2015-08-01, 18:01
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skeptoid
Förstår inte vad du vill säga. De exempel du anför visar ju hur rätt jag har.

Det är helt kontraproduktivt för en enskild grek att inte försöka placera pengarna utomlands när alla andra gör det. Förstår du inte det? Du kan skrika och kräva "moral och etik" till du blir blå i ansiktet, men det visar egentligen bara din ilska över att verkligheten ser ut som den gör. Folk följer bara lagen om de ser att andra ovanför sig gör det. Korruption kan bara bekämpas om toppen av pyramiden också byts ut. Eller som jag skrev: "sopa trappan uppifrån".

Kineserna tvingade fram enbarnpolitiken och kunde eftersom de är en diktatur. Vad jag vet har det inte funnits en enbarnspolitik i arabvärlden så jag ställer mig frågande till jämförelsen. Både Kina och arabvärlden är för övrigt entiteter med mycket korruption så det är oklart vad du försöker säga öht.

Läs det fetade:

Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork
Vad gäller Kamprad och liknande personens flytt utomlands är ju givetvis den allmänna åsikten bland normal höger att det faktum att han och andra flyttat utomlands är ett bevis på att skatterna är för höga och kontraproduktiva och inte något att specifikt kritisera Kamprad för, som bara följder reglerna. Han har ju knappast heller haft någon hög svansföring heller vad gäller frågan om andra betalar för mycket skatt. Det är ju fascinerande hur många som kommenterat här och på Uvells blogg som kommer med den här idiotinvändningen att han följer reglerna och lagen. Jo, det kan man ju göra, med det är ju inte samma sak som att det är moraliskt rätt, och ska man leka miljonärsvänster som moraliserar järnet över andras skatter så får man finna sig att gränsen för vad som är moraliskt acceptabelt är snävare definierat.

Det är för den delen fullt enligt lagen att helt ignorera sin gamla mamma på ålderns höst och aldrig besöka henne, och sedan inte gå på begravningen. Du bryter inga lagar då, men det kanske inte är beteende som är förenligt med att samtidigt opinionsbilda i frågan om problemet att många äldre är socialt isolerade. Hur svårt är det att fatta?
Senast redigerad av Flashsmash 2015-08-01 kl. 18:03.
Citera
2015-08-01, 18:01
Medlem
Gonos avatar
Det mest upprörande i denna soppa är att vänstern tycks ha lagt beslag på Pride.
Citera
2015-08-01, 18:05
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Har sett att Timbuktu fått såväl skit som stöd från bägge sidor.
Å ena sidan hyckleri, å andra sidan utnyttja skattesystemet enligt lagen för stt stärka sig/företaget.
Citera
2015-08-01, 18:16
Medlem
Vokaals avatar
Jag är inte insatt i Jasons ekonomi och upplägg, men jag funderade på en sak. Är det helt omöjligt att något av hans bolag äger exempelvis bostäder, bil och sånt, och att den lön han tar ut då inte behöver belastas av trivialiteter som boendekostnader och liknande?
Citera
2015-08-01, 18:27
Medlem
Dessutom, stora koncerner som minimerar skatten gör det naturligtvis för sina ägare MEN det hjälper också till att skapa konkurrenskraft, möjlighet till investeringar, tillväxt och nyanställningar.
Den sortens skatteplanering Jason gör gynnar BARA honom som privatperson eftersom han är sitt bolag. Han inte har några anställda eller bedriver någon verksamhet som gynnar någon annan än sig själv!
Citera
2015-08-01, 18:34
Medlem
nackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keyser--Soze
Dessutom, stora koncerner som minimerar skatten gör det naturligtvis för sina ägare MEN det hjälper också till att skapa konkurrenskraft, möjlighet till investeringar, tillväxt och nyanställningar.
Den sortens skatteplanering Jason gör gynnar BARA honom som privatperson eftersom han är sitt bolag. Han inte har några anställda eller bedriver någon verksamhet som gynnar någon annan än sig själv!

