2015-07-31, 13:57
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Men snälla... vad har detta med saken att göra? Fram till torsdag beskrivs en röd tråd som har med väderstreck av fynd att göra. Samma sak säger Fuxborg på fredag.

Hahahhahahhaa!
Angående det fetade i ditt svar: Det är snarare så att jag har kontrat med mängder av citeringar... för att förankra det jag påstår. Själv då? Touche.

Om du väljer att tro att spaningsledningens intresse enbart består i ett väderstreck, så är det givetvis upp till dig.
Vad som också är upp till dig, är att lita på vad polisen går ut i media med, är också det 100%iga förhållningssättet som finns.

Eftersom att jag håller polisens media-uttalanden som högst till hälften talande, så spelar det egentligen ingen roll hur många citeringar du kastar ut med din starka tilltro att:
"detta är vad som gäller och inget annat"

Vad som hade varit av mer värde, är att höra din egen förklaring till varför du tror att spaningsledningen har suttit och kliat sig i huvudet fram tills på Fredag?
Har du ingen egen fundering?
2015-07-31, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lirareflashback
Mycket obehaglig kvinna denna cafe agare. Totalt kanslokall, ungefar som att en limpa brod tappats bort.
Ger kalla karar att se och lyssna pa henne.
Sen om det betyder nat ar omojligt att saga men jag tror inte ratt person sitter haktad.

Tycker precis likadant om kvinnans beteende. Vilket förhållande månne hon ha haft med AJ , det syns ju videoklippen att de går tillsammans till någon bil. Enl merinfo har inte LS någon bil själv.

Förlåt att jag tar upp en annan sak här. I dagens kvällstidningar var det en nyhet om hur två flickor hade blivit av sina mopeder i Västerås (olika platser där). Någon hade hotat med en pistolliknande föremål och tagit mopederna.
2015-07-31, 14:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Det finns tre olika anklagelser mord, dråp och vållande till annans död.
Om det kan bevisas att en person vållat en annans person död kommer gärningsmannen att dömas för någon av de tre anklagelserna som rätten bestämmer.
Det är helt rätt många undkommer den högsta straffskalan som är mord genom att få det till dråp eller vållande till annans död.
Men det finns ingen som går straffri som har vållat en annans persons död och det kan bevisas, även om det inte finns dödsorsak.
Det är självklart att man döms för att på något sätt bragt någon annan om livet om det finns bevis. Frågan är då utifrån de kända fakta, vad man döms för.
Snillet spekulerar!

Med andra ord: Det är känt att Lisa Holm är bragd om livet. Utredningen får visa om någon gärningsman åtalas, vad denne döms för.
2015-07-31, 14:04
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lirareflashback
Mycket obehaglig kvinna denna cafe agare. Totalt kanslokall, ungefar som att en limpa brod tappats bort.
Ger kalla karar att se och lyssna pa henne.
Sen om det betyder nat ar omojligt att saga men jag tror inte ratt person sitter haktad.

Obehaglig kan jag hålla med om. Har skrivit tidigare att jag inte skulle bli förvånad, ifall hon medvetet tagit tillvara på tillfället med Lisa holm i Pr-syfte. Cafet har nog gott väldigt bra nu, och dom har haft öppet extra länge. Och hennes uttalande att folk kan komma till cafet, och sitta och sörja Lisa holm, det blir lite dubbel moral. För den som tjänar bra på detta är hon. Jag är medveten att det var andra som ville att cafet skulle vara fortsatt öppet. Det är klart att hon inte ville att det här skulle hända Lisa holm. Men man ska ändå vara skeptisk när det handlar om pengar.
2015-07-31, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Nä givetvis inte så dömer man en person utan bevis, indicier. Det har jag aldrig påstått. Förstår du själv vad du skriver?
Det som inte fanns i Mats Alm fallet som du drar upp för jämnan, det var bevis att han hade vållat Lindas död, därför kunde han inte dömas till mord ,dråp eller vållande till annans död.
(Sedan diskuterar jag inte mer om dödsorsaken, eftersom du inte vill förstå enkel logik.)
Mats Alm är en helt annan tråd du kan väl föra debatten där.
Senast redigerad av Fagro 2015-07-31 kl. 14:20.
2015-07-31, 14:16
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XavvonZac
Nu bortser ditt resonemang från ett antal omständigheter. Och du bortser helt från säkerhetsrisker.
Om pappan har ringt sina vänner/kollegor och dom är militärer så måste kollegorna uppträda professionellt. Dom kan inte som kollegor vara behjälpliga i detta ärende. Försvarsmaktsanställdas agerande måste vara oantastligt. Betänk också vilka resurser som militär har, det får inte finnas misstankar om att resurserna kan ha använts på otillbörligt sätt. När och hur försäkrade sig i så fall kollegorna om att pappan inte hade någon inblandning i ärendet?

