2015-07-31, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Att kasta fynd så synligt - istället för att ha dem kvar där Lisa var - är urbota irrationellt. De kunde lika gärna lagt dem i en hammock i trädgården..
Att inte föra bort dem längre bort är komplett helkorkat. Det lär ha funnits massor med platser som varit bättre än flertal längst en grusväg. Lätthittat. Allt hade varit bättre (grävt ner, behållit dem vid henne, åkt längre bort)
...Uppenbart tyckte polisen det samma som sett fynden iom att de fram till fredag uppger att de inte vet om det är GM eller Lisa själv. Fyndet som är på avvikande plats verkar inte vara kastat ur bil.

Javisst behålla allt och gräva ner eller bara försöka bli av med delarna så långt bort som möjligt,men nu trodde han väl oxå att det sista fyndet låg säkert då platsen redan var genomsökt en gång.
Sen vet ju ev. Utländsk GM att missingpeople och skallgång finns överhuvudtaget
Hade han vetat det då hade han kanske hade agerat på annat sätt.
Konstigt att han inte fick panik och slängde Lisa i gödselbrunnen vid ladan
2015-07-31, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Först och främst sa hon att familjen ville dom skulle hålla öppet. Dom öppnade upp direkt efter att polisen tog ner avspärrningarna. Vilket cafe förresten, det är ju inte längre ett cafe. Ägaren var snabbt ute med att säga att det var en minnes plats för Lisa holm, som hon skrev på facebook och sa till pressen. Alla var välkomna, ta med plånboken. Fint initiativ i grunden, men blir så fel. Då man vet att cafe ägaren dra fördel av det.

Du verkar syfta på att det är L*na som ligger bakom försvinnandet för att tjäna en slant.
Efter att Lisa dog så blev kaféet en minnesplats ja, men vi snackade om vad hon sade på tisdagen, inte efter att det konstaterats att Lisa var död!
Vad jag vet så var det inte en "minnesplats" på tisdagen iaf!
2015-07-31, 15:13
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Som jag skrev i ett tidigare inlägg: Människor reagerar VÄLDIGT olika i krissituationer. Det gäller även det yttre beteendet. Det är en väldigt intressant gren av psykologin, men det verkar inte som att du och många andra i tråden har någon insikt i den.

Det här var också dagen efter - man visste ännu inte det vi vet nu: Att flickan var brutalt mördad. Det är inte onaturligt i en sån situation när man dessutom har ett företag som ska skötas att försöka hålla humöret uppe både på sig själv och andra. I hennes situation skulle jag nog också ha känt en jobbig blandning av lättnad att det inte var den egna dottern och skuldkänslor för att jag kände så. Sådant kan också avspegla sig i beteendet.

Dessutom: Kvinnan är lätt skelögd, vilket gör att hennes blick ser lite fladdrande och undvikande ut. Det spelar sannolikt in på den analys som du och ett antal till amatörpsykologer har gjort av att "hon döljer något" och annat. Men det finns ingen som helst möjlighet att dra någon sån slutsats av denna 3 minuter långa intervju för en seriös person med någon slags kunskap i ämnet. Eftersom ingenting annat framkommit som ger skäl att misstänka henne för något så är det du och andra håller på med här i bästa fall okunnigt och i sämsta fall (beroende på hur snäll man vill vara mot er) kränkande.

Nej det var INTE dagen efter.
Lisa Holm försvann den 7 Juni kl ca 18:30, intervjuen med Lena S är daterad 09 Jun 2015 kl 18:11, så altså INTE dagen efter som du skriver utan 2 dygn efter Lisa hade försvunnit !

