2015-07-31, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
alltså ni är ju bara för patetiska.

kvinnan: - Jag diskar/ tvättar/ tar hand om barn gratis/ 70 % och du gör bara 30% tycker det är på tiden att du tar din del av detta så jag kan få gå ut och tjäna mina pengar och få pensionspoäng också.

mannen:- Äsch! din känslokalla egotrippare!

fantastiskt logik verkligen.
Är inte känslokallt att premiera pengar framför liv? Om du inte vill "offra" dig, får du väl skaffa en lika egotrippad och karriärsdriven karl, hur svårt ska det vara? Försök inte propagera hur vi andra ska leva, lev ditt egna istället.
Förövrigt kan man undra vem det är som är patetisk, jag menar hur många gånger ska du försöka återuppliva din förlorade strid härinne?
Citera
2015-07-31, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashdownssyndrom
Varför ska bara "kvinnliga" sysslor räknas? Jag har aldrig hört att kvinnor kräver att få dela på "manliga" sysslor. Grannen håller på och bygger ett garage. Tror du hans fru hjälper till? Nä, det gör hon inte. Tror du att det är tyngre jobb som tar längre tid att bygga ett garage själv jämfört med att laga lite käk och diska och passa barn?

ännu mer fantastisk logik….hur mycket deltid/ "garagebyggarförsäkring" måste män ta ut för att kunna utföra dessa sysslor? hmm?

laga käk, diska, tvätta är dagliga hushållssysslor som beräknas kräva ca x timmar per dag varje dag året runt. Idag lägger ex. kvinnor 207 minuter på faktiskt hushållsarbete per dag, män 154 minuter, enligt OECD. ( och utan att kolla så tror jag att garagebygget ingår här)
det ger att kvinnor lägger ca 1 timme mer av sin fritid på hushållsarbete än vad män gör per dag. Alltså 365 mer timmar per år. ergo 46 arbetsdagar à 8 h mer på ett år än vad män lägger. Comprendre?

så verkligen fruktansvärt känslokallt och egoistiskt av kvinnor, vi är verkligen riktiga svin.
Citera
2015-07-31, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Män och kvinnor blir båda slagna i hemmet i ungefär lika stor utsträckning, men i princip bara män får stryk av okända personer. Hur kan det inte vara en uppenbar könsfråga?

För det första, för att det inte alls var i samma utsträckning som män och kvinnor blev misshandlade i hemmet. 10% och 34% är inte ens jämförbart. Den siffran är antagligen även underuppskattad p.g.a. låg rapportering.

För det andra, att om fulla män går ut på stan och slå andra fulla män de inte känner, så kan man från den delen utesluta att osaken är könsrelaterade skillnader. Det är helt skilda saker att slå någon på grund av en alkoholframbringad konfrontation, och att slå någon man känner personligen i hemmet.

Citat:
"För det är där problemet är mest uppenbart" är rent bullshit.

Det finns säkert flera tillfällen då det är bullshit, men för det fallet du tog upp så var 94% av regissörer män 2012. Det kan inte vara att bara 6% av kvinnor vill regissera. Otroligt svårt att acceptera det.

Det om att det satsas på tjejer i skolan för eftergymnasial utbildning och kvinnliga professorer, och inte lika mycket för män, kan jag också tycka behöver ses över på några ställen, så det finns liknande program för killar också.

Men att det är ett problem i dagsläget? Knappast. Om det fortsätter i samma takt som idag med anställning av kvinnliga professorer så kommer det att vara 31% kvinnliga professorer år 2030. Alltså om 15 år så är det 31%. Skulle knappats börja ropa att kvinnor försöker ta över hela den högre utbildningsvärlden.

Börja ropa alarmerande när det faktiskt är någonting som är ett problem.

EDIT: Professorstatistiken från 2008, så kan vara något annorlunda nu. Tvivlar på radikal förändring.
Senast redigerad av Stmated 2015-07-31 kl. 15:12.
Citera
2015-07-31, 15:26
Medlem
Celenos avatar
Citat:
ännu mer fantastisk logik….hur mycket deltid/ "garagebyggarförsäkring" måste män ta ut för att kunna utföra dessa sysslor? hmm?

laga käk, diska, tvätta är dagliga hushållssysslor som beräknas kräva ca x timmar per dag varje dag året runt. Idag lägger ex. kvinnor 207 minuter på faktiskt hushållsarbete per dag, män 154 minuter, enligt OECD. ( och utan att kolla så tror jag att garagebygget ingår här)
det ger att kvinnor lägger ca 1 timme mer av sin fritid på hushållsarbete än vad män gör per dag. Alltså 365 mer timmar per år. ergo 46 arbetsdagar à 8 h mer på ett år än vad män lägger. Comprendre?

