2015-08-01, 02:01
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bxpnlt
Många av oss som kritiserar Israel har inget emot Judar. Vi vill se en rättvis fred med en tvåstatslösning. Du har tydligt visat att du inte vill ha något Palestina alls. Jag är själv infödd svensk och jag tycker det är för jävligt att muslimer attackerar judar i Sverige och Europa. Men dom gör det nog pga av Israels agerande mot palestinier. Jag tycker för övrigt att det är Israel som verkar kunna bete sig hur som helst utan några följder, möjligen några fördömanden ett tag, sen är allt som vanligt igen.

Muslimer attackerar judar i Europa och i Sverige därför att de vet att de kommer undan med det.
Glöm tvåstatslösning, araber är en för stor säkerhetsrisk för det.
Citera
2015-08-01, 02:08
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Detta då till skillnad från folket som faktiskt bodde där, antar jag? Du talar om över 2000 år gammal historia, vilket får serbernas tal om slaget vid Trastfältet och liknande nationalism att verka färsk i jämförelse.

Du gör helt klart att du inte behöver några sådana svepskäl för att inte känna något medlidande med Palestinas infödda befolkning, av vilka en del f.ö. är kristna inte muslimer. Du vill bara ha bort dem på något sätt så ni kan expandera er stat.

Vill expandera!? Nä, det tycker jag inte, verkligen inte, varför skulle vi vilja det? Vi är helt nöjda med att Judéen, Samarien och Golanhöjderna blir en formell del av landet Israel.
Citera
2015-08-01, 07:45
Medlem
Citat:
Det är inte jämförbart. Alla dessa invandrare i Sverige från mellanöstern har ingen historisk och kulturell koppling till Sverige, det judiska folket har både en historisk, etnisk och kulturell koppling till det heliga landet. Du vet att jag har rätt men du VILL INTE att jag ska ha det av strikt islamistromantiska skäl.
Först jag har ingen speciel sympati för Islam, var har du fått det ifrån?
I alla religioner hittar du både godhet och ondska . i Kristendom, Judendom,Islam även i de sk österländska trosinriktningarna fins det mycket märkligt.
Jag kritiserar inte Israel av religösa skäl utan av demokratiska , humanistiska och rättvises skäl.
Israel/Palestina konflikten var inte från början någon specielt religös konflikt då de flesta tidiga Zionister var ateister/agnostiker samt en stor minoritet av Palestinierna 1948 var kristna (ca 15%) .
Det här exemplet med Svenskar kontra invandrare var bara ett tankeexperimentet som visar hur fel ditt resonemang angående att Palestinierna kan väll flytta till Jordanien är.

“både en historisk, etnisk och kulturell koppling”?

Historisk kopling jo det är sant att Judendomen uppstod i Melersta östen primärt i Israel/Palestina fast Tanach (ungefärligen judarnas namn på Gamla testamentet) skrevs nog till störe delen ner i dagens Irak.(Den Babyloniska fångenskapen) och de första bereätelserna utspelar sej i dagens Irak (Skapelseberättelsen mm)

Kulturel koppling, delvis sant fast en hel del av de Judiska riterna har nog uppkommit i den sk Disaporan främst då i östeuropa.

