2015-07-31, 21:42
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulturMarx
Jag tycker det är OK att som egenföretagare följa lagarna och praxis och ta ut lön upp till brytgränsen (dvs betala ca 30% skatt på det beloppet) och sedan om vinst tas ut från bolaget betala ytterligare 22% i skatt på det beloppet. Varför är det "moraliskt fel" när det är SÅ MAN SKA GÖRA?

Fast det var inte frågan. Jag antar att dessa tämligen generösa regler infördes av alliansen och att svmp röstade emot. Tycker du att du att svmp har fel i sin skattepolitik?
Citera
2015-07-31, 21:44
Medlem
RagGAnoFs avatar
Citat:
Skatt är enormt bra men kan ju inte bygga på frivilliga allmosor (tiggeri?)

Absolut inte, men du ser inte problemet med att kritisera andra för att minimera skatt och sedan göra samma sak?
Samt, om jag var vänster skulle jag då klart maximera min skatt.
I slutändan så kan jag inte respektera folk som inte lever som dom lär.
Citera
2015-07-31, 21:56
Medlem
jag är vänster och anser att skatter i huvudsak är bra... Dock lever jag i en verklighet som jag anpassar mig till, jag kan liksom inte betala mer i skatt än vad som begärs av mig. Jag är självklart liksom Jason inte intresserad av att betala mer skatt än någon annan under rådande omständigheter och regler även om jag har åsikter som skiljer sig från dagens system.

Självklart gör jag allt jag kan för att minska min statliga skatt, det är ingen som kommer tacka mig om jag gjorde annorlunda.
Citera
2015-07-31, 22:02
Medlem
RagGAnoFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
jag är vänster och anser att skatter i huvudsak är bra... Dock lever jag i en verklighet som jag anpassar mig till, jag kan liksom inte betala mer i skatt än vad som begärs av mig. Jag är självklart liksom Jason inte intresserad av att betala mer skatt än någon annan under rådande omständigheter och regler även om jag har åsikter som skiljer sig från dagens system.

Självklart gör jag allt jag kan för att minska min statliga skatt, det är ingen som kommer tacka mig om jag gjorde annorlunda.

Fast jo? Om alla ni som vill betala mer skatt skulle göra det skulle ju skatteintäkterna öka. och därmed så skulle tex nuvarande regeringen kunna öka ersättningen till folk som har det dåligt ställt.

Tycker du att skattetrycket borde ökas?
Citera
2015-07-31, 22:03
Medlem
Citat:
Skatt är enormt bra men kan ju inte bygga på frivilliga allmosor (tiggeri?)

Jag har haft en riktig kommunist kring min fars bord som är runt 75 år nu, kanske 80 år idag. Han var i forna Jugoslavien "efter" kriget och hämtade hit galna människor därifrån. pratade med en del.

Tyckte väl att efter Tito- kommunisten måste "man själv" involvera sig själv.

Var större kommunist än dig antar jag.
Citera
2015-07-31, 22:08
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:

Ja, du har helt rätt. Ingen kommer att tacka dig. Se om ditt eget hus. Jag anser att man kan vara både vänster och skatteplanera eftersom vänstern ändå inte företräder företagarens intresse. I detta dilemma har Jason fastnat i och ganska ryggradslöst valt kapitalistens bekväma väg framför ideologisk stig- och bergsklättring. Problemet är som sagt att han kastar sten i glashus, att han kritiserar andra för sitt eget beteende. Han försöker slå mynt och polemisera en klasskamp där han i praktisk handling valt samma sida som skattesmitarna.
Däri ligger problemet. Sen kan han babbla på hur mycket han vill och men vi studerar framförallt vad han gör eftersom det avslöjar människans sanna natur.
Senast redigerad av Thelonegunman 2015-07-31 kl. 22:13.
Citera
2015-07-31, 22:09
Medlem
RedXs avatar
Citat:

Då antar jag att du även tycker att skatteplanering är ok för företag som inte drivs av vänsterfloskelgeneratorer.
Citera
2015-07-31, 22:24
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:

"Författaren Jan Guillou är ett skatteklipp – för staten.

– Jag tycker att 75 procent skatt är lagom, säger han.

Han vill inte bli ihopbuntad med kollegerna som plockar ut miljoner i aktieutdelning i stället för lön."

unvisit.it/www.aftonbladet.se/nyheter/article10930341.ab
Citera
2015-07-31, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Då antar jag att du även tycker att skatteplanering är ok för företag som inte drivs av vänsterfloskelgeneratorer.

Absolut, så länge man följer sitt lands regelverk och lagar anser jag att det är helt okej att skatteplanera...

Jag är vänster och tycker det är sjukt att andra betalar för min städning, jag tycker det är fel men kommer absolut utnyttja det då en majoritet tycker det är okej... Kommer dock fortsätta tycka att det är fel. Sen att du tycker det är okej att dina skattepengar går till städning av mitt boende är ju bara bra.
Citera
2015-07-31, 22:33
Medlem
Skulle vara mycket mer intressant om han använder sig av ett komplicerat upplägg med räntefördelning i något av hans företag. Tyvärr svårt att veta då han bekvämt nog har enskild firma och handelsbolag där dessa saker inte är synliga för allmänheten. Detta är en mycket mer komplicerad variant av skatteplanering och skulle ganska säkert orsaka ett mediedrev.

Man kan ju undra varför han har enskild firma och handelsbolag då den enda riktiga fördelen med dessa gentemot aktiebolag är att räkenskaperna är dolda.

Förövrigt tycker jag att han gör helt rätt i att ta utdelning på beloppet över brytpunkten. Att han samlar på sig kapital i bolag är antagligen för att kunna ha en inkomst efter att han inte är populär längre. Antagligen har han kommit fram till att det räcker med 569650 kr per år att leva på. Finns ingen anledning att ta ut alla pengarna idag, lika bra att de stannar i bolaget och investeras i aktier, sen kan han ta ut cirka 570 000 per år resten av sitt liv.

Det är ett alldeles för oskyldigt skatteupplägg för att kunna kritiseras trots att han är en vänstertomte, iaf det vi hittills fått veta.

Enda kritiken jag skulle rikta är den "klassiska" högerkritiken mot rika vänstermänniskor som vill höja skatten men försöker undvika den: Visa istället ett gott föredöme för andra och skänk bort en del av er inkomst motsvarande den skattehöjning ni vill se för andra.

Men nä det går ju inte. Det är argumentet är dessutom inget som någon i media skulle använda, vore att kasta sten i glashus.
Citera
2015-07-31, 22:37
Bannlyst
Nu är det fanimej nyhets torka när en icke person från Skåne som har gjort en halvtaskig låt här näst mest läsare på FB?

Det är ju så folk kollar in vad alla glor/ kollar på sen visar det sig att det är något intressant då blir det många visningar typ trppelmordet i Uddevalla 13 miljoner visningar eller 500 pers dras till Timbuktu han har inte ens 25 000 visningar han är som en bajskorv i Rymden ointresant.

Så har vårt samhälle blivit är det bra eller dåligt bestäm själva men frågar Ni mig så skiter jag fullständigt i Jason PUNKT
Citera
2015-07-31, 22:40
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoFeelings
Nu är det fanimej nyhets torka när en icke person från skåne som har gjort en halvtaskig låt här näst mest läsare på FB? Jag var tvungen att goggla för att hitta dvärgen.

Jag vet en icke person till Louise Hoffsen.
Jason Diakite a.k.a. Timbuktu är ett levande helgon. Han har lyckats fylla hela checklistan för att uppnå den statusen. Han springer ärevarv i massmedierna, tar priser i riksdagen och får invigningstala på etablissemangets symbolcirkus Pride. Så han är mycket mer än en artist eller kulturpersonlighet. Han är käppen etablissemanget slår ner oppositionen med. Därför är det så roande när han spelar i det andra laget. Vänstern är så beroende av dessa vänsterikoner. Bert Karlsson skulle hudflängas av vänstern om han höll samma tal. Sjunnesson avfärdas direkt om han företräder hbtq-frågor. Han kanske borde bli prides invigningstalare nästa år? Mannen som utmanade normen i förorten, okänd mark dit ingen tidigare vågat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in