Polis har i ett sådant fall högst två alternativ dvs att inte inkalla militär alls eller inkalla annan militär enhet (?) (dvs inte kollegor).

Om det har gått till som framkommit dvs att militär var på plats före polis och inte på polisens uppdrag (?) reser det flera frågor kring de försvarsmaktsanställda. Kollegorna blir i och med "letandet" del i en senare offentlig utredning (FUP). Vad innebär det för Försvarsmakten? Om kollegor agerat på detta sätt innebär det också att polis har ett antal personer till att utreda, eftersom ingenting kan uteslutas i utredningen, om objektivitet ska upprätthållas.

Om det skulle visa sig att Försvarsmaktsanställda engagerat sig personligt, måste deras förmåga och omdöme kunna ifrågasättas. Har dom då t ex utsatt sig för risker? Vilka konsekvenser kan deras agerande i så fall få för Försvarsmakten osv? Det är också en förtroendefråga (för Försvarsmakten och deras anställda).

Nu var ju fadern inte någon vanlig försvarsanställd, utan tillhörde den mer hemliga gruppen i försvarsmakten. Vad fadern hade för befogenheter eller ej vet vi inte ett skit om.
Men du vet tydligen, hur du nu fått reda på detta ???
2015-07-31, 14:19
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jag såg denna Juni 9, 2015 intervju med Lena Svedung för första gången nu i natt, och jag måste medge at jag tycker att LS framstår väldigt märklig i denna intervju.

https://skaraborgslanstidning.solidtango.com/video/oroliga-kollegar-samlades

Som jag ser och hör det så ger LS inget som helst intryck av sorg eller förtvivlan, säger inte ett enda ord om att hon önskar och hoppas att Lisa ska hittas, men pratar bla. om att det är "viktigt at vi träffas och har en målsättning med hur vi ska gå vidare" och slutar av med at prata om" att få sitta här i det fantastiska vädret och få prata med varandra"
Jag har sett alla andra intervjuer med LS men har inte tidigare fått denna obehagliga känslan av att höra hennes intervjuer som jag får när jag hör denna Juni 9, 2015 intervju.

Lägg märke till hennes röst läge/pitch, det stemmer, enligt mig, inte als med den fasansfulla situationen.

Jamen precis! Tända ljus, gå vidare, prata i det fina vädret, alla ska träffas. Inget om att "vi letade hela kvällen igår" , " vi fortsätter leta idag"..hoppas vi hittar henne.

Det låter som om hon redan vet att Lisa är död, inget mer kan göras. Dagen efter öppnar cafeet och " vi ska finna glädjen, jobba på som vanligt". ( annan intervju) familjen vill detta.

Det låter märkligt! Hon kan ju naturligtvis inte veta om Lisa är död men det är ett märkligt ordval.
Senast redigerad av hasselmuz 2015-07-31 kl. 15:06. Anledning: stavning
2015-07-31, 14:26
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Vill bara säga att jag håller med Sgt.Bland i att:Om min bror hade suttit HELT oskyldigt häktat i ett annat land hade inte jag åkt hem och bara hållt käften.Sen att det inte hade hjälpt är ju en annan femma...Men men...vi är alla olika.

Vart skulle du bo? Flytta tillbaka till trakten där flickan mördats? Hur ska du tjäna pengar till hyra o mat? Som sagt, MGM kan du inte prata med, inte besöka. Du känner ingen, har ingen att prata med.

Bättre då att åka hem och komma tillbaka vid ev rättegång och vittna för brodern.
2015-07-31, 14:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Om du väljer att tro att spaningsledningens intresse enbart består i ett väderstreck, så är det givetvis upp till dig.
Vad som också är upp till dig, är att lita på vad polisen går ut i media med, är också det 100%iga förhållningssättet som finns.
De fynd som det pratats om ÄR utifrån väderstreck - sydostlig riktning från cafét. Det står inte ett enda ord om att det är fokus kring brödernas bostad.
Jag väljer således att läsa de uttalanden som finns
Läs du för all del ut mer än det vi vet:
Men jag ifrågasätter när det sker som en ultimat sanning - ett faktum - för det har du nämligen gjort.
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Eftersom att jag håller polisens media-uttalanden som högst till hälften talande, så spelar det egentligen ingen roll hur många citeringar du kastar ut med din starka tilltro att:
"detta är vad som gäller och inget annat"
Vad som hade varit av mer värde, är att höra din egen förklaring till varför du tror att spaningsledningen har suttit och kliat sig i huvudet fram tills på Fredag?
Har du ingen egen fundering?
Jag har ställt flertal motfrågor då du anser det som ett faktum att bröderna var på span sen dag 1 och handskfynd. Jag har då ifrågasatt hur de kan tillåta bröderna gå med i eftersök och frågat hur f-n polisen skulle riskera att fynd plockas bort el. kontamineras. NADA har du kommit med.

