2015-08-02, 12:57
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Vanstyretstid sätt att skriva antar jag. Men det innan, vet du att huset hyrts ut till den yngre brodern?

Nej, jag vet bara att ett par som bor i närheten av det hus där bröderna greps, sa att den yngre hyrde nåt i närheten av Martorp.

Så här har jag för mig, att vi diskuterade. Jag sa nåt med att bröderna och frun greps hemma i huset där de bodde, men då sa de att det var MGM och frun som bodde där, och brodern bodde i ett torp(?) norr(?) om Martorp.
2015-08-02, 13:01
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Jaså, varför är(var nyss iaf) slaktrummet mitt emot caféet fortfarande avspärrat tror du
- hade de förspel där sen vidare till den mysiga boden vid Martorp som de sannolikt förvarade massa bråte, för att där avsluta precis allt.
Jag menade att det initialt kan ha funnits andra anledningar för polisen att vilja granska boden, än att det var där som kroppen återfanns.
Citat:
Du menar att du tror att kroppen skulle hittats långt tidigare om den varit där. Varför blev det då sånt liv och "puls" när de öppnade och gick in i boden?
Enligt det jag uppfattat om läget på Martorp den kvällen, var det liv och puls långt tidigare.
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-08-02 kl. 13:16.
2015-08-02, 13:03
Medlem
Citat:
Nej, jag vet bara att ett par som bor i närheten av det hus där bröderna greps, sa att den yngre hyrde nåt i närheten av Martorp.

Så här har jag för mig, att vi diskuterade. Jag sa nåt med att bröderna och frun greps hemma i huset där de bodde, men då sa de att det var MGM och frun som bodde där, och brodern bodde i ett torp(?) norr(?) om Martorp.

Huset dom menade är väl det som benämns som hovsgärde i tråden om jag förstått det rätt? Jag tänker att varför skulle dom säga så, dom du pratat med, om det inte stämmer. Båda bröderna togs med till förhör från där iaf den äldre brodern och hans fru bodde om jag tyder bilderna från det rätt. Men det behöver ju inte betyda att den yngre brodern också bodde där.
2015-08-02, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Det finns väl bara en mening i den littauiska tidningstexten, som är "ny":
L.Holm försvann på 7 juni kväll. Hennes svårt skadade kropp hittades fem dagar senare, den 12 juni.
Det har ju svensk polis aldrig bekräftat, att kroppen var svårt skadad, men det var väl inte oväntat. I övrigt har översättningen tydligen fått denna tråd att slå ännu mera knut på sig själv. Att det finns en finnig pojkvänn som också är mördad...

Jag tror att du rör till det litegrand...?

Jag undrade över motivet - därför ställde jag frågan: om Lisa hade varit en 17-årig finnig pojke hade han då blivit mördad?

Mitt svar på min fråga är: nej

Och där finns motivet som vi alla kommer att spekulera i eftersom GM aldrig kommer att erkänna
2015-08-02, 13:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Men kom igen nu... Jag har inte fixerat mig på någon uppgift.
Om du går igång på att gräva skit/underminera andras tidigare antaganden/gissningar/tolkningar så kan du börja med dig själv i ditt påstående att polisen inte ens nådde fram till MP-fyndplatsen innan dom säkrade MGM.
I ditt inlägg jag här citerar, ger du dig själv rätten att ändra inställning, och då bör du även låta andra skribenter ändra inställning, vartefter fakta framgår, och man begriper saker och ting genom att pröva dom?

Det är en stor tråd, och svårt att hålla koll på allt som skrivs/är skrivet i ett fall där inte mycket detaljfakta finns. Om du har något emot mig personligen, skulle jag föredra att du ger mig ett PM om det. Du är en uppmärksam skribent, med bra logiskt tänk, men vad du pysslat med dom senaste dagarna, är bara oroväckande.

Om du vill ha en poäng för att du "vinner" i frågan om fyndets lokalisering är nära Martorp, så får du gladeligen en poäng där.
Vad jag fann mest intressant i "siamgaro"s berättande, är detaljerna kring hur konfrontationen gick till, även om även det såklart är att betrakta som trådinfo.

VAD menas med detta fetmarkerade i en debatt där du hänvisat till en fynd på åker och konfrontation med MP vid litauernas bostad - via att jag då citerar från media (samt nu annan skribent som mer sammanfaller med faktan) och ifrågasätter det du skriver om?!
2015-08-02, 13:21
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Märkligt att du fixerat dig vid denna andrahandsuppgift när det likaväl finns andra tråduppgifter om händelseförloppet?
En tillbakablick: Det var en skribent som skrev att de röda dörrarna var maskindelen på ladan samt nötkreatur i andra änden vid Martorp - dvs det du heller inte ansåg till en början. Jag PMade då en bild där en ko sticker ut huvudet i den bortre delen. Återgår man till denna persons uppgifter om händelsen som diskuteras nu - så framträder en mer samstämmig bild med medias om fynd, konfrontation bortåt Martorphållet och inte deras bostad:

Och media i en sammanställning som jämförelse angående fredag 12 juni:
Det finns uppgifter i tråden om att konfrontationen skedde vid bostaden när litauerna letade efter sin katt. Det har fått mig att börja undra om vi har att göra med två konfrontationer mellan MPS och litauerna, en vid bostaden och en vid Martorp med några timmars mellanrum.
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
MGM går fram till henne när hon är på gång att åka hem
Han vill att hon kommer och håller honom sällskap i verkstan där han vill bjuda henne på bla bla bla....

