2015-07-31, 12:26
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Prata klarspråk och inte i en massa luddiga omskrivningar (mjuka tänder, juridiska murar, stenar och vatten).
Återigen: Retroaktivt är det säkert lätt att koppla in handsken och få ett passande mönster... men vid granskning är det inte fullt överensstämmande:
med tanke på att bröderna troligen tillåtits gå med i eftersök (enligt AJ) och genomsökt magasin så kan du strunta i att utgå från handskfyndet öht. För varför skulle polis tillåtit detta med risk att undanröja eller kontaminera fynd?
Därmed hamnar vi direkt på grusvägen och det kan vara vem som helst. Söderut är fokus och riktning iom fortlöpande fynd.
Fredag och Fredman:
"– Fynden som gjorts har funnits utmed vägarna och därför vill vi säkra upp.
Är det en flyktväg vi pratar om här? Man pratar ju om en råd tråd gällande fynden...
– Jag har sett de spekulationerna och avhåller mig från att delta i dem. Vi vet ju inte hur sakerna har hamnat där, om det är Lisa själv eller någon annan..."

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=97&grupp=22199&artikel=61 88429

SJÄLVKLART har fokus hamnat söderut! Varje fynd från mobilskal har utökat segmenten just söderut - det är MSO sökmetod.
På fredag skulle ledningssök återupptas pga av detta med vägen.

Självklart uppger presstalesman det som är relevant och bekräftat för fallet.

" På torsdagseftermiddagen arbetade polisens tekniker vid fyndplatsen. De har märkt ut flera platser, undersöker och dokumenterar dem. Totalt kan nu ett tiotal fynd kopplas till 17-åringen.
– Det är någonstans runt tio fynd som har gjorts, säger Christer Fuxborg, presstalesman vid polisen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20947777.ab

Jag kan nog tyvärr inte uttrycka mig tydligare, eftersom det haltar i fakta.
Personal från Blomberg Säteri genomsöker gödselbrunnar Måndagen 8/7 - Korrekt?
Fynd längs med grusvägen görs av militär och polis Tisdagen 9/7 - Korrekt?

Det är efter vad Tisdagen 9/7 har gett, som jag sätter en undran till om inte spaningsledningen börjat se sig "en röd tråd"
Efter Tisdagen är det vad jag vet Räddningstjänsten som arbetat med att undersöka gödselbrunnar.
Alltså, här finns möjligheten för "sammanfattning"?

När vi ändå är i begreppen att uttrycka sig luddigt, så kan jag låta meddela dig att en MSO sökinsats inte går till på samma sätt, inom en mall, vilket det låter som på dig.
Det är alltid en anpassad insats, uppbyggd utifrån ett antal hörnstenar i form tex profilering och vilka resurser som ska sättas in, men också bedömande av faktorer som i det här fallet - Brottsplats.

Ang dom där "tio-tal" fynden från artikeln du länkar från 11/6, så rör det det vad jag uppfattar fynd inkl Medelplana?
Vilket dementeras dagen efter:

http://www.svd.se/over-tusen-frivilliga-sokte-efter-forsvunna-lisa-17

Flera medier har tidigare under torsdagen rapporterat om att nya fynd även gjorts vid en medeltida kyrka, men det är inget som polisen bekräftar.

"— Det känner jag inte igen, det tror jag är en mediegroda, kommenterade tidigare i dag Stefan Gustafsson, presstalesman på polisen i Västra Götaland."
2015-07-31, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Vad jag och många andra har försökt att få dig att fatta är att när det gäller fallet med Linda Chen och Mördaren Mats Alm så var Linda Chens kropp i ett sådant skick att dödsorsaken inte gick att fastställa. Av den anledningen så undgick Mördaren Mats Alm att dömas för mord.
Håll dig till sanningen Münchhausen! I fallet som avhandlas här har man tydligt från utredningen gått ut med att Lisa Holm är mördad.
Jag anser du tar ditt förnuft tillfånga och upphör med snacket att det måste finnas dödsorsak för att någon skall kunna dömas för mord.
När det finns bevis att någon har vållat döden för en annan person, den gärningsmannen kommer alltid att bli dömd oavsett om det finns dödsorsak eller inte.
Finns det inget bevis att någon har dödat en annan person, hjälper det inte med dödsorsak ingen kommer att dömas för mordet.
Om det var som du påstår skulle mördaren se till att det inte går att fastställa dödsorsaken och därmed gå fri, därför borde du inse att ditt påstående är helt verklighetsfrämmande.
Senast redigerad av Fagro 2015-07-31 kl. 12:54.
2015-07-31, 12:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ang dom där "tio-tal" fynden från artikeln du länkar från 11/6, så rör det det vad jag uppfattar fynd inkl Medelplana?
Vilket dementeras dagen efter:
http://www.svd.se/over-tusen-frivilliga-sokte-efter-forsvunna-lisa-17

