Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-19, 00:15
  #601
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KattenMedCiggen
Tack för svaret Texas!

Vet du hur det är stt söka Visa istället för ESTA? Eller kan man kanske vara helt ärlig när man söker och skriva som det är? Den personen det gäller fick en penningbot och det är den enda gånga han förekommer i brottsregistret.

Läste tidigare i en eller annan tråd att det inte alls var lika problematiskt att vara straffad som turist, jämfört med om man skulle flytta till USA.

https://www.flashback.org/sp47961296

Ingen aning om hur det är att söka visum istället för ESTA. Har aldrig gjort det.

Vet inte vad du menar med "problematiskt". Om man ska vara petnoga så frågar de om du begått narkotikabrott (även om du bara gripts för det, och antingen släppts eller fått böter). Det måste finnas en anledning (till exempel att de inte vill ha in folk med drogproblem i USA, inte ens som turister).
Du kan ju som sagt ljuga. Annars kan du ta chansen och söka visum och säga som det är, att du fick böter. Risken är att du blir nekad visum, och du kommer aldrig kunna åka på ESTA igen.

Varför inte ringa ambassaden och fråga?
Citera
2015-02-19, 03:47
  #602
Medlem
Har du förvisats till "manuella" visum har du i stort sett förverkat deras tillit - till skillnad från ESTA som bara är en "snabbcheck" innebär visumansökan detaljerade kontroller. Är de det minsta osäkra fäller de hellre än friar och drar sig inte för att bannlysa folk i åratal eller rentav på livstid.

Jag skulle ringa anbassaden och fråga anonymt på ett tillfälligt SIM-kort så de inte kan spåra ditt nummer sedan.
__________________
Senast redigerad av Crazydre95 2015-02-19 kl. 03:48.
Citera
2015-03-27, 23:26
  #603
Medlem
lednings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede
Det är inte så svårt, och detta har behandlats i flera andra trådar.
* Om du begått narkotikabrott så får du inte åka till USA på ESTA/Visa Wainer, du måste ansöka om ett visum.
* Om du ansöker om ESTA så kan de inte kolla om du ljuger, när ESTA utfärdas har de ingen tillgång till svenska register.
* När du kommer till USA och går igenom immigrationen så kan de inte se att du ljugit på din ESTA-ansökning, de har inte tillgång till svenska register.

Med andra ord, du kan kryssa "nej" på frågan och kan således komma in i USA.
Du begår dock ett brott genom att göra detta.

Om du däremot i framtiden vill åka till USA och behöver ett visum (kanske för att plugga eller för att du träffat en amerikansk medborgare du vill gifta dig med) så måste du ansöka om ett riktigt visum, och då krävs i många fall utdrag ur straffregistret. Då kommer de att kolla mot dina gamla ESTA-ansökningar och se att du ljugit samt begått innigrationsbrott. Så då kommer det vara kört att någonsin komma in i USA.

Nu är jag ohyggligt sen att besvara detta inlägg, men vill ändå förtydliga att fr.o.m Lexbases lansering förra året har det blivit lite mer riskabelt att ljuga för amerikanska myndigheter om eventuell tidigare brottslighet.

Lexbase adderar ju ett antal år på polisens gallringstider också. Därefter cachar ju google sökträffar från Lexbase. Det man kunde dölja förut är inte lite enkelt att dölja nu. Inte för att jag tror amerikanska myndigheter sitter och slår i Lexbase men man vet ju aldrig.

När det gäller arbetsvisum inom vissa yrkeskategorier (med inhemsk arbetslöshet) kanske de försöker hitta fläckar hos de sökande.
Citera
2015-04-22, 16:11
  #604
Medlem
USA ringanarkotikabrott

Nu är de så att jag åkte dit på krogen dom hitta 2cb som ska vara ecstasy som jag hade i en ficka sen torskade även på cannabis när jag lämna urinprov ! Väntar nu på att få brottsregister utskrivet som jag sedan ska skicka till amerikanska ambassaden någon som vet hur stora/ små chanser man har att komma in till USA ?
Citera
2015-04-22, 16:35
  #605
Medlem
Manboiiis avatar
Du väntar just nu på att få registret utskrivet?