Det är väl en sanning med modifikation. Studiotekniker, musiker mm tjänar nog en del på att kontrakteras av Timbuktu även om det inte sker genom rena anställningar.
Citera
2015-08-01, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raxmouse
Du har rätt, vänsterpartiet använder ordet "bör" och är således lika intetsägande som vanligt.

Glöm ej att Vänsterpartiet röstade in EU i grundlagen 2010 i sann hycklaranda, precis som Timbuktu.
Citera
2015-08-01, 18:39
Medlem
Gunnilas-bulles avatar
Ser inte nyhetsvärdet med att gåslevervänstern inte lever som de lär.
Citera
2015-08-01, 18:42
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Poängen med den korrupte tjänstemannen är förstås att han inte ska "verbalt attackera" sina kamrater. Men om han kritiserar systemet, väl medveten om att han själv "stödjer" det efter som han opererar i det, kan han inte avfärdas som hycklare. Bara liberaler säger så för att trycka ner en sanningssägare "-Men DU då, du tar ju också mutor!" Svaret är förstås: "-Ja, det gör jag. Men jag vill inte, låt oss nu tillsammans stödja en politisk rörelse som sopar trappan uppifrån." Det är inte hyckleri hur mycket det än upprepas. Inte i min bok iaf.
Med det resonemanget kan vi radera ordet hycklare ur svenska akademiens ordlista eftersom det inte finns några kriterier att uppfylla. Exempelvis är Kapten klänning en feminist även om han våldtar och smiskar horor på fritiden.

Bill Gates var ett synnerligen dåligt exempel av dig att ta upp då han just nu håller på att skänka bort hela sin förmögenhet, dvs han är Jasons raka motsats.

Är det inte märkligt, att när SD rensar ut alla politiker som bryter mot dess nolltolerans som omhuldas istället vänsterikonerna. De kan bara inte göra fel när de väl lyckats uppnå en viss symbolisk status. Det är väl därför massorna så blint följer de röda tyrannerna genom historiens gång.
Citera
2015-08-01, 18:42
Medlem
Dead-Skin-Masks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gono
Det mest upprörande i denna soppa är att vänstern tycks ha lagt beslag på Pride.

Jävligt bra poäng! Satt också och tänkte något sådant.
Citera
2015-08-01, 18:44
Medlem
Ajlavjos avatar
Citat:
Om så Timbuktu betalade 100% av sin inkomst i skatt skulle det inte ändra något enda jävla dugg. Ingen jävel skulle bry sig, allra minst i det ständigt vinstmaximerande näringslivet, representerat av Rebecca Uvell. Timbuktu vill ändra systemet, han är kritisk mot det. Detta är det egentliga brottet enligt högerliberaler som Uvell, därför attackeras han för hyckleri och det är bara en förtäckt ad hominem för att han kritiserar systemets ojämlika distribution av resurser.

Uvell och andra liberaler förstår inte människans natur. De argumenterar som om moralens syfte är att bekräfta den egna personlighetens förträfflighet. Allt sånt är bullshit.
Jag skulle bry mig? Ungefär som de där vänsterpartisterna i riskdagen som skänker bort delar av sin lön till sjuksköterskanivå eller vad det nu var. Det är ingen som kräver att han ska betala 100% i skatt, bara inte utnyttja komplicerade företagsmodeller (AB) för att sedan stå och gnälla på att andra inte vill betala istället för honom. Inte direkt höga krav.

Att snubben tokhycklar och undviker skatt som pesten är inget man blir förvånad över, extremvänstern har aldrig gjort sin plikt. Ta Kafe 44 i Stockholm etc, inget kvitto så långt ögat når, men sedan är de viktiga etc till skillnad från det onda näringslivet.

Det är häftigt att betala skatt.
Citera
2015-08-01, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nacka
Det är väl en sanning med modifikation. Studiotekniker, musiker mm tjänar nog en del på att kontrakteras av Timbuktu även om det inte sker genom rena anställningar.

Jo men de hade de gjort ändå, det han "tjänar" på att skatteplanera går inte till att anställa fler studiotekniker utan är hans personliga ekonomi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in