Etnisk kopling ja nu kommer vi till ”Pudelns kärna” härstammar alla/de flesta Judar etniskt från Israel/Palestina nja dels har vi
Beta Israel (De etiopiska Judarna) som näppeligen kan ha någon etnisk historia i Israel/Palestina (ca 130 000 i Israel)
Det fins flera exempel på konvertering till Judendomen bara några exempel.
https://en.wikipedia.org/wiki/Jews_of_San_Nicandro
Här har vi en grupp kristna som härledda av sin Pastor gemensamt konverterar till Judendomen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Khazars
Khasarerna ja denna folgrupp som på 700 talet hade skapat ett Imperium i sydöstra Rysland.
Dersa härskare konverterade till Judendomen nån gång på 800 talet och hur stor del av befolkningen som konverterade ja det vet vi inte men nog är det så att när en härskare byter religion så följer stora delar av befolkningen med och konverterar.
En annan sak är att när det Kazarska riket gick under runt år 1000 då uppstod de första Synagogorna i östeuropa (Polen).
En annan sak är att under antiken (runt år 0) så fans det stora Judiska bosätningar runt Medelhavet
Enl Bra Böckers Världshistoria så var upp till 70% av dåtidens Judar boende utanför Israel.
Vad dessa har för etnisk historik (ev Ferniciska ätlingar) vet vi inte.
En sak vet vi i alla fall att de ej blev utdrivna från det historiska Palestina.
Fins många fler exempel.
Sumarium av dett blir att en delav dagens Judiska befolkning har sina rötter i dagens Israel/Palestina men hur stor del?
Det är ju bland andra det viktigaste argumentet till Israels morderna skapelse (Zionismen) ”Vi återvänder bara hem”
Detta leder till min uppfatning i frågan.
Det var oetiskt och fel att skapa staten Israel ända från Balfourdeklarationen till utropandet 1948.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Balfourdeklarationen_(1917)
Fast man kan ju inte som trådstarten föreslår ”Avskaffa Israel”
Då det numera är hem för (vad är det nu) 7 000 000 Judar.
Din tanke om att driva ut ickejudar från från Israel/Palestina nog bara en våt Judisk dröm.
Det fins nog bara 3 alternativ till lösnin
1 En Palestinsk stat vid sidan om Israel omfattande i stort sett de ockuperade områdena. Fast denna tanke blir nog mindre och mindre genomförbart med tanke på Israels bosätningspolitik.
2 Att Israel anekterar områdena och ger alla invånare samma rättigheter/skyldigheter. Fast då upphör Israel att vara en speciel Judisk stat
3 Man kan gå vidare som nu och forsätta med sin politik men det håller noginte i längden.
Ja det fins mycket mer att skriva om denna konflikt men det fåf vara bra för nu
Citera
2015-08-01, 07:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej nej nej. Palestina utlovades aldrig till palestinierna, Balfour-deklarationen skedde 1917, långt innan AVK och den specificerade både en judisk och en arabisk stat.
Läs då även på om McMahon–Hussein Correspondence där området lovades bort till araberna och Sykes–Picot Agreement där det skulle delas upp mellan britter och fransmän:
https://en.wikipedia.org/wiki/Balfour_Declaration#The_McMahon.E2.80.93Hussein_Co rrespondence
Allt detta handlade dessutom om att lova bort mark som inte var brittisk. Det är alltid lättare att lova bort andras mark.

Citat:
Vill expandera!? Nä, det tycker jag inte, verkligen inte, varför skulle vi vilja det? Vi är helt nöjda med att Judéen, Samarien och Golanhöjderna blir en formell del av landet Israel.
Eftersom dessa områden inte är en del av Israel idag handlar det alltså om expansion, och eftersom du inte vill ha palestinier där även om etnisk rensning. Givet möjlighet misstänker jag att Israel gärna skulle göra ett tredje försök att ta över Sinai och södra Libanon också, det är bara för tillfället inte politiskt möjligt.
Citera
2015-08-01, 15:06
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Läs då även på om McMahon–Hussein Correspondence där området lovades bort till araberna och Sykes–Picot Agreement där det skulle delas upp mellan britter och fransmän:
https://en.wikipedia.org/wiki/Balfour_Declaration#The_McMahon.E2.80.93Hussein_Co rrespondence
Allt detta handlade dessutom om att lova bort mark som inte var brittisk. Det är alltid lättare att lova bort andras mark.
Bra att du postade en länk om detta! Kolonialstaterna har ju mycket på sitt samvete, överallt i världen har européer och senare amerikaner styrt och ställt i världens alla hörn utan att tillfråga berörda befolkningar. Alla folk var ju underlägsna oss vita. Israel är skapat i den andan, britterna lovade först att Palestina skulle få bli självständigt och sedan gav man plötsligt en del området till judarna.

Att det beslutet skulle få oerhörda konsekvenser, kunde nog vem som helst räkna ut, även på den tiden. Men som sagt, då rangordnade man folk och det gällde att lösa den judiska frågan, araberna hade ingen talan.

Citat:
Eftersom dessa områden inte är en del av Israel idag handlar det alltså om expansion, och eftersom du inte vill ha palestinier där även om etnisk rensning. Givet möjlighet misstänker jag att Israel gärna skulle göra ett tredje försök att ta över Sinai och södra Libanon också, det är bara för tillfället inte politiskt möjligt.
Ja, det står väl utom allt tvivel att Israel vill expandera. De har ockuperat mark, de vill inte ha tvåstats-lösningen, de hindrar palestinierna att skapa en vettig tillvaro och att utveckla sitt Palestina.
Citera
2015-08-01, 21:09
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Muslimer attackerar judar i Europa och i Sverige därför att de vet att de kommer undan med det.

Ja, det är bra som det är. Andelen muslimer har under lång tid ökat i Israel, vilket bara det ogiltigförklarar påståendet att Israel skulle vara en rasistisk stat.

Hatet mot Israel bland svenskar är en vänstergrej, mest att betrakta som tröttsamt dravel.

Jag hoppas verkligen att trycket på Israel från fientliga grannar skall minska, men tyvärr ser det mörkt ut.