Och dit tramsiga "Kvinnan är lätt skelögd" försvar för LS's märkliga beteende är ju hur löjligt och långsökt som helst.
2015-07-31, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Javisst behålla allt och gräva ner eller bara försöka bli av med delarna så långt bort som möjligt,men nu trodde han väl oxå att det sista fyndet låg säkert då platsen redan var genomsökt en gång.
Sen vet ju ev. Utländsk GM att missingpeople och skallgång finns överhuvudtaget
Hade han vetat det då hade han kanske hade agerat på annat sätt.
Konstigt att han inte fick panik och slängde Lisa i gödselbrunnen vid ladan

Jag tror inte platsen där det avgörande fyndet hittades redan hade genomsökts.
Det var väl först på fredagen man spärrade av Martorp, och i dessa krokar hittades väl det avgörande fyndet av MP som ledde till att Balterna togs in till förhör och senare anhölls?
Så har jag förstått det iaf
2015-07-31, 15:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag skulle råda dig liksom alla andra som tvivlar att komma ihåg att konkret bevisning går före psykologiska analyser av misstänkta GM. Om det inte vore så skulle t ex Toni Alldén vara friad. Vänta tills du har FUP och kan ta del av vad som finns och kom ihåg att de som bedömt saken hittills hos polis, åklagare och domstol har två saker som du INTE har:

1) Professionell kompetens på området
2) Tillgång till all bevisning som finns

Dessutom har du uppenbarligen inte koll på fakta. Det är bara en trådsanning att det inte skulle finnas några fynd från bilen, ingenting har yttrats om den saken från förundersökningsledningen.

Paralleller med andra rättegångar/utredningar är också bara trams. Du kan inte bedöma hur en utredning bedrivits om du inte har läst igenom den.

Glöm inte heller bort att i alla såna här trådar så flockas det alltid rättshaverister, stor- och småkriminella och haschtomtar som alla har en allmän misstro mot rättsväsendet och samhället som främsta eller en av sina främsta drivkrafter och utifrån det gör poster som går ut på att poliserna och åklagaren är inkompetenta, korrumperade och har fel person (Jag utgår vänligt från att du inte tillhör nån av de grupperna). De hoppas alltid få med sig folk i sina litanior och tyvärr lyckas de.

Nä du har rätt i att jag inte vet allt såklart. Det var därför jag skrev om och hade frågetecken bakom det med bilen. Trodde btw att det var bekräftat. Dumt av mig att ta det som sanning.

Angående tilltro till det svenska rättsväsendet och polisutredningar så är jag faktiskt en av de som har en ganska porös sådan till dem. De är knappast så kompetent och hederligt som du vill ha det till. Tvärtom har det visat sig vid flertal tillfällen, speciellt vid stora och uppmärksammade fall, att de är både inkompetenta och korrupta.

Jag säger inte att det finns fall där allt går rätt till, förmodligen i de flesta. Men tro inte att allt och alla i detta land har rent mjöl i påsen hela tiden.

Jag kan ge dig exempel om du vill.
Senast redigerad av redlineoffside 2015-07-31 kl. 15:20.
2015-07-31, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Menade inte att jag skulle stannat kvar i landet.Men om du då verkligen visste att brorsan var totalt oskyldig,det är nämligen folk här som tror det,då skulle jag gjort allt för att det skulle komma fram.Kanske via diplomater men framförallt media.Men nope,inte ett ljud...för han har yppandeförbud och riskerar 5000 i böter minsann.
Du vet inte vilka förhållningsorder de fick litauerna som blev frisläppta, men att de har yppande förbud kan nog tas för givet. Om Sverige skulle begära dem utlämnade skulle sannolikt det också ske, det bästa de kan göra är att hålla tyst.
Att de åkte tillbaka till Litauen var givet och det bästa, när man ser till den främlingsfientliga stämning som varit mot dem. När de satt häktade alla tre uttalade godsägaren att det är bästa stället för dem som läget var, han menade där kan de känna sig trygga och säkra.
Att de har varit skärrade sedan Lisa försvann och sedan hittades mördad kan ses som mycket sannolikt, därför de har sannolikt känt på sig att allmänheten misstänkte dem därför de var utlänningar. Det som kommit fram är att de hållit sig för sig själva och inte haft mycket kontakt med andra människor än på sitt jobb. Men det finns ingen som haft något negativt att säga om dem, utan istället mycket positivt.
Senast redigerad av Fagro 2015-07-31 kl. 15:27.
2015-07-31, 15:26
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Först och främst sa hon att familjen ville dom skulle hålla öppet. Dom öppnade upp direkt efter att polisen tog ner avspärrningarna. Vilket cafe förresten, det är ju inte längre ett cafe. Ägaren var snabbt ute med att säga att det var en minnes plats för Lisa holm, som hon skrev på facebook och sa till pressen. Alla var välkomna, ta med plånboken. Fint initiativ i grunden, men blir så fel. Då man vet att cafe ägaren dra fördel av det.

