2015-07-31, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jag tycker ni är lite väl snabba med att blanda in Bibeln och Jesus här.

Jag tycker fortfarande det är en väääääldigt lång beviskedja mellan TS röster och att det skulle handla om just den guden som finns beskriven i boken (böckerna) Bibeln.

Det finns fortfarande tusentals andra gudar beskrivna. Och därtill alla tänkbara icke beskrivna gudar. Sedan finns mängder av tänkbara psykologiska orsaker.
Det var därför jag skrev "om Gud är som i bibeln"!
Citera
2015-07-31, 21:41
Medlem
Lubrixs avatar
[quote=henriko|54193244]Kom ihåg att nämna detta när du är i kontakt med en läkare nästa gång.

Detta med att gud skulle gett dig förmågan att du själv kan "se" sådant du inte har sett, tycker jag inte låter som något jag någonsin hört i beskrivningar om den kristna guden.

NEJ, jag vet många saker som ska hända, så är det bara, ingen inbindning. Jag vet om nån på gatan kommer fråga mig nåt. logga jag in på en sida så vet jag vilken som har skriva till mig osv..

Nu är det ju så att läkarna försöker att få allt att låta sjukt. Jag har försökt att förklara lite, inte så mycket om gud, och han sitter alltid där som ett Frågetecken typ. Det kommer bara upp att man ska börja med mediciner. Gud vill att man ska gå den naturliga vägen då mediciner inte hjälper mot psykiska sjukdomar. Sen borde du kolla på det här så får du lite mer inblick https://www.youtube.com/watch?v=PcuhhJ1BaMk.

nu blev det här inlägget fuckat, sorry.
Senast redigerad av Lubrix 2015-07-31 kl. 21:44.
Citera
2015-07-31, 23:03
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Där av min medverkan i religionstrådarna. Du då?

Min kamp mot vidskepelse och sånt, vanligtvis.

Som det brukar sägas: Innan man letar orsaker utanför vår värld bör man först utesluta orsaker i vår värld.

Att uppmuntra folk, som kanske behöver hjälp, att söka hjälp hos gud anser jag vara både dumt och bedrägligt.

Gud är en enda stor placebotablett. Jag är ganska övertygad om att en matsked ormolja om dagen ger samma effekt.

(I just denna tråd försökte jag tillföra lite mera "statistik" om sånt här från mig själv och mina vänner. Samt att jag var väldigt nyfiken på hur beviskedjan hängde ihop från en röst i huvudet till en specifik gud.)
Citera
2015-07-31, 23:04
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det var därför jag skrev "om Gud är som i bibeln"!

Ok.
Citera
2015-07-31, 23:15
Medlem
goran744s avatar
Citat:

Som det brukar sägas: Innan man letar orsaker utanför vår värld bör man först utesluta orsaker i vår värld.

Att uppmuntra folk, som kanske behöver hjälp, att söka hjälp hos gud anser jag vara både dumt och bedrägligt.

Gud är en enda stor placebotablett. Jag är ganska övertygad om att en matsked ormolja om dagen ger samma effekt.

(I just denna tråd försökte jag tillföra lite mera "statistik" om sånt här från mig själv och mina vänner. Samt att jag var väldigt nyfiken på hur beviskedjan hängde ihop från en röst i huvudet till en specifik gud.)
Ok Då är du som mig då på ett ungefär.
Citera
2015-07-31, 23:21
Medlem
Lubrixs avatar
Citat:

Varför är det fel att leta hjälp hos gud? Hellre låta gud hjälpa dig än att låta pyskofarmika göra det!
Hur tycker du det bästa sättet är att bli hjälp om man har problem i livet?
Citera
2015-07-31, 23:23
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lubrix
Varför är det fel att leta hjälp hos gud? Hellre låta gud hjälpa dig än att låta pyskofarmika göra det!
Prata med människor kan jag tycka, umgås med vänner med mera. Och Gud utanpå det om du vill. En del av dig men absolut inte ta över dig.
Citera
2015-07-31, 23:25
Medlem
Citat:
Beror på problemet. Ont i kroppen-gå till läkare / ekonomiska problem-banken,vänner,familj ,/ psykiska problem - vården / trasig bil-verkstad,fixa själv / o,s.v....
Citera
2015-07-31, 23:46
Medlem
henrikos avatar
Citat:
NEJ, jag vet många saker som ska hända, så är det bara, ingen inbindning. Jag vet om nån på gatan kommer fråga mig nåt. logga jag in på en sida så vet jag vilken som har skriva till mig osv.

