inte tillåtet men vad jag känner till har aldrig någon som inte är inblandad i brottet, t ex ett vittne, ställts till svars för att de hindrat utredningen genom att berätta för pressen vad de själva iakttagit. Sura miner och kyliga relationer kan det förstås bidra till.
2015-08-02, 12:37
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp

Jag kan inte se varför GM skulle flytta en kropp från en arbetsplats till en annan, det är riktigt. Syftet med första flytten var att få bort kroppen från en plats som kan knytas till honom, och då är det mycket irrationellt att placera den på en annan plats som kan knytas till honom. Att Martorp skulle vara en mellanlagringsplats har jag redan argumenterat mot.

Syftet att flytta kroppen från Caféet till Martorp kan lika väl varit att det senare är mindre besökt av folk.
2015-08-02, 12:38
Medlem
MGM går fram till henne när hon är på gång att åka hem
Han vill att hon kommer och håller honom sällskap i verkstan där han vill bjuda henne på bla bla bla....

Varför skulle hon vilja följa med honom - en gubbe i hennes ögon?
Hon har tagit på sig lager på lager med kläder och det enda hon vill är att sätta sig på moppen och åka hem till sina föräldrar och pojkvän efter dagens arbete i cafeet

Kanske svarar hon MGM och skrattar = det sociala spelet
men den här gången är det en xxxx hon har framför sig, som inte vill fatta att ett nej betyder nej

Jag undrar om han har fler överfall på sitt samvete eller om Lisa är första brottsoffret
2015-08-02, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Va? Där hängde jag inte med riktigt.

Vanstyretstid sätt att skriva antar jag. Men det innan, vet du att huset hyrts ut till den yngre brodern?
2015-08-02, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stepside88
Han verkade lika frågande som flertalet
här är. Men han nämnde "väldigt små tillhörigheter" som ett spår till fp.
Vad kan det vara, örhängen/piercing,
skosnören ja vad vet jag.
Men undra om allt på BO var plockat.
Var planen att omöjliggöra en
Identifiering?

Slänga iväg en del men inte allt? Det kan man undra. Identifiering va ju inte omöjlig..
2015-08-02, 12:45
Medlem
http://omni.se/topic/da20af94-a9ed-4432-bb76-62028f29b89d/1303a85b-b2d4-4424-9181-738173750c2b

"Ni kan vara lugna".

Detta har caféägare LS fått veta av LJ som leder utredningen.
Det är ju inte så att vi läst i tidningarna att polisen har varnat föräldrar i trakten för att låta deras tonårsdöttrar gå ut ensamma eftersom det går en mördare lös.
Finns det redan vid intervjun så pass graverande tekniska bevis att de till 100% styrker att rätt man sitter häktad? Varför uttrycker han sig annars så tvärsäkert kan man undra.
Sen har vi å andra sidan advokaten som tycker att bevisningen är svag.....
2015-08-02, 12:45
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Det finns väl bara en mening i den littauiska tidningstexten, som är "ny":
L.Holm försvann på 7 juni kväll. Hennes svårt skadade kropp hittades fem dagar senare, den 12 juni.
Det har ju svensk polis aldrig bekräftat, att kroppen var svårt skadad, men det var väl inte oväntat. I övrigt har översättningen tydligen fått denna tråd att slå ännu mera knut på sig själv. Att det finns en finnig pojkvänn som också är mördad...
2015-08-02, 12:50
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Märkligt att du fixerat dig vid denna andrahandsuppgift när det likaväl finns andra tråduppgifter om händelseförloppet?
En tillbakablick: Det var en skribent som skrev att de röda dörrarna var maskindelen på ladan samt nötkreatur i andra änden vid Martorp - dvs det du heller inte ansåg till en början. Jag PMade då en bild där en ko sticker ut huvudet i den bortre delen. Återgår man till denna persons uppgifter om händelsen som diskuteras nu - så framträder en mer samstämmig bild med medias om fynd, konfrontation bortåt Martorphållet och inte deras bostad:

Och media i en sammanställning som jämförelse angående fredag 12 juni:

Men kom igen nu... Jag har inte fixerat mig på någon uppgift.
Om du går igång på att gräva skit/underminera andras tidigare antaganden/gissningar/tolkningar så kan du börja med dig själv i ditt påstående att polisen inte ens nådde fram till MP-fyndplatsen innan dom säkrade MGM.
I ditt inlägg jag här citerar, ger du dig själv rätten att ändra inställning, och då bör du även låta andra skribenter ändra inställning, vartefter fakta framgår, och man begriper saker och ting genom att pröva dom?

Det är en stor tråd, och svårt att hålla koll på allt som skrivs/är skrivet i ett fall där inte mycket detaljfakta finns. Om du har något emot mig personligen, skulle jag föredra att du ger mig ett PM om det. Du är en uppmärksam skribent, med bra logiskt tänk, men vad du pysslat med dom senaste dagarna, är bara oroväckande.

Om du vill ha en poäng för att du "vinner" i frågan om fyndets lokalisering är nära Martorp, så får du gladeligen en poäng där.
Vad jag fann mest intressant i "siamgaro"s berättande, är detaljerna kring hur konfrontationen gick till, även om även det såklart är att betrakta som trådinfo.
2015-08-02, 12:51
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Tack. Det jag undrar över är kanske om det är svag eller stark bevisning. Kan befintlig bevisning räcka?
Det där är en fråga som det inte går att besvara som outsider, och hur stark bevisningen är, kommer vi inte att få veta förrän FUP kommer. Men det förefaller som om åklagaren tycker att de har det mesta redan, så det är inte omöjligt att befintlig bevisning skulle räcka. Men ingen åklagare chansar ju på att befintlig bevisning räcker vid osäkerhet om detta, om det finns möjligheter till att skaffa mer bevisning i närtid.
2015-08-02, 12:54
Medlem
...och det är väl inte konstigt om yngre brodern hyrde ett eget hus?
Det är väl inga konstigheter om han ville bo för sig själv och MGM med fru ville ha ett privatliv?

Den yngre brodern och GM:s fru är släppta ur häktet och kommer med största sannolikhet tillbaka till Sverige i höst för att vittna i den kommande rättegången

Frun är tyst av förklarliga skäl men också för att hon vet att hennes man är skyldig och att hennes vittnesmål kommer att hjälpa till att fälla honom
Detsamma gäller för yngre brodern

Min uppfattng

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in