2015-07-31, 14:38
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Jamen precis! Tända ljus, gå vidare, prata i det fina vädret, alla ska träffas. Inget om att "vi letade hela kvällen igår" , " vi fortsätter leta idag"..hoppas vi hittar henne.

Det låter som om hon redan vet att Lisa är död, inget mer kan göras. Dagen efter öppnar cafeet och " vi ska finna glädjen, jobba på som vanligt". ( annan intervju) familjen vill detta.

Det låter märkligt! Han kan ju naturligtvis inte veta om Lisa är död men det är ett märkligt ordval.

Glöm, arbeta och gå vidare moral. Och folk ska sitta och sörja runt cafet, samtidigt som det ramlar in lite extra klirr i kassan. Man blir nästan lite förbannad faktiskt. "Familjen vill detta" efter samtal med cafe ägaren kanske.
2015-07-31, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lirareflashback
Mycket obehaglig kvinna denna cafe agare. Totalt kanslokall, ungefar som att en limpa brod tappats bort.
Ger kalla karar att se och lyssna pa henne.
Sen om det betyder nat ar omojligt att saga men jag tror inte ratt person sitter haktad.

Tror inte heller att GM som sitter nu är den rätta...
2015-07-31, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Glöm, arbeta och gå vidare moral. Och folk ska sitta och sörja runt cafet, samtidigt som det ramlar in lite extra klirr i kassan. Man blir nästan lite förbannad faktiskt. "Familjen vill detta" efter samtal med cafe ägaren kanske.

Kaféägaren säger det i intervjun, att föräldrarna ville att verksamheten skulle pågå som vanligt, ja.
Och varför inte? Man letade fortfarande efter en levande LH vid det stadiet.
2015-07-31, 14:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Vad jag tycker är konstigt, varför "fynd" överhuvud taget,det bästa är ju att inte sprida några spår alls.
Men det är nog svårt vara rationell när man mördat någon och det tackar ju polisen för.

Att kasta fynd så synligt - istället för att ha dem kvar där Lisa var - är urbota irrationellt. De kunde lika gärna lagt dem i en hammock i trädgården..
Att inte föra bort dem längre bort är komplett helkorkat. Det lär ha funnits massor med platser som varit bättre än flertal längst en grusväg. Lätthittat. Allt hade varit bättre (grävt ner, behållit dem vid henne, åkt längre bort)
...Uppenbart tyckte polisen det samma som sett fynden iom att de fram till fredag uppger att de inte vet om det är GM eller Lisa själv. Fyndet som är på avvikande plats verkar inte vara kastat ur bil.
2015-07-31, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Vad jag tycker är konstigt, varför "fynd" överhuvud taget,det bästa är ju att inte sprida några spår alls.
Men det är nog svårt vara rationell när man mördat någon och det tackar ju polisen för.

Om det inte är placerat där med vilje så måste Lisa försökt att fly från gm och därmed tappat tillhörigheterna...
2015-07-31, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du vet mycket väl att annan bevisning har åberopats också. Vad som inte finns vet du inte eftersom polisen inte har sagt något om det. Något du också är väl medveten om. Tänk på regel 0.09 - sluta sprid medveten desinformation i tråden!
De uppgifter jag lagt fram kommer från en radio intervju med en av auktoriteterna i fallet.
Sedan anser jag att det mesta är spekulationer i den här tråden och det är också en debattråd.
När förundersökningen kommer där kommer det fram vad utredningen vet.
Senast redigerad av Fagro 2015-07-31 kl. 14:56.
2015-07-31, 14:47
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Det var precis det jag skrev, det behövs ingen förmåga för att se när något inte stämmer och vi är rätt många som känner samma sak, och jag ser inget i din historik som får mig att tro att du kan analysera vad jag tror

Som jag skrev i ett tidigare inlägg: Människor reagerar VÄLDIGT olika i krissituationer. Det gäller även det yttre beteendet. Det är en väldigt intressant gren av psykologin, men det verkar inte som att du och många andra i tråden har någon insikt i den.

Det här var också dagen efter - man visste ännu inte det vi vet nu: Att flickan var brutalt mördad. Det är inte onaturligt i en sån situation när man dessutom har ett företag som ska skötas att försöka hålla humöret uppe både på sig själv och andra. I hennes situation skulle jag nog också ha känt en jobbig blandning av lättnad att det inte var den egna dottern och skuldkänslor för att jag kände så. Sådant kan också avspegla sig i beteendet.