Vi kommer förr eller senare att behöva ta itu med islamproblemet i Europa, och då hoppas jag att Israel blir en bundsförvant.
Citera
2015-08-01, 21:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino
Ja, det är bra som det är. Andelen muslimer har under lång tid ökat i Israel, vilket bara det ogiltigförklarar påståendet att Israel skulle vara en rasistisk stat.
Hur tänker du egentligen där?
Citat:
Vi kommer förr eller senare att behöva ta itu med islamproblemet i Europa, och då hoppas jag att Israel blir en bundsförvant.
Det är spännande hur den moderna högerextremismen lierar sig med Israel och muslimen i Europa nu blivit den nye juden, den utomstående, den man måste "ta itu med".
Citera
2015-08-01, 23:08
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Hur tänker du egentligen där?

Om Israel är en rasistisk stat, varför accepteras arabiska medborgare?

Citat:
Det är spännande hur den moderna högerextremismen lierar sig med Israel och muslimen i Europa nu blivit den nye juden, den utomstående, den man måste "ta itu med".

Islam har ingenting i vår del av världen att göra. Problemen med dessa invandrare blir alltmer märkbara för varje dag som går. Det är alltså bara en tidsfråga innan vi måste "ta itu" med det.

Judar däremot, har bidragit till västerlandets kultur och vetenskap. De har en historia här. Och det är en ren jävla skandal att judar ska behöva frukta muslimer i Sverige.

Dessutom blandar du ihop två helt olika saker. Judarna förföljdes som en etnisk grupp. Islam är en religion som ställer till problem överallt där den finns. Att förhindra dess spridning har alltså ingenting med rasism att göra. Muslimer får gärna finnas, men inom sina egna domäner.
Citera
2015-08-02, 07:27
Medlem
Citat:

”Kommer undan med det?”

Vad kommer dom undan med?
Att Muslimer hat mot Israel/Judar är tragiskt men förklarligt på samma sätt som Tyskar eller Japaner blev hatade under /efyer 2 a världskriget,
Det är lätt att dra alla över en kam

Citat:
”Glöm tvåstatslösning, araber är en för stor säkerhetsrisk för det.”
Hur vill du lösa problemet ? Att Israel utvecklas till en ren Aparteidstat, Fördrivning av alla IckeJudar (Krisna som Muslimer)

Citat:
”Ja, det är bra som det är. Andelen muslimer har under lång tid ökat i Israel, vilket bara det ogiltigförklarar påståendet att Israel skulle vara en rasistisk stat.”
Icke judar må få vara medborgare i Israel men inte med samma rättigheter/skyldigheter.
Mycket beroende på att bara Judar (Den Drusiska minoriteten också) gör
värnplikten och en stor del av Israels samhälsliv är koplat till Försvaret.
Ca. 87 % av all land i Israel ägs av staten och du kan bara hyra land om du har gjort din värnplikt.
Fins flera exempel.

Citat:
”Vi kommer förr eller senare att behöva ta itu med islamproblemet i Europa, och då hoppas jag att Israel blir en bundsförvant.”
Islamproblemet? Det har funits Muslimer i Europa i 13 hundra år
Kristendom runt 18/19 hundra år.
Historiskt sett har Islam oftast varit mycket mer tolerant mot Kristna/Judar än Kristna mot Muslimer/Judar.
Läs lite historia.
Men den här extrema Muslimska terorismen hur har den uppståt?
Hur länge har den funits? Tja runt 25 år skulle jag tro (ge ett exempel på Muslimsk terorism före 1990? Om du inte håller med mej)

Citat:
Judar däremot, har bidragit till västerlandets kultur och vetenskap. De har en historia här. Och det är en ren jävla skandal att judar ska behöva frukta muslimer i Sverige.”

Dett håller jag till stor del med om men i den här tråden diskuterar vi väll Israel/Palestinakonflikten

Citat:
”Dessutom blandar du ihop två helt olika saker. Judarna förföljdes som en etnisk grupp. Islam är en religion som ställer till problem överallt där den finns”
Både Judendomen och Islam är religioner snarare än etniska grupper
Se mitt inläg 6522
Citera
2015-08-02, 08:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino
Om Israel är en rasistisk stat, varför accepteras arabiska medborgare?
Man drev ut större delen när Israel bildades, men en del fick bo kvar fast större delen av deras egendom konfiskerades, de levde under militärstyre till mitten på 60-talet och än idag det är en enorm segregering där arabiska byar får mycket mindre resurser till skolor etc. Och då talar vi om Israel. På ockuperad mark är det mycket värre med helt andra lagar för judiska bosättare och för den infödda befolkningen. För palestinier gäller godtyckliga vägspärrar, massarresteringar, kollektiva bestraffningar som hussprängningar etc.
Citat:
Dessutom blandar du ihop två helt olika saker. Judarna förföljdes som en etnisk grupp. Islam är en religion som ställer till problem överallt där den finns. Att förhindra dess spridning har alltså ingenting med rasism att göra. Muslimer får gärna finnas, men inom sina egna domäner.
I praktiken är brukar inte högerextremister fråga hur muslimska invandrarna verkligen är. Det spelar ingen roll om du är sekulär om du ser ut som en arab.
Citera
2015-08-02, 08:40
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rydsgubben
”Kommer undan med det?”

