2015-07-31, 21:19
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulturMarx
Jag tycker att det är en OK skattenivå som han betalar.

Vad menar du med det? Att du inte vill att någon ska betala mer skatt än så
?
Citera
2015-07-31, 21:23
Medlem
kulturMarxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Vad menar du med det? Att du inte vill att någon ska betala mer skatt än så
?
Jag tycker det är OK att som egenföretagare följa lagarna och praxis och ta ut lön upp till brytgränsen (dvs betala ca 30% skatt på det beloppet) och sedan om vinst tas ut från bolaget betala ytterligare 22% i skatt på det beloppet. Varför är det "moraliskt fel" när det är SÅ MAN SKA GÖRA?
Citera
2015-07-31, 21:26
Medlem
FrankBucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Longsint
Jag kan visst balansräkning= utgifter - (alla grejer man har(likvida medel eller vad fan de heter) +inkomster)

oo så svårt med balansräkning... menar att ekonomi-beräkningar har alltid fått min hjärna att bubbla

Bara att du nämner att utgifter finns på en balansräkning bevisar bara hur lite du kan
Citera
2015-07-31, 21:26
Medlem
kulturMarxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Ok, men han nämner varken skatteflykt eller nolltaxering utan det är svepande anklagelser om att näringslivet maximerar sin tillväxt och undviker att betala skatt.
Men det är ju precis det som de gör i sin skatteplanering.
Detta vet alla som vet någonting om saken.
Citera
2015-07-31, 21:28
Medlem
kulturMarxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akehodell
Den goda vänstern har aldrig kunnat leva som de lär ut men att moralisera över saker de inte gillar och tiga om annat har alltid gått bra.
Med Jason den Gode har floskelvänstern helt plötsligt inte bara accepterat skatteplanering utan även börjat försvara detsamma, ur led är tiden sannerligen.

En annan del av det hela är ju att den största delen skattebetalare som med sina inbetalningar finansierar den läckande skutan Svea Rike inte kan starta AB och få sin lön införd dit och på så sätt dribbla med skattenivåer m.m.
De får snällt slanta upp vad fogden kräver och tiga still.
Nej, fy fan för vänsterhyckleriet!
Har du någon källa som kan påvisa att vänstern överlag inte tycker det är OK att enskilda firmor följer praxis vilket är lön upp till brytgränsen och sedan bolagsskatt på ev. vinst?
Eller ljuger du bara?
Citera
2015-07-31, 21:28
Medlem
RagGAnoFs avatar
Citat:
Jag tycker det är OK att som egenföretagare följa lagarna och praxis och ta ut lön upp till brytgränsen (dvs betala ca 30% skatt på det beloppet) och sedan om vinst tas ut från bolaget betala ytterligare 22% i skatt på det beloppet. Varför är det "moraliskt fel" när det är SÅ MAN SKA GÖRA?

Man kan ju välja att ta ut i lön som ger en högre skattesats.
Den vi simpla arbetare måste leva med.
Citera
2015-07-31, 21:30
Medlem
kulturMarxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagGAnoF
Man kan ju välja att ta ut i lön som ger en högre skattesats.
Den vi simpla arbetare måste leva med.
Man kan också välja att kasta pengar i sjön.
Citera
2015-07-31, 21:32
Medlem
RagGAnoFs avatar
Citat:
Man kan också välja att kasta pengar i sjön.

Håller med, skatt är ett otyg.
Senast redigerad av RagGAnoF 2015-07-31 kl. 21:34.
Citera
2015-07-31, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankBuck
Bara att du nämner att utgifter finns på en balansräkning bevisar bara hur lite du kan

Hur gör du en balansräkning utan utgifter det kommande året ( eller kommande kvartal, eller hur ni nu sätter tidsramen ).

balansräkning är konkret= utgifter - inkomster... (under en tid)

Jag är dock ingenjör så jag kan ha fel.
Citera
2015-07-31, 21:37
Medlem
kulturMarxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumifittan
Men vem fan bryr sig om vad ni tycker längre? Ni bara tycker en massa saker, och har känslor som ryggstöd.

Det är ständigt samma diskrepansen mellan ord och handling när det gäller er på vänsterflanken. Svårt att förstå? Ja, för du verkar inte ens förstå varför folk tycker att det här är en skandal, wow, vad otippat. Men förhoppningsvis slipper vi se fler populistiska utspel av Jason i framtiden även om det bästa vore om han håller sig borta ifrån politiken helt. Ett hett tips är att han uteslutande håller sig till musiken, där han faktiskt hör hemma.
Det är just det som är grejen. Att han håller på med musik.
Väldigt få blir rika på att hålla på med musik. Just nu har det gått ganska OK för Timbuktu, han har så han klarar sig och en del i ladorna men han är ju inte stormrik när han tar ut en helt vanlig lön.
Jag vet varför: popularitet inom musikbranschen är en situation som försvinner eller varierar. Man kan inte kallt räkna med samma intäkter om 5 år som i dag om man är musiker. Därför är det väldigt rimligt att musiker startar bolag och sparar pengarna där till sämre tider. Som sagt han lever på en inkomst som är strax över medel, det är ju ingen jävla utsugare vi snackar om.
Citera
2015-07-31, 21:40
Medlem
RagGAnoFs avatar
Citat:
Det är just det som är grejen. Att han håller på med musik.
Väldigt få blir rika på att hålla på med musik. Just nu har det gått ganska OK för Timbuktu, han har så han klarar sig och en del i ladorna men han är ju inte stormrik när han tar ut en helt vanlig lön.
Jag vet varför: popularitet inom musikbranschen är en situation som försvinner eller varierar. Man kan inte kallt räkna med samma intäkter om 5 år som i dag om man är musiker. Därför är det väldigt rimligt att musiker startar bolag och sparar pengarna där till sämre tider. Som sagt han lever på en inkomst som är strax över medel, det är ju ingen jävla utsugare vi snackar om.

Låter som ett vanligt företag, inte som att vi alltid täljer guld.
Citera
2015-07-31, 21:40
Medlem
kulturMarxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagGAnoF
Håller med, skatt är ett otyg.
Skatt är enormt bra men kan ju inte bygga på frivilliga allmosor (tiggeri?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in