2015-07-31, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Det uttalades ju i samband med att han och NB:s fru återvände till Litauen av ngn myndighetsperson att de erbjöds stöd därhemma och de har säkert båda blivit erbjudna denna psykologkontakt som ren rutin.
åtminstone funkar det så här på "himmaplan".
Inte onormalt om han mår dåligt efter omständigheterna och behöver inte betyda något alls för förundersökningen.

En annan inte helt otrolig tolkning kan ju också vara att han är på väg att bryta ihop och kommer att börja snacka om sin egen ev inblandning i mordet eller ge mer information om vad som hänt mer konkret beskriva händelser.
Gola på brodern, erkänna, berätta sanningen? Känns som ett önsketänkande som förmodligen också är rubriksättarens syfte
vet inte hur det ligger till med psykologens tystnadsplikt, skulle han träffa en präst däremot så har den total tystnadsplikt, men något matnyttigt ur dessa samtal kan en nog inte vänta sig kommer ut till media.

Kan vara en signal också att han, brodern, kommer att lägga fram offerkorten i rätten.

Vi har säkerligen någon som snart börjar bubbla if you ask me. Något bör han veta.
2015-07-31, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Yppandeförbud... Snälla läs på vad det betyder innan du yttrar dig!

Och vad menar du med "spår av DNA"? De har DNA, inte "spår av DNA".
Men som sagt, det verkar som att alldeles för många i denna tråd är foliehattar, och tror att det rör sig om att än denna, än den har gjort det, sen har de gjort så att balterna ser ut som skyldiga etc etc.
Tror ni verkligen att detta inte är en del av utredningen? Att kolla upp allt?!
Eller är alla i utredningsgruppen, tingsrätten och hovrätten köpta?
Ge er för f*n!

Yppandeförbud gäller väl i så fall det hon redan berättat också eller?

Och snälla du, säger bara Palme, Thomas Qvick som beskrev mordet på den norska flickan men fel färg på kläder och fel färg på skor och inte fanns det något lik heller men det passade bra att döma honom ändå så nej jag litar inte på att alla fall är riktigt genomgångna
2015-08-01, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Nej det är ju yppandeförbud. Men med tanke på att det tycks villkoras av åklagare/polis allt som oftast är jag ganska övertygad om att det hade kommit fram i så fall.

Vad händer förresten om åklagare eller polis bryter mot yppandeförbudet? Vem skulle utreda det i så fall? Troligen ingen så i praktiken gäller bara yppandeförbudet försvarsadvokaten och vittnen (+tidigare gripna mgms).

Citat:
Yppandeförbud under brottsutredningen
Även om det råder förundersökningssekretess i en brottsutredning omfattar sekretessen inte andra personer än de offentliga tjänstemännen, vilket innebär att bland annat vittnen kan berätta om de förhör som de har deltagit i.

Åklagare har rätt att besluta om yppandeförbud vid polisförhör. Det innebär att även de personkategorier som normalt inte omfattas av sekretessen, till exempel vittnen och advokater, förbjuds att berätta om vad som kommit fram vid förhöret. Ett yppandeförbud gäller enbart de personer som närvarar vid förhöret och omfattar bara den information som kommer fram vid förhöret.

Om åklagaren har beslutat om yppandeförbud upphör meddelarfriheten för de offentliga tjänstemän som omfattas av förbudet.
http://www.aklagare.se/Aklagarens-roll/Rattegangen/Yppandeforbud/
2015-08-01, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Bra fråga. Polis och åklagare är offentliganställda och omfattas därmed av meddelarskyddet vilket också innebär ett efterforskningsförbud. Det betyder att det är ett grundlagsbrott om någon inom en myndighet eller annat allmänt organ aktivt försöker ta reda på en källas identitet. Meddelarskyddet innebär alltså ett klart straffrättsligt förbud att avslöja källan. Meddelarskyddet finns reglerat i grundlag, i Tryckfrihetsförordningen och Yttrandefrihetsgrundlagen.

Alltså ganska riskfritt för dem att droppa lite nyheter till media då och då mot bra betalning förstås. Varför håller de ändå käften?

För att i dessa fall så har blaskorna svårt att hålla käften och börjar ringa glappande snut stup i kvarten och denna förlorar jobbet, tror du AB och Exp bryr sig om källorna?
2015-08-01, 00:01
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
En fråga, du verkar kunnig om DNA. Lämnar man tillräckligt med analysbart spår genom att bara ta på kläderna/sakerna?
Ja utvecklingen verkar ha gått så långt idag så det krävs inte mer än så. Jag läste precis en annan fupp och där hade den misstänkte tagit i ett vapen och då hittade man dna där. Skalan är sen -4 till +4 på hur stark indikeringen är. I det fallet så låg indikeringen på +3 och då var det bara att vackert erkänna vapeninnehav för busen.
2015-08-01, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Varför riskera livstid för mord för en olyckshändelse där gm eventuellt kommer undan med dagsböter eller några månader bakom galler?

Tror inte heller att AJ sexmördat någon men jag kan tänka mig att han skyddar någon
2015-08-01, 00:02
Medlem
Citat:
Jag har för mig att jag läste något om att man kollat i ladan innan handsken hittades, på söndagen, men tror knappast att det var ett utförligt sök. Skedde antagligen när mörkret fallit in också, och då letade man efter Lisa, inte tillhörigheter som en handske modell mindre.
Absolut inte läst att någon svurit på något, öht denna vecka.

Ja det är så jag tänker kring handsken också, att den helt enkelt missats på söndagskvällen.
2015-08-01, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
NEJ

Det beror helt på föremålet och hur det hanteras. Om bara lite hudceller överförts och man kan hitta dem har man en hygglig chans. Hanterar man exempelvis en trasig mobiltelefon yvigt och med svettiga händer så ligger man nog lite risigt till.
2015-08-01, 00:04
Bannlyst
Jag fick idag veta av en väldigt insatt i ärendet att Lisa blev styckad därför det hela tar tid med analyser från rättsmedecin osv.
2015-08-01, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
Polisens teori bygger på MSO, den är väl utvecklad för att finna försvunna människor, det jag vet är att första sökområdet är 1km radie från sista synliga position, med vetenskapen att en försvunnen person rör sig i genomsnitt 3 km/h Givetvis tas fysiska och psykiska förutsättningar in innan hastighet beräknas.

Ja givetsvis. Men jag tog betoning på en förklaring polisen gett.
2015-08-01, 00:06
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Jo...
Nu återgav jag #Hamilkars svar innan frågan var ställd. Men om du vill utmana #Hamilkar så gärna för mig. Vänta tills jag har hunnit poppa popcorn.
2015-08-01, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClaudiaCardinale
Jag fick idag veta av en väldigt insatt i ärendet att Lisa blev styckad därför det hela tar tid med analyser från rättsmedecin osv.

Det har vi läst mycket om här och visst, det är inte omöjligt.
Men vi kan inte ta det för givet förrän vi läser FUP, oavsett hur många som nämner det i tråden, tyvärr.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in