... Och om Fuxborg talar om fynd bekräftade av föräldrarna så är givetvis inte Medelplana med.
2015-07-31, 12:49
Medlem
develis avatar
Citat:
När vi ändå är i begreppen att uttrycka sig luddigt, så kan jag låta meddela dig att en MSO sökinsats inte går till på samma sätt, inom en mall, vilket det låter som på dig.Det är alltid en anpassad insats, uppbyggd utifrån ett antal hörnstenar i form tex profilering och vilka resurser som ska sättas in, men också bedömande av faktorer som i det här fallet - Brottsplats.
Det finns beskrivet hur segment utökas som ringar på vattnet utifrån resp. fyndplats så är det exakt som MSO följer. Säkrat och sen fingranskning av MP. Jag har tidigare gett dig informationen om MSO i tråden - så du behöver kanske inte berätta hur den sökmetoden är upplagd?
Utöver detta fanns sen övriga resurser som sökte på andra områden. Att det pågår en parallell förundersökning har jag redan skrivit om, men tar med en citering:

" Polisen berättar även att man har två delar av sin insats; dels en förundersökning, dels ett eftersök efter en försvunnen person. Förundersökningen uppgraderades i går från olaga frihetsberövande till det grövre människorov. Det är en gradskillnad och handlar om att man nu arbetar utifrån hypotesen att Lisa Holm har förts bort med våld."
http://www.skovdenyheter.se/article/sa-ska-lisa-hittas-folj-senaste-nytt-i-liverapporteringen/

Citat:
Det är efter vad Tisdagen 9/7 har gett, som jag sätter en undran till om inte spaningsledningen börjat se sig "en röd tråd"

Torsdag
" Fynden är utspridda på olika platser, och det finns en ”röd tråd” enligt polisens Stefan Gustafsson.
– Vi har hittat saker mellan olika avstånd. Om det är flickan eller någon gärningsman som lämnat dem är omöjligt att säga, säger insatsledaren Martin Fredman."
" – Nej, det finns inga misstänkta. Vi måste jobba bredare än mot en person. Det kommer in massor av tips som riktar sig på person, men vi måste göra något som låser upp utredningen."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20945009.ab

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
2015-07-31, 12:53
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Sveriges Radio P4 Skaraborg: Helena Trolläng ledde sökandet efter Lisa Holm
Citat:
– Jag brinner för det svenska rättssamhället för jag tycker det är oerhört viktigt. Vi har ett bra rättssystem i Sverige även om det också har brister. Jag brinner för att göra det ännu bättre och tryggare, säger Helena Trolläng.
Hör hela intervjun med Helena Trolläng 17 min
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-07-31 kl. 12:56.
2015-07-31, 12:54
Bannlyst
Om det finns bevisning från bilen skulle inte misstanke graden höjas då rejält?
2015-07-31, 13:01
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
AJ beskriver dessutom handskfyndet på två helt olika sätt, första gången säger han att de fick syn på handsken och att han omedelbart tog upp den och gick till polisen, två dagar senare säger han att det var någon annan som tog upp den och därefter tog gästarbetaren i den och först därefter tog AJ handsken och gick bort till polisen. Både AJ och LS pratar om en tragedi dag ett, Lena S bakar vidare och AJ sticker iväg för att fira midsommar dagarna efter man hittat ett mördat barn i en av hans byggnader och hans anställda blivit häktade. Det är konstigt värre

Ja precis, och vad som också är konstigt är att det finns så många här i tråden som inte als tycker att det du nämner är konstigt!
2015-07-31, 13:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Sveriges Radio P4 Skaraborg: Helena Trolläng ledde sökandet efter Lisa Holm
Hör hela intervjun med Helena Trolläng 17 min

" – Jag brinner för det svenska rättssamhället för jag tycker det är oerhört viktigt. Vi har ett bra rättssystem i Sverige även om det också har brister. Jag brinner för att göra det ännu bättre och tryggare, säger Helena Trolläng."

