Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-01, 18:32
  #613
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Docols
Vill bara påpeka innan jag slänger ut min fråga att jag är inbegripen med att det här på forumet föreligger ett nästan unisont konsensus om att man utan påföljder kan ljuga på ESTA då jänkarna inte har tillgång till det svenska belastningsregistret. Dock finns det ju de enstaka berättelser, sanna eller inte, ( (FB) Brottsregister och åka till USA? ) som bereder smolk i glädjebägaren.

1. Vet någon om förutsättningarna att ljuga på ESTA förändrats i samband med uppstartandet av Lexbase?

2. Känner någon till någon som nyligen (typ senaste året) torskat i den amerikanska gränskontrollen och i så fall för vilket brott?

3. Vet någon om Sverige börjat dela med sig av sitt fingeravtrycksregister till jänkarna och i så fall på vilket sätt, dvs sker det rutinmässig vid gränskontrollen eller bara i riktade fall som vid brottsutredningar av svenskar i USA?

4. Vet någon mot exakt vilka databaser man slås vid gränspassagen till USA?

5. Vilka blir påföljderna av att bli påkommen att ljuga på ESTA? De flesta verkar ju tro att man får ta första bästa flyget hem medan man hör andra skräckexempel, sanna eller inte, som fått sitta i förvaring några veckor innan hemresan.

Mycket tacksam för svar

1. Vad har ett svenskt privat företag med det att göra? Jag tror inte jänkarna betalar abonnemang hos Lexbase direkt, haha!

3. Vårt brottsregister kan dom få tillgång till ja och där ingår nog fingeravtryck för såna människor som tvingats lämna det i samband med brottsmisstanke. Men något nationellt "fingeravtrycksregister" där alla svenskar ingår finns inte. Inte eller något "CSI"-register där jänkarna trycker din tumme mot en scanner som matchas mot ett brott i Sverige :P

5. En bekant utelämnade ett dopingbrott på ansökan men sa det i tullen när dom (antar jag) dubbelkollade? han fick åka hem dagen efter. Men det var 5-6 år sedan.
Citera
2015-08-01, 20:41
  #614
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ironm
1. Vad har ett svenskt privat företag med det att göra? Jag tror inte jänkarna betalar abonnemang hos Lexbase direkt, haha!

3. Vårt brottsregister kan dom få tillgång till ja och där ingår nog fingeravtryck för såna människor som tvingats lämna det i samband med brottsmisstanke. Men något nationellt "fingeravtrycksregister" där alla svenskar ingår finns inte. Inte eller något "CSI"-register där jänkarna trycker din tumme mot en scanner som matchas mot ett brott i Sverige :P

5. En bekant utelämnade ett dopingbrott på ansökan men sa det i tullen när dom (antar jag) dubbelkollade? han fick åka hem dagen efter. Men det var 5-6 år sedan.

3. I vart fall får USA tillgång till det svenska fingeravtrycksregistret, enligt ett beslut från 2013. Om det däremot innebär att de dessutom får övriga uppgifter ur belastningsregistret, vill jag låta vara osagt.

Måste även en ESTA-turist som vill tillbringa ett par veckor i USA lämna fingeravtryck vid inresa i landet? I så fall skulle väl i princip inte ens en snattare kunna komma in i USA? Har någon kunskap och erfarenhet hur detta nya system fungerar?
Citera
2015-08-02, 02:30
  #615
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
3. I vart fall får USA tillgång till det svenska fingeravtrycksregistret, enligt ett beslut från 2013. Om det däremot innebär att de dessutom får övriga uppgifter ur belastningsregistret, vill jag låta vara osagt.

Måste även en ESTA-turist som vill tillbringa ett par veckor i USA lämna fingeravtryck vid inresa i landet? I så fall skulle väl i princip inte ens en snattare kunna komma in i USA? Har någon kunskap och erfarenhet hur detta nya system fungerar?

