2015-08-01, 22:23
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Ok, då vet jag det!
Men tekniken för att just få fram DNA från endast att någon rör något kallas "Touch DNA", skulle inte skrivit "heter".
Vad jag menade var att benämningen Touch DNA är rätt onödig, eftersom tekniken togs fram av Alec Jeffreys i Leicester, som kallade den för Low Copy Number Analysis, och vi brukar ge den första benämningen prioritet i forskningssammanhang. Vad jag kan förstå, är Touch DNA en amerikansk benämning, som förmodligen härstammar från varumärkesnamnet på ett kommersiellt kit för LCN-analys.
2015-08-01, 22:23
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
(...)
Varifrån fick du 500 meter?
(...)

Från presskonferensen.
Fredman säger att litauerna sågs 500 m från fyndplatsen (MPS fyndplats). De åktes då ikapp och "säkrades". De togs då in för förhör. Resten vet vi...men inte så mycket om
2015-08-01, 22:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Visst visst!
Frågan är om en våldtäkt drar åt sig över 80 poliser
helikoptrar, fyra fem hundpatruller osv
Människorov däremot... Men det var helt klart ett Polis pådrag någon kunde föreställa sig.
Kan ha att göra med Pappans speciella yrkes roll, helt klart.
Ändå, nej! Ingen våldtäkt även om det är nog så
nära själsligt mord.
Makt helt klart, någon ville ta något han aldrig eller dom aldrig skulle fått frivilligt , priset av det är döden, ett lik talar inte i namn, för en tekniker
finns det nog en hel del spår normalt.
Här har man tydligen gått grundligt till väga.
Någon/några som är dj.... rädda att bli avslöjade,
troligen inga som letade efter en bortsprungen katt.

Gillar dina inlägg. Jag tror dina spekulationer och påpekanden ligger närmast verkligheten...
2015-08-01, 22:24
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Har du någon uppfattning om LCNA utgör bevisningen i detta fall?
Nej, hur skulle jag egentligen kunna ha det? Men det är fullt möjligt, i och med att det pratas om MGM:s DNA på Lisas tillhörigheter.
2015-08-01, 22:26
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Då kan man spåna vidare och tänka sig att polisen såg dem vända om och börja springa hemåt när de fick syn på polisbilarna. Det vore ju ett för poliserna intressant beteende i så fall.
Troligare att de kom i bil och vände på en femöring när de såg polisen. För yngre tråddeltagare vill jag berätta att en femöring var ett mynt som användes på medeltiden, något större än en enkrona, i koppar och var värd 1/20 krona.
2015-08-01, 22:27
Avslutad
Citat:
Om de sågs från fyndplatsen i Martorp så är det sikt ca 500 meter i riktning mot deras bostad:

https://www.google.se/maps/@58.538797,13.366401,3a,65.6y,316.26h,79.41t/data=!3m6!1e1!3m4!1sBpKRi60obIX0zEYNY30_qg!2e0!7i1 3312!8i6656?hl=sv

Det är ingen vidare sikt, Högsätet ligger med en
sluttande kam mellan sig och Martorp, eller bäst
är om du räknar höjdringarna och tar lite pulvermos
så går det att modellera själva orten.
Medlem
develis avatar
1. MP gör ett fynd. Detta fynd är inom avspärrningarna där Lisa hittas= Martorp.
"- Så det fyndet är i samma område så att säga där Lisas kropp hittas sedan?
- Det ligger inom i samma område ja, det ligger inom samma avspärrning."

2. Det finns också personer som beter sig underligt:
" därvidlag så har vi så har vi också ett antal personer som har uppträtt från en polisiär bedömning underligt i vart fall och ytterligare uppgifter gör att dom där blir intressanta."

3. Polisen kommer ikapp dem efter några 100 m.:
"Vi kommer ikapp dom ett antal hundra meter från platsen."

4. Varifrån kommer polisen ikapp dem? Från vilken plats?
" Under fredag kvällen sen så sker det ett fynd som Missing People gör kopplade till en plats dit polisen kallas och där konstaterar vi ganska snabbt att det finns personer i området som blir aktuella för oss."
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Så länge inget annat framkommer så är i vart fall jag fortfarande av uppfattningen
att Lisa mist livet i samband med en våldtäkt eller ett våldtäktsförsök som spårat ur i
ursinnigt och, slutligen, dödligt våld.

Några frågor får sina svar här:

Hur väljer våldtäktsmannen ut sina offer?
Björn Lagerbäck: Det är tillfälligheter som gör det. En brottslig handling inträffar när det finns en gärningsman som har ett uppsåt, ett offer, och inget i omgivningen som förhindrar att brottet genomförs. Våldtäktsmannen hindras inte heller av sitt samvete.

Varför våldtar män?
Björn Lagerbäck: Många har en väldigt kluven relation till kvinnor där kvinnorna delas in i svart eller vitt. De har också ofta en psykisk störning i botten.
Katarina Wennstam:För att utöva makt. Framför allt är det inte för att få utlösning. Våldtäkten har inte så mycket med sex att göra. Många våldtäktsmän får inte utlösning, de får knappt stånd.

http://www.expressen.se/nyheter/fem-fragor-om-valdtaktsman/
Jag håller det för sannolikt att det var ett våldtäktsförsök som gick överstyr. Tror avståndet (till våldtäkt) är kort, kanske var det från början bara menat som ett "närmande". En del män har svårt att veta var gränsen går och vissa har svårt att ta ett nej om de blir alltför kåta. Men det är nog bäst att invänta FUP, nu går tråden på tomgång.
Medlem
Skaraborg2s avatar
500 meter.

Citat:
Jo, om polisen åkte ikapp dem efter 500 meter så måste de ha varit närmare.

Det har du helt rätt ifall det var på det här sättet.
2015-08-01, 22:28
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Någon nämnde en teoretisk undre gräns om 6-7 hudceller. Hur bär man sig åt för att få veta var man ska ta provet ? Anta att man har ett par byxor, som en GM kan ha tagit i. Det lär ju inte synas ens att han tagit i dem.
Nej, det är besvärligt. Ju mindre föremål, des lättare att topsstryka av hela ytan. Med ett par byxor blir det ett visst element av informerade gissningar. Men det är en annan anledning till att frånvaro av DNA-träff inte har något bevisvärde alls.
2015-08-01, 22:30
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Troligare att de kom i bil och vände på en femöring när de såg polisen. För yngre tråddeltagare vill jag berätta att en femöring var ett mynt som användes på medeltiden, något större än en enkrona, i koppar och var värd 1/20 krona.

Jajamen, vände de på en femöring så jagar polisen direkt på instinkt och "magkänsla". Alltid.
2015-08-01, 22:34
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Jajamen, vände de på en femöring så jagar polisen direkt på instinkt och "magkänsla". Alltid.
Det förklarar också det snabba beslutet om hämtning till förhör.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in