så verkligen fruktansvärt känslokallt och egoistiskt av kvinnor, vi är verkligen riktiga svin.
Sluta ljuga:

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Levnadsforhallanden/Levnadsforhallanden/Tidsanvandningsundersokningen/12226/2010A01/Genomsnittlig-tid-for-aktiviteter-ar-201011-Befolkningen-20-64-ar/
Citera
2015-07-31, 15:31
Medlem
Citat:
Sluta ljuga:

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Levnadsforhallanden/Levnadsforhallanden/Tidsanvandningsundersokningen/12226/2010A01/Genomsnittlig-tid-for-aktiviteter-ar-201011-Befolkningen-20-64-ar/

ahh Celeno ibland är du bara för goo i din enfald…kolla en gång till på grafen och läs den långsamt…
tycker du att mitt påstående att kvinnor lägger ca 1 h mer! per dag på hemarbete än vad män gör stämmer?

Ja eller nej?
Citera
2015-07-31, 15:33
Bannlyst
Citat:
ahh Celeno ibland är du bara för goo i din enfald…kolla en gång till på grafen och läs den långsamt…
tycker du att mitt påstående att kvinnor lägger ca 1 h mer! per dag på hemarbete än vad män gör stämmer?

Ja eller nej?

Hur kan man ens få till trovärdig statistik på hushållsarbete?
Citera
2015-07-31, 15:38
Medlem
BWV639s avatar
Citat:

Ja eller nej?

Grafen är dålig såtillvida att man inte exakt kan se hur mycket tid det skiljer. Skulle dock vara intressant att se hur situationen är för människor under 40. Min misstanke är att jämställdhet vad gäller hemmaarbete där är så gott som uppnådd.
Senast redigerad av BWV639 2015-07-31 kl. 15:51.
Citera
2015-07-31, 15:38
Medlem
Citat:
Precis…mycket känslokallt att premiera pengar framför liv…vilka gör detta mest?

om du/män inte vill "offra" dig/sig, får de väl skaffa sig en lika egotrippad och karriäsrdriven kvinna ( hur fick du ihop den?)

vad har just jag som individ med denna debatt att göra tycker du?
Så Du håller med mig alltså, att liv går före pengar? Då går inte din "dä ä ju däras fäl"-retorik hem. Ja män gör det mest för de påverkas inte in i minsta molekyl när de får barn. Deras uppgift är att tillhandahålla sin kvinna de hon behöver, exakt lika mycket som det är kvinnans att göra detsamma. Du måste inte föda barn, okej? Du måste inte bli "diskriminerad", sterilisera dig och du kan komma lika långt som vilken Rothschild som helst.

När du vänder på mina ord sådär kan jag förstå att du inte får ihop det. Lets face it, Du drivs av känslor i debatten, som många andra kvinnor som har fått för sig att de är "offer för patriarkala strukturer". Eller är du kanske en man? Du ser bara fel i allt som har växt fram naturligt och vill likt en plastikkirurg gå in och skräddarsy verkligheten efter din egna världsuppfattning.
Citera
2015-07-31, 15:39
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stmated
För det första, för att det inte alls var i samma utsträckning som män och kvinnor blev misshandlade i hemmet. 10% och 34% är inte ens jämförbart.
Enligt NTU ja. Men du fick precis över 250 undersökningar som visar motsatsen.

Så jo, man kan med dessa undersökningar som grund absolut hävda det.

Men då det inte visar att det är mest synd om kvinnan så är det ju bara att ignorera.

Bättre att hitta 1 undersökning som visar att det är mest synd om kvinnan så att man kan rikta särskilt stöd till utsatta kvinnor men inte till utsatta män.

Som det står i lagen.
Citat:
Den siffran är antagligen även underuppskattad p.g.a. låg rapportering.
"Antagligen" så är män mycket sämre på att rapportera än kvinnor.

En personlig gissning är att mer än 99% av alla smällar kvinnor delar ut till män inte rapporteras till någon överhuvudtaget.
Citat:
För det andra, att om fulla män går ut på stan och slå andra fulla män de inte känner, så kan man från den delen utesluta att osaken är könsrelaterade skillnader. Det är helt skilda saker att slå någon på grund av en alkoholframbringad konfrontation, och att slå någon man känner personligen i hemmet.
Ja, man kan alltid hitta argument till att inte hjälpa och stödja utsatta män, liksom man alltid kan hitta argument till varför det är så synd om kvinnor.

Lika underhållande varje gång.

