2015-08-01, 22:56
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det har jag inga problem med. De kommer ikapp dem efter några hundra meter (500 m. enligt annan media). Men om fyndplatsen är Martorp så kan inte 500 m från platsen vara vid Litauernas bostad som det skrivs i tråden gång efter annan.

Verkar ha varit flera MP-grupper ute på olika platser t ex vid bostaden och Martorp samtidigt men det är bara något jag tror.
2015-08-01, 22:57
Medlem
http://www.expressen.se/gt/fyndet-som-ledde-till-lisa-holm-17/

"Martin Fredman berättar att polisen som kom till ladan på något sätt uppfattade de misstänkta i närheten.
- Man åker ikapp och hittar dem 500 meter från fyndplatsen, säger Martin Fredman".

Vilken "lada" och hur långt är det till deras bostad från ladan? Åkte man ikapp dem när de var på väg tillbaka till bostaden?
2015-08-01, 23:00
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Ja, polisen kallas till en plats där mp gjort ett fynd och får in uppgifter från mp om dessa peroner som finns i dess omedelbar närhet. Mp upplevde att personerna bettede sig underligt och polisen tyckte att dom utifrån en polisiär bedömdning betedde sig avvikande. Polisen släpper fyndet och försöker få fatt i personerna som har försvunnit ifrån platsen, dom åker ikapp och hittar dom efter några hundra meter.

Noterat. Och ja, jag ska prova med Revaxör..
2015-08-01, 23:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det var uppskattningsvis fortfarande hundratals MPS-are kvar ute den kvällen, uppdelade i flera grupper, en vid bostaden som konfronterade litauerna och en vid Martorp som gjorde ett fynd.

...Och det har jag skrivit om som fråga och inte ett faktum - ingen kan ge klart besked och sen blir det en slags trådsanning att MP konfronterat dem vid deras bostad.

Jag har skrivit att det är isf frågan om två grupper MP och två fynd - men märk väl:
Fredman säger att fyndet är inom avspärrat område där Lisa hittas. Hon hittas på Martorp och inte Blombergs säteri och sträckan är 1.2 km. Ett stort område med skogsparti handlar det om.
2015-08-01, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jo, det är iofs sant, men om de därefter lyckades ta sig hem så bör de ha varit bilburna. Och jag hävdar att de var nära Martorp när polisen såg dem, även om de var 500 meter därifrån.

Jag följde detta i Expressens live. Läs gärna mina tidigare inlägg om händelseförloppet (vill inte upprepa mig).
Kan naturligtvis inte till 120% garantera att det var storebror och lillebror som jag såg "säkras" på en stig, men inte var det vid bostaden, och de var inte bilburna. Det var inte ens en körbar väg så som jag minns det.
Och i direktsändningen uppgavs det att MP hade konfronterats av MGM vid fyndplatsen. Inte i bostaden.
Men som sagt, läs gärna mina tidigare inlägg om händelseförloppet
(låg hemma sjuk och följde därför Expressens stream dag som natt).
2015-08-01, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Noterat. Och ja, jag ska prova med Revaxör..

men jag ska tillägga att jag hörde detta i en intervju som gjordes efter presskonferensen.
2015-08-01, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
De bilder och Livebilder som kablades ut visade främst att teknikerna höll till i den gula byggnaden samt arbetsboden under mörkrets inbrott. Jag såg inga tekniker göra undersökningar vid ladugården under den tiden, vad jag kan minnas?
Sedan intresserade de sig för ladan vid cafét igen.

Intressant är också att avspärrningarna runt säteriet och MGMs bostad utökades såpass att Expressen upphörde att filma därifrån. Så vad som hände där från ca. 21 och framåt vet vi inte.
2015-08-01, 23:10
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej, hur skulle jag egentligen kunna ha det? Men det är fullt möjligt, i och med att det pratas om MGM:s DNA på Lisas tillhörigheter.
Tack. Det jag undrar över är kanske om det är svag eller stark bevisning. Kan befintlig bevisning räcka?
2015-08-01, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Du kan ha helt rätt , det som stör är att Media som står vid avspärrningen uppger att det blev en jäkla aktivitet bakom ladan plötsligt med hundskall m m .
Mörkerbilderna där det kryllar av Tekniker vid boden .
Poliskvinnan som skrev på hemsidan om hur tragiskt det var , skriver ungefär "utanför boden där Lisa hittades"
Vi kanske har fel båda två !!!

Det var också en väldig massa hundskall vid avspärrningarna på säteriet. Läs gärna mina tidigare inlägg om detta.
Poliser som lämnade sina vaktpositioner och sprang bakom de två hus som ligger parallellt inne på "herrgården".
Aftonbladet filmade från Martorp.
Följde man Expressen var det annat i bild.
2015-08-01, 23:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Just det. Med så lite kunskap om fynden måste vi väl räkna med att flera successiva motiv kan ha varit aktuella. T ex: Inledningsvis någon orealistisk förhoppning om att få till något, därefter impulsen till övergrepp/våldtäkt (våldtäkt kan begås på en mängd olika sätt, kan mer eller mindre komma att fullbordas), offret kämpar energiskt emot och larmar på hjälp varvid motivet blir att tysta, tystandet blir så våldsamt att det slutliga motivet blir att döda. För varje steg i denna utveckling ökar kraven på destruktiva personlighetsdrag hos GM. En normal man skulle ha lommat iväg efter det första avvisandet, en mogen man skulle aldrig inbillat sig något över huvud taget och nöjt sig med ett besök på fiket. Som sagt, bara exempel på dynamiskt varierande motiv. Uppsåtet att mörda kan ha varit sekunder gammalt när offret dog.

Det kan det säkert - men ska motiven presenteras hypotetiskt sen i rätten och vad händer om inte sperma finns som teknisk bevisning?
Säg att inga tecken på kamp finns via slutligt obduktionsprotokoll (inte fakta utan hypotetiskt)
Så det är en fråga eftersom det enda viktiga är att han ska lyckas bli fälld och kopplad till gärningen om han är skyldig.
Senast redigerad av develi 2015-08-01 kl. 23:22.
2015-08-01, 23:52
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Då föreslår jag att du ska lyssna till Fredman en gång till

Det finns ganska detaljerade tråduppgifter, på hur konfrontationen gick till, samt var det detta skedde, om man väljer att värdesätta det.

Här är annars Fredmans i mina ögon, bästa uttal om frågan:
http://www.sla.se/incoming/2015/06/13/tv-intervju-med-insatsledaren

PS
0:10 - 0:40 är intressant för den som är uppmärksam.
2015-08-01, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
A.J och G.J hade försökt sälja en nytvättade bil
i Götene till Åkesson, som tyckte det stank för
mycket i bagaget.
Detta var under i samband med sökandet.

Har detta delgivits polisen eller är det rykte på bygden?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in