Det stämmer att man utökat samarbetet men ingen vet nog hur omfattande det är. Det är säkert inget generellt kontrollerande mot regidtren utan vad jag vet ska det begäras vid varje fall.

Alla lämnar avtryck vid gränsen men som sagt ingen koll mot svenska register om man inte blir föremål för utredning. Därför slinker ju de flesta som ljuger igenom.
Citera
2015-08-02, 12:09
  #616
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floridasidan
Det stämmer att man utökat samarbetet men ingen vet nog hur omfattande det är. Det är säkert inget generellt kontrollerande mot regidtren utan vad jag vet ska det begäras vid varje fall.

Alla lämnar avtryck vid gränsen men som sagt ingen koll mot svenska register om man inte blir föremål för utredning. Därför slinker ju de flesta som ljuger igenom.

Ja, jag tror din analys är riktig. Hade det varit annorlunda, hade det antagligen skrivits en hel del i tidningarna om alla småbrottsdömda, som stoppats vid gränsen.
Citera
2015-08-04, 09:00
  #617
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotashi
Mycket frågor men lite success stories. Hur har det gått för er som sökt visum och gått på intervju?

På varje sida i tråden hittar man någon som kallar folk för idioter för att de inte ljuger på sin ESTA.

Jag tycker tvärtom. Visst, ESTA är automatisk och troligtvis inte kopplad mot svenska brottsregistret, men om du ljuger på din ESTA en enda gång så sumpar du din chans att någonsin få ett visum. Om du söker visum ska allt upp på bordet, brottsregister m.m, och då ser dem att du varit i landet via ESTA efter att du dömts, dvs du har ljugit på din ESTA och blir kanske portad for life från US. Knappast värt det. Tänk om dom får tillgång till svenska brottsregistret om typ några år? Då kan du aldrig ta dig in i USA igen eftersom du varken kan söka ESTA eller få visum.

Jag var på intervju på ambassaden igår och körde trots allt på det ärliga alternativet. Har prick i registret för snatteri på 300 kr en gång för 4 år sedan och fick dagsböter för det. Jag sökte J1-visum och när man ska fylla i DS-160-formuläret får man frågan om man någon gång begått ett brott oavsett allvarlighetsgrad. Där svarade jag alltså ja och tog med mig utdrag från belastningsregistret + strafföreläggande till ambassaden (plus alla andra papper såklart). De frågade inte ens om pricken vilket jag antar var för att det inte var ett så farligt brott och det hände en gång för 4 år sedan. Men hellre att jag hade fått förklara mig där och om jag haft oflyt inte fått min visumansökan godkänd denna gång än att jag ljugit, ev. blivit påkommen och riskerat att inte få åka till USA på väldigt lång tid. Det är inte värt det! Kändes extra bra när man satt i väntrummet och såg planscherna med texten "Tell the truth of face the consequences, falsifying your visa application is a crime"
Citera
2015-08-04, 09:09
  #618
Medlem
luckylucazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doc1992
Jag var på intervju på ambassaden igår och körde trots allt på det ärliga alternativet. Har prick i registret för snatteri på 300 kr en gång för 4 år sedan och fick dagsböter för det. Jag sökte J1-visum...

Intressant, tack för uppdateringen! Som du skrev tidigare är snatteri tekniskt sett ett brott av "moral turpitude" och borde resultera i nekat visum (som du kan överklaga, men det tar tid). Begick du brottet före eller efter du fyllde 18 år? Sade de till dig att visumet skulle beviljas? Hör gärna av dig igen när du fått ditt visum så att vi vet!

EDIT: Såg just att ESTA-ansökan ändrats till att istället för att fråga om "crime of moral turpitude" fråga följande: Have you ever been arrested or convicted for a crime that resulted in serious damage to property, or serious harm to another person or government authority? Kanske de har släppt lite på sina strikta regler?
__________________
Senast redigerad av luckylucaz 2015-08-04 kl. 09:17.
Citera
2015-08-04, 10:51
  #619
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luckylucaz
Intressant, tack för uppdateringen! Som du skrev tidigare är snatteri tekniskt sett ett brott av "moral turpitude" och borde resultera i nekat visum (som du kan överklaga, men det tar tid). Begick du brottet före eller efter du fyllde 18 år? Sade de till dig att visumet skulle beviljas? Hör gärna av dig igen när du fått ditt visum så att vi vet!

