2015-08-01, 16:55
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar

Observera att mitt omdöme här ovan gäller överföring från redan avsatt prov. Det är klart att man kan avsätta tillräckligt mycket DNA till en yta genom att ta på den - det är precis sånt vi nar LCN-analys till. Däremot går det i allmänhet inte att få en analyserbar DNA-profil på en andra yta om den har bara har berört en yta som fått DNA avsatt via mänsklig beröring.

Eller med andra ord: Om något har berörts direkt med händerna eller annan kroppsdel, går det ofta att få fram en DNA-profil. Men om något som har berörts med händerna kommer i kontakt med ytterligare ett föremål, som självt inte har berörts av samma människa, så går det normalt inte att få fram en DNA-profil.

Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Om en person med hel hud berör någonting med händerna, hur skulle man få en DNA-profil på personen? Såvitt jag förstår så finns DNA i blod saliv, hår, spermier osv. Man lämnar väl inte sina hudceller på varje föremål eller person som rör vid, med händerna?
Så du ifrågasätter Hamilkars kunskaper om DNA?
Nu är han en av Sveriges vassaste på området, kanske den vassaste?
Om Hamilkar skriver något om detta ämne så är det bara slöseri med tid att föröka motbevisa honom.
Av alla korkade inlägg du gjort på FB så måste detta nästan ses som ett rekord.
2015-08-01, 16:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bastaniz
Min teori är att LH mördades samma dag som hon försvann och hon blev även våldtagen.
Sen flyttades hon till ladan i Martorp och legat där sen dag 1.
Just för att hon har varit död länge så kan det vara svårt med att framställa DNA...

Undrar detta då de sägs sakna motiv.

"Hon berättar att spåren finns på kläder och olika saker som hittats på Kinnekulle. Dessa har analyserats av Nationellt forensiskt centrum (NFC), som är polismyndighetens enhet för kriminalteknisk analys."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21177558.ab

"– Vi får efter hand en allt klarare bild av det som hänt, men motivet är svårt att ange, säger Annette Olsson."
http://www.skaraborgslanstidning.se/article/dna-pekar-mot-misstankt/
2015-08-01, 16:58
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi

"Hon berättar att spåren finns på kläder och olika saker som hittats på Kinnekulle. Dessa har analyserats av Nationellt forensiskt centrum (NFC), som är polismyndighetens enhet för kriminalteknisk analys."

"– Vi får efter hand en allt klarare bild av det som hänt, men motivet är svårt att ange, säger Annette Olsson."

Svårt att ange motiv är inte samma sak som att det inte fanns ett motiv.
2015-08-01, 16:59
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Vore intressant att få veta något om den tekniska undersökningen av boden, om det finns fingeravtryck alls eller om gm varit noga med att bära handskar.
Om du syftar på MGMs fingeravtryck på och i boden så skulle väl dessa inte säga så mycket.
Han jobbar där och hans fingeravtryck finns säkert på många ställen och byggnader AJ äger.
2015-08-01, 17:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Om du syftar på MGMs fingeravtryck på och i boden så skulle väl dessa inte säga så mycket.
Han jobbar där och hans fingeravtryck finns säkert på många ställen och byggnader AJ äger.

Det beror ju på var fingeravtrycken hittas. Platser, ytor och föremål som den häktade normalt inte kommer i kontakt med genom sitt arbete kan säga något om ett händelseförlopp.
2015-08-01, 17:02
Avslutad
Citat:

Men hur fan kan hon säga det när det är yppandeförbud?! Isåfall går hon ju ut med helt avgörande uppgifter. Är hon felciterad av aftonhoran eller är det ok att hon gör detta?

Kan någon förklara varför hon går ut med så vitala uppgifter?

Har hon sagt att det verkligen är MGMs DNA som hittats på Lisas ägodelar?

Kan inte öppna länkar från mobilen nämligen.
2015-08-01, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bastaniz
Min teori är att LH mördades samma dag som hon försvann och hon blev även våldtagen.
Sen flyttades hon till ladan i Martorp och legat där sen dag 1.
Just för att hon har varit död länge så kan det vara svårt med att framställa DNA...

Kan nog vara så, för ladan mitt emot fiket var ju där de började söka direkt på söndagskvällen,

Om hon låg kvar i ladan måste det varit i något låst utrymme , men jag tror fadern mm var så företagsamma så inga låsta utrymmen släpptes

Vidare har jag läst här att ingen hanske låg i ladan på söndagkvällen enl fadern för något sådant hade de aldrig missat om den nu inte låg gömd under någon låda eller liknande.
2015-08-01, 17:04
Medlem
Finns det ingen som vågar släppa någon ny info?
2015-08-01, 17:05
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, ingens morsa. https://www.youtube.com/watch?v=0ab6ZkHVlGM

Hrm!
Drygt 20 min åt skogen.
Var i presskonferensen säger de att litauerna setts vid Martorp?
2015-08-01, 17:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Svårt att ange motiv är inte samma sak som att det inte fanns ett motiv.

Sexuellt övergrepp som motiv vid fynd av sperma lär väl inte vara besvärligt?
2015-08-01, 17:10
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
"Gud förbjude att de misstänker oss bara för att vi är litauer"

jag satt och väntade på när invandrar/offer mentaliteten skulle träda i kraft.

nu är denna våldtäktsman givetvis ett offer och oskyldigt dömd enbart på att han är invandrare, mm säkert.

så jävla trött på sådana som han.

"För tio år sedan när den äldre brodern arbetade för en budfirma så försvann en tv under en transport. Han anklagades och fick betala en mindre summa böter.
– Jag antar att det är det polisen menar"

ja, han var säkert oskyldig med...
Vet du inget om tv-stölden så vet du inget om det. Bara för att han ansvarade för tv'en så betyder det inte att han snodde den.
2015-08-01, 17:13
Moderator
OYs avatar
Citat:
Sexuellt övergrepp som motiv vid fynd av sperma lär väl inte vara besvärligt?

Nej, är det någon som har påstått det då?

Om ett sexuellt övergrepp har begåtts så lär motivet till mordet med största sannolikhet vara att dölja ett brott.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in