Citat:
Ursprungligen postat av
goran744
Nja! Jag kan tänka mig det så här också. Gud satt och iakttog och hoppades av hela sitt hjärta att någon av de människor som var inblandade i denna mordhistoria skulle lyssna på sitt samvete och stoppa det hela MEN det fanns ingen som gjorde det. Alla gick med på att mörda dessa ca 200000 mäniskorna utan att blinka.
Citat:
Ursprungligen postat av
goran744
Gud stoppade heller inte atombomben över Hiroshima och Nagasaki. Hiroshima bomben Little boy krävde ca 90000-120000 människors liv vid den omedelbara explosionen. Nagasakis bomb krävde ca 60000-80000 människors liv. OCH det var människor som låg bakom detta fanstyg.
Jag ser inte riktigt vart du vill komma här.
Gud hjälper inte människor som äts upp av krokodiler (som inte människan skapat). Gud hjälper inte människor som drabbas av virus (som inte människan skapat). Gud hjälper inte människor som sprängs upp av bomber (som människan skapat).
Kort sagt. Gud skiter i att folk lider och dör oavsett om det är gud själv som ställt till det, eller om det är människor som ställt till det.
Men om gud nu ville hjälpa alla 200000 japaner fanns det ju en falltid från flygplanet ner till marken som Gud kunde agerat på. Enklast hade kanske varit att en ängel flaxade iväg med bomben någon stans där den inte gjorde samma skada.
Argumentet att gud inte skulle kunna ingripa enbart för att det var (onda) människor som tillverkade och släppte bomben köper jag inte.