Varför skulle hon vilja följa med honom - en gubbe i hennes ögon?
Hon har tagit på sig lager på lager med kläder och det enda hon vill är att sätta sig på moppen och åka hem till sina föräldrar och pojkvän efter dagens arbete i cafeet

Kanske svarar hon MGM och skrattar = det sociala spelet
men den här gången är det en xxxx hon har framför sig, som inte vill fatta att ett nej betyder nej

Jag undrar om han har fler överfall på sitt samvete eller om Lisa är första brottsoffret
Varifrån har du fått att hon skulle ha en pojkvän?
2015-08-02, 13:28
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Va? Där hängde jag inte med riktigt.

Det var "Vanstyretstid" som reagerade lite känslomässigt över det jag skrev om det lilla torpet bakom skogsdungen
Anledningen att jag taggade med dig, var att du de facto också undrat över detta torpet, samt om detta var en plats som litauerna haft tillgång till.

Citat:
Har inte varit ute och svängt som det kanske låter. När Fredman redogjort för fredagen så fick jag en tydlig bild av det hela. Skrev vad jag hört fredman säga i en intervju och genom den förstår man vart peronerna (mgm) fanns ungefär. När Siamgaro's inlägg drogs upp trodde jag att det jag skrivit blev ifrågasatt. Du verkade tro att konfrontationen skedde på annan plats än vad jag gjorde? Jag såg ur Siamgaro's inlägg att denna kanske missuppfattat att gården var Martorp? Inte deras hus?

Vet inte vad som svarades på vad i ett tidigare inlägg. Förstår mycket väl vilket hus som menas. Det huset kan man även se i ett twitter inlägg. Man ser att huset ingår i avspärrningen runt Martorp, lyser i huset dessutom.

Så, vart vill du komma med husen? Hyrs huset ut till den yngre brodern och fynd görs i samma område, så leder även det fram till "det här"? Är det så du menar?

Det vore på sin spetts att få klarhet utan att försöka pussa som en skribent, haha. Har det tidigare skrivits om det från den? Isf ska jag läsa det.

Förstod förresten vad som menades med "tar lätt på tolkningar baserat på uppfattningsförmoga", det va/är tydligt...

Nej, du har med största säkerhet inte alls varit ute och svängt! Det är snarare mina brister i att uttala mig, som resulterat i osäkerhet, och det är jag som varit ute och svängt..
I min tröghet tog det fram till idag, att inse att "siamgaro" kanske (troligtvis) bakat in lite av sina egna slutsatser i sina inlägg, då beträffande var konfrontationen skett... Mao - Missuppfattat.
Det är en offentlig smäll på fingrarna för min del, och det får jag bjuda på, samtidigt som jag ber om ursäkt att jag krånglat till detaljer i onödan.

Det fetade:
Det större huset, närmst landsvägen, har jag uppgifter på att det hyrts av en man, som mer eller mindre flyttat därifrån. För utredningen - ointressant, så det behöver nog inte ordas om.

Det jag vill komma till med det andra mindre huset är, OM litauerna hade tillgång till detta lilla torp, bakom skogsdungen, så vore det finfint om någon med insyn kunde redogöra med trådinfo om det, helst utan att bjuda på Vanstyriga pussar, även om det är kanske är uppfriskande.

Både "Qwart" och "Vanstyretstid" (+fler?) har berört detta lilla torp tidigare.
Jag berör det också, eftersom det kanske är förklaringen till varför litauerna var där dom var,, och instämmer med dig "helsan", att det vore bra att få klarhet i.
2015-08-02, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LA-B
Svenskarna misstänker att L.Holm kidnappades en tid handson bil, påstås våldtagen och mördad. Om anklagelserna var sanna, måste bilen lämnas L.Holm kropp och kläder partiklar.

Det här låter ju lite intressant, man tror alltså att hon kidnappades och slängdes in i en bil?

Jag börjar tro att det finns spår runt mopeden bara att polisen inte valde att dela med sig av det, kanske någon plastdetalj från hjälmen eller märken i gruset.
2015-08-02, 13:31
Medlem
[quote=Kleopatra2013|54207768]Jag tror att du rör till det litegrand...?

Jag undrade över motivet - därför ställde jag frågan: om Lisa hade varit en 17-årig finnig pojke hade han då blivit mördad?

Mitt svar på min fråga är: nej

Och där finns motivet som vi alla kommer att spekulera i eftersom GM aldrig kommer att erkänna

Men om teknikerna har hittat spår av t ex MGM:s spermier - då finns ett motiv
Om han då bestämmer sig för att erkänna och kan få till en bra historia som att:

"flickan kom in till mig när jag stod och onanerade i verkstaden - hon tog av sig sina kläder - jag fick utlösning på hennes xxxx - därefter snubblade hon på en ledning - föll handlöst och slog i huvudet - jag sprang fram till henne men hon var död - jag blev rädd och bestämde mig för att gömma hennes döda kropp - osv osv ....

