2015-08-01, 20:51
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det fanns en katt och den togs sedermera om hand av en granne:
(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
Tack! Ingen aning om det har någon relevans. Men varför en katt försvinner mitt i denna kris är inte ointressant. Djur kan känna ondska.
2015-08-01, 20:53
Medlem
Grandiosos avatar
Är det mamman möjligen som står här i dörröppningen och låter sig intervjuas?
http://www.lrytas.lt/lietuvos-diena/aktualijos/svedijoje-suimto-lietuvio-zmona-irodys-kad-jie-nekalti.htm

Och här har vi huset: http://www.radviliskionaujienos.lt/pociuneliu-gyventojai-netiki-kad-kaimynu-seimoje-uzaugo-itariami-zudikai-920

Skulle haft nån här som behärskade språket. Synd.
2015-08-01, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Jag spånade över varför polisen så säkert "arbetade efter att Lisa fanns i närområdet" och det väldigt tidigt. Att MGM på måndagen "hittar" handsken tror jag var nyckeln i det hela. Ladan var redan genomsökt av pappan (och eventuellt även andra) på söndagen. Där och då hajade polisen vem den skyldige var.

Edit: Sedan finns det ingen rimlig förklaring till hur GM agerat, med utspridda föremål med hans DNA på etc. Tror att brottets art delvis förklarar det. Han var totalt fucked up. Ibland är det inte svårare än så.

Varför skulle någon av bröderna placera den mördades handske på deras egen arbetsplats? Om den nu lagts där efter söndagen är det en tydlig indikation på att någon vill vilseleda utredningen, och sätta fokus på bröderna. Är det en slump att det var just AJ och LÅ som "hittade" handsken? Ladan hade väl redan genomsökts av andra. Varför hittades den inte då?
2015-08-01, 20:57
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Finns en hel del att läsa om
Gum här:

http://paranormal.se/topic/gaia_det_spokar_pa_gum.html

Annars googla: Gum Götene

Mvh
Tror du att ett spöke har tagit LH, eller är det något annat du har i tankarna? - Gum ligger ju på vägen mot Martorp men om man utgår från kaféet passerar man inte brödernas hus. Efter vad jag förstått har inga fynd kunnat plockas upp på den vägen, men man kan förstås tänka sig att gm lämnat av LH där i trakten, för att sedan vända och åka tillbaka, dvs inte kört vidare till Martorp (vilket han i stället kan ha gjort en annan dag). I så fall lämnar detta öppet för att villospår kan ha lagts ut på den senare sträckan norrut; upp mot brödernas hus, för att ge sken av att färden fortsatt mot Martorp. - Men då hamnar vi lite i konspirationernas gråzon.
2015-08-01, 21:00
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Tack! Ingen aning om det har någon relevans. Men varför en katt försvinner mitt i denna kris är inte ointressant. Djur kan känna ondska.
Ja, det är sant - och det bör inte underskattas.
2015-08-01, 21:01
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monotyp
Varför skulle någon av bröderna placera den mördades handske på deras egen arbetsplats? Om den nu lagts där efter söndagen är det en tydlig indikation på att någon vill vilseleda utredningen, och sätta fokus på bröderna. Är det en slump att det var just AJ och LÅ som "hittade" handsken? Ladan hade väl redan genomsökts av andra. Varför hittades den inte då?
Precis! Polisen nappade direkt på detta. Det saknas logik i detta fall men finns det någon logik i att mörda Lisa?
2015-08-01, 21:02
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Som tidigare nämnts, det heter "Touch DNA" Kolla gärna upp det, intressant!
Heter och heter. Tekniken som man använder för att få fram en DNA-profil från så små DNA-mängder som det blir fråga om kallas för Low Copy Number Analysis, och den är oberoende av vad DNA:t har för ursprung. Den viktigaste skillnaden mot vanlig DNA-profilering är att PCR-reaktionen går fler cykler - typiskt 34 cykler i stället för de 28 som en vanlig DNA-profileringsreaktion använder.
2015-08-01, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Är det mamman möjligen som står här i dörröppningen och låter sig intervjuas?
http://www.lrytas.lt/lietuvos-diena/aktualijos/svedijoje-suimto-lietuvio-zmona-irodys-kad-jie-nekalti.htm

Och här har vi huset: http://www.radviliskionaujienos.lt/pociuneliu-gyventojai-netiki-kad-kaimynu-seimoje-uzaugo-itariami-zudikai-920

Skulle haft nån här som behärskade språket. Synd.

Hm, jag kan inte Litauiska, men använder translate (opålitligt jag vet).

Det talas gott om bröderna, men det gör det om många andra mördare också!
"Kan inte tro att de skulle göra något sådant"
"De var/är så snälla, de kan omöjligt ha gjort en sådan bestialisk sak"
Det upprepar sig ständigt.
Även Josef Fritzl var en "bra man" enligt grannarna!

Nu är det kanske dumt att jämföra bröderna (främst NB) med Fritzl, jag vet, men jag försöker bevisa hur folk i en brottslings närhet reagerar när de får veta vem det rör sig om.
Eller så är det media som försöker få fram ömkan för brottslingarna, jag vet inte, inte så hemma på den psykologiska biten.

Kan dock förstå media i Litauen, de vet ungefär vad vi vet, och därför så försöker de gräva fram vad de kan från staden där bröderna växte upp!

Om det är mamman på bilden, det tror jag inte det är.
Det är nog en av grannarna som uttalat sig, men inte vill medverka på bild.
Mamman ser aningen rundare ut om man ska lita på bilden från expressens reportage.

http://w.cdn-expressen.se/images/3e/19/3e19f04a07d04b0ebb8405861750a753/16x9/645@70.jpg

edit: verkar vara frun till den yngre brodern på bilden

Ett bra exempel på grannars tanke om en brottsling är ju:

Citat:
Grannarna chockade
Bland grannar och boende i Dalby har dödsbuden mötts med bestörtning.
En granne till paret har berättat att mannen alltid gett ett gott och godhjärtat intryck.
– Vi småpratade ibland när han gick förbi här och han var alltid väldigt trevlig då, säger en granne.
Hans uppfattning av paret var att de ”såg väldigt kära ut” och ofta arbetade tillsammans i trädgården eller gick på promenader med barnvagn och hundar.
– De var alltid glada och trevliga.
Både mannen och kvinnan har levt välordnade liv, och har vad Aftonbladet erfar inte tidigare varit i klammeri med rättvisan. Den 34-åriga kvinnan arbetade som akademiker och forskare.

Mordet på kvinna och barn i Dalby stenbrott utanför Lund.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20009210.ab
Senast redigerad av chrisemil 2015-08-01 kl. 21:19.
2015-08-01, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Heter och heter. Tekniken som man använder för att få fram en DNA-profil från så små DNA-mängder som det blir fråga om kallas för Low Copy Number Analysis, och den är oberoende av vad DNA:t har för ursprung. Den viktigaste skillnaden mot vanlig DNA-profilering är att PCR-reaktionen går fler cykler - typiskt 34 cykler i stället för de 28 som en vanlig DNA-profileringsreaktion använder.

Ok, då vet jag det!
Men tekniken för att just få fram DNA från endast att någon rör något kallas "Touch DNA", skulle inte skrivit "heter".
2015-08-01, 21:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Konfrontationen med MPS skedde vid litauernas bostad. MPS gjorde ett fynd vid Martorp, och där hittades också Lisa, men det finns inga uppgifter om konfrontation med litauerna där.
Hur som helst, vi är överens om att litauerna sågs vid Martorp, eller hur?

Vart finns då uppgiften om att de konfronteras vid litauernas bostad?
Ingen har hittills kunnat förklara detta än, så det vill jag gärna begripa händelseförloppet.
Patrullen kom ikapp dem efter 500 m. och identifierade dem, återgick sen till fyndet vid Martorp. Det är drygt 1.2 km mellan Martorp-bostaden.

" Under fredag kvällen sen så sker det ett fynd som Missing People gör kopplade till en plats dit polisen kallas och där konstaterar vi ganska snabbt att det finns personer i området som blir aktuella för oss. Dom här personerna påträffas sen ytterligare en bit från platsen
2015-08-01, 21:10
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Har du någon uppfattning om LCNA utgör bevisningen i detta fall?
2015-08-01, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Finns en hel del att läsa om
Gum här:

http://paranormal.se/topic/gaia_det_spokar_pa_gum.html

Annars googla: Gum Götene

Mvh

Det verkar finnas en hel del sekter och hemliga brödraskap under ytan i samhället. Det är svårt att avgöra vad som är sant i alla urbana sägner. (Men jag tror på andar efter personliga erfarenheter och att det kan finnas sådan influens i Blomberg.) Oavsett vad som är fallet så fanns det vittnesuppgifter om skrik från en gruva i närheten av orten. Platsen genomsöktes vill jag minnas, men jag tvivlar på att det gjordes någon detaljerad inspektion där. En skåpbil kan ju ha stått där och inte efterlämnat annat än däckspår.
Vad gäller AJ såg jag en bild på honom stående framför några ladudörrar/fönster. Han såg väldigt likgiltig och tom ut. Blicken var ganska död och känslokall. Men det kanske är vanligt bland män som närmar sig 80 bast.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in