2015-07-31, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XavvonZac
Om AJ säger till en av sina anställda att plocka upp en handske tror du då att den anställde inte lyder AJ?

Varför bortser du från maktförhållandet mellan AJ och hans anställda?
Vem har fördelar i rättsprocessen pga social status och samhällsställning? Varför bortser du från denna kunskap?

Ingen har fördel i rättsprocessen pga social status, varför pådyvlar du sånt svammel? Alla är lika inför lagen.
2015-07-31, 21:59
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Om AJ säger till en av sina anställda att plocka upp en handske tror du då att den anställde inte lyder AJ?

Vem har fördelar i rättsprocessen pga social status och samhällsställning? Varför bortser du från denna kunskap?
Vem skulle du välja av A och B var frågan. (DNA och och alibi. DNA på flera föremål som tillhör Lisa.)
2015-07-31, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det finns gott om rättsfall och utredningar där lojaliteter och medlemskap i herrklubbar (inkl jakt) inte kontrolleras. Men lev du i din bubbla.

Bubbla, det är du som lever i en bubbla, nu pratade du om den dömande makten och den är granskad, skall inte kunna finnas minsta jäv till någon som finns nämnd i utredningen.
2015-07-31, 22:01
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:

Det är knappast den handsken som dom hittat DNA på som dom anser är bevis, att det finns DNA på den har ju en naturlig förklaring så den handsken kommer knappast att räknas upp i bevisningen.
2015-07-31, 22:03
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Intressant avsnitt du citerade. Åklagaren säger inte att det fanns DNA på kläderna, vilket vi har sett i andra media. Är det fel i andra media?
Ja det verkar som att åklagaren har bestämt sig för att endast säga tillhörigheter. Det ska ju hållas fler förhör med MGM också och då vill man ju inte bjuda på någonting i förväg. Säger FHL tex att telefonen har spår från MGM så kommer han ju givetvis plötsligt på att han testade BOs telefon vid kafeet osv. Om nu kroppen är i så dåligt skick att man inte kan binda MGM direkt till den så gäller det ju att göra indiciekedjan så stark som möjligt.
2015-07-31, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
Ingen har fördel i rättsprocessen pga social status, varför pådyvlar du sånt svammel? Alla är lika inför lagen.

Nu finns det forskning som visar att det inte är likhet inför lagen.
Dessutom finns brister inom rättsväsendet (finns forskning på även det).
2015-07-31, 22:05
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Vad är det för vittnesutsagor du refererar till? Är det fortfarande bara de svajiga utsagorna från en eller flera MP:s om någon upplevd "aggressivitet"?
Nej, det är inga specificerade utsagor, bara de 5-6 sidor med vittnesförhör som åklagaren tidigare hänvisat till. - Även chefsåklagaren talade om att det förutom DNA-bevis och tekniska bevis även fanns vittnesutsagor som talade till NB:s nackdel. Sedan om det bara gäller MPS:ares utsagor kan jag inte uttala mig om - kan du?
2015-07-31, 22:06
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Tackar så mycket för länken. Ojoj, ett livstecken från tysta familjen. Ja jag hoppas verkligen att lillbrorsan mår riktigt jäkla dåligt efter vad han gjort. Även om han inte får något juridiskt straff så kan han gott få lite moraliskt straff för att ha spelat oskyldiga leken iaf. Och åklagaren upprepar att det finns dna-spår från MGM:

"– Vi har fått svar från NFC (Nationellt forensiskt centrum reds. anm.) att det finns DNA från den häktade personen på hennes tillhörigheter. Närmare precisering än så kommer jag inte att göra, säger chefsåklagare Annette Olsson."

Ja då återstår bara att bryta ner alla bortförklaringar som MGM naturligtvis kommer med. Och sen så har det ju fortfarande inte sagts ett smack om kroppen så det återstår ju att se hur mycket mer bevis som finns att hämta där.

Hr kan du önska lillbrosan så elaka tankar när ingen ennu VET om han och/eller hans storebor är skyldiga???

DNA fyndet kan ju lika gärna vara på Lias's handske som storebrorsan tog upp i ladan på måndags morgonen den 8 Juni, och i så fall så finns det ju en helt oskyldig anledning till det DNA fyndet.

Och jag vill igen påpeka hur polisen/åklagaren på sista tiden (28/29 Juli) har uttryckt sig på ett sätt som pekar på att dom själva är osäkra på om dom har rätt GM häktad!!!

Läs här:

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
2015-07-31, 22:08
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja det verkar som att åklagaren har bestämt sig för att endast säga tillhörigheter. Det ska ju hållas fler förhör med MGM också och då vill man ju inte bjuda på någonting i förväg. Säger FHL tex att telefonen har spår från MGM så kommer han ju givetvis plötsligt på att han testade BOs telefon vid kafeet osv. Om nu kroppen är i så dåligt skick att man inte kan binda MGM direkt till den så gäller det ju att göra indiciekedjan så stark som möjligt.
Det innebär alltså att hon har inte sagt kläder förut, trots att media har rapporterat det. DNA på tillhörigheter är lättare att förklara, de kan t.ex. ha legat på marken, blivit upplockade av NB och tillbakalagda. Eller så är det ren kontaminering, DNA har överförts indirekt till tillhörigheterna.
2015-07-31, 22:09
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Utifrån dessa inläggen uppfattade jag det som att du trodde att det var Caféägaren eller AJ som var skyldig, men jag kanske missuppfattade det.
Du tror inte på Litauern som GM, hur förklarar du hans DNA på LHs tillhörigheter?
När det gäller motiv har vi ingen aning om vad han kan tänkas ha för motiv... sexbrott, "röster i huvudet", sadistisk galning, psykopat?
Det svåra med psykopater är att det kan vara otroligt svårt att se tecken på sjukdom innan dom begår något vedervärdigt.

Det jag vill är att vi inte stänger vägarna framåt. Vi har inte tillräckligt på fötterna för att skapa en trovärdig berättelse över händelserna och gm. Bortsett från häkningen vet vi inte mycket om mgm's skuld alls. Visst, vi har åklagarens syn på det att misstnkarna har stärkts och att hans dna har återfunnints på saker, men inte ens det tycker jag hugger hans skuld i sten.

Och är det inte han så är det någon annan.
2015-07-31, 22:10
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det innebär alltså att hon har inte sagt kläder förut, trots att media har rapporterat det. DNA på tillhörigheter är lättare att förklara, de kan t.ex. ha legat på marken, blivit upplockade av NB och tillbakalagda. Eller så är det ren kontaminering, DNA har överförts indirekt till tillhörigheterna.
Jag tror kläder går in under tillhörigheter.
2015-07-31, 22:11
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Hr kan du önska lillbrosan så elaka tankar när ingen ennu VET om han och/eller hans storebor är skyldiga???

DNA fyndet kan ju lika gärna vara på Lias's handske som storebrorsan tog upp i ladan på måndags morgonen den 8 Juni, och i så fall så finns det ju en helt oskyldig anledning till det DNA fyndet.

Och jag vill igen påpeka hur polisen/åklagaren på sista tiden (28/29 Juli) har uttryckt sig på ett sätt som pekar på att dom själva är osäkra på om dom har rätt GM häktad!!!

Läs här:

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
Menar du verkligen att du tror att det är den handsken som dom hittat DNA på?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in