2015-07-31, 23:39
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej. Däremot kan den vara nära till hands eller långsökt, kunnig eller okunnig, logiskt sammanhängande eller osammanhängande. Och den kan vartefter visa sig vara rätt eller fel.

Det finns med andra ord bättre och sämre spekulationer.
En fråga, du verkar kunnig om DNA. Lämnar man tillräckligt med analysbart spår genom att bara ta på kläderna/sakerna?
Senast redigerad av klurigkluring 2015-07-31 kl. 23:42.
2015-07-31, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XavvonZac
Du påstod att den "dömande makten" var granskad. Jag svarade att ingen granskat den dömande makten än.

Hur började detta ärende? Domaren i den första häktningsförhandlingen Björn Danielsson är mångårig fd kollega med åklagaren Lars-Göran Wennerholm. Jäv/korruption?

Ok, hur är jäv och korrumption kopplat mellan dessa?
De har arbetat med varandra, det har åklagare och poliser samt försvarsadvokater, men övriga som ingår i utrdeningen skall inte ha koppling till dessa.
2015-07-31, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
En fråga, du verkar kunnig om DNA. Lämnar man tillräckligt med analysbart spår genom att bara ta på i kläderna/sakerna?

JA
2015-07-31, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XavvonZac
Jo, han ändrar sina uppgifter av någon anledning. Det är intressant i sig.

Ja och varför säger han inte till MG att han ska lämna den till polisen, ville han nödvändigtvis ta i den själv och varför i så fall
2015-07-31, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Jag är så glad att inte alla sväljer allt med hull och hår, att det finns folk som vågar säga när något inte stämmer, medan vissa är så naiva att man får kramp!

Vad är det som finns menar du, Spår av DNA?? Du tror inte att det finns mer DNA på dessa prylar eftersom åklagaren inte vill svara på den frågan?

Yppandeförbud... Snälla läs på vad det betyder innan du yttrar dig!

Och vad menar du med "spår av DNA"? De har DNA, inte "spår av DNA".
Men som sagt, det verkar som att alldeles för många i denna tråd är foliehattar, och tror att det rör sig om att än denna, än den har gjort det, sen har de gjort så att balterna ser ut som skyldiga etc etc.
Tror ni verkligen att detta inte är en del av utredningen? Att kolla upp allt?!
Eller är alla i utredningsgruppen, tingsrätten och hovrätten köpta?
Ge er för f*n!
Senast redigerad av chrisemil 2015-07-31 kl. 23:48.
2015-07-31, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Jag har skrivit det förut, men jag minns tydligt en intervjuad polis som bestämt uttryckte att de arbetade efter att Lisa fanns i närområdet. Detta bör har varit på onsdagen (kanske t.om. på tisdagen). Jag minns det för att jag reagerade starkt på polisens inställning. Då fanns det ingenting utåt sett som uteslöt att någon utomstående dumpat tillhörigheterna från Lisa från en bil och dragit långt därifrån.

Undrar om inte handsken var det avgörande i detta. Lisas pappa + militärkompisar (eventuellt även polis) hade redan genomsökt ladan på söndagkvällen, och alla kunde svära på att handsken inte låg där då.
Sedan råkar MGM(!) hitta handsken på måndagen, tar i den och överlämnar den till AJ.
Där och då tror jag polisen riktade allt mot MGM.
Ursäktar om detta varit uppe i tråden förut, men om jag vore polis så skulle jag gjort precis likadant.

Sedan tror jag även andra objekt hittats på redan genomsökta platser, och att polisen som sagt haft saker och ting ganska klart för sig från början.

Att polis sa att man än så länge jobbade med utgångteorin att Lisa kunde finnas kvar i området va ju för att dom inte hade några andra spaningsupplägg. Och det kanske säger en del...

Hur har det framgått att pappa+kollegor svurit på att handsken inte låg i ladan på söndagskvällen(/natt)?
2015-07-31, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Att polis sa att man än så länge jobbade med utgångteorin att Lisa kunde finnas kvar i området va ju för att dom inte hade några andra spaningsupplägg. Och det kanske säger en del...

Hur har det framgått att pappa+kollegor svurit på att handsken inte låg i ladan på söndagskvällen(/natt)?

Jag har för mig att jag läste något om att man kollat i ladan innan handsken hittades, på söndagen, men tror knappast att det var ett utförligt sök. Skedde antagligen när mörkret fallit in också, och då letade man efter Lisa, inte tillhörigheter som en handske modell mindre.
Absolut inte läst att någon svurit på något, öht denna vecka.
2015-07-31, 23:54
Medlem
Citat:
En fråga, du verkar kunnig om DNA. Lämnar man tillräckligt med analysbart spår genom att bara ta på kläderna/sakerna?

Inte helt säkert men relativt troligt. Speciellt om man är svettig och ytan/materialet etc är strävt. En handfull hudceller räcker.
2015-07-31, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan

Polisens teori bygger på MSO, den är väl utvecklad för att finna försvunna människor, det jag vet är att första sökområdet är 1km radie från sista synliga position, med vetenskapen att en försvunnen person rör sig i genomsnitt 3 km/h Givetvis tas fysiska och psykiska förutsättningar in innan hastighet beräknas.
2015-07-31, 23:56
Medlem
Citat:

Japp, men det är ett rätt så mödosamt arbete, och kan ta väldigt lång tid.
Kallas för "Touch DNA".

http://www.forensicmag.com/articles/2013/04/touch-dna-crime-scene-crime-laboratory

Både AJ och NB rörde handsken, därför tror jag att det finns annat DNA på något annat plagg eller möjligtvis mobilskalet!
2015-07-31, 23:57
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Nej det är ju yppandeförbud. Men med tanke på att det tycks villkoras av åklagare/polis allt som oftast är jag ganska övertygad om att det hade kommit fram i så fall.

Vad händer förresten om åklagare eller polis bryter mot yppandeförbudet? Vem skulle utreda det i så fall? Troligen ingen så i praktiken gäller bara yppandeförbudet försvarsadvokaten och vittnen (+tidigare gripna mgms).

Bra fråga. Polis och åklagare är offentliganställda och omfattas därmed av meddelarskyddet vilket också innebär ett efterforskningsförbud. Det betyder att det är ett grundlagsbrott om någon inom en myndighet eller annat allmänt organ aktivt försöker ta reda på en källas identitet. Meddelarskyddet innebär alltså ett klart straffrättsligt förbud att avslöja källan. Meddelarskyddet finns reglerat i grundlag, i Tryckfrihetsförordningen och Yttrandefrihetsgrundlagen.

Alltså ganska riskfritt för dem att droppa lite nyheter till media då och då mot bra betalning förstås. Varför håller de ändå käften?
2015-07-31, 23:57
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
Citat:
JA
NEJ
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Om det gäller överföring av DNA som avsatts bara genom att någon berört en yta eller ett föremål, ger detta i praktiken inte tillräckligt mycket DNA för att ge en tydlig signal ens med LCN-analys - alldeles bortsett från att fynd av främmande DNA på en kropp allttid är kontaminerade med stora mängder av kroppens DNA. Överföringar av DNA från blodbesudlingar kan vara en annan femma, och spermabesudlingar innehåller precis hur mycket DNA som helst.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in