För ett oskyldigt offer är det en skön tröst att gärningsmannen delade ens kön och dessutom var berusad. Yay!
Citat:
Det finns säkert flera tillfällen då det är bullshit, men för det fallet du tog upp så var 94% av regissörer män 2012. Det kan inte vara att bara 6% av kvinnor vill regissera. Otroligt svårt att acceptera det.
Måste vara en jobbig värld att leva i när det är ett otroligt svårt problem att bara 6% av kvinnor vill regissera.

Hur många kvinnor vill köra sopbilen? Flyttbilen?
Citat:
Det om att det satsas på tjejer i skolan för eftergymnasial utbildning och kvinnliga professorer, och inte lika mycket för män, kan jag också tycka behöver ses över på några ställen, så det finns liknande program för killar också.
Finns det liknande program för killar?

Länka tack! Blev nyfiken nu.
Citat:
Men att det är ett problem i dagsläget? Knappast. Om det fortsätter i samma takt som idag med anställning av kvinnliga professorer så kommer det att vara 31% kvinnliga professorer år 2030. Alltså om 15 år så är det 31%. Skulle knappats börja ropa att kvinnor försöker ta över hela den högre utbildningsvärlden.
Vem ropar om att nån försöker ta över?
Citat:
Börja ropa alarmerande när det faktiskt är någonting som är ett problem.
Fascism, rasism och apartheid är ett problem.

Märkligt att folk inte tycker det.

Du skulle ALDRIG använda samma argument om vi pratade om tex judar istället för män.
Citera
2015-07-31, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fonzarelli
Hur kan man ens få till trovärdig statistik på hushållsarbete?

tja du intressant fråga, får du ställa till de statistiker/ forskare som sysslar med just detta, jag kan misstänka att man ger 2 parter i x antal familjer ett schema att fylla i exakt vad de gör, och vad det tog i tid under 1 månad kanske, och upprepa detta regelbundet över året, så hade jag lagt upp en sån studie. Men det varierar säkert.

mina minuteruppgifter komemr från OECD, du kan ju spana runt där om du tycker sånt är intressant.
varje studie ska komma med en "used methods" om den är seriös.

http://www.oecd.org/gender/data/balancingpaidworkunpaidworkandleisure.htm
Citera
2015-07-31, 15:41
Medlem
Celenos avatar
Citat:

Ja eller nej?
Ja, sorry.

Den totala arbetstiden menar jag.

Vem som är enfaldig behöver vi inte diskutera, den debatten är avgjord för rätt länge sedan.
Citera
2015-07-31, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agapita
Så Du håller med mig alltså, att liv går före pengar? Då går inte din "dä ä ju däras fäl"-retorik hem. Ja män gör det mest för de påverkas inte in i minsta molekyl när de får barn. Deras uppgift är att tillhandahålla sin kvinna de hon behöver, exakt lika mycket som det är kvinnans att göra detsamma. Du måste inte föda barn, okej? Du måste inte bli "diskriminerad", sterilisera dig och du kan komma lika långt som vilken Rothschild som helst.

När du vänder på mina ord sådär kan jag förstå att du inte får ihop det. Lets face it, Du drivs av känslor i debatten, som många andra kvinnor som har fått för sig att de är "offer för patriarkala strukturer". Eller är du kanske en man? Du ser bara fel i allt som har växt fram naturligt och vill likt en plastikkirurg gå in och skräddarsy verkligheten efter din egna världsuppfattning.

herregud människa.

Vi lever i ett samhälle där många kvinnor över 65 har enorma svårigheter att klara sin ekonomiska trygghet därför att deras pensioner är för låga, detta för att det just är de som varit hemma med barn, disk, och tvätt istället för att jobbat ihop pensionspoäng. Deras män däremot som de skilt sig ifrån kan gå skrattande till banken och leva loppan med golfklubborna på Costa del Sol hela sin pensionering.
Av de pensionärer som lever på den minsta pensionen idag i Sverige så är 80% kvinnor.
Eftersom typiska kvinnliga arbeten också är så underbetalda i förhållande till motsvarande manliga så betyder det att kvinnor oftast skulle behöva jobba mer inte mindre.

Detta är fakta som du kan kolla upp och inga känslor ok?
Det finns därför ett samhällsintresse av att dels förmå kvinnor att gå ut och förvärvsarbeta, speciellt invandrarkvinnor! så de får värdiga pensioner och förmå fäder och män att ta sin rättmätiga del av gratisarbetet.
Finns ingen som helst logik i att just kvinnor ska betala svindyrt för att serva män.
Män kan väl fan tvätta, diska, laga käk och torka sina egna barn i rumpan?? vad är problemet? Har de handikapp eller?

bah!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in