2015-07-31, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, det är alltför tydligt, och om de är oskyldiga kan var och en tänka sig in i situationen, även om jag inte tror att gemene man till fullo kan förstå vad det innebär att tvingas schavottera på internet, i pressen, osv. Det blir fråga om ett hårt straff redan innan en rättegång har inletts.

Vi får hålla en tumme för att allt går rätt till och att rätt straff blir utdömt till vederbörande i enlighet med vad de gjort.
2015-07-31, 22:39
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Och av det skälet fabricerar utredarna en alternativ gärningsman, eller hur tänker du?

Nej inte als, det var endast en reflektion/konstatering
2015-07-31, 22:42
Medlem
katws avatar
Vet inte om det postats innan

Citat:

Trots att Lisa Holm hittades död på kvällen den 12 juni så har den internationella efterlysningen över försvunna personer legat kvar. Först igår när P4 Skaraborg kontaktade Interpol togs efterlysningen bort.

På förmiddagen den 12 juni gick polisen ut med en internationell efterlysning via Interpol där ett foto på 17-åringen och personuppgifter lades ut på sidan över försvunna personer. En rutinåtgärd sa polisen då. Senare samma kväll hittades hon död i en byggnad på Martorps gård på Kinnekulle.

Men den internationella efterlysningen har legat kvar ända fram till igår eftermiddag. Det var först när P4 Skaraborg kontaktade Interpols generalsekretariat i Lyon som efterlysningen togs bort. Interpol hade då fått bekräftat från poliskontakter i Stockholm att den unga kvinnan har påträffats död.

Förklaringen till att efterlysningen legat kvar är troligen att den lokala polisen fokuserat på att utreda mordet och därför glömt att kontakta Interpol, säger en representant från kontoret i Lyon.

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=97&grupp=22199&artikel=62 21886
2015-07-31, 22:44
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Menar du verkligen att du tror att det är den handsken som dom hittat DNA på?

Ja, jag tror att det mycket väl kan vara den, men jag uteslutar inte att det kan vara annat.
2015-07-31, 22:47
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
En spekulation inte rätt eller fel.
Nej. Däremot kan den vara nära till hands eller långsökt, kunnig eller okunnig, logiskt sammanhängande eller osammanhängande. Och den kan vartefter visa sig vara rätt eller fel.

Det finns med andra ord bättre och sämre spekulationer.
2015-07-31, 22:49
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Och de som vet något om katter vet att visserligen överlever de, men ofta vill de gärna komma in på nätterna till värmen och maten. Så det är fullt möjligt att de var ute och letade efter katten som inte hade kommit in ännu. Om det fanns en vovve bland MPS-folket fanns det dubbel anledning att leta rätt på katten.

Väldigt individuellt. Min katt är ute hela nätterna. Katter är mest aktiva då. Så visst är det fullt möjligt att de letade sin katt men lika fullt möjligt att de inte gjorde de. Meningslös diskussion.
2015-07-31, 22:53
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Väldigt individuellt. Min katt är ute hela nätterna. Katter är mest aktiva då. Så visst är det fullt möjligt att de letade sin katt men lika fullt möjligt att de inte gjorde de. Meningslös diskussion.
Inte helt meningslös. #ToZon hävdar att kattsöket var trams, jag hävdar att det kan vara sant, och eftersom du vet att katter är individer håller du med.
2015-07-31, 22:58
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Inte helt meningslös. #ToZon hävdar att kattsöket var trams, jag hävdar att det kan vara sant, och eftersom du vet att katter är individer håller du med.

Allt kan ju vara sant om man vill vrida och vända på det och vilja tycka det är sant. Jag för min del finner det mindre troligt och en ointressant diskussion som inte leder nånstans.
2015-07-31, 23:00
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Ja, jag tror att det mycket väl kan vara den, men jag uteslutar inte att det kan vara annat.
Men snälla, polisen var närvarande när handsken hittades och togs upp, att den bär spår av den som tog upp den gör att det finns en naturlig förklaring till att det finns DNA på den och som bevis är den värdelös...
Hade han kastat handsken till polisen och denne hade fångat den så hade man säkert hittat DNA från denne polis på handsken, tror du att polisen hade häktats som misstänkt då?
Resten av LHs tillhörigheter som kan bära DNA är däremot bra bevis som kan bli svåra att bortförklara.
2015-07-31, 23:01
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du har angivit SPAN på bröderna gång efter annan. Det är ursprunget till diskussionen, dvs ATT du anser polisen haft koll på dem - att polisiär intuition betyder långt mer.
Jag bryr mig inte ett skvatt om räddningstjänst iom att det inte är relevant för diskussionen då jag citerar AJ:s personal. Jävlar vilket svammel du har uppvisat men främst:
Extremt låg debattnivå flera ggr då argumenten tryter. Det trodde jag inte om dig:

Kalla det span då, om du vill. Samt för ordningens och sansens skull placerar jag ut frågetecken, istället för kryptiska ord som: kan, möjligt, troligtvis och kanske

Det jag undrar först och främst är om området där dom första yttre fynden görs (mobildisplay+fodral), samt även vilka fastigheter/boenden som är närmast liggande dessa fyndplatser, har korsat spaningsledningens bord med start dagar innan fredagen?

Varför är det Räddningstjänsten som ombesörjer sök i brunnar etc, efter Måndagen?
Fick litauerna fortsätta deltaga i söken under Tisdagen och resten av veckan?
Om inte - Varför fick dom inte deltaga efter Måndagen?

Bör man anta att polisen inte samlar in namn, nr, adress samt arbetsplats på dom som närvarade vid handskfyndet på Måndagen? ( även kallat listning )

Varför stakar sig Fredman i frågan som berör detta "heta sökområde", och påbörjar en ny mening i intervjun han lämnar vid sambandscentralen.

Jag har inte läst mig till ett godtagbart svar i svart/vitt i nån media-artikel, så därför står jag utan argument i detta.
Ja, ovanstående är att betrakta som svammel rakt av, eftersom jag inte har svaren på dessa frågor.
2015-07-31, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
Klart det finns forskning på det, klart det finns brister inom rättsväsendet, hade det inte funnits brister inom det hade det inte funnits några brott, för då hade de redan förutsett allt innan det skulle skett. Kom ihåg att samhället kommer aldrig bli perfekt, det är det som gör det så bra och får det att fungera så pass väl i demokratier, folk vågar tycka och tänka enligt egna vägar och ha egna ideer, sen att det kanske inte är 100% likhet inför lagen kanske har att göra med att vi har sociala grupperingar i samhället, varav en viss social gruppering står för större delen utav de brott som begås. Därav lätt att det inte blir rättvisa alla gånger, men glöm inte bort att vi är en demokrati som strävar efter så komplett rättvisa det går att få i samhället. Men perfekt det kommer vi aldrig blir för det finns alltid saker att förbättra.

Nu handlar det inte om ett "perfekt samhälle" det handlar om att rättsväsendet ska vara objektivt. Människor begår inte brott för att det finns brister inom rättsväsendet. Rättsväsendet ska påverka samhället i övrigt i positiv riktning, inte tvärtom och upprätthålla orättvisor. Det handlar om att människor behandlas olika av rättsväsendet pga etnicitet, kön, social status etc. Ett rättsväsende ska korrigera för de orättvisor som finns i samhället genom att vara kunniga, objektiva, sakliga, opartiska och neutrala. Resultatet av detta arbete ska t ex kunna ses i polisens utredningar genom förutsättningslösa förhör.

Bortse inte från att det är skillnad på vilka "sociala grupperingar" i samhället som anmäls och dom som anmäls, åtalas och döms. Vissa "sociala grupperingar" åtalas och döms alltså inte i samma omfattning som andra, det sker alltså inte en lika-behandling.
2015-07-31, 23:08
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Vet inte om det postats innan

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=97&grupp=22199&artikel=62 21886

Nja, men vaddå? Fast Interpol fått bekräftat att LH är död, så tar man i Lyon inte bort efterlysningen förrän P4 Skaraborg kontaktar dem. De vill såklart rädda sig och skyller på Sverige.
Men vem är det som vill sätta åt den svenska spaningsledningen, som bara gör sitt jobb? P4 Skaraborg?

Citat:
Det var först när P4 Skaraborg kontaktade Interpols generalsekretariat i Lyon som efterlysningen togs bort. Interpol hade då fått bekräftat från poliskontakter i Stockholm att den unga kvinnan har påträffats död.

Förklaringen till att efterlysningen legat kvar är troligen att den lokala polisen fokuserat på att utreda mordet och därför glömt att kontakta Interpol, säger en representant från kontoret i Lyon.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2015-07-31 kl. 23:11.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in