EDIT: Såg just att ESTA-ansökan ändrats till att istället för att fråga om "crime of moral turpitude" fråga följande: Have you ever been arrested or convicted for a crime that resulted in serious damage to property, or serious harm to another person or government authority? Kanske de har släppt lite på sina strikta regler?

Jag hade fyllt 18 ja. De sa att min visumansökan beviljats och att jag kunde åka hem och vänta på att det dyker upp i brevlådan Det brukar ta ca 7 arbetsdagar så än har jag inte fått det. Men det vore ju konstigt om de skulle ångra sig. Man lämnar in alla papper innan intervjun så att de ska kolla igenom att allt finns och på intervjun hade de öppnat kuvertet med utdraget från belastningsregistret (man ska ta med det oöppnat) och det låg bredvid hon som intervjuade mig så de kan ju knappast ha missat det. Nu är det bara att hoppas på att man kommer igenom spärren när man väl flugit dit!
Citera
2015-09-17, 15:33
  #620
Medlem
PeanutButterJellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doc1992
Jag hade fyllt 18 ja. De sa att min visumansökan beviljats och att jag kunde åka hem och vänta på att det dyker upp i brevlådan Det brukar ta ca 7 arbetsdagar så än har jag inte fått det. Men det vore ju konstigt om de skulle ångra sig. Man lämnar in alla papper innan intervjun så att de ska kolla igenom att allt finns och på intervjun hade de öppnat kuvertet med utdraget från belastningsregistret (man ska ta med det oöppnat) och det låg bredvid hon som intervjuade mig så de kan ju knappast ha missat det. Nu är det bara att hoppas på att man kommer igenom spärren när man väl flugit dit!
Måste bara fråga, hur länge håller turist visum? Har googlat men hittar inget svar(eller avgör ambassaden från fall till fall hur länge ett visum ska vara giltigt)?
Citera
2015-11-27, 19:38
  #621
Medlem
swimmingpools avatar
Får man resa in om man varit arresterad?

Får man resa in i USA om man har varit arresterad med inte blivit dömd? Om man blivit dömd? Hur är reglerna kring detta. Är det lika i alla läder?
Citera
2015-11-27, 19:39
  #622
Medlem
paragraf22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Får man resa in i USA om man har varit arresterad med inte blivit dömd? Om man blivit dömd? Hur är reglerna kring detta. Är det lika i alla läder?
nej..Usa får du inte komma in i om du har: Aids, brottsregister, narkotika, vapen, m.m
Citera
2015-11-27, 20:39
  #623
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paragraf22
nej..Usa får du inte komma in i om du har: Aids, brottsregister, narkotika, vapen, m.m
Även om det visade sig att man var oskyldig?!
Citera
2015-11-28, 12:34
  #624
Medlem
luckylucazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paragraf22
nej..Usa får du inte komma in i om du har: Aids, brottsregister, narkotika, vapen, m.m

Uppmaning till samtliga läsare: Bortse från det här idiotiska inlägget.

Läs bland inläggen ovan istället, eller sök officiell information på internet. Huvudregeln säger att du inte kan resa till USA med visa waiver / ESTA om du begått brott som innefattar moral turpitude eller narkotika (och berättar om dessa). Men det finns undantag. Och även om du inte får visa waiver kan du eventuellt beviljas visum. Läs mer här:

https://esta.cbp.dhs.gov/esta/WebHel...ine_Help_1.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/Moral_turpitude

Angående HIV/AIDS:

https://help.cbp.gov/app/answers/det...vel-to-the-u.s.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f618801

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback