2015-08-01, 21:19
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vart finns då uppgiften om att de konfronteras vid litauernas bostad?
Ingen har hittills kunnat förklara detta än, så det vill jag gärna begripa händelseförloppet.
Patrullen kom ikapp dem efter 500 m. och identifierade dem, återgick sen till fyndet vid Martorp. Det är drygt 1.2 km mellan Martorp-bostaden.

" Under fredag kvällen sen så sker det ett fynd som Missing People gör kopplade till en plats dit polisen kallas och där konstaterar vi ganska snabbt att det finns personer i området som blir aktuella för oss. Dom här personerna påträffas sen ytterligare en bit från platsen
Det har framkommit tidigare i tråden, bl.a. här.
Citat:
Fynd åker och konfrontation nära bostaden och de vandrar iväg mot Martorp och stöter ordagrant på patrull 500 m. från nånting (Martorp eller bostaden). Javisst, det köper jag.

... Men det ska sammanfogas på nån vänster med fynd Martorp för det är trots allt somdär MP befinner sig och gör det sk. " avgörande fyndet" kl 18.30 - drygt 1.7 km från brödernas bostad.
Jag tänker då storlek på sökområde samt skogsparti där emellan.
Nån tidsspegel är galen eller om det kan handla om två olika sökgrupper parallellt.

Vad var det med grusvägen?
Men diskussionen med #A1HORNYLAD gällde om litauerna var vid Martorp.
2015-08-01, 21:20
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Den flyttades väl för att den var lätt att flytta, till skillnad från ladan.
Sen kan man ju tänka sig att Lisa utnyttjats i boden eller att kroppen behandlats där i syfte att förstöras.
Om det finns en verkstad i ladan vet jag inte.

Men betänk alltså att MP:s fynd gjorts vid Martorp senast 19.00, men vittnesuppgifterna om att polisen gått in i boden kom efter midnatt. Hade kroppen funnits där, hade de hittat den långt tidigare.

Jaså, varför är(var nyss iaf) slaktrummet mitt emot caféet fortfarande avspärrat tror du
- hade de förspel där sen vidare till den mysiga boden vid Martorp som de sannolikt förvarade massa bråte, för att där avsluta precis allt.

Du menar att du tror att kroppen skulle hittats långt tidigare om den varit där. Varför blev det då sånt liv och "puls" när de öppnade och gick in i boden?
2015-08-01, 21:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monotyp
Det verkar finnas en hel del sekter och hemliga brödraskap under ytan i samhället. Det är svårt att avgöra vad som är sant i alla urbana sägner. (Men jag tror på andar efter personliga erfarenheter och att det kan finnas sådan influens i Blomberg.) Oavsett vad som är fallet så fanns det vittnesuppgifter om skrik från en gruva i närheten av orten. Platsen genomsöktes vill jag minnas, men jag tvivlar på att det gjordes någon detaljerad inspektion där. En skåpbil kan ju ha stått där och inte efterlämnat annat än däckspår.
Vad gäller AJ såg jag en bild på honom stående framför några ladudörrar/fönster. Han såg väldigt likgiltig och tom ut. Blicken var ganska död och känslokall. Men det kanske är vanligt bland män som närmar sig 80 bast.

... Jag vill bara förtydliga (så det inte missförstås) iom att jag ställt frågan om Gum gård att jag söker plats och inte spöken eller halvdöa gubbar.
Gum egendom står det på AJ:s place men Gum som område är åt ett annat håll på kartan.
Ursprunget till frågan är en fyndplats med ett överbetonat viktigt fynd nämligen - skog mellan Blomberg och Gum gården.
2015-08-01, 21:24
Avslutad
Citat:
När har det hänt? Låter helt osannolikt att nån med anonymt nick skulle sammankopplas med information iom att snart allt är gissat i denna tråd. Nånstans lär det vara high score...

Det står om ett fall jag läste
här anonymitet
Han som skrev på FB hade
sådana uppgifter han omöjligt
kunde fått, så han för sa sig helt enkelt och FB anonymitets ed
upphörde.
Meningen med Polisen är givetvis
inte att kuva och skrämma medborgarna, tvärtom ge trygghet.
Exempel: Är du rik som ett troll
ska inte andra vara rädda för att bli överfallna och våldtagna för att sedan styckas upp och gömmas.
Polisen är till för att stoppa den formen av grova brott, sedan att
det går djävligt dåligt med den saken, det får en Pappa räkna med.
I det här fallet anade han farhågor långt innan dom flesta Pappor skulle göra!
Vad var det i hanns natur som anade vittring?
Han åker nästan direkt, skulle nog även jag göra om det var något
jag kanske kände till? men vad?
Rena spekulationerna, han bara
visste!
Fullt pådrag!
Militära kollegor, alla drar på sig kängorna, troligen skallgång.
Det måste varit hett om öronen kring Jönssons Högsäte!?
Men 2-3km radie är det inte gjort på en natt, även om dom var fem eller tio.
Jag hade nog sparkat upp varenda dörr o området och fått tag på en megafon, det hade inte hjälpt troligen.
Svårt att helt förstå graden av hemsk insikt, avgrunden.
Ett barn som delat glädje och förenat en familj ett långt liv, bara rycks bort.
Pappor och döttrar har för visso många gånger inte det så lätt samman just i den åldern.
Ändå har han så fall vetat att
det var övergående.
Men nu ryktes allt bort från honom
brutalt, hon ville naturligtvis få
sin bön hörd, får en känsla att det
kan gått så fort att tystnaden föll tvärt.
Sövd med kloroform eller liknande.
Hade det tagit tid, hade hon skrikit
naturligtvis, det är grannhus mindre än hundra meter bort.
Ett skrik hade inte glömts, någon hade sprungit ut.
2015-08-01, 21:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det har framkommit tidigare i tråden, bl.a. här.
Men diskussionen med #A1HORNYLAD gällde om litauerna var vid Martorp.

Va?
Jag citeras med samma fråga då jag undrar om det menas 2 olika fynd?
Hahahaha - nu blev det ju solklart.
2015-08-01, 21:30
Medlem
Grandiosos avatar
Så länge inget annat framkommer så är i vart fall jag fortfarande av uppfattningen
att Lisa mist livet i samband med en våldtäkt eller ett våldtäktsförsök som spårat ur i
ursinnigt och, slutligen, dödligt våld.

Några frågor får sina svar här:

Hur väljer våldtäktsmannen ut sina offer?
Björn Lagerbäck: Det är tillfälligheter som gör det. En brottslig handling inträffar när det finns en gärningsman som har ett uppsåt, ett offer, och inget i omgivningen som förhindrar att brottet genomförs. Våldtäktsmannen hindras inte heller av sitt samvete.

Varför våldtar män?
Björn Lagerbäck: Många har en väldigt kluven relation till kvinnor där kvinnorna delas in i svart eller vitt. De har också ofta en psykisk störning i botten.
Katarina Wennstam:För att utöva makt. Framför allt är det inte för att få utlösning. Våldtäkten har inte så mycket med sex att göra. Många våldtäktsmän får inte utlösning, de får knappt stånd.

http://www.expressen.se/nyheter/fem-fragor-om-valdtaktsman/
2015-08-01, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Precis! Polisen nappade direkt på detta. Det saknas logik i detta fall men finns det någon logik i att mörda Lisa?

Tycker man sig ha skäl att mörda någon så är det logiskt för denne att tillfredställa dessa inbillade behov. Det ologiska här ligger i att man sprider den mördades tillhörigheter i sin närhet. Visst, i stundens hetta kanske GM inte tänker klart och när han sedan inser misstaget efter att den irrationella lusten lämnat är det för sent pga pådraget. Då är det också för sent att obemärkt flytta kropp i dess helhet, varför styckning är nästa logiska steg, om man har psyket att genomföra en sådan.
2015-08-01, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Det står om ett fall jag läste
här anonymitet
Han som skrev på FB hade
sådana uppgifter han omöjligt
kunde fått, så han för sa sig helt enkelt och FB anonymitets ed
upphörde.
Meningen med Polisen är givetvis
inte att kuva och skrämma medborgarna, tvärtom ge trygghet.
Exempel: Är du rik som ett troll
ska inte andra vara rädda för att bli överfallna och våldtagna för att sedan styckas upp och gömmas.
Polisen är till för att stoppa den formen av grova brott, sedan att
det går djävligt dåligt med den saken, det får en Pappa räkna med.
I det här fallet anade han farhågor långt innan dom flesta Pappor skulle göra!
Vad var det i hanns natur som anade vittring?
Han åker nästan direkt, skulle nog även jag göra om det var något
jag kanske kände till? men vad?

Rena spekulationerna, han bara
visste!
Fullt pådrag!
Militära kollegor, alla drar på sig kängorna, troligen skallgång.
Det måste varit hett om öronen kring Jönssons Högsäte!?
Men 2-3km radie är det inte gjort på en natt, även om dom var fem eller tio.
Jag hade nog sparkat upp varenda dörr o området och fått tag på en megafon, det hade inte hjälpt troligen.
Svårt att helt förstå graden av hemsk insikt, avgrunden.
Ett barn som delat glädje och förenat en familj ett långt liv, bara rycks bort.
Pappor och döttrar har för visso många gånger inte det så lätt samman just i den åldern.
Ändå har han så fall vetat att
det var övergående.
Men nu ryktes allt bort från honom
brutalt, hon ville naturligtvis få
sin bön hörd, får en känsla att det
kan gått så fort att tystnaden föll tvärt.
Sövd med kloroform eller liknande.
Hade det tagit tid, hade hon skrikit
naturligtvis, det är grannhus mindre än hundra meter bort.
Ett skrik hade inte glömts, någon hade sprungit ut.

Jag tror jag har svaret på det fetstilta. Hör och häpna, han anade att något hänt längs den väg som Lisa skulle köra hem på moped. Bensinstopp? Nåt fel på mopeden? Olycka med bil? Vad tror du? Anade han älgen kanske?
2015-08-01, 21:33
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Konfrontationen med MPS skedde vid litauernas bostad. MPS gjorde ett fynd vid Martorp, och där hittades också Lisa, men det finns inga uppgifter om konfrontation med litauerna där.

Hur som helst, vi är överens om att litauerna sågs vid Martorp, eller hur?

Nej, det är just det vi är oense om!
2015-08-01, 21:36
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Nej, det är just det vi är oense om!
Men, Fredman sa att MPS gjorde ett fynd. Nära den fyndplatsen såg polisen litauerna och följde efter. Den återvände sedan till fyndplatsen, spärrade av området och hittade Lisa. Lisa hittades vid Martorp. Hur kan det ha skett om inte litauerna var vid Martorp?
2015-08-01, 21:39
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Men, Fredman sa att MPS gjorde ett fynd. Nära den fyndplatsen såg polisen litauerna och följde efter. Den återvände sedan till fyndplatsen, spärrade av området och hittade Lisa. Lisa hittades vid Martorp. Hur kan det ha skett om inte litauerna var vid Martorp?

Som jag uppfattade det, sågs litauerna 500 m därifrån. Alltså inte så nära den fyndplatsen.
2015-08-01, 21:43
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Som jag uppfattade det, sågs litauerna 500 m därifrån. Alltså inte så nära den fyndplatsen.
Jaha, så det är avståndet vi pratar om. De sågs från fyndplatsen, kan man se personer på 500 meter, eller förföljdes de till 500 meters avstånd? Varifrån fick du 500 meter?

Hur som helst är 500 meter från Martorp närmare Martorp än bostaden, kaféet, ladan mittemot eller annat som är relevant i tråden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in