Jag har svårt att tro att han kommer undan med en sådan historia dels för att Lisas pappa är en auktoritet

Jag håller tummarna för att det denna gång blir duktigt folk i rättssalen
2015-08-02, 13:32
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Du skrämmer mig. Du inser inte att du diskuterar min person när du frågar vad jag tycker, tror eller tänker i skuldfrågan, eller ännu värre, påstår vad jag tycker, tror eller tänker utan belägg.

Jag kan inte se varför GM skulle flytta en kropp från en arbetsplats till en annan, det är riktigt. Syftet med första flytten var att få bort kroppen från en plats som kan knytas till honom, och då är det mycket irrationellt att placera den på en annan plats som kan knytas till honom. Att Martorp skulle vara en mellanlagringsplats har jag redan argumenterat mot.

Jag har aldrig påstått att jag anser häktningsbeslutet felaktigt, och jag har aldrig sagt att jag har något slags objektiv ståndpunkt i frågan. Det är dina förhastade slutsatser. Jag diskuterar alternativ till åklagarens version, men tar inte ställning. Jag är inte heller främmande för att argumentera för åklagarens version. Igår kväll lanserade jag teorin om att litauerna körde mot Martorp och tvärvände när de såg polisen. Det talar inte för litauernas sak.

Det är fullkomligt meningslöst att jag kör med öppna kort och talar om vad jag tycker, tänker och tror, eftersom det inte leder en cm närmare gåtans lösning. Diskutera mina argument i fortsättningen, inte min person.

Vi kommer nog tyvärr inte att bli överens om vad som är att diskutera argument kontra att diskutera person. Du får ha din uppfattning,men du har redan fått besked om att det inte anses som OT av moderator.

För min del är det i alla fall så här:

- Komma med argument som "du är dum, korkad, en idiot, jävla pokerfjant" etc är att gå till personangrepp.

- Komma med argument som "Dina argument är dumma därför att xxxxx" är inte att diskutera personen, utan kvaliteten i hens argument

- Samma sak gäller påståenden som "Ur ditt argument x följer logiskt y, vilket innebär att du i praktiken säger att..." Om sådant inte skulle tillåtas med hänvisning till att det är att "diskutera person" så innebär det frikort för personer som framför ologiska och osammanhängande påståenden, eller påstår att deras argument är förenliga med vissa saker som de inte alls är förenliga med.

Så: Med hänvisning till den sista satsen så hävdar jag fortfarande att det är en rimlig tolkning av din teori om varför kroppen flyttades att du - åtminstone på föreliggande information - tagit ställning mot den misstänkte litauern som trolig gärningsman. Om du tycker det så följer det logiskt att åklagaren inte borde hålla NB häktad. För då är det inte mer sannolikt att han begått mordet än att han inte gjort det. Den logiska räddningsplanka jag kan se för dig är att din åsikt bygger på oss föreliggande information - visste du vad åklagaren har skulle du kanske ändra uppfattning.

Jag håller med om att du inte sagt att du har en objektiv ståndpunkt i tråden. Men jag tror de flesta skulle hålla med om att du bygger din persona i tråden på att framstå som saklig, faktaorienterad och neutral. För att på det viset skaffa dig ett anseende som precis det och få hög trovärdighet. Det är absolut inget fel i det. Men: (Och detta är synnerligen OnT för tråden) det gör det än mer rimligt för andra postare att ifrågasätta och invända mot saker du hävdar och uppfattningar från dig som kan tyda på att du är betydligt mer inriktad på en oskuldshypotes än en dito skuldhypotes. Det är ingen särbehandling - du och andra är givetvis lika välkomna att angripa t ex mig om ni tycker er finna bevis för att jag är betydligt mer fastlåst vid att litauern är ensam skyldig mördare och ska dömas för det än vad jag ger sken av.
2015-08-02, 13:33
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Jag menade att det initialt kan ha funnits andra anledningar för polisen att vilja granska boden, än att det var där som kroppen återfanns.

Enligt det jag uppfattat om läget på Martorp den kvällen, var det liv och puls långt tidigare.

Vad jag minns av livesändningen från Martorp, så blev det pådrag vid boden senare på kvällen när det var mörkt, och det var vitklädda tekniker som gick in och ut där.

Nån mer som såg livesändningen och kan bekräfta eller dementera?
2015-08-02, 13:38
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Huset dom menade är väl det som benämns som hovsgärde i tråden om jag förstått det rätt? Jag tänker att varför skulle dom säga så, dom du pratat med, om det inte stämmer. Båda bröderna togs med till förhör från där iaf den äldre brodern och hans fru bodde om jag tyder bilderna från det rätt. Men det behöver ju inte betyda att den yngre brodern också bodde där.

Precis, och det kom spontant.
MGM och hans fru bodde iaf där de greps.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in