2015-07-25, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Händer att jag ser folk jogga, men aldrig springa. Funderar själv på att springa. Springa järnet tills jag är helt slut, sen är det avklarat. Är det inte rätt menlöst att jogga i en halv evighet när man istället kan springa asen av sig på bråkdelen av tiden?
Hur länge orkar du vrål-lubba då?
Citera
2015-07-25, 09:53
Medlem
Busstations avatar
Har köpt nya skor för någon månad sen och får en konstig värk under fotsulorna när jag springer. Efter några kilometer känns det som att någon slår lätt med en hammare under foten vid nedstamp i löpningen typ. Konstig känsla, aldrig haft så förut.

Var länge sedan jag köpte löparskor, är det något som man måste "löpa in lite" eller är det bara att skrota skorna och köpa nya igen? (Känns lite drygt med tanke på hur nya dom är och man inte badar i pengar)

Har sprungit totalt sex-åtta mil i dom ungefär och blir likadant varje gång efter några kilometer.
Citera
2015-07-25, 11:04
Medlem
derivats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mengo
Hur länge orkar du vrål-lubba då?

Det har jag inte ens testat, men finns det en anledning att folk joggar istället för vrål-lubbar?
Skaderisken kanske ökar, men så länge man inte är alltför fet borde det inte spela så stor roll.
Citera
2015-07-25, 11:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Det har jag inte ens testat, men finns det en anledning att folk joggar istället för vrål-lubbar?
Skaderisken kanske ökar, men så länge man inte är alltför fet borde det inte spela så stor roll.

Beror ju en del på vad målet med din träning är. Du lär inte kunna springa marathon för att du springer allt vad du pallar i två minuter varannan dag.
Citera
2015-07-25, 13:57
Medlem
Vad anser ni vara bra tid på en mil. Alltså visst fan är 30 minuter bra men om man tänker mer i hobbysammanhang typ tänker kategorierna
Otränad
nybörjare
Svensson löpare
Löparfantast
fanatisk löpare
De två sista försöker springa Marathon på en bestämd tid.

Mina skulle nog vara
Otränad +60min
nybörjare +55min
Svensson löpare +50min
Löparfantast +40min
fanatisk löpare -35min

Ligger nämligen på 49 på milen nu, ingen supertid precis men kul att veta fall det är bra eller dåligt, själv tycker jag det är ok efter 2 månaders löpning men inget jag skulle skryta med precis.
Citera
2015-07-25, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Haha, helt seriöst. Efter två omgångar av halsfluss och borta från löpningen i ca 2 månader så orkade jag inte hålla 5min tempo i 4km. Innan mitt lilla avbrott så körde jag 4:17/km på milen

Jaja, bara på att igen.

Shit. Jag har varit borta 3 månader nu av ett halsvirus. Första dagen jag inte har ont i halsen idag. Men ska ligga lågt några dagar. Ska bli kul att se om jag tappat. Klarade också 4:17/km på milen innan jag blev sjuk. Antar vi kommer tillbaka snabbt, men är fan orolig!

Citat:
Ursprungligen postat av jrb1996
Vad anser ni vara bra tid på en mil. Alltså visst fan är 30 minuter bra men om man tänker mer i hobbysammanhang typ tänker kategorierna
Otränad
nybörjare
Svensson löpare
Löparfantast
fanatisk löpare
De två sista försöker springa Marathon på en bestämd tid.

Mina skulle nog vara
Otränad +60min
nybörjare +55min
Svensson löpare +50min
Löparfantast +40min
fanatisk löpare -35min

Ligger nämligen på 49 på milen nu, ingen supertid precis men kul att veta fall det är bra eller dåligt, själv tycker jag det är ok efter 2 månaders löpning men inget jag skulle skryta med precis.

Driver du? Måste vara lätt att skaffa sig en uppfattning om vad som är bra eller dåligt. Du vet ju hur mycket du tränat för tusan och då vet du ju vad som anses bra tid.
Citera
2015-07-25, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Shit. Jag har varit borta 3 månader nu av ett halsvirus. Första dagen jag inte har ont i halsen idag. Men ska ligga lågt några dagar. Ska bli kul att se om jag tappat. Klarade också 4:17/km på milen innan jag blev sjuk. Antar vi kommer tillbaka snabbt, men är fan orolig!

Driver du? Måste vara lätt att skaffa sig en uppfattning om vad som är bra eller dåligt. Du vet ju hur mycket du tränat för tusan och då vet du ju vad som anses bra tid.
Ja men nu tränar jag jämnt själv och tävlar inte, känner inte ens någon som löper.
Därför frågar jag er
Citera
2015-07-25, 19:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1

Jag har haft väldigt mycket otur med skador och sjukdomar på senaste tiden. Jag räknar med ca 2-3 månader innan jag är tillbaka med god fart på lite längre distanser (10km+) om inga bekymmer uppstår.
Innan året är slut skulle jag vara nöjd om jag kan hålla strax under 5min tempo på halvmaran men det återstår att se.

Edit, lycka till!
Citera
2015-07-25, 20:20
Medlem
Citat:
Ja men nu tränar jag jämnt själv och tävlar inte, känner inte ens någon som löper.
Därför frågar jag er

Allt under 1 timme på milen är bra. Då har man inget att skämmas för.

Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Jag har haft väldigt mycket otur med skador och sjukdomar på senaste tiden. Jag räknar med ca 2-3 månader innan jag är tillbaka med god fart på lite längre distanser (10km+) om inga bekymmer uppstår.
Innan året är slut skulle jag vara nöjd om jag kan hålla strax under 5min tempo på halvmaran men det återstår att se.

Edit, lycka till!

Kanske vilan från sjukdomarna iaf förde något gott med sig så att du fick vila från skadorna. Lycka till du också!
Citera
2015-07-25, 20:30
Medlem
Tompa-123s avatar
PR 45 min på milen. Genomtränad och springer ca fyra mil i veckan och kör även styrka med mera!
Citera
2015-07-25, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa-123
PR 45 min på milen. Genomtränad och springer ca fyra mil i veckan och kör även styrka med mera!
Okej mitt mål är väl sub40 till nästa höst, tränar du för att bli snabbare eller är du nöjd?
Citera
2015-07-25, 21:12
Medlem
Tompa-123s avatar
Citat:
Okej mitt mål är väl sub40 till nästa höst, tränar du för att bli snabbare eller är du nöjd?

Jag tränar för att bli ännu snabbare. Ner mot 40 min är ett av målen! Nästa lopp är lidingöloppet för är mitt inne i min klassiker! Sen i framtiden så tänker jag väl satsa på löpningen fullt ut för det är grenen jag behärskar bäst. Kör varierat: längre distanspass på 10-15 km, backintervaller, tröskelintervaller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in