Det är inte själva händelserna jag insinuerar är inbillade. Jag är lite mer inne på att det när något händer inte bara skapas ett minne av händelsen, utan ett minne av att du har tänkt att detta skulle hända.

Citat:
Nu är det ju så att läkarna försöker att få allt att låta sjukt.
Citat:
Sen borde du kolla på det här så får du lite mer inblick https://www.youtube.com/watch?v=PcuhhJ1BaMk.

Jo. Här tänker jag inte argumentera emot. Många av dagens "sjukdomsdiagnoser" kanske borde vara bara "diagnoser", som man inte behöver ta så hårt på, utan bara liksom konstatera.

Om vi drar en parallell med fysiska attribut så är det ju lite som att tex uppnäsa skulle kunna få en "sjukdomsdiagnos", istället för att bara konstatera att någon har uppnäsa. Visst det kanske inte är optimalt när det renar eller nåt, vad vet jag? Men det är ju inget större fel på folk med uppnäsa. De klarar sig ju typ som alla andra.

Det känns onekligen som att man gått lite för långt, precis som videon du postat vill visa.

Citat:
Nu är det ju så att läkarna försöker att få allt att låta sjukt. Jag har försökt att förklara lite, inte så mycket om gud, och han sitter alltid där som ett Frågetecken typ. Det kommer bara upp att man ska börja med mediciner. Gud vill att man ska gå den naturliga vägen då mediciner inte hjälper mot psykiska sjukdomar.

Jag förstår att läkarna blir som frågetecken. Här finns en hel del att fundera på hur man ska tackla.

Det är med att gud vill att man ska gå den naturliga vägen., Var kommer det ifrån? Är det något du läst? I så fall var? Eller är det något du minns att han har sagt till dig?
Citera
2015-08-01, 00:20
Medlem
henrikos avatar
Citat:

Jag upplever att slump är en extremt stor del i livet, på många plan. (När man träffar vänner och partners. När man söker och får jobb. När man får cancer. När huset börjar brinna... När man föds. ... Etc.)

Genom att studera statistik kan man dock se mönster. (Jag säger inte att det är enkelt. Men det går. Jag säger heller inte att det är lösningen på allt... Men nästan.)

I statistik kan man se att asbest inte var hälsosam. Medan blåbär verkar vara bra för människor. (Om inte bären är radioaktiva. Man har ju sett samband mellan strålning och sjukdomar.)

Om man studerar tre grupper som lider av hallucinationer, och provar att låta dem äta asbest, eller blåbär eller någon "onaturlig drog", så kan man se vilken grupp som statistiskt mår bäst och hallucinerade minst efteråt.

Om den "onaturliga drogen" visar sig fungera i flest fall, ja då talar det mesta för att det är just den "onaturliga drogen" som är bra för även framtida patienter med samma symptom.

Ja det finns brister i vården med läkemedelsjättar som påverkar hur vården fungerar lite för mycket. Men jag vill ändå hävda att det inte finns något bättre alternativ.

Så mitt tips är... Äh. Jag har ju reda skrivit det en gång.

Jag ska inte dra för stora växlar på att du inte minns det... Tråden har ju växt. Men jag noterar en eventuell minneslucka till övriga symptom.

Problemet med att välja en alternativ lösning som inte har en högre "hjälpprocent" än 50% är ju... att om den är under 50% så gör metoden oftare skada än nytta. Alltså sämre än en tärning. Nåja, nu misstänker jag att gud ligger på precis på 50%. Då är det inte så skadligt i sig. Men det är indirekt skadligt (statistiskt sett) om man väljer bort något som fungerar i 57% av fallen mot något som bara fungerar i 50% av fallen.
Citera
2015-08-01, 09:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
NEJ, jag vet många saker som ska hända, så är det bara, ingen inbindning. Jag vet om nån på gatan kommer fråga mig nåt. logga jag in på en sida så vet jag vilken som har skriva till mig osv..

Nu är det ju så att läkarna försöker att få allt att låta sjukt.

Sjukt eller inte ... vad angår dessa upplevelser per se ... vem vet.

Men du är sjuk om du anser att andra passivt skall acceptera din anekdotisk information.
Citera
2015-08-01, 12:24
Medlem
Citat:
Varför är det fel att leta hjälp hos gud?

Felet är att du kallar det leta hjälp, som om det vore något som du själv har åstadkommit, när det egentligen är en gåva som varken du eller jag kan styra över.

Citat:

Att sluta söka hjälp och acceptera att Gud gör som han vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in