Erinrade mig detta som Tolläng också sagt i länken till media som medföljer:
(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
Senast redigerad av develi 2015-07-31 kl. 13:06.
2015-07-31, 13:08
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTranquility

Nej.
2015-07-31, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTranquility

NB sitter häktad på sannolika skäl, det blir inte bättre
än så i nuläget.
2015-07-31, 13:22
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det finns beskrivet hur segment utökas som ringar på vattnet utifrån resp. fyndplats så är det exakt som MSO följer. Säkrat och sen fingranskning av MP. Jag har tidigare gett dig informationen om MSO i tråden - så du behöver kanske inte berätta hur den sökmetoden är upplagd?
Utöver detta fanns sen övriga resurser som sökte på andra områden. Att det pågår en parallell förundersökning har jag redan skrivit om, men tar med en citering:

" Polisen berättar även att man har två delar av sin insats; dels en förundersökning, dels ett eftersök efter en försvunnen person. Förundersökningen uppgraderades i går från olaga frihetsberövande till det grövre människorov. Det är en gradskillnad och handlar om att man nu arbetar utifrån hypotesen att Lisa Holm har förts bort med våld."
http://www.skovdenyheter.se/article/sa-ska-lisa-hittas-folj-senaste-nytt-i-liverapporteringen/

Torsdag
" Fynden är utspridda på olika platser, och det finns en ”röd tråd” enligt polisens Stefan Gustafsson.
– Vi har hittat saker mellan olika avstånd. Om det är flickan eller någon gärningsman som lämnat dem är omöjligt att säga, säger insatsledaren Martin Fredman."
" – Nej, det finns inga misstänkta. Vi måste jobba bredare än mot en person. Det kommer in massor av tips som riktar sig på person, men vi måste göra något som låser upp utredningen."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20945009.ab

Ja, och vad som sker i förundersökningen med den inre spaningen, avspeglar sig i hur sökmetoden ser ut.

Så bara för att SG nämner "röd tråd" på Torsdag, så innebär det att det börjar gälla i samband med att artikel går i publicering?
Okej....... Så kan man väl för f*n inte tolka en tidningsartikel?
Du har inte funderat på att han kanske uttrycker sig lite retroaktivt..? Diskussionen är för mig, i brist på på hur du begriper saker och ting - nedlagd.
2015-07-31, 13:25
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Jag anser du tar ditt förnuft tillfånga och upphör med snacket att det måste finnas dödsorsak för att någon skall kunna dömas för mord.
När det finns bevis att någon har vållat döden för en annan person, den gärningsmannen kommer alltid att bli dömd oavsett om det finns dödsorsak eller inte.
Finns det inget bevis att någon har dödat en annan person, hjälper det inte med dödsorsak ingen kommer att dömas för mordet.
Om det var som du påstår skulle mördaren se till att det inte går att fastställa dödsorsaken och därmed gå fri, därför borde du inse att ditt påstående är helt verklighetsfrämmande.
Jag tror nog att man måste fastställa dödsorsaken för att kunna sätta rätt brottsrubricering.
Vållande till annans död är t ex inte samma sak som mord och rätten måste ju veta hur de ska utdöma rätt straff.

I detta fallet har det ju spekulerats huruvida Lisas kropp var styckad eller inte. Men själva styckningen av en redan död person fastställer inte dödsorsaken. Så ja, en förstörd kropp kan rent teoretiskt hjälpa en gärningsman att undkomma den högre delen av straffskalan.
Det finns ju även fall där folk i ren panik gjort sig av med kroppar trots att personen i fråga dött av en olyckshändelse.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in