Det lär ju dröja 2-4 månader innan dessa brott blir fälda, först då hamnar det på ditt register, så du kan nog vara lugn.
Citera
2015-04-22, 17:19
  #606
Medlem
MrWhatevers avatar
Men varför i hela fridens namn blandar du in ambasaden. Det är absolut ingen som bryr sej om du har ett ringa narkotika brott på dej om du åker till usa - såvida du inte berättar om det
Citera
2015-04-22, 18:29
  #607
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWhatever
Men varför i hela fridens namn blandar du in ambasaden. Det är absolut ingen som bryr sej om du har ett ringa narkotika brott på dej om du åker till usa - såvida du inte berättar om det

Jo, för om man är ärlig på sin estes så blir man nekad VWP, då måste man kontakta amb för att ansöka om turistvisum.
Citera
2015-04-22, 18:36
  #608
Medlem
men får man komma in i usa med ringa narkotika brott ? har redan blivit dömd för brotten..
Citera
2015-04-22, 19:14
  #609
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ANDREASMARTEN
men får man komma in i usa med ringa narkotika brott ? har redan blivit dömd för brotten..

Det bedöms från fall till fall. Det är inte ett absolut nej. Men du kommer att behöva ansöka om visum etc etc.
Citera
2015-05-14, 11:05
  #610
Medlem
Vill bara påpeka innan jag slänger ut min fråga att jag är inbegripen med att det här på forumet föreligger ett nästan unisont konsensus om att man utan påföljder kan ljuga på ESTA då jänkarna inte har tillgång till det svenska belastningsregistret. Dock finns det ju de enstaka berättelser, sanna eller inte, ( (FB) Brottsregister och åka till USA? ) som bereder smolk i glädjebägaren.

1. Vet någon om förutsättningarna att ljuga på ESTA förändrats i samband med uppstartandet av Lexbase?

2. Känner någon till någon som nyligen (typ senaste året) torskat i den amerikanska gränskontrollen och i så fall för vilket brott?

3. Vet någon om Sverige börjat dela med sig av sitt fingeravtrycksregister till jänkarna och i så fall på vilket sätt, dvs sker det rutinmässig vid gränskontrollen eller bara i riktade fall som vid brottsutredningar av svenskar i USA?

4. Vet någon mot exakt vilka databaser man slås vid gränspassagen till USA?

5. Vilka blir påföljderna av att bli påkommen att ljuga på ESTA? De flesta verkar ju tro att man får ta första bästa flyget hem medan man hör andra skräckexempel, sanna eller inte, som fått sitta i förvaring några veckor innan hemresan.

Mycket tacksam för svar
Citera
2015-07-19, 13:06
  #611
Medlem
För ca 4-5 år sedan (minns inte exakt) fick jag betala böter för snatteri för ca 300 kr. Jag ska söka J-1-visum p.g.a att jag ska vara i USA i ca 5 månader vilket är kopplat till min utbildning. Som jag förstått det ingår snatteri i vad de kallar "moral turpitude" men folk säger att man kan strunta i att berätta om det om man ser ut som "Svennebanan" och i övrigt inger bra första intryck. Jag hade struntat i det om jag sökte någonting annat än visum men är det någon som vet om de kontrollerar sånt här extra noga på ambassaden i och med att man söker just visum? Finns det någon som har sökt J1 visum med prick i registret och faktiskt varit ärlig? Vad har i så fall hänt? Problemet för min del är att hela processen dragit ut sjukt mycket på tiden så jag kommer nog inte ens hinna vara ärlig....
Citera
2015-07-24, 17:02
  #612
Medlem
Mycket frågor men lite success stories. Hur har det gått för er som sökt visum och gått på intervju?

På varje sida i tråden hittar man någon som kallar folk för idioter för att de inte ljuger på sin ESTA.

Jag tycker tvärtom. Visst, ESTA är automatisk och troligtvis inte kopplad mot svenska brottsregistret, men om du ljuger på din ESTA en enda gång så sumpar du din chans att någonsin få ett visum. Om du söker visum ska allt upp på bordet, brottsregister m.m, och då ser dem att du varit i landet via ESTA efter att du dömts, dvs du har ljugit på din ESTA och blir kanske portad for life från US. Knappast värt det. Tänk om dom får tillgång till svenska brottsregistret om typ några år? Då kan du aldrig ta dig in i USA igen eftersom du varken kan söka ESTA eller få visum.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f618801

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback