2015-07-31, 21:21
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
Ok, så det är hans café men varför intervjuar de ägarinnan, eller är AJ hbtq?

Nej, det är hennes kafé men aj äger fastigheten.
2015-07-31, 21:22
Medlem
Det är intressant att jämföra med Helena Andersson-fallet. Där finns vittnesmål om att en vit skåpbil kört på stigen mot lekplatsen där sedan HA:s skor återfanns. Dessa hade blodspår på som man trodde hade uppstått för att hon blev slagen i ansiktet. Det fanns vittnesmål om att den vita skåpbilen kört i hög fart samma väg tillbaka. På lekplatsen hittades också HA:s ringar. Troligt är att mördaren/mördarna slitit av dem. Varför? För att det kittlade att lägga ut ringarna som spår?
Jämför mobilen nu.

Även inblandningen av bilen var intressant liksom att det troligen inte bara var en gm utan två. HA kände också sannolikt dem hon valde att åka med.

Har samma hänt i det här fallet?

Stämmer det förresten att AJ och AJ: son bodde i Mariestad vid den här tidpunkten?

Lars Johansson och co lyckades som sagt helt sabba denna utredning genom att slå in på ett narkotikaspår som inte alls var relevant. Idag är det snarare ett gästarbetarspår som polisiär "intuition" ledde in på.
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
http://www.expressen.se/gt/misstankte-brodern-besoker-psykolog/
Tackar så mycket för länken. Ojoj, ett livstecken från tysta familjen. Ja jag hoppas verkligen att lillbrorsan mår riktigt jäkla dåligt efter vad han gjort. Även om han inte får något juridiskt straff så kan han gott få lite moraliskt straff för att ha spelat oskyldiga leken iaf. Och åklagaren upprepar att det finns dna-spår från MGM:

"– Vi har fått svar från NFC (Nationellt forensiskt centrum reds. anm.) att det finns DNA från den häktade personen på hennes tillhörigheter. Närmare precisering än så kommer jag inte att göra, säger chefsåklagare Annette Olsson."

Ja då återstår bara att bryta ner alla bortförklaringar som MGM naturligtvis kommer med. Och sen så har det ju fortfarande inte sagts ett smack om kroppen så det återstår ju att se hur mycket mer bevis som finns att hämta där.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2015-07-31 kl. 21:25.
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Men om jag inte skall tro på Polisen , vem skall jag tro på då ?
35 åringen är ju knappast någon högoddsare i dagsläget !

Tro på dig själv. Och så länge allt i utredningen är hemligt behöver vi inte bry oss så mycket om vem som mördade lisa.
2015-07-31, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det är intressant att jämföra med Helena Andersson-fallet. Där finns vittnesmål om att en vit skåpbil kört på stigen mot lekplatsen där sedan HA:s skor återfanns. Dessa hade blodspår på som man trodde hade uppstått för att hon blev slagen i ansiktet. Det fanns vittnesmål om att den vita skåpbilen kört i hög fart samma väg tillbaka. På lekplatsen hittades också HA:s ringar. Troligt är att mördaren/mördarna slitit av dem. Varför? För att det kittlade att lägga ut ringarna som spår?
Jämför mobilen nu.

Även inblandningen av bilen var intressant liksom att det troligen inte bara var en gm utan två. HA kände också sannolikt dem hon valde att åka med.

Har samma hänt i det här fallet?

Stämmer det förresten att AJ och AJ: son bodde i Mariestad vid den här tidpunkten?

Lars Johansson och co lyckades som sagt helt sabba denna utredning genom att slå in på ett narkotikaspår som inte alls var relevant. Idag är det snarare ett gästarbetarspår som polisiär "intuition" ledde in på.

Brorsan är fortfarande misstänkt för delaktighet i mordet.
2015-07-31, 21:27
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAJSY
Mår han dåligt för att hans bror sitter häktad?
Mår han dåligt för att han vet vad som hände och han fick hjälpa till att undanröja bevis?
Vi får veta i sinom tid.

Det uttalades ju i samband med att han och NB:s fru återvände till Litauen av ngn myndighetsperson att de erbjöds stöd därhemma och de har säkert båda blivit erbjudna denna psykologkontakt som ren rutin.
åtminstone funkar det så här på "himmaplan".
Inte onormalt om han mår dåligt efter omständigheterna och behöver inte betyda något alls för förundersökningen.

