2015-07-31, 20:25
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lubrix
Sök hjälp.

Varför då? Det var ju det han bad abraham. Om det är den kristne guden som pratar med dig kanske han kör samma visa med dig?
Citera
2015-07-31, 21:06
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ja det är mycket man kan fråga... Nu sa jag bara en gång då han rädda mig en gång, inte hela tiden, han rädda antagligen dom också, då dom inte dog.

Detta lät inte heller rimligt. Om han ändå tänkt rädda alla i bilen kunde du ju lika gärna åkt med.

Alternativ hade han kunnat sagt åt fler (eller alla) att ta bussen.

Citera
2015-07-31, 21:06
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
En person sa till mig: vi är här för att lära oss.
Vilket jag på samma sätt som ev du skulle ha gjort, börja ifrågasätta.
Men man kan inte ifrågasätta i evighet för det leder inte till något.

Så länge det är uppenbart att någon person eller någon bok lurar folk tycker jag man verkligen bör ifrågasätta påståendena.
Citera
2015-07-31, 21:07
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Ja helt rätt. Så är det. Alla ber nog förmodligen om nåd i dödsögonblicket. Och en del väljer att lura detta ögonblick och går steget före.

Det har jag svårt att tro.

Det är väldigt få som vet vilket nummer man slå för att komma till rätt gud.

Nästan alla har säkert i alla fall en väldigt stark önskan och förhoppning om att de ska gå bra.
Citera
2015-07-31, 21:08
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Jag kan ofta se vad som ska hända, vi säger som att jag vet att det kommer ringa på på min dörr idag, jag vet när jag har vaknat att 2 personer har ring till min mobil osv.

Kom ihåg att nämna detta när du är i kontakt med en läkare nästa gång.

Citat:
jag börjar tro mer och mer att det är den kristna guden.

Detta med att gud skulle gett dig förmågan att du själv kan "se" sådant du inte har sett, tycker jag inte låter som något jag någonsin hört i beskrivningar om den kristna guden.

Detta lät i mina öron som något som talar mot att det är de kristnas gud som talat med dig, snarare än att det skulle tala för.

Jag tycker det mer låter som någon slags minnesstörning, eller ovanligt frekventa déjà vu-upplevelser.
Citera
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Varför är jag ett psykfall?

Höra röster är inte riktigt normalt.

http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Psykoser/?ar=True
Citera
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Det har jag svårt att tro.

Det är väldigt få som vet vilket nummer man slå för att komma till rätt gud.

Nästan alla har säkert i alla fall en väldigt stark önskan och förhoppning om att de ska gå bra.
Antagligen ja!
Citera
2015-07-31, 21:09
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Gud kanske bara inte har haft nån riktig anledning att hjälpa dig? Börja tänk efter själv så kanske du hittar svaret.

Men, det har vi väl ändå slagit fast, att det inte finns belägg för någon korrelation mellan behov och ingripande.

Även den som bara har två nya Mercedes i garaget kan få det bättre. En Ferrari också är inte fel. Och en Range Rover är bra i vissa väder.
Citera
2015-07-31, 21:10
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Nja! Jag kan tänka mig det så här också. Gud satt och iakttog och hoppades av hela sitt hjärta att någon av de människor som var inblandade i denna mordhistoria skulle lyssna på sitt samvete och stoppa det hela MEN det fanns ingen som gjorde det. Alla gick med på att mörda dessa ca 200000 mäniskorna utan att blinka.

Citat:
Gud stoppade heller inte atombomben över Hiroshima och Nagasaki. Hiroshima bomben Little boy krävde ca 90000-120000 människors liv vid den omedelbara explosionen. Nagasakis bomb krävde ca 60000-80000 människors liv. OCH det var människor som låg bakom detta fanstyg.

Jag ser inte riktigt vart du vill komma här.

Gud hjälper inte människor som äts upp av krokodiler (som inte människan skapat). Gud hjälper inte människor som drabbas av virus (som inte människan skapat). Gud hjälper inte människor som sprängs upp av bomber (som människan skapat).

Kort sagt. Gud skiter i att folk lider och dör oavsett om det är gud själv som ställt till det, eller om det är människor som ställt till det.