Dessutom: Kvinnan är lätt skelögd, vilket gör att hennes blick ser lite fladdrande och undvikande ut. Det spelar sannolikt in på den analys som du och ett antal till amatörpsykologer har gjort av att "hon döljer något" och annat. Men det finns ingen som helst möjlighet att dra någon sån slutsats av denna 3 minuter långa intervju för en seriös person med någon slags kunskap i ämnet. Eftersom ingenting annat framkommit som ger skäl att misstänka henne för något så är det du och andra håller på med här i bästa fall okunnigt och i sämsta fall (beroende på hur snäll man vill vara mot er) kränkande.
2015-07-31, 14:48
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi

De har gång efter annan påtalat att de inte har bra spaningsupplag, att de inte har nån misstänkt, att de inte vet ett dugg hur fynden hamnat där - men fynden gett glöd att fortsätta. De har bett om mer tips. Inte ter detta sig handla om nåt specifikt fokus som du vill göra gällande?
De uppger att de är förbryllade över fyndens placering. De ska fortsätta sökningen över helgen och de utökar området. De ska göra nytt ledningssök efter vägar. De knackar dörr. De förhör flertal personer och de granskar tidigare dömda i området.
Jag har nyss citerat att de INTE vill låsa sig angående en viss person.
INTUITION - en känsla - är däremot förklaringen till gripandet på bas av skumt beteende i närheten av fynd som MP upplevt konstigt och rapporterat. Polisen hakar på rapporten.
Därmed inte sagt att inre spaning inte pågått - det är nämligen givet.

Så pass förvirrade och utan spaningsuppdrag tror ju inte jag att de var. Det fanns nog mycket inre spaning som pågick som vi inte har någon aning om. Polisen sade ju på torsdagen att de såg en röd tråd. Jag tror att de hade ett rätt bra koll på litauerna alt medan de jobbade vidare med sökandet.
2015-07-31, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Att kasta fynd så synligt - istället för att ha dem kvar där Lisa var - är urbota irrationellt. De kunde lika gärna lagt dem i en hammock i trädgården..
Att inte föra bort dem längre bort är komplett helkorkat. Det lär ha funnits massor med platser som varit bättre än flertal längst en grusväg. Lätthittat. Allt hade varit bättre (grävt ner, behållit dem vid henne, åkt längre bort)
...Uppenbart tyckte polisen det samma som sett fynden iom att de fram till fredag uppger att de inte vet om det är GM eller Lisa själv. Fyndet som är på avvikande plats verkar inte vara kastat ur bil.

Tycker QLMNOP har en bra förklaring. Ser även där den röda tråden.

2015-07-31, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Vart skulle du bo? Flytta tillbaka till trakten där flickan mördats? Hur ska du tjäna pengar till hyra o mat? Som sagt, MGM kan du inte prata med, inte besöka. Du känner ingen, har ingen att prata med.

Bättre då att åka hem och komma tillbaka vid ev rättegång och vittna för brodern.

Menade inte att jag skulle stannat kvar i landet.Men om du då verkligen visste att brorsan var totalt oskyldig,det är nämligen folk här som tror det,då skulle jag gjort allt för att det skulle komma fram.Kanske via diplomater men framförallt media.Men nope,inte ett ljud...för han har yppandeförbud och riskerar 5000 i böter minsann.

För att inte tala om frugan!!Samma där...knäpptyst.Det enda man hört är att hon "har svårt att ta in det här"...
Senast redigerad av Noningra 2015-07-31 kl. 15:05.
2015-07-31, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Om det inte är placerat där med vilje så måste Lisa försökt att fly från gm och därmed tappat tillhörigheterna...

Jodå jag håller med, det kan va Lisa som ändå hade sinnesnärvaro och spridde delarna, eller om hon försökt få igån telefonen och GM tog den och slog den i delar och slängde ut under färden
2015-07-31, 15:02
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Kaféägaren säger det i intervjun, att föräldrarna ville att verksamheten skulle pågå som vanligt, ja.
Och varför inte? Man letade fortfarande efter en levande LH vid det stadiet.

Först och främst sa hon att familjen ville dom skulle hålla öppet. Dom öppnade upp direkt efter att polisen tog ner avspärrningarna. Vilket cafe förresten, det är ju inte längre ett cafe. Ägaren var snabbt ute med att säga att det var en minnes plats för Lisa holm, som hon skrev på facebook och sa till pressen. Alla var välkomna, ta med plånboken. Fint initiativ i grunden, men blir så fel. Då man vet att cafe ägaren dra fördel av det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in