En annan inte helt otrolig tolkning kan ju också vara att han är på väg att bryta ihop och kommer att börja snacka om sin egen ev inblandning i mordet eller ge mer information om vad som hänt mer konkret beskriva händelser.
Gola på brodern, erkänna, berätta sanningen? Känns som ett önsketänkande som förmodligen också är rubriksättarens syfte
vet inte hur det ligger till med psykologens tystnadsplikt, skulle han träffa en präst däremot så har den total tystnadsplikt, men något matnyttigt ur dessa samtal kan en nog inte vänta sig kommer ut till media.

Kan vara en signal också att han, brodern, kommer att lägga fram offerkorten i rätten.
2015-07-31, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Du verkar utgå från att AJ är gärningsmannen och att SL känner till detta. Om AJ åker in för mord kanske hon mister sitt kontrakt...Därför pratar hon "konstigt" i intervjuer och håller kallt cafeet öppet trots att hon borde hålla stängt.
Förstår jag dig rätt?

Både ja och nej: jag spekulerar.
Tror du AJ kommer "åka in för mord" men den positionen? Det är dessutom troligen mer komplicerat än så.

Det är nog många i så fall som blir mycket mer drabbade än om en cafe-idkare får byta hyresvärd.
Och hur ska det då gå med jakten?
2015-07-31, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Motivet. Han har ingen orsak att bete sig som ett monster, som en blixt från klar himmel.
Finns det tekniska bevis som visar från flera vinklar att det är honom tror jag det också, men inte utan vidare.

Var det inte GWP som sa att "motiv är bara ett njutningsmedel för överklassen" eller liknande? Åtminstone skulle ytterst få brottslingar gripas om man fokuserade för mycket på den saken. Vem vet vad som pågått i GMs huvud under brottet och tiden före - om brottet skulle vara sexuellt så är det ju inte alls speciellt rationella tankar vi har att göra med.
2015-07-31, 21:29
Medlem
Varför är AJ med då LS intervjuas? (klippet då de går mot bilen och håller om varandra)
Hur såg det ut under de andra intervjuerna? Var AJ i bakgrunden/närheten då också?
Vilken relation har AJ och LS?
Står LS under påverkan av AJ?
Vill AJ genom sin närvaro påverka LS?
Detta bör utredas närmare.

Har inte sett att det omvända förekommit dvs att LS är i bakgrunden då AJ intervjuas.
2015-07-31, 21:29
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Motivet. Han har ingen orsak att bete sig som ett monster, som en blixt från klar himmel.
Finns det tekniska bevis som visar från flera vinklar att det är honom tror jag det också, men inte utan vidare.
Ok, på vilket sätt tycker du att det är troligt att ägarinnan av cafét eller AJ skulle begå ett mord helt plötsligt och vad skulle vara motivet?
Hur förklarar du avsaknaden av DNA från AJ eller Cafékärringen och hur har Litauerns DNA hamnat på LH och hennes kläder/tillhörigheter?
2015-07-31, 21:31
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Ok, på vilket sätt tycker du att det är troligt att ägarinnan av cafét eller AJ skulle begå ett mord helt plötsligt och vad skulle vara motivet?
Hur förklarar du avsaknaden av DNA från AJ eller Cafékärringen och hur har Litauerns DNA hamnat på LH och hennes kläder/tillhörigheter?
Jag vet inget, varför frågar du mig? Jag finns åtminstone 45 mil från kinnekulle.
2015-07-31, 21:32
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XavvonZac
Varför är AJ med då LS intervjuas? (klippet då de går mot bilen och håller om varandra)
Hur såg det ut under de andra intervjuerna? Var AJ i bakgrunden/närheten då också?
Vilken relation har AJ och LS?
Står LS under påverkan av AJ?
Vill AJ genom sin närvaro påverka LS?
Detta bör utredas närmare.

Har inte sett att det omvända förekommit dvs att LS är i bakgrunden då AJ intervjuas.
Om vi då ser det så här:
Person A har alibi och inget DNA på LHs ägodelar. Person B har inget alibi men DNA på LHs ägodelar. Vilken av dem tycker du man ska koncentrera sig på som möjlig gärningsman?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in