Nu så tror jag inte att hon försökte att "dra fördel av det"....men och andra sidan, vad är det för fel med att "dra fördel av det"?

Inget fel med att få ta igen vad hon förlorat under perioden hon fick hålla stängt.
2015-07-31, 15:26
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Nej det var INTE dagen efter.
Lisa Holm försvann den 7 Juni kl ca 18:30, intervjuen med Lena S är daterad 09 Jun 2015 kl 18:11, så altså INTE dagen efter som du skriver utan 2 dygn efter Lisa hade försvunnit !

Och dit tramsiga "Kvinnan är lätt skelögd" försvar för LS's märkliga beteende är ju hur löjligt och långsökt som helst.

Haha och du ska vara expert på att läsa av människor enligt dig själv. Vilken jävla bullshit rent ut sagt. Människors beteende med ögonen är en av de saker vi fokuserar mycket på. En undvikande, fladdrande blick tas lätt som bevis för att personen är osäker, döljer något eller rentav ljuger. Det här kan vara ett reellt problem för personer som är skelögda och av det skälet inte ser ut att fästa blicken rakt på den de talar med. Det kan också förstärkas av att personen faktiskt tittar t ex uppåt när man funderar på hur någonting ska formuleras.

Vad spelar det för roll om det var en eller två dagar efter försvinnandet?

Det är otroligt vanskligt att läsa ut människors avsikter,kunskaper, karaktär etc genom att studera dem några minuter i en intervjusituation där de dessutom rimligen är åtminstone aningen obekväma och nervösa. Det är något så urbota larvigt att vuxna människor som du ändå på fullt allvar tror att ni kan dra slutsatser av det. Larvigt, okunnigt och med total brist på självinsikt angående den egna förmågans begränsningar.
2015-07-31, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Jag tror inte platsen där det avgörande fyndet hittades redan hade genomsökts.
Det var väl först på fredagen man spärrade av Martorp, och i dessa krokar hittades väl det avgörande fyndet av MP som ledde till att Balterna togs in till förhör och senare anhölls?
Så har jag förstått det iaf

Nja. Platsen för genombrottsfyndet var redan genomsökt om jag förstår och kommer ihåg rätt
2015-07-31, 15:36
Medlem
Avgörande fyndet fanns någonstans mellan Martort på MGMs bostad. Att man sökte igenom Martorp kom sig av att MGM kom därifrån och verkade försöka få bort MPS när MPS hittade det avgörande föremålet. Detta i kombination fick en polis att tänka ett steg längre (intuition) vilket ledde till sökning på Martorp efter att MGM med familj plockats in.

Det var min tolkning av det som hände i korthet
2015-07-31, 15:43
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jaha, och vad skulle han ha gjort om han anser NB oskyldig? Gråta i media hjälper inte, egen förundersökning är meningslös. Vad skulle han ha gjort annorlunda än vad han gjorde?
Jag svarade precis på den frågan att jag skulle gjort precis allt jag kunde för att få min brorsa frikänd om jag var övertygad om hans oskuld. Hade jag varit övertygad om att han är skyldig så hade jag såklart dragit hem till Litauen och hållt tummarna för att han får livstid.
2015-07-31, 15:45
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag svarade precis på den frågan att jag skulle gjort precis allt jag kunde för att få min brorsa frikänd om jag var övertygad om hans oskuld. Hade jag varit övertygad om att han är skyldig så hade jag såklart dragit hem till Litauen och hållt tummarna för att han får livstid.
Och, om du anser att din bror är oskyldig, vad hade du gjort som varit meningsfullt, och som AB inte har gjort? Gråtit i media eller egen förundersökning är meningslöst.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in