De har gång efter annan påtalat att de inte har bra spaningsupplag, att de inte har nån misstänkt, att de inte vet ett dugg hur fynden hamnat där - men fynden gett glöd att fortsätta. De har bett om mer tips. Inte ter detta sig handla om nåt specifikt fokus som du vill göra gällande?
De uppger att de är förbryllade över fyndens placering. De ska fortsätta sökningen över helgen och de utökar området. De ska göra nytt ledningssök efter vägar. De knackar dörr. De förhör flertal personer och de granskar tidigare dömda i området.
Jag har nyss citerat att de INTE vill låsa sig angående en viss person.
INTUITION - en känsla - är däremot förklaringen till gripandet på bas av skumt beteende i närheten av fynd som MP upplevt konstigt och rapporterat. Polisen hakar på rapporten.
Därmed inte sagt att inre spaning inte pågått - det är nämligen givet.
2015-07-31, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
De fynd som det pratats om ÄR utifrån väderstreck - sydostlig riktning från cafét. Det står inte ett enda ord om att det är fokus kring brödernas bostad.
Jag väljer således att läsa de uttalanden som finns
Läs du för all del ut mer än det vi vet:
Men jag ifrågasätter när det sker som en ultimat sanning - ett faktum - för det har du nämligen gjort.

Jag har ställt flertal motfrågor då du anser det som ett faktum att bröderna var på span sen dag 1 och handskfynd. Jag har då ifrågasatt hur de kan tillåta bröderna gå med i eftersök och frågat hur f-n polisen skulle riskera att fynd plockas bort el. kontamineras. NADA har du kommit med.

De har gång efter annan påtalat att de inte har bra spaningsupplag, att de inte har nån misstänkt, att de inte vet ett dugg hur fynden hamnat där - men fynden gett glöd att fortsätta. De har bett om mer tips. Inte ter detta sig handla om nåt specifikt fokus som du vill göra gällande?
De uppger att de är förbryllade över fyndens placering. De ska fortsätta sökningen över helgen och de utökar området. De ska göra nytt ledningssök efter vägar. De knackar dörr. De förhör flertal personer och de granskar tidigare dömda i området.
Jag har nyss citerat att de INTE vill låsa sig angående en viss person.
INTUITION - en känsla - är däremot förklaringen till gripandet på bas av skumt beteende i närheten av fynd som MP upplevt konstigt och rapporterat. Polisen hakar på rapporten.
Därmed inte sagt att inre spaning inte pågått - det är nämligen givet.

Vad jag tycker är konstigt, varför "fynd" överhuvud taget,det bästa är ju att inte sprida några spår alls.
Men det är nog svårt vara rationell när man mördat någon och det tackar ju polisen för.
2015-07-31, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Jamen precis! Tända ljus, gå vidare, prata i det fina vädret, alla ska träffas. Inget om att "vi letade hela kvällen igår" , " vi fortsätter leta idag"..hoppas vi hittar henne.

Det låter som om hon redan vet att Lisa är död, inget mer kan göras. Dagen efter öppnar cafeet och " vi ska finna glädjen, jobba på som vanligt". ( annan intervju) familjen vill detta.

Det låter märkligt! Han kan ju naturligtvis inte veta om Lisa är död men det är ett märkligt ordval.

Ja, håller med att ordvalet är märkligt.
Men tycker hon utför intervjun professionellt ändå. (Den på SkLT)
De hoppades såklart att allt skulle gå bra, och att tända ljus ser jag inte som något märkvärdigt.
Detta var på tisdagen, så "tätt" inpå lever man på hoppet och de positiva tankarna är nog de som är starkast.

Åter till ljusen, det verkar som att de alltid tänder ljus vid öppning. Någon som kan bekräfta att de alltid har ljus tända?
2015-07-31, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Ja, håller med att ordvalet är märkligt.
Men tycker hon utför intervjun professionellt ändå. (Den på SkLT)
De hoppades såklart att allt skulle gå bra, och att tända ljus ser jag inte som något märkvärdigt.
Detta var på tisdagen, så "tätt" inpå lever man på hoppet och de positiva tankarna är nog de som är starkast.

Åter till ljusen, det verkar som att de alltid tänder ljus vid öppning. Någon som kan bekräfta att de alltid har ljus tända?

Hur lätt kan det va att vara proffsig när hela Sveriges journalistkår är i hasorna, jag tror ingen här kunde uttryckt dig bättre, det är lätt att kritisera andra

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in