Men om gud nu ville hjälpa alla 200000 japaner fanns det ju en falltid från flygplanet ner till marken som Gud kunde agerat på. Enklast hade kanske varit att en ängel flaxade iväg med bomben någon stans där den inte gjorde samma skada.

Argumentet att gud inte skulle kunna ingripa enbart för att det var (onda) människor som tillverkade och släppte bomben köper jag inte.
Citera
2015-07-31, 21:12
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Jag ser inte riktigt vart du vill komma här.

Gud hjälper inte människor som äts upp av krokodiler (som inte människan skapat). Gud hjälper inte människor som drabbas av virus (som inte människan skapat). Gud hjälper inte människor som sprängs upp av bomber (som människan skapat).

Kort sagt. Gud skiter i att folk lider och dör oavsett om det är gud själv som ställt till det, eller om det är människor som ställt till det.

Men om gud nu ville hjälpa alla 200000 japaner fanns det ju en falltid från flygplanet ner till marken som Gud kunde agerat på. Enklast hade kanske varit att en ängel flaxade iväg med bomben någon stans där den inte gjorde samma skada.

Argumentet att gud inte skulle kunna ingripa enbart för att det var (onda) människor som tillverkade och släppte bomben köper jag inte.
Du behöver inte alls se något! Du behöver heller ej köpa något, det gör nämligen inte jag heller
Citera
2015-07-31, 21:12
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det är ju öven Gud som "ser till" att barnet i famnen dör. Om Gud är som i bibeln alltså.....eftersom Gud kan stoppa det och gör så ibland enligt vissa troende.

Citat:
Jag har läst i bibeln att det finns saker du alltid får av Gud om du ber om det är bland annat . STYRKA, MOD, KRAFT, ORK ,TÅLAMOD och när du har behov av det. Tillexempel då du har ett barn i din famn som är dött, ditt barn. Du behöver då Styrkan och kraften att klara av att leva vidare.
Ingen människa kan ge dig detta. Du måste hitta det inom dig. Be om det också om du behöver detta mer än vanligt.
Den hjälpen kan Gud ge säger Bibeln. Men ej ge dig pengar eller något annat.

Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Hört talas om gudomligt ingripande? Bibeln är full av dem. Exempelvis skickade gud en björnhona för att bita ihjäl ett gäng ungar för att de hade retat en skallig gubbe. Han var också rätt aktiv i Egypten.
Gud kan göra vad han vill det är det "allsmäktig" betyder.

Citat:
Ursprungligen postat av CarlSempra
Jag känner igen mig i din beskrivning. Jag tror det handlar om att inte låta allt som finns i världen ta Guds plats. Kom ihåg Jesus liknelse i om sädeskornet. Gud finns alltid, vi måste våga lita på honom. Sen tror jag också att i vissa situationer i livet så söker Gud oss extra mycket, vid tex. svårigheter eller om man är påväg åt fel håll, och då är det bara för oss att ta ett steg emot Honom. Allt gott!

Jag tycker ni är lite väl snabba med att blanda in Bibeln och Jesus här.

Jag tycker fortfarande det är en väääääldigt lång beviskedja mellan TS röster och att det skulle handla om just den guden som finns beskriven i boken (böckerna) Bibeln.

Det finns fortfarande tusentals andra gudar beskrivna. Och därtill alla tänkbara icke beskrivna gudar. Sedan finns mängder av tänkbara psykologiska orsaker.
Citera
2015-07-31, 21:20
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Jag tycker ni är lite väl snabba med att blanda in Bibeln och Jesus här.

Jag tycker fortfarande det är en väääääldigt lång beviskedja mellan TS röster och att det skulle handla om just den guden som finns beskriven i boken (böckerna) Bibeln.

Det finns fortfarande tusentals andra gudar beskrivna. Och därtill alla tänkbara icke beskrivna gudar. Sedan finns mängder av tänkbara psykologiska orsaker.
Ja det har du rätt i. Du ser på saker och ting som du vill och du tror på det du vill. Helt "normalt"
men nu är vi i en tråd och spekulerar lite runt Gud och signaler med mera.
Ja det kan även jag hålla med om vad gäller rösten. Inget jag känner igen heller men jag kan respektera denne person ändå och fråga saker och utan att håna så att säga. Vad vinner jag på att håna denne? NADA!
Alltid intressant att möta människor så att säga.
Där av min medverkan i religionstrådarna. Du då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in