Vad kommer dom undan med?
Att Muslimer hat mot Israel/Judar är tragiskt men förklarligt på samma sätt som Tyskar eller Japaner blev hatade under /efyer 2 a världskriget,
Det är lätt att dra alla över en kam

Jo, muslimer kommer undan med allt eftersom de VET att om någon invänder så kommer drevet från bland annat aftonbladet och expressen där alla som invänder utan undantag hängs ut som fascister och nazister. Detta utnyttjas skamlöst av alla muslimska invandrare.

Citat:
Hur vill du lösa problemet ? Att Israel utvecklas till en ren Aparteidstat, Fördrivning av alla IckeJudar (Krisna som Muslimer)

Israel behöver ju inte till absolut hundra procent bestå av judar, det går bra med en eller två mindre minoriteter

Citat:
Icke judar må få vara medborgare i Israel men inte med samma rättigheter/skyldigheter.
Mycket beroende på att bara Judar (Den Drusiska minoriteten också) gör
värnplikten och en stor del av Israels samhälsliv är koplat till Försvaret.
Ca. 87 % av all land i Israel ägs av staten och du kan bara hyra land om du har gjort din värnplikt.
Fins flera exempel.

Något fel på det då? Ni anti-rasister (läs: muslimdyrkare) måste förstå att Israel har liksom inte haft fred i två hundra år, det funkar liksom inte att bara överföra svenska förhållanden till Israel. Kom ut ur er idealistiska bubbla.

Citat:
Islamproblemet? Det har funits Muslimer i Europa i 13 hundra år
Kristendom runt 18/19 hundra år.
Historiskt sett har Islam oftast varit mycket mer tolerant mot Kristna/Judar än Kristna mot Muslimer/Judar.
Läs lite historia.
Men den här extrema Muslimska terorismen hur har den uppståt?
Hur länge har den funits? Tja runt 25 år skulle jag tro (ge ett exempel på Muslimsk terorism före 1990? Om du inte håller med mej)

”Dett håller jag till stor del med om men i den här tråden diskuterar vi väll Israel/Palestinakonflikten

Både Judendomen och Islam är religioner snarare än etniska grupper
Se mitt inläg 6522

Nej, att vara jude är mer än bara en religion, det är en hel etnisk identitet och missionerar därför inte. Islam däremot är endast en religion och missionerar hela tiden.
Citera
2015-08-02, 10:53
Medlem
Citat:
”Jo, muslimer kommer undan med allt eftersom de VET att om någon invänder så kommer drevet från bland annat aftonbladet och expressen där alla som invänder utan undantag hängs ut som fascister och nazister. Detta utnyttjas skamlöst av alla muslimska invandrare.”

Har du inte märkt Islamofobin I Sverige.
Det fins till och med ett parti i riksdagen som öppet propagerar Islamofobi.
En politiker som för ut någon antisemitisk åsikt är mer eller mindre död som politiker.

Citat:
”Israel behöver ju inte till absolut hundra procent bestå av judar, det går bra med en eller två mindre minoriteter ”

Märkligt utalande.
Om man slår ihopp alla Palestinier (egentligen borde dom benämnas Palestinaaraber men Palestinier har ju blvit norm) I Israel och de på ockuperat område så närmar sej antalet 50 %.
Hur ska du lösa den ekvationen.

Citat:
Något fel på det då? Ni anti-rasister (läs: muslimdyrkare) måste förstå att Israel har liksom inte haft fred i två hundra år, det funkar liksom inte att bara överföra svenska förhållanden till Israel. Kom ut ur er idealistiska bubbla.

Sätt ingen åsikt på mej (jag har ju skrivit att jag inte har nån speciel sympati för Islam) och du debaterar inte med Expresen...
nu utan med mej.
Så alla stater som relativt nyligen har varit i krig får driva Rasistisk politik?

Citat:
”Nej, att vara jude är mer än bara en religion, det är en hel etnisk identitet och missionerar därför inte. Islam däremot är endast en religion och missionerar hela tiden.”
Kan du läsa en gång till vad jag skrev om ev etniska Judar
Inläg 6